czwartek, 28 marca, 2024

pomoc niepełnosprawnym

Home Forum Sektory Samorządy pomoc niepełnosprawnym

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 15)
  • Autor
    Wpisy
  • #11621
    dorotab
    Uczestnik

    Cześć. Pytanie do osób przeprowadzających audyt w zakresie pomocy osobom niepełnosprawnym poprzez udzielenie dofinansowania do zakupu sprzetu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych, likwidacji barier – z jakimi nieprawidłowosciami spotkaliscie sie najczęściej?

    #11634
    jadtra
    Uczestnik

    Dołączam sie do prośby. Będe miała we wrześniu audyt w tym temacie. Jak zakończę prześle opracowanie do materiałów moze się przyda.
    Teraz chętnie coś poczytam.

    Mało znam przepisy. Jezeli ktoś na form podałby ustawy z jakimi należy się zapoznać przed audytem bardzo będzie pomocny.

    Uwagi o jakich wiem:
    1. długie rozpatrywanie wniosków, nie wydawanie regulaminu (np. klauzula potwierdzająca że składajacy wniosek o dofinansowanie dostał regulamin, który jest pomocny w jego wypełnieniu),
    2. nie wykorzystanie środków które przychodzą pod koniec roku – opieszałość pracowników – spotkałam się z tym,
    3. wybór osoby „fachowca” w komisji, który chodzi i sprawdza czy pieniądze faktycznie zostały wydatkowane zgodnie z wnioskiem,
    4. podważanie kosztorysów opracowanychprzez firmy remontowe bez uzasadnienia „ba ja fachowiec lepiej wim” – np. kran może być tu a tu już drugi kran nie może być (nie mial racji ale nie przyznał na niego środków ❗ ),
    5.nie rejestrowanie skladanych wniosków w terminie – trochę trudne do udowodnienia ale można tego sie doszukać już później w materiałach,
    6.rozmowa kontrolowane – wysyłasz znajomego jako potrzebującego dofinansowania z PFRON i później w rozmowie dowiesz się jak pracuje zespół dysponujący środkami z PFRON-u. Często dyrektor nie ma o tym pojęcia 😯 .

