Doradcze 5% kontroli wydatków
- This topic has 21 odpowiedzi, 10 odpowiedzi, and was last updated 16 years, 2 months temu by k-asiek.
-
AutorWpisy
-
22 stycznia, 2008 o 1:04 pm #9296jadtraUczestnik
Duza prośba ❗ dot. art. 187 ust.2 i 3.
W mojej jednostce takie kontrole odbywały się na zasadzie : kontrola jedn. orga. badała dwa lata np.2004 i 2005 . Zmiejszono zatrudnienie kontrolera do 1/2 etatu a doszła nowa jednostka. Lokane RIO daje ustną wykładnię, że gdy w przepisach wewnętrznych zpisano , iz kontrola 5% danej jednostki obejmuje dwa lata i jest ciągłość to można przyjąć, iż np. kierownik jednostki dopełnił należytej staranności w zakreie tego art. 187
Ze strony skarbnik jest interpretacja (także ustna) , ze gdy kontrolujacy weźnie do badania okres 3 lat np. 2004/205/2006 z zachowaniem ciągłości kontroli to zapis art. 187 ust. 2 i 3 będzie zachowany .Mam w związku z tym zaptanie o stosowną wykładnię – może ktoś ma potrzebną mi wykładnię: opowiedź lokalnego RIO lub MF lub podobne wyjaśnienie .
Dodam, iż brak w jednostce wewnątrznych uregulowaniach zapisu co do procedury przeprowadzania kontroli co np. 2, 3 lata, a jest tylko zapis o kontroli wg zatwierdzinego planu kontroli.
22 stycznia, 2008 o 1:31 pm #9298iwokieUczestnikA skąd jesteś, pod które RIO należysz?
22 stycznia, 2008 o 1:46 pm #9299podhaleUczestnikDla mnie interpretacja jadtry to po prostu nadinterpretacja. Szczerze mówiąc to nawet nie rozumiem sensu takiej kontroli. Pozdrawiam!
22 stycznia, 2008 o 3:00 pm #9304jadtraUczestnikUzupełniam: interpretacja była Skarbnika i Naczelnika kontroli z RIO.
Jako audytor jst zauważyła (ocena ryzyka do planu 2007), iż w zaiązku ze zmiejszeniem o 1/2 etatu pracownikowi ds. kontroli, zmalała od 2005r liczba jednostek kontrolowanych w zakresie art. 187 ust. 2,3 ustawy o fin. pub. W tym zakresie miały byc podjęte działania jeszcze w II półrozu 2006r. ale ich nie było (wybory), dlatego przedstawiłam temat nowemu kierownikowi jednostki ze wskazaniem na potrzebę zwiększenia liczby kontrolowanych jednostekI zdziwiłam się, że Skarbnik nie widzi takiej potrzeby. choc wcześniej miał inne stanowisko 😯
W roku kontrolowana jest 1/3 jednostek z okresem badania dwóch lat.
22 stycznia, 2008 o 3:10 pm #9306scypionUczestnikAż 1/3 – są jednostki gdzie ok 20% jednostek nadzorowanych jest co rok poddawanych 5%”ówce. Najłatwiej jest rozłożyć ręce i mówić – brakuje etatów i ludzi… ale nie ma już zmartwienia – art 46 uofp został autopoprawką usunięty.
Ale w samorządzie 187 pozostał… no i jak funkcjonuje?22 stycznia, 2008 o 3:25 pm #9307jadtraUczestnikPisałam o art. 187 i o interpretację tego art. mi chodzi.
Pozdrawiami 😀22 stycznia, 2008 o 3:39 pm #9308elkaUczestnikJeżeli jesteś ze sląskiego RIO to oni stoją na stanowisku, że kontrola 5% wydatków musi być co roku – każdej jednostki. Interpretacja o której mówisz była jakieś 3 lata temu. Zobacz sobie wystąpienia pokontrolne RIO. Nam tez to zarzucili i w zeszłym roku poddaliśmy kontroli wszystkie z 44 jednostek.
