Należność a decyzja administracyjna
Home › Forum › Sektory › Wojskowe Jednostki Budżetowe › Należność a decyzja administracyjna
- This topic has 6 odpowiedzi, 4 odpowiedzi, and was last updated 11 years, 6 months temu by ela.
-
AutorWpisy
-
25 sierpnia, 2012 o 8:14 am #22183andrzejmUczestnik
Witam Trochę się zakręciłem i nie ukrywam potrzebuję pomocy. Dyrektor biura emerytalnego wystawił decyzję o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń emerytalnych z tytułu nie zgłoszenia w terminie o fakcie zarobkowania przez osobę pobierającą świadczenie. Jest to decyzja administracyjna, na uprawomocnienie przypada okres 30 dni od daty odbioru przez świadczeniobiorcę. W którym momencie informacja o tym fakcie powinna trafić do księgowości i dlaczego właśnie w tym momencie? Kiedy w tym przypadku powstaje roszczenie i na jakim koncie powinno się zaksięgować takie ruchy jak 1) wydanie decyzji, 2) ewentualne odwołanie się, 3) uprawomocnienie się decyzji, 4) aktualizacje kwartalne należności i odsetek ( chyba 221-720 ???)Sprawę traktuję jako pilną i wdzięczny byłbym za każdą sugestię w tej sprawie ( oczywiście popartą przepisami) Pozdrawiam
30 sierpnia, 2012 o 11:58 am #22188andrzejmUczestnikWitam. Czy ktoś z szanownego grona AW spotkał się z takim zagadnieniem ( może w samorządach przy wydawaniu decyzji administracyjnych) i zechce podzielić się swoimi uwagami w tym temacie? Pozdrawiam WSZYSTKICH
2 września, 2012 o 3:54 pm #22242dorotabUczestnikMoim zdaniem, i tak się dzieje u nas, decyzja powinna trafić do księgowości już uprawomocniona. Wiadomo wtedy bowiem, że należność wynikająca z decyzji jest wymagalna. Nikt się nie odwołał lub też w wyniku odwołania decyzję utrzymano w mocy. Księgowośc nie musi wydzwaniać do wydziełu merytorycznego czy decyzja jest prawomocna czy nie.
Nie bardzo rozumiem po co w urządzeniach księgowych ujmować „ruchy” o których piszesz. W momencie otrzymania decyzji należy należność przypisać i w przypadku braku wpłaty wdrożyć windykację. W przypadku braku wpłaty przypis kwartalny odsetek jak najbardziej, a co do aktualizacji należności – nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi?5 września, 2012 o 8:57 pm #22243andrzejmUczestnikDziękuję za odpowiedź. Już mówiłem, że wydaje mi się że się trochę zakręciłem, ale poprzez analogię do np faktury księguje się ją w momencie wystawienia a nie po jakimś czasie jak nie ma negatywnego odzewu ze strony osoby która otrzymała fakturę, należność sporna ” rozpatrywana przez sąd dlaczego nie jest trzymana w wydziale do czasu uprawomocnienia się wyroku tylko jest zawieszona na odpowiednim koncie księgowym. Zapis w JZPK mówi, że w ewidencji księgowej powinny się znaleźć należności w momencie powstania. Sama nazwa zespołu 2 kont wskazuje na należności i roszczenia a taki przypis ( decyzja) nie jest roszczeniem? To po co niepokoimy delikwenta w takim razie wysyłając decyzje wymiarową? Dawno temu na zajęciach z rachunkowości mówiono, że ma ona ( rachunkowość) odzwierciedlać wszystkie istotne zdarzenia gospodarcze jakie zachodzą w jednostce i móc je prześledzić na każdym etapie ich powstawania (wydanie decyzji administracyjnej przypisującej komuś należności, które mają stanowić dochody budżetowe chyba jest istotną sprawą?)Aktualizacja należności może mieć miejsce w przypadku gdy występuje renta rodzinna i ktoś zarobkował nie zgłaszając tego a następnie porzucił ( lub skończył szkołe lub 25 lat) i nie ma z czego