poniedziałek, 8 marca, 2021

podatek od nieruchomosci

Home Forum Sektory Samorządy podatek od nieruchomosci

Oglądasz 6 wpisów - 1 z 6 (wszystkich: 6)
  • Autor
    Wpisy
  • #16659
    klio
    Uczestnik

    Witam!
    prowadzę właśnie audyt podatków od nieruchomości w gminie. Zaczęłam od weryfikacji prawidłowości nakazów /decyzji/ płatniczych porównując je z kartami nieruchomości i wypisami z ewidencji gruntów. No i właśnie z tym ostatnim mam problem- sa duze róznice pomiędzy danymi wynikającymi z ewidencji gruntów a kartami wymiarowymi. Podejrzewam, że w ewidencji gruntów dane są podawane w metrach ogólnych a w kartach wymiarowych w metrach użtkowych. Czy ma sens porównywać te dane? Jak inaczej sprawdzić prawidłowość wymiaru podatku?
    Pozdrawiam serdecznie 🙂

    #16661
    adela
    Uczestnik

    Metry są takie same. A podstawa opodatkowania musi być zgodna z danymi wynikającymi z ewidencji gruntów. Jeżeli nie, to znaczy, że w jednostce nie funkcjopnuje kontrola wewnętrzna w tym zakresie, a panie ustalające wymiar podatków i wydające decyzje nie weryfikują danych podawanych przez podatników. Jak kilka lat temu starostwo umozliwiło wgląd do ewidencji gruntów i budynków, w mojej gminie przeprowadzono weryfikację wszystkich podatników podatku od nieruchomości(ponad 5000). Obecnie dokonuje się tego na bieżąco a i tak wychodzą czasami róznice.

    #16675
    zosia
    Uczestnik

    Witam

    adela ma rację. metry do opodatkowania powierzchni gruntów podatkiem od nieruchomości są zawsze takie same. Metry uzytkowe wystepują przy opodatkowaniu powierzchni nieruchomości budynkowej. Jesli chodzi o problem podany przez klio – to jak najbardziej jest sens badać zgodność powierzchni z ewidencji gruntów i budynków z danym z referatu / wydziału podatków. Jerst to moim skromnym zdaniem istota opodatkowania a tym samym legalności wydanych decyzji podatkowych / nakazów płatniczych.
    Moim zdaniem powinna nastąpić – oczywiście na podstawie proby do badania – weryfikacja poyzcji do opodatkowania pod kątem:
    – zgodności ewidencji gruntów i budynków z informacjami podatkowymi złoZonymi przez podatnikaów ( art. 6 ust. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ) z danymi zawartymi w kartotekach ewidencyjnych dla celów podatkowych oraz decyzjami podatkowymi.
    Zgodnie bowiem z art. 21 prawa geodezyjnego i kartograficznego – dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę do wymiaru podatków oraz ubezpieczeń, zaś zgodnie z wyrokiem NSA – w przypadku niezgodnośći – to właściciel nieruchomości powinien doprowadzić do zgodności zapisów.
    Jeśli klio nie sprawdzisz zgodności powierzchni – to cała robota w zasadzie na nic. Bo wtedy ustalenia związane ze stosowaniem stawek podatkowych, planowaniem dochodów do budzętu stają się fikcją, z wniosek będzie jeden – co wynika z wypowiedzi adeli – brak kontroli wewnetrznej w podatkach – oraz brak wogóle kontroli podatkowej oraz czynności sprawdzających złozone deklaracje podatkowe i informacje podatkowe. Do audytu dochodów – ja ze swej strony poelcam opracowanie ODDK Gdańsk – „audyt dochodów JST” – bardzo dużo Ci pomoże, natomiast w sp[rawach skomplikowanych jeśli będziesz potrzebował pomocy – to pisz, ewe. po udostepnieniu przez admina emaila – to indywidualnie.
    pozdr.
    z.

    #16706
    klio
    Uczestnik

    Dziękuję za odpowiedzi:smile:
    Wynika z nich, że jeśli chodzi o powierzchnię gruntów to muszą one być zgodne z wypisami z ewidencji gruntów. Ale jak sprawdzić powierzchnię nieruchomosci budynkowej? Z wypisów z ewidencji gruntów jest tylko powierzchnia zabudowy budynku mieszkalnego, natomiast do podatku od nieruchomosci uwzględnia się powierzchnię użytkową. cZyli wolna amerykanka? Każdy podatnik sam sobie ustala ilość metrów uzytkowych, bo tego raczej nikt nie sprawdza?

    #16716
    dudu
    Uczestnik

    można w każdej chwili iść do podatnika na kontrolę podatkową. U nas co roku typuja po kilka właścicieli i juz trochę zweryfikowali, a poza tym w aktach notarialnych są powierzchnie użytkowe budynków, albo w operatach szacunkowych sporządzonych przez rzeczoznawców majątkowych. pozdrawiam.

    #16733
    zosia
    Uczestnik

    Jesli chodzi o weryfikacje powierzchni nieruchomości budynkowych – to mogą i powinny temu służyć dane z:
    – aktów notarialnych,
    – pozwolen na budowę;
    – operatów szacunkowych ( wycen ) biegłego );
    – decyzje wydane w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego i plany miejscowe
    czyli te dokumenty które tworzą bazę podatkowej ewidencji nieruchomości.
    Jeśli chodzi o kontrolę podatkową – to jest ona obowiązkiem organów podatkowych ( w tym organów gminy ) i taka kontrola powina byc wykonywana.

    Jesli chodzi o pociągnięcie wątku weryfikacji – to wartość budowli powinna być weryfikowana z księgami rachunkowymi podatnika – i w tym zakresie bez kontroli podatkowej nie da się ustalić istotnych faktów.

    pozdr.
    z.

Oglądasz 6 wpisów - 1 z 6 (wszystkich: 6)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.