Usunięcie art.46 nic nie zmienia, kontrola 5% nadal pozostaje przecież.22 stycznia, 2008 o 4:28 pm #9309AnonimNieaktywnyU nas w jednostce, a jest to pod RIO Warszawa, w kontroli 2 lata temu zarzucili inspektorowi wewnętrznemu, że wykonuje 5 % nie we wszystkich jednostach.
Od roku 2006 przeprowadzana jest we wszystkich (27) jednotkach co roku.
Pozdrawiam23 stycznia, 2008 o 8:29 am #9311kachaUczestnikWitam
Zgadza się, w różnych miejscach są różne interpretacje, ale one tak naprawdę nic nie znaczą. Zawsze można się bronić. Rio też nie jest wyrocznią, zwłaszcza jak jest to zdanie naczelnika Wydziału (a jak się zmieni osoba to może być inne), chyba że mamy do czynienia ze stanowiskeim Kolegium RIO (to inna sprawa). Jeżeli plan kontroli zostanie tak skontruowany, żeby w okresie trzyletnim objąć kontrolą 5% wszystkie jednostki, to wymóg ten będzie zachowany. Oczywiście przy założeniu, że mamy barzo ograniczoną liczbę etatów w komórce kontroli i fizyczną niemożliwością byłoby przeprowadzanie kontroli we wszystkich jednostkach w każdym roku. Zawsze można wykazać nasze chęci i założenia, plam kontroli musi być dopasowany do naszych zasobów kadrowych. Nie chodzi przecież o to, żeby cos odfajkować, tylko zrobic to rzetelnie.
Pozdrawiam23 stycznia, 2008 o 8:43 am #9312adelaUczestnikArt. 187 mówi o kontroli 5% w każdym roku, a nie za każdy rok. Stanowisko RIO w Szczecinie też jest takie, jak warszawskiego i śląskiego. Pozdrawiam. W mojej gminie (dwadzieścia kilka jednostek) jest trzech rewidentów, którzy takie kontrole prowadzą. W innych gminach wykonują takie kontrole na zlecenie (kilkaset złotych od jednostki kontrolowanej). Pozdrawiam
23 stycznia, 2008 o 10:53 am #9315elkaUczestnikKacha a z jakiego artykułu wynika, że kontrola może byc przeprowadzana raz na dwa, trzy lata – to była tylko interpretacja, która teraz się zmieniła. Myslę, że nadinterpretujesz prawo.
Póki jest taki zapis w ustawie kontrola musi niestety być co rok każdej jednostki – co potwierdza wystąpienie pokontrolne w mojej jednostce.23 stycznia, 2008 o 11:24 am #9316kachaUczestnikMoże i tak, ale moim zdaniem to nie oznacza, że muszę kontrolować jednostki co roku, tylko jeśli już kontroluję, to okres jaki kontroluję musi uwzględniać te zapisy, a więc w każdym roku muszę objąć kontrolą co najmniej 5% wydatków tych jednostek. Nie spieram się, wiem że Rio może robić z tego zarzut, ale chyba nie każde. A skoro nie każde, to znaczy, że dopuszczcamy inną możliwość. Piszę tylko o tym, że do wystąpień pokontrolnych też można mieć zastrzeżenia i można się z nimi nie zgadzać, o ile oczywiście mamy sensowne argumenty. Wszystko zależy od uwarunkowań oi specyfiki danej jednostki, jak jesteś sama to trudno, objąc kontrolą 25 jednostek w każdym roku. Nie sądzę, żeby o to chodziło, ale jak napisałam nie spieram się i wcale nie uważam, że mam rację, może faktycznie nadinterpretuję ten zapis.
Z drugiej strony jest to fakt, że zapis ustawy nie jest za szczęśliwy, ale to nie tylko w tym momencie. Jakoś trzeba z tego wybrnąć, nie zawsze przyjmując razy, za to, że nasze ustawodawstwo jest, jakie jest. Na pewno jest to przedmiotem dyskusji 🙂23 stycznia, 2008 o 12:50 pm #9319elkaUczestnikMy rozwiazalismy to w ten sposób, że regulamin przeprowadzania kontroli dopuszcza kontrolę na podstawie dostarczonych do naszej komórki dokumentów roboczych. Tworzymy arkusz zawierający iles tam pytan, jednostka nam odpowiada na nie i załącza wymaganą dokumentację i sporządzamy z tego tzw, arkusz ustaleń – nie chodzimy fizycznie na kontrole 5% wydatków. Mamy ponad 40 jednostek około 8 kontroli kompleksowych co roku i do tego jeszcze audyt, a w zeszłym roku udało nam się skontrolowac wszystkie.
