piątek, 29 marca, 2024

Zakresy obowiązków

Oglądasz 7 wpisów - 1 z 7 (wszystkich: 7)
  • Autor
    Wpisy
  • #4634
    pawel731
    Uczestnik

    Witam wszystkich,
    Mam pewien problem i prosiłbym o komentarze oraz sugestie.
    Wszyscy pracownicy w JSFP, w której jestem zatrudniony-oprócz AW- mają w zakresie obowiązków taki punkt: ” wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonych”, w ten sposób każdy z kierownictwa uważa, że pracownicy mają aktualne zakresy obowiązków ponieważ nawet jak nie jest czynność ujęta w zakresie to otrzymuje dany pracownik polecenie ustne i wszystko jest o.k. Czy w Waszych jednostkach funkcjonują podobne zapisy? Czy ten zapis jest zgodny z kodeksem pracy?

    Pozdrawiam

    #4636
    dorotab
    Uczestnik

    cześć. jest to standardowy zapis, przynajmniej z mojego punktu widzenia, jednakże każdy powinien mieć w zakresie czynności opisane te zadania, które wynikają z zadań komórki organizacyjnej. Zapis ten daje jedynie możliwość kierownikowi wydania polecenia wykonania czynności, która poza ten zakres wybiega. Co do kodeksu pracy, to nie nakazuje on nawet wprost opracowania na piśmie zakresu czynności, a co dopiero mówić o ingerowanie w jego treść w tym zakresie. art. 94 pkt 1 mówi jedynie o obowiązku pracowdawcy odnośnie zapoznania pracownika z zakresem jego obowiązków.

    #4638
    meg
    Uczestnik

    Witam!

    Zazwyczaj formalne przekazanie zakresu obowiązków pracowniczych stanowi otwarty katalog czynności (wyliczenie czynności zakończone jest najcześciej „inne czynności zlecone przez przełozonego”. Na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia frontu robót dla pracownika i zorganizowania pracy w taki sposób, aby biorąc pod uwagę potrzeby zakładu pracy, w pełni wykorzystać umiejetności pracownika w obowiązującym czasie pracy. Obowiązek ten jest równocześnie uprawnieniem pracodawcy, bowiem to on ponosi konsekwencje finansowe, w przypadku, gdy nie zapewni pracownikowi pracy, podczas gdy pracownik był gotowy do jej świadczenia. Tak więc w sytuacji, gdy w ocenie pracodawcy pracownik zatrudniony na pełny etat, wykonujący pracę w okreslonych godzinach pracy, nie jest dostatecznie obciążony praca, pracodawca może zwiększyć zakres jego obowiązków , nie zwiększając wynagrodzenia.W sytuacji, gdy taką decyzję pracodawcy, pracownik ocenia jako nadmierne przeciążenie go obowiązkami, ktoremu nie będzie mógł podołać w ramach obowiązującego go czasu pracy, ma prawo negocjować z pracodawcą a nawet odmówić przyjęcia rozszerzonego zakresu obowiązków, co w konsekwencji, może doprowadzić do rozstrzygnięcia sporu przez sąd pracy. Również pracodawca zlecając pracownikowi dodatkowe zadania, których wykonanie w normalnych godzinanch pracy wymaga od pracownika zwiększonego wysiłku, powinien to uwzględnić przy ocenie pracownika w przypadku rozdziału premii, nagród lub podwyżek wynagrodzenia. Niezastosowanie się pracownika do poleceń pracodawcy może spowodować nałożenie na niego kary a nawet rozwiązania stosunku pracy w trybie dyscyplinarnym.

    Pozdrawiam

    #4639
    romb
    Uczestnik

    Cześć,
    Myślę,że w tej kwestii warto zwrócic uwagę na obowiązujące standardy kontroli finansowej w jsfp, a mianowicie standard nr 3 – struktura organizacyjna, gdzie figuruje zapis „każdemu pracownikowi został przedstawiony na pismie zakres jego obowiązków, uprawnień i odpowiedzialaności”. Moim skromnym zdaniem zapis „wykonywanie innych powierzonych obowiązków” w zakresach czynności nie spełnia określonych w tym standardzie wymogów skutecznej kontroli finansowej. Ja w każdym razie zwracam uwagę aby zakres obowiązków odzwierciedłal faktycznie wykonywane przez pracownika czynności i obowiązki.
    Pozdrawiam

    #4640
    meg
    Uczestnik

    Dodam jeszcze , że opinia, którą wyżej przedstawiłam, jest opinią Państwowej Inspekcji Pracy.
    😀

    #4642
    mareksp
    Uczestnik

    Myślę, że taki zapis nie jest szkodliwy w tym sensie, że faktycznie umożliwia wydawanie przez pracodawcę poleceń i zadań do wykonania, które mogą się pojawić doraźnie. Natomiast w sytuacji stałego wykonywania przez pracownika pewnych zadań nie ujętych w zakresie czynności czy opisie stanowiska pracy należy rekomendować ich uzupełnienie powołując się na Standardy kontroli finansowej i wskazując potencjalne skutki formalnego braku przypisania faktycznie wykonywanych czynności.

    #4644
    pawel731
    Uczestnik

    Dziękuje wszystkim za wypowiedzi, rozświetliło 💡 mi sie troche pod „kopułką”.
    Pozdrawiam

Oglądasz 7 wpisów - 1 z 7 (wszystkich: 7)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.