środa, 20 stycznia, 2021

Podatek lokalny

Home Forum Sektory Samorządy Podatek lokalny

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 16)
  • Autor
    Wpisy
  • #12495
    jola
    Uczestnik

    Przymierzam się do zadania z zakresu podatków lokalnych. Będę wdzięczna za wszelkie wskazówki w tym temacie.

    #12509
    terka
    Uczestnik

    Witaj, Jolu
    „Robiłam” audyt podatków lokalnych. Chętnie pomogę, jeśli przybliżysz, czy chcesz objąć zadaniem wszystkie, czy tylko jakiś konkretny?

    #12511
    jola
    Uczestnik

    Dziękuję za odzew, temat zadania: Rzetelność i legalność naliczania podatków lokalnych. Następny temat też się wiąże z nim: Udzielanie ulg, umarzanie i rozkładanie na raty w podatkach i opłatach lokalnych. Będę wdzięczna za jakąkolwiek pomoc. Wiem, że muszę prześledzić ustawę o podatkach i opłatach lokalnych, rozporz. wyk. do tej ustawy, ordynację podatkową, uchwały Rady, ale może coś jeszcze… Pozdrawiam.

    #12513
    zosia
    Uczestnik

    Witaj
    Do naliczania podatku od nieruchomosci musisz zapoznać sie z ustawa prawo geodezyjne i kartograficzne ( szczególnie art. 21 tej ustawy ), przepisami – roporządzeniem w sprawie ewidencji gruntów i budynków, klasyfikację środków trwałych, klasyfikacja obiektów budowlanych.
    Natomiast przy udzielaniu ulg i umorzeń, itp. innych ulg w spłacie – to koniecznie znajomośc ustawy o postepowaniu w sprawie udzielenia pomocy publicznej ( oraz przepisy UE w tym zakresie ) oraz cały pakiet przepisów wykonawczych ( lista aktów prawnych – unijnych i krajowych oraz wyjaśnień znajduje sie na stronie UOKiK w zakładce pomoc publiczna ).
    Z swej stronie – a specjalizuję sie w specyfice podatków i opłat lokalnycH ( w szerokim sensie ) uwaqżam temat wybrany przez ciebie za zbyt szeroki – ogranicz sie np. do składania deklaracji i in formacji podatkowych, ich terminowości itp. itd.
    Jak coś to pisz postaram sie pomóc.
    z.

    #12539
    terka
    Uczestnik

    Z moich doświadczeń wynika, że problemy z naliczaniem podatków lokalnych zaczynają się już na etapie pozyskiwania danych do bazy podatkowej. Najczęsciej nie odbywa się to w sposób i terminach określonych w rozporządzeniu MF w sprawie informacji podatkowych. A to jest b. ważne, szczególnie przy podatku od nieruchomości zabudowanych oraz podatku od środków transportu.
    Zapoznaj się z tym aktem i zobacz, jak to u Ciebie funkcjonuje.
    Bo zdarzają się przypadki (nierzadkie), że podatnik nie składa deklaracji na podatek od śr. transportowych, a organ podatkowy go nie wzywa, bo nie wie, że obowiązek podatkowy powstał.
    Radziłabym Ci też zawęzić temat. Zrób dokładnie, od początku do końca, pobór jednego lub dwóch z podatków lokalnych. (tzn. sposób pozyskiwania danych do bazy – może wyjdzie Ci tak, jak mnie, niekompletność podatników w bazie, potem terminowość składania deklaracji/informacji i ich kompletność, zgodność z danymi w bazie podatkowej, następnie zgodność naliczonej kwoty ze stawkami uchwalonymi przez Radę, potem terminowość zapłaty, itd.)
    A ile dni planujesz na to zadania?

    #12540
    jola
    Uczestnik

    Serdecznie dziękuję za cenne porady zarówno Tobie Zosiu jak i Tereniu. Myślę,że jeszcze nieraz poproszę o pomoc. Temat zaplanowałam na ok. 35-40 dni. Pozdrawiam.

    #13296
    jola
    Uczestnik

    Do Terki – czy możesz mi napisać, w jaki sposób wyszła Ci niekompletność podatników w bazie (czy m.in. przy porównaniu ewidencji w geodezji z ewid. podatkową, czy może jeszcze inaczej). Skąd pewność, że ewidencja geodezji jest kompletna. Może jakieś inne przykłady. „Z góry” dziękuję.