23 stycznia, 2008 o 1:34 pm #9321jadtraUczestnikCześć wszystkim Nie mogłam otworzyć strony audyt. net – awaria.
Uzyskałam dużo informacji 😀 Bardzo dziękuje.
Podlegam pod RIO łódzkie. Może ktoś ma interpretację lub wykłądnie, w tym zakresie, z łódzkiego RIODo „elka” – w jekiej jesteś jsfp – np Miasto -urząd miasta . Pytam, bo podoba mi się twoje podejście do realizacji zadań : audyt i kontrola.
Jestem po rozmowie z szefem i zastanawiam się nad rozwiązaniem problemu. Podpowiedz więcej jak ta organizacja u Ciebie wygląda , postarałabym sie do niej dopasować.
Mam dostęp do Sekcji Materiały (podaję informacyjnie).
Zrozumiałam że:
1. w regulaminie jakim np.Kontroli i audytu masz uregulowane zapisaną taką formę kontroli . ❓
2. masz arkusz ustaleń : nie wiem o jakie chodzi czy np. procedury kontroli i obiegu dokumentów, zasady (polityki) rachunkowości, instrukcje inwentaryzacji , regulamin organizacyjny czy statut dot. kazdej jedn. organizacyjnej (lub badanej) z wyszczególnieniem nazwy daty obowiązywania itd
3. kierownicy lub księgowe wypełniają je i dostarczają wymienione przepisy,
4. pobierana jest próba do kontroli w każdej z 40 jednostek, tak aby było zbadane 5 % wydatków danej jednostki? Dokumenty do wyboru, próby są do ciebie dostarczanę, wybrana jest próba do badania (albo całość oddajecie po badaniu albo próba zostaje do badania reszta do zwrotu, a próba do zwrotu po badaniu ❓ )
Czy to tak przebiega?
Kto bada dokumentacje :kontroler, audytor, czy razem ? – chodzi o organizację23 stycznia, 2008 o 1:49 pm #9322elkaUczestnikTakie rozwiązanie jak najbardziej poparło RIO – rozmawiałam na szkoleniu na ten temat z kier. wydziału kontroli finansowej.
A więc mamy Zespół ds. kontroli finansowej i audytu wewnętrznego. Chciałam, zeby była taka forma naszej komórki, ponieważ obawiałam się, że w przypadku likwidacji np audytu zawsze nasza komórka pozostanie. I chyba się nie myliłam.
Ja jestem kierownikiem, mam zdany egzamin w mf, kolezanka inspektorem i ma równiez egzamin, od kilku mscy mamy pracownika tylko do kontroli.Audyt wykonujemy we dwie (koleżanka ma dodatek funkcyjny z racji pełnienia funkcji audytora)
Mamy taką zasadę, że audyt prowadzimy tylko w urzędzie miasta, a kontrolę w podległych i nadzorowanych jednostkach (co jest zapisane w regulaminie). Nie dublujemy się więc. MF miało rożnorakie wizje na tego typu rozwiązania, ale myślę, że dla naszej jednostki i dla nas to jest optymalne.
Wprowadzilismy regulamin kontroli, który dokładnie mówi w jaki sposób przeprowadzamy kontrole w jednostkach (5% z których powstaje arkusz ustaleń i kompleksowy – protokół kontroli. W tzw arkuszach zadajemy jednostce pytania jakie chcemy uzyskać tzn. np na temat płąc, nagród jubileuszowych w danym roku pracowników – wtedy. np jednostka dostarcza nam całą dokumentację w tym zakresie.
Ze względu na fakt, iż audyt musi byc prowadzony, ale ilosć zadań w ciągu roku nie jest ściśle określona na razie robimy 2 zadania w roku. Mamy przecież masę kontroli, które musimy wykonać. -
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.