wtorek, 22 września, 2020

gospodarka materiałowa

Home Forum Sektory Samorządy gospodarka materiałowa

Oglądasz 4 wpisy - 1 z 4 (wszystkich: 4)
  • Autor
    Wpisy
  • #20556
    ajuri
    Uczestnik

    Mam do Was pytanie. W mojej jednostce przyjęto, ze wartość zakupionych materiałów odpisuje się w ciągu roku w koszty w momencie ich zakupu. Jednoczesnie ustalono w polityce rachunkowości, że prowadzona jest ewidencja ilościowo-wartościowa. Instrukcja tzw. magazynowa ogranicza się do określenia dokumentów przychodowych oraz rozchodowych, oświadczenia magazyniera o odpowiedzialności materialnej i sporzadzaniu zestawienia przychodów i rozchodów przez tzw. magazyniera i przekazywanie go do 5 każdego miesiąca do księgowości wraz z dowodami przyjęcia i rozchodu. Czy w Waszych jednostkach w momencie, kiedy zakupiony materiał odpisywany jest w koszty w momencie jego zakupu w koszty prowadzone są kartoteki magazynowe zarówno przez magazyniera jak i księgowośćć? Jak to powinno wyglądać? Poza tym co zrobić w takim przypadku, gdy np. materiał jest dostarczony, a faktura przychodzi ze znacznym opóźnieniem. Czy materiał należy przyjąc na podstawie dokumentu dostawy, w którym zazwyczaj wpisywana jest tylko ilość materiału bez wartości. Czy wystawiając Pz, (ewidencja ilościowo-wartościowa) w której wpisuje się ilość i cenę przyjętego materiału mozna posłużyć się wiedzą odnośnie wysokości ceny z podpisanej umowy?
    Czekam na Wasze wypowiedzi

    #20558
    ziuk
    Uczestnik

    Ważne są w tym przypadku ustalenia polityki rachunkowości,okreslające zasady przyjmowania materiałów do magazynu dokumentem PZ i ich rozchodowywania w koszty dowodem pobrania Kwestia wyceny zależy od przyjetej metody czy są to ceny ewidencyjne cz bieżące. W tym drugim przypadku jeżeli nie ma faktury to należy taki przypadek zaewidencjonować jako dostawy niefakturowane. Jest jednak przyjete, że drobne zakupy odnosi siębezpośrednio w kszty i wówczas nie ma potrzeby prowadzenia ewidencji ilościowo-wartościowej.

    #20564
    ajuri
    Uczestnik

    Nie dopowiedziałam jednej rzeczy, ewidencja ilościowo-wartościowa prowadzona jest pozaksięgowo. Ponawiam pytanie czy jeżli materiał jest dostarczony wczesniej niż faktura to należy go przyjąć dokumenetem Pz na podstawie dokumentu dostawy. W dokumencie dostawy zazwyczaj jest podana tylko ilość, a w Pz wpisujemy również wartość, czy w związku z tym mimo, iż cena na dokumencie dostawowym nie jest wpisana możemy ją wpisać, gdyż jest nam znana z treści podpisanej umowy. Co prawda ceny podawane są w kwocie netto, a do ewidencji wpisujemy wartości brutto, mogą tu powstać jakieś rozbieżności. Moim zdaniem, jeżeli nawet powstaną rozbieżności to będą one wyjśnione na etapie comiesięcznego uzgadniania kartotek magazynowych prowadzonych przez magazyniera z kartotekami prowadzonymi przez księgowość. Czy dobrze myślę ❓

    #20565
    ziuk
    Uczestnik

    Uważam, że tak- przyjać dokumentem PZ z wyceną jak wynika to z umowy a ewentualne zmiany skorygować później.

Oglądasz 4 wpisy - 1 z 4 (wszystkich: 4)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.