prowadzić windykacji przekazując jednocześnie tytuł prawny do wyegzekwowania do właściwego U.S. A jest jeszcze jeden problem co do którego nie mam pewności i chętnie posłucham opinii Koleżeństwa. Ustawa o FUS ogranicza możliwość egzekucji z emerytury do 50% jej wysokości. jak rozliczacie lub jak powinno rozliczać się poszczególne ” raty” czy obciążenia miesięczne z tego tytułu lub wpłaty dobrowolne , które nie pokrywają całej należności wraz z odsetkami. U nas jeżeli np całość spłaty zadłużenia realizowana byłaby przez 7 miesięcy, to w każdym miesiącu każdą ściągniętą część zadłużenia odnosi się na należność główną i od tej pomiejszonej należności oblicz się odstki i dodaje, aby ściągać je od 8 miesiąca przykład 8000 + 1000 zł odsetek w decyzji na dzień. po miesiącu windykacja z emerytury 1000 zł kwota zadłużenia 7000zł + 1091 zł odetek ( przyjąłem tu 13% bo nie chce mi się szukać aktualnej stopy procentowej ale jest to dla rozpatrywanego przypadku bez znaczenia) itd. Jest to mniejsza wartość jakby rozliczało się wpłatę proporcjonalnie na należność główną i odsetki lub w pierwszej kolejności zaspakajało się część uboczną długu ( odsetki) a później należność główną. Czy w tym przypadku nie wystąpi naruszenie dfp za nieprawidłowe i zaniżone naliczenie dochodów budżetowych?W skali roku z dużego biura są to spore różnice przekraczające próg o którym mowa w ustawie o ndfp. Proszę o pochylenie się nad tym . Pozdrawiam
6 września, 2012 o 10:30 am #22244dorotabUczestnikOk. Jeżeli chodzi o aktyalizację należności – wyjaśniłeś. Ale dlaczego napisałeś w pierwszym poście – aktualizacja kwartalna. Przecież zdarzenia, o których piszesz należy księgować w identyczny sposób jak należność pierwotną. Powzięcie wiadomości o faktach, o których piszesz skutkuje wydaniem decyzji nakazującej zwrot niesłusznie pobranych należności. I znów mamy do czynienia z decyzją. Aktualizacja, wydawało mi się do tej pory, dotyczy sytuacji, kiedy po dokonanej analizie podejmujemy decyzję, iż naleznośc jest niesciagalna i tym samym pomniejszamy stan zaległości.
Co do czasu dokonania przypisu opcje są dwie, a przy opcji o której Ty napisałeś dobrze by było, aby wydział merytoryczny dzielił się informacjami z działem finansowym, aby uniknąć sytuacji o której napisałam powyżej.
Co do faktury nie wydaje mi się jednak aby była to sytuacja tożsama z decyzją. Nigdy nie spotkałam się a taką, na której byłaby informacja o możliwości odwołania się. Najczęściej faktury są wynikiem umów, a kwoty nie budzą wątpliwości. No może poza energią czy też rachunkiem telefonicznym.
O ile wiem (chociaż mogę się mylić) w przypadku FUS obowiązuje windykacja wynikająca z ustawy o egzekucji administarcyjnej i odsetki podatkowe. Powinno się więc roliczać każdą wpłatę (dobrowolną czy też nie) proporcjonalnie na należność i odsetki.
Czy wystąpi naruszenie będzie zależało jak w przypadku kontroli osoba kontrolujaca pochyli się nad tym zagadnieniem. Z punktu widenia mojej jednostki nikt nigdy nie skontrolował jak rozliczane sa wpłaty.12 września, 2012 o 11:42 am #22254jUczestnikod 01.08 obnizona kategoria z xix xviii
z pozdrowieniem15 września, 2012 o 3:12 pm #22257elaUczestnik[QUOTE BY= jędrek] od 01.08 obnizona kategoria z xix xviii
z pozdrowieniem[/QUOTE]niestety 🙁 niżej i może być coraz niżej, szczególnie przy trwającej restrukturyzacji,
cel główny: ma być oszczędniepozdrawiam
-
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.