kontola 5%
- This topic has 62 odpowiedzi, 28 odpowiedzi, and was last updated 13 years, 5 months temu by kikcloud.
-
AutorWpisy
-
5 maja, 2009 o 1:39 pm #14622elkaUczestnik
A pod jakie RIO należysz?
Nam to wytknięto i PM musiał się zobowiązać, że co roku będziemy kontrolować każdą jednostkę w zakresie 5% i tak robimy. Mieliśmy ostatnio 2 kontrole NIKu i rownież ostro się tego czepiali (nie mówiąc o audycie).
Kontrola wszystkich jednostek w cyklu 2 lub 3 letnim była dopuszczalna przez katowickie RIO chyba z 4 lata temu póki nie zmienili interpretacji (o czym my dowiedzieliśmy się na kontroli).5 maja, 2009 o 3:06 pm #14624szymonek123UczestnikŹródło
http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=7&dzial=489&id=81700Czy kontrola przestrzegania realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków przeprowadzana przez przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego, w trybie art. 187 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych powinna objąć swoim zakresem wszystkie podległe i nadzorowane przez niego jednostki? Jaki jest tryb przeprowadzania takiej kontroli?
Zgodnie z dyspozycją art. 187 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 279, poz. 2104, z późn. zm.) przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego kontroluje przestrzeganie, przez podległe oraz nadzorowane przez siebie jednostki sektora finansów publicznych, realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków. Kontrola, o której mowa w tym przepisie obejmuje corocznie co najmniej 5 % wydatków podległych jednostek organizacyjnych.Mając na uwadze cel omawianej kontroli, a mianowicie uzyskanie – w ramach ogólnego nadzoru sprawowanego na podstawie art. 187 ust. 1 ustawy – miarodajnych informacji służących ocenie stosowania wspomnianych procedur, ich adekwatności i skuteczności, powyższy wskaźnik należy odnieść do każdej podległej i nadzorowanej jednostki z osobna. Oznacza to, że kontrola wykonywana przez przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego powinna objąć swoim zakresem podmiotowym wszystkie jednostki nadzorowane i podległe.
W przepisach ustawy o finansach publicznych nie określono szczegółowego trybu przeprowadzania powyższej kontroli. W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż zasadnym byłoby określenie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego procedur przeprowadzania tej kontroli w jednostkach podległych. W powyższych procedurach należałoby jednoznacznie określić kwestie związane z zadaniami i obowiązkami poszczególnych uczestników procesu kontroli.
5 maja, 2009 o 3:29 pm #14625agulekUczestnikelka, podlegamy pod Ostrołękę, ale na kontrolę przyjeżdza Warszawa albo Siedlce.
5 maja, 2009 o 4:14 pm #14626elkaUczestnikjeżeli nie wiecie jaka jest interpretacja waszego rio to może poproście ich o wyjaśnienia w tym zakresie? Dla mnie to wogóle chore, że co rio to inna interpretacja przepisów.
21 maja, 2009 o 2:49 pm #14783michalpUczestnikPoznańskie rio wcale nie nakazuje kontroli w Urzędzie. Była interpretacja MF w tej sprawie i rio w Poznaniu ją ma na 100%. W niej MF wskazuje, iż w urzędzie nie trzeba!!!!!!!! nie dysponuje tym pismem ale takie na 100% było, widziałem je i nawet przeprowadzając kontrolę w jednej gminie udostępniłem ją. Co do kontroli co dwa lata to nigdzie nie jest wskazane w jakim okresie ma to być zrobione!! Jeśli kontrola przychodzi w listopadzie 2007 a ja jestem w trakcie kontroli 5% za 2006 to co mi zarzucą. Mogą stwierdzić że jej nie przeprowadziłem i zalecić przeprowadzenie, ale żadnego z przepisów ustawy nie wskażą jako naruszonego. W zastrzeżeniach do wystapienia pokontrolnego RIO napiszę że to zrobię i koniec. A poza tym czym Wy się martwicie czy są za to jakieś ustawowe sankcje.
21 maja, 2009 o 2:55 pm #14784michalpUczestnikaha jeszcze słówko! Warto rozważyć dwa podejścia do sprawy kontroli 5%. Albo chcemy uzyskać rzetelny obraz stanu jednostki kontrolowanej i wtedy się przykładamy kontrolujemy mechanizmy pocedury, zamówienia, rachunkowość itd. Natomiast jeśli chcemy wypełnić tylko ustawowy obowiązek, a kontrolę i tak przeprowadzamy co rok to weźcie wynagrodzenie kierownika i głównego księgowego za 12 miesięcy, nagrody dorzućcie jakieś wydatki z paragrafu 4210, 4300 i jest 5%. Ja osobiście jestem za rozwiązaniem pośrednim co dwa lata rzetelna kontrola i tym samym co dwa lata kontrola oby była. Pozdrawiam
22 maja, 2009 o 1:06 pm #14787agulekUczestnikno właśnie, można zrobić w rok wszystkie jednostki „po łebku”, tylko jaki jest sens takiej kontroli.
