Audyt w gminie (plus jednostki organizacyjne).
- This topic has 22 odpowiedzi, 10 odpowiedzi, and was last updated 13 years, 3 months temu by s.
-
AutorWpisy
-
14 stycznia, 2011 o 12:02 pm #19319sUczestnik
Powiem w ten sposób sporządzenie planu audytu dla jednostek i Urzędu jest trochę skomplikowane i abym mógł Ci wtym pomóc najlepjej byloby gdybyśmy się skontaktowali. Może Admin pozwoli na przekazanie kontaktu. Mam stworzony w Excelu „program”, który jest mi bardzo pomocny w całym planowaniu. Jeżęli chodzi o obszary w oświacie to jest co najmniej kilka i wszystko zalęzy od organizacji tych jednostek ale z pewnością są to wynagrodzenia zarówno pracowników pedagogicznych jak i administracji – caly proces przyznawania, naliczania i wypłacania wynagrodzeń w tych jedniostkach w których nigdy nie było to sprawdzane jest bardzo wrałziwym tematem i obarczonym wysokim ryzykiem. Kolejnym obszarem to wspomniane już przez Ciebie remonty. Bardzo ciekwamy procesem jest obszar związny z planowaniem i sprawozdawczością (chodzi tu o sporządzanie planów fiannsowych przez jednostki org – w oparciu o te plany sporządza się budżet. Niejednokrotnie plany sporządzane są z „sufitu” a wystarczy przyjrzeć się zmianom w ciągu roku i mońza zauwaćyć ile zmian gmina, powiat dokonują w tych planach np. w sferze wynagrodzeń osobowych, które bardzo często są przeszacowane i jednostki ukrywają tam pieniądze, które później (najczęściej w ostatnim kwartale) zdejmują z wynagrodzeń i przeznaczają często na „przyjemności”. Kolejnym obszarem są zamówienia publiczne (jeżeli jednostki same je realizują). RIO, NIK tam nie zagląda i jeżlei nie było kontroli z ramienia Urzędu to warto sie temu przyjrzeć. Jednostki bardzo częsrto realizują dochody – ciekawy obszar. Kolejnym jest cały obszar zwiążny z szeroko rozumina informatyką w jednotkach org. (zabezpieczenia itp). Jest tego naprawdę dużo i jest się czemu przyjrzeć. Jeżęłi będziesz sporządzać Plan metodą matematyczną to będzeisz miała kryterium „data ostatniej kontroli lub audytu”. jeżeli w Twoich jendostkach nie były przeprowadzane kontrole to zobaczysz, że w wielu obszarach Urzędu kontrole takie były natomiast w obszrach bardzo podobnych w jednostkach waga będzie stosunkowo wysoka ponieważ informacji w tym zakresie zero.
Pozdrawiam14 stycznia, 2011 o 12:24 pm #19320agulekUczestnikSław dziękuję za pomoc. Napisałam wczoraj do admina z prośbą o przekazanie mi Twojego adresu lub odwrotnie, jednak do tej pory nie otrzymałam odpowiedzi czy będzie taka mozliwość.
Jesli chodzi o wynagrodzenia nauczycieli i prac. administracji to przeprowadzałam kontrole w tym zakresie, tzn. zgodności z kartą nauczyciela, wysokosci wynagrodzen plus dodatków, godziny ponadwymiarowe itp. Robiłam to w ramach kontroli 5%, nie zdążyłam objąć nimi wszystkich szkół, jedynie część.
Zamówień publicznych ani dochodów nie ruszałam. Zamówienia robi zespół łącznie dla wszystkich szkół, dotyczy to głównie artykułów żywnosciowych dla stołówek. Nie wiem jak z paliwem do autobusów i samochodów.14 stycznia, 2011 o 1:13 pm #19322mroxUczestnikWitam!
Obszar o zdecydowanie największym ryzyku w jednostkach oświatowych i kulturalnych gmin to sfera informatyczna a dokładnie legalność oprogramowania, zarządzanie licencjami, rodzaj gromadzonych danych.
Tu można uchronić gminę przed utratą znacznych środków finansowych, utratą wizerunku, odpowiedzialnością karną. Wszystkie inne tematy łącznie nie niosą tyle ryzyka ile właśnie sfera informatyczna.19 stycznia, 2011 o 11:06 am #19356agulekUczestnikSław czy bywasz ostatnio na forum? Jeśli tak to miałabym do Ciebie jeszcze pytanie, jesli oczywiście miałbyś chwilkę i chęć żeby mi pomóc 🙂
19 stycznia, 2011 o 12:43 pm #19357wojakUczestnikDrodzy „forumowicze”, moja wypowiedź była przemyślana i podparta własnym doświadczeniem. Nie namawiam nikogo do kunktatorstwa, ale do rozważnego i umiarkowanego działania. Oczywiście – „po łebkach” można zaudytować wszystko, ale czy to ma sens? Wiadomo z przepisów prawa, że obszar audytu w jst obejmuje także jednostki organizacyjne i nie ma możliwości uchylić się od ich audytowania jeśli zajdzie taka konieczność.
Jednak, podkreślam – na początek warto skupić się na funkcjonowaniu urzędu. Jeśli urząd funkcjonuje prawidłowo, to i jednostki z dużym prawdopodobieństwem będą funkcjonować prawidłowo.
Ponadto jest ogólna zasada – podejmuj się tego, co jesteś w stanie wykonać, tym bardziej, że ustawowo część dokumentów audytu jest uznana za informację publiczną.
„Dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane”…19 stycznia, 2011 o 1:52 pm #19359lucyUczestnikmyślę , że należy sobie wziąć do serca rady sława jak i Wojaka. zaczynałam 4 lata z okładem, i jeszcze wszystkiego nie „przerobiłam”. Rozwaga, rozwaga i jeszcze raz przemyśleć. Trzymam za ciebie kciuki Agulek!! Służę pomocą np w zakresie decyzji wydawanych przez jednostki lub urząd.
Zgadzam się z Wojakiem, że z regóły jeśli w urzędzie jest dobrze, to i nadzór nad jednostkami funkcjonuje prawidłowo, i w jednostkach nie jest gorzej ( chociaż różnie to bywa… ).19 stycznia, 2011 o 2:06 pm #19360agulekUczestnikDziękuję za wszystkie wskazówki i opinie.
Za kciuki też, przydadzą się na pewno 🙂
Lucy jeśli będę miała taki temat nie omieszkam się skorzystać z pomocy 🙂
21 stycznia, 2011 o 7:49 am #19368sUczestnikDo agulek.
Oczywiście, że jestem, ale miałem powódź w biurze i msiałem odłączyć komputer. Proszę pytaj o co tylko zechcesz. jeżeli będę w stanie pomóc to rozbię to z przyjemnością jeżeli NIe, to myślę pozostali koleżanki i koledzy zrobią to z przyjemnością. Za chwilę musże wyjść ale po południu przejrzę forum i zapoznam się z pytaniem.
A tak na marginesie to agulek wywołała bardzo ciekway temat jakim jest zwracanie się początkujących audytorów z problemami. Z przyjemnością sam odświerzę sobie pewne kwestie i „zmuszę” się do odkurzenia pewnych książek, materiałów ze szkoleń.
Pozdrawiam
Ps.
Dzięuję Wojak, że się ponownie odezwałeś w tym temacie. Wróciła mi wiara w ludzi. -
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.