czwartek, 28 marca, 2024

kontrola wewnetrzna a kontrola zarzadcza

Home Forum Fundusze unijne Fundusze unijne kontrola wewnetrzna a kontrola zarzadcza

Oglądasz 7 wpisów - 16 z 22 (wszystkich: 22)
  • Autor
    Wpisy
  • #20642
    pietryka
    Uczestnik

    I nic nie trzeba dodawać. Dzięki Alkman !

    #20644
    kikcloud
    Uczestnik

    „Celnych owych wypowiedzi słucham przeto,
    Rozmyślając sobie czasem przy ich wtórze,
    Czy ci ludzie w jednej chwili
    Tacy mądrzy się zrobili,
    Czy to sedno się zrobiło takie duże…?” (W. Młynarski)
    Bardzo mi się podoba rozwijanie tego wątku. Nie rozumiem tylko, dlaczego znalazł się on w „funduszach unijnych”. Piszemy jakiś projekt z KZ? 😉
    Moim zdaniem ustawodawca dobrze zrobił przekładając KZ (i nie chcę się tu rozwodzić nad terminologią, bo na tym forum wszyscy wiedzą o co chodzi) z prawa miękkiego (komunikat) na prawo twarde (ustawa). Zresztą sam to określił w uzasadnieniu do uofp. Cytuję: „Praktyka zarządzania wskazuje, że kierownicy jednostek rzadko w sposób sformalizowany i komunikowany w jednostce wyznaczają dla nich cele i zadania oraz prowadzą systematyczną ocenę stopnia ich wykonania. Wprowadzenie formalnego obowiązku wyznaczania celów i przygotowywania planów zadań dla działu oraz dla jednostek sektora finansów publicznych, a także sporządzanie sprawozdań z wykonania tych planów jest warunkiem sine qua non właściwego zarządzania jednostką, czyli w konsekwencji efektywnego wykorzystania środków publicznych. Jest to narzędzie, które powinno zobligować kierownika jednostki do dbania o rzeczywiste, a nie tylko formalne, realizowanie obowiązków z zakresu zarządzania jednostką.”
    Nie wiem czy wszyscy pamiętacie ostatnią zmianę w MSPPAW? W większości polegała ona na zastąpieniu słowa „powinien (should), słowem „musi (must)”. Niektórzy żartują, że IIA zrobiła to specjalnie by pognębić polskich kierowników jednostek sektora publicznego, ponieważ dla nich słowo „powinien” znaczyło tyle samo co „nie musi”, a przecież ogólnie wiadomo, że jak się czegoś nie musi to się nie robi. 😀
    Jednym słowem artykuł 68 i 69 uofp. przypomina i obliguje ich do stosowania wszystkich funkcji zarządzania tj. organizowania >> planowania >> motywowania >> kontroli. Stąd właśnie się wzięła „zarządcza”.

    #20645
    j
    Uczestnik

    przekonałes mnie

    #20649
    alkman
    Uczestnik

    „Czasem zda mi się na oko,
    Że ktoś myli się głęboko,” (też W.Młynarski)
    Nie chodzi o żadne „wszystkie funkcje zarządcze”, tylko o próbę uniknięcia spychotechniki. Kierownika jednostki mógłby nie wyczuć ducha ustawy i intencji ustawodawcy i zlecić zajęcie się wdrożeniem systemu kontroli wewnętrznej kierownikowi kontroli wewnętrzne.

    KZ≈KW

    #20652
    kikcloud
    Uczestnik

    [QUOTE BY= alkman] „Czasem zda mi się na oko,
    Że ktoś myli się głęboko,” (też W.Młynarski)
    Nie chodzi o żadne „wszystkie funkcje zarządcze”, tylko o próbę uniknięcia spychotechniki. Kierownika jednostki mógłby nie wyczuć ducha ustawy i intencji ustawodawcy i zlecić zajęcie się wdrożeniem systemu kontroli wewnętrznej kierownikowi kontroli wewnętrzne.

    KZ≈KW[/QUOTE]
    Tak najczęściej bywa ❗
    I kto się myli głęboko? Ja czy Ty? A może kierownicy jednostek 😉
    Co do „spychotechniki” to mają oni wspaniałe narzędzie pod nazwą „upoważnienie” i tego im nikt nie odbierze ❗

    #20659
    alkman
    Uczestnik

    Głęboko myliłem się ja, sądząc, że tym razem dyskusja będzie polegała na wymianie argumentów. Wymiana samych tez, też mnie satysfakcjonuje i nic się nie stanie jak ten wątek podzieli los tych, z których nic nie wynikło.
    KZ = KW i już.

    #23593477
    eddie
    Uczestnik

    Rzeczywiście KZ = KW. Tylko u nas w administracji publicznej nazwano KW (per COSO) KZ.

    Najwyraźniej opisuje ten temat The Institute for Internal Controls – The IIC na tym portalu. 

Oglądasz 7 wpisów - 16 z 22 (wszystkich: 22)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.