    #11638
    dorotab
    Uczestnik

    Dzięki za wypowiedź. Byłam cikawa czy na wszystko zwróciłam uwagę. Na „szczęście” w mnie nic z tego o czym piszesz nie wystąpiło. Nie ma co prawda regulaminu udzielania dofinansowania, ale po namysle doszłam do wniosku, że opracowanie takiego regulaminu mogłoby doprowadzić do odmowy pomocy komuś, kto ubiegałby sie o coś, czego nie wzieto pod uwage ustalając katalog „rzeczy”, których zakup lub wykonanie może być dofinanowane. Mozna co prawda wprowadzic zapis o indywidualnym rozpatrywaniu wniosku w przypadku zaistnienia sytuacji nie przewidzianej w procedurze, ale tym samym można uznać, iz bez regulaminu kazda sprawa jest indywidualna.
    Wnioski u nas rozpatrywane są niemal natychmiast /na pewno w terminie przewidzianym przepisem prawa/, może dlatego, że jest to powiat ziemski i właściwie starcza środków dla wszystkich.
    nie było przypadkow w okresie audytowym niewykorzystania srodków, ale czasami jest to niezależne od pracownika, ale od rady, która na czas nie podzieli środków. /U nas w ubiegłym roku podzielono je dopiero w drugiej połowie grudnia, ale pracownik miał przygotowane pisma o przydzieleniu pomocy i tym sposobem udało sie je wykorzystać.
    u nas nie ma komisji, jest wyraźny podział obowiązków co do kogo należy. Co do „fachowca” to wydaje mi się, że nie trzeba zbytniej wiedzy aby stwierdzić, czy położono wykładzinę, kafelki, zamontowano kafelki czy też w mieszkaniu stoi sprzet komuterowy, którego zakup dofinansowano,
    co do kosztorysu, to jest sprawdzany przez insektora wydziału architektury posiadającego stosowne kwalifikacje. owszem czasami kwestionuje zasadność wydatków, ale proponuje w zamian tansze urządzenia lub eliminuje tylko czynności ujete w kosztorysie ale zbędne dla wnioskowanego przedsiewziecia.
    tak jak napisałaś, trudno udowodnić brak rejestracji wniosków w terminie. Nie sądzę, ze jest to udowodnienia. Data na wniosku nie zawsze oznacza, że złożony został w terminie tożsamym z terminem złożenia.
    Co do rozmowy kontrolowanej – Dyrektor nie musi sie na wzsystkim znać /w dobrym tonie jest aby orientowal się co robi sie w jego jednostce/, ma od tego bowiem ludzi. Odesłanie ineresanta do zespołu ds … jest „normalką”. U nas pracownikom zespołu nie można odmówić kompetencji.
    W mojej może chaotycznej wypowiedzi wyłonił się idylliczny obraz naszego PCPR.
    Co do przepisów min.
    ustawa z dnia 27.08.1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz.U. Nr 123 poz. 776,
    Rozporz. MPiPS z dnia 25.06.2002 w sprawie określenia rodzajów i zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON /Dz. U. Nr 96 poz. 861/
    Rozporz. MPiPS z dnia 22.05.1998 w sprawie szczegółowych zasad udzielania oprocentowania, spłaty, rozkładania na raty i umarzania pożyczek dla osób niepełnosprawnych /Dz.U. Nr 67 poz. 439/
    Rozporz. MGPiPS z dnia 22.05.2003 roku w sprawie turnusow rehabilitacyjnych/ Dz. U. Nr 100 poz. 926/,
    Rozporz. MGPiPS z dnia 15.05.2003 w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności ?dz.U. nr 139 poz. 1328/, – dla chetnych
    Rozporz. MPiPS z dnia 1.02.2002 roku w sprawie kryteriow oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia ?Dz.U. Nr 17 poz. 162/ dla chętnych,
    Rozporzadzenie MZ z dnia 17.12.2004 roku w sprawie limitu cen dla wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi i środkow pomocniczych, o takim samym zastosowaniu, ale różnych cenach, oraz limitu cen dla napraw przedmiotów ortopedycznych /Dz. U. Nr 275 poz. 2731/

    #11639
    jadtra
    Uczestnik

    Ta informacja o inspektorze wydziału architektury posiadającym stosowne kwalifikacje do oceny tego typu wniosków np. likwidacja barier architektonicznych SUPERR- rozumię że ma on to w zakresie swoich obowiązków ❓

    Jak wyglada podległość tej osoby – chodzi mi o dostarczanie wniosków do oceny przez inspektora (kosztorys) i czy on uczestniczy w jakiejś wizji u wnioskującego np. w jego mieszkaniu gdzie przed projektem i po wykorzystaniu środków ❓ Chodzi mi o zachowanie terminowości oraz procedury obiegu tych dokumentów .
    W moim powiecie wydz. architektury jest w Starostwie, a komórka PFRON-u w Powiat. Centr. Pomoc.Rodzinie

    Komisja udaje się do np. mieszkania wnioskującego stwierdzając zasadność wniosku i ten „fachowiec” „cos notuje” , następnie akceptuje projekt likwidacji tych barier lub w trakcie wizji już stwierdza, że np można daną rzecz zastąpić inną dużo tańszą (która jest ze słabego materiału i nie ma atestu, a on uważa że to jest prawidłowe.
    To może brzmi niewiarygodnie, ale takie były i nadal są uwagi .

    Rozwiązanie u ciebie b. mi się podoba ale muszę być do tego dobrze przygotowana.