23 maja, 2009 o 8:07 am #14789podhaleUczestnikA lekko zmieniając główny wątek, chciałem zapytać, czy w trakcie kontroli 5% sięgacie do wydatków z ZFŚŚ? Czy sprawdzacie samo naliczanie odpisu, czy tez może przyglądacie się konkretnym wydatkom z funduszu i ich zgodności z Regulaminem i ustawą?
23 maja, 2009 o 10:52 pm #14797agulekUczestnikJa sprawdzam naliczanie odpisu i terminowość przekazywania na rachunek
24 maja, 2009 o 9:52 pm #14798leszczeUczestnik[QUOTE BY= podhale] A lekko zmieniając główny wątek, chciałem zapytać, czy w trakcie kontroli 5% sięgacie do wydatków z ZFŚŚ? Czy sprawdzacie samo naliczanie odpisu, czy tez może przyglądacie się konkretnym wydatkom z funduszu i ich zgodności z Regulaminem i ustawą?[/QUOTE]
Jak czasu starcza, to również sprawdzam prawidłowość wydatkowania środków z ZFŚS, ale tylko pod względem stosowania przez Dyrektora i Regulamin wew. kryterium socjalnego
26 maja, 2009 o 7:52 am #14801rombUczestnikWitam wszystkich,
Na kanwie tego tematu chciałbym też zapytać jaki okres obejmujecie kontrolą 5%?
Swego czasu znałem interpretację MF, że kontrolą nalezy obejmowac zakończony rok budżetowy, bo wówczas znana jest ostateczna wysokośc wydatków i mozna precyzyjnie okreslić % wydatków objętych kontrolą. Ostatnio RIO wydawało sie byc zaskoczone taką interpretacją i prezentuje stanowisko, że kontrola powinna obejmować wydatki roku bieżacego, bo tylko wtedy jest ponoć skuteczna i spełnia swoją rolę.
Pozdrawiam.27 maja, 2009 o 11:32 am #14813nickkitaUczestnika to ciekawe jak można kontrolować bieżący rok idąc na kontrolę w styczniu albo lutym 🙂 ja w pierwszym półroczu kontroluję rok poprzedni a po pierwszym półroczu całe pierwsze półrocze ale 5% dotyczy oczywiście wydatków planowanych na cały rok. poza tym RIO nie zwraca uwagi na okres jaki jest poddany kontroli tylko sprawdza, czy jest spełniany wymóg ustawowy. raz się nie wyrobiłam we wszystkich jednostkach i w protokole znalazł się zapis, że przeprowadzono kontrolę 5% wydatków w 80% jednostek podległych. zalecenia jednak w tym temacie nie było:smile: pozdrawiam wszystkich kontrolerów z województwa lubuskiego.
27 maja, 2009 o 12:25 pm #14814podhaleUczestnikA jakim cudem kontrolując wydatki roku bieżącego jestes w stanie wyliczyc owe 5%, skoro mowa jest cały czas o planie wydatków a nie o wydatkach. W art. 187 pisze , że kontrola należy objąć co najmniej 5% wydatków. Wydatki to nie plan wydatków. Jesli pada słowo wydatki, to chyba oczywiste, że chodzi o zrealizowane wydatki, a takie możemy znac tylko po zakończeniu roku budżetowego.
27 maja, 2009 o 1:26 pm #14817pszczosekUczestnikMoja gmina jest w trakcie kontroli kompleksowej RIO w Opolu i zgodnie z ustną interpretacją uzyskaną od kontrolujących art. 187 ust. 3 ufp dotyczy 5% wydatków całego budżetu (w tym także budżetu urzędu jst jako jednostki budżetowej) a nie 5% w każdej z jednostek. Ponadto RIO w Opolu dopuszcza możliwość kontroli 5% w ciągu bieżącego roku budżetowego oraz roku następnego, gdy znane jest wykonanie planów wydatków budżetowych.
27 maja, 2009 o 1:49 pm #14818wikaUczestnikPszczolek jesteś z powiatu czy gminy? na stronie MF jest interpretacja art 187 ust. 1 na który się powołują i piszą, iż wskaźnik 5% należy odnieść do każdej podległej i nadzorowanej jednostki z osobna a ponadto należałoby określić procedury tej kontroli (mowa o przewodniczącym zarządzu jst).
pozdrawiam -
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.