    #13303
    terka
    Uczestnik

    Witaj, Jolu
    niekompletnosc podatnikow w bazie podatku od nieruchomości „wyszla” w porównaniu z ewidencją gruntów. wyszły także różnice w powierzchniach. weryfikowałam je (te różnice) także – jeśli zachodziła taka konieczność – na podst. aktów notarialnych.
    Skąd pewność, że geodezja ma włąściwe, czyli prawidlowe i pełne dane? to dobre pytanie. Otóz ja nie miałam jak inaczej tego sprawdzić.
    ale wiem, że jedna z prężnie działających komórek audytu w dużym miescie miała bardzo przydatne do tego celu mapy (nie wiem jednak, jakiego rodzaju to były mapy).
    Nie wiem, czy mogę napisać, które to miasto, bo Admin wytnie i dodatkowo „mi wytknie”.

    Adminie, czy mi wytniesz i wytkniesz?

    POzdrawiam

    #13306
    jola
    Uczestnik

    Może admin. przekaże namiary na „to miasto”. A gdzie dostęp do akt notarialnych. Może przed admin. mogłabym się skontaktować z Tobą. Adminie… proszę…

    #13320
    pietryka
    Uczestnik

    Jola – uważam temat za zbyt szeroki. W badaniu podatku od nieruchomości i podatku od środków transportu mam 17 letnie doświadczenie. Zajmij się jednym podatkiem /czasu mało/. Pamiętaj,że przy podatku od nieruchomości występuje wieczyste użytkowanie na równi z własnością. Budowle liczy się od ich wartości początkowej itp. Jak chcesz to wziąść razem z podatkiem od środków transportu to się zarypiesz. Tuja bazą może być Wydział Komunikacji, ale np u mni mają jeszcze na wykazach zaległości z tego podatku osób które kiedyś posiadały samochody osobowe/ zniesiony chyba w 1993 roku/ Dla przykładu w podatku od nieruchomości osób fizycznych w ponad 100 tys mieście mam ok 17 tys podatników, osób prawnych ok. 2 tys. Nie jest więc możliwe zbadanie tematu w 40 dni gdyż dochodzą inne podatki i opłaty/ od psów, targowa, adiacencka, wieczyste użytkowanie, itp./ Zwolnienia od podatku, umorzenia, to jeszcze inna broszka – każdy przypadek wymaga uzasadnienia a więc zbadania. Dlatego moja rada – rozbij te podatki lokalne na kilka audytów. Nie baw się w żadne rejestry geodezyjne gdyż nie jesteś w stanie stwierdzić c zy rzeczywiści ktoś nie został ujęty w ewidencji. Najczęściej takie rzeczy wychodzą podczas wizji lokalnych. Przy osobach prawnych bardzo czesto podatnicy zapominają o budowlach takich jak kominy, płoty /parkany/ trwale złączone z gruntem, studnie itp. Płoty dotyczą również posesji osób fizycznych. Dlatego na początek weź podatek od nieruchomości i rejestry tego podatku i metoda próbkowania i sprawdzaśz sposób deklarowania i weryfikacji deklaracji podatku od nieruchomości oraz zgodnoś z ustalonymi przez radę miasta, powiatu, gminy stawkami podatku. Dużo roboty.
    Powodzenia. Pozdrawiam.

    #13323
    ewamich20
    Uczestnik

    A jak postępują gminy w przypadku podatku od nieruchomości należących do gminy (własnych). Czy są składane deklaracje i przelewane pieniądze z wydatków na dochody?
    Jak to wygląda w waszych jednostkach?

    #13341
    ewamich20
    Uczestnik

    Czy nikt z audytorów przeprowadzając badanie w zakresie podatku od nieruchomości nie spotkał się z tym problemem?

    #13342
    ania30
    Uczestnik

    nie wiem jak to jest w samym urzędzie, ale w przypadku jednostek miejskich składają deklaracje i płacą (ze środków wcześniej otrzymanych w budżecie – trochę dziwne bo najpierw otrzymyją środki z miasta a potem je miastu zwracaja ale tak jest)

    #13718
    jola
    Uczestnik

    Naopiszcie jak u was weryfikuje się budowle zgłaszane do opadtkowania. Czy w ogóle się to robi. Jak sprawdzają, czy jednostka ma takie budowle i czy je zgłosiła.

    #13719
    arek007
    Uczestnik

    Polecam Ci pozycję” audytów dochodów JST ” wydaną kilka dni temu przez ODDK Gdańsk, znajdziesz tam wiele odpowiedzi na swoje pytania. Warto

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 16)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.