    Jezeli chodzi o dyr. – jet ok, ale pracuje krótko.
    Miłego weekendu – życzę ciepełka

    #11642
    dorotab
    Uczestnik

    U mnie jest identycznie Wydział Architektury jest komórka Starostwa a PCPR odrębną jednostką. Inspektor nadzoru nie ma tego wprost wpisanego w zakres obowiązków – są to – „inne polecenia przełożonego”. Sprawdza kosztorys, uczestniczy w wizji lokalnej i odbiorze robót. Występuje w charakterze inspektora nadzoru budowlanego.

    #11645
    jadtra
    Uczestnik

    Dzięki DorotaB
    Przy audycie zbadam sprawdzę „wykorzystanie” fachowca, uprawnienia, wynagrodzenie -umowę – nie jest pracownikiem PCPR.

    Zrobię rozpoznanie dot. uprawnien inspektora nadzoru budowlanego – mam dwa takie wydziały.

    Mam prośbę dot przepisów prawa. Można prosić o jakąś ściągę.
    Tam nie było jeszcze audytu i patrzą na mnie jakbym była zadżumiona – zero kontaktu. Jakoś sobie poradzę ale wiesz jak dużo pracy wymaga przygotowanie KKW i list kontrolnych gdy nie masz „wszystkich przepisów” – chodzi mi o rozporzadzenia, z którymi musiałaś sie zapoznać a nie wynikają one tak wprost z tematyki powierzonych zadan PFRON.
    Ponieważ już prawie koniec dania pracy – życzę słonecznego weekendu
    u nas codziennie leje – no wiesz PADA. Aż nie mogę się doczekać tego ciepełka.
    Teraz trudno mi wprost uwierzyć, że będzie ok. 30o C

    #11650
    dorotab
    Uczestnik

    cześć. przepisy dla chetnych jak napisalam powyżej, poza tym ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. Do przejrzenia powiatowa strategia rozwiązywania problemów społecznych i powiatowy program dzialań na rzecz osób niepełnosprawnych. Reszta w zalezności od tematu zadania i jego zakresu. Pozdrawiam w ten upalny dzień.

    #11653
    jadtra
    Uczestnik

    Dziękuję DorotaB
    Przejrzę strategie –
    Ustawę o pomocy społecznej znam ok.

    Upałów JUŻ mam dość -dzisiaj jest niezłe pikiełko a dopiero południe 😀 😀

    Muszę uważać przy śmianiu się aby sie nie spocić (jak zalecała Beata Tyszkiewicz w Kingsize ” (nie jestem pewna tej pisowni ale ją przytocze na dobry tydzień …

    #11685
    wacekservice
    Uczestnik

    Szanowne koleżanki 😀
    do kociołka pomysłów możecie dorzucić np. poziom (%) wykorzystania przez samorządy środków PFRON w ramach tzw. algorytmu …
    conieco można też wyczytać z raportu dostępnego pod adresem: http://www.pfron.org.pl/zwi/zwi.nsf/graph?OpenFrameset
    Chłodno 😉 pozdrawiam!

    #11686
    wacekservice
    Uczestnik

    Ps.:
    trochę trzeba „poklikać”. tytuł: „GMINO JAKA JESTEŚ?” Badanie działalności gmin na rzecz osób niepełnosprawnych.

    #13485
    kules
    Uczestnik

    Wybaczcie, że odkopałem ten stary wątek, ale pasuje idealnie do mojego pierwszego w tym roku audytu: audytu dofinansowań udzielanych przez PCPR na rehabilitację społeczną – na razie przygotowuję się do jego rozpoczęcia,
    Swego czasu zajmowałem się na poprzednim stanowisku reh. zawodową (PCPR tego u nas nie robi) i stąd wiem że lekko nie będzie bo kadra PCPR roszczeniowa jest i skora do podejrzewania zamachu, więc kontakt osobisty będzie mocno utrudniony 😀 i muszę zdać się bardziej niż zwykle na własne siły.

    Ale do rzeczy:

    Ciekawy jestem czy udało wam się (kieruję te słowa szczególnie do DorotyB i jadtry) szczęśliwie i z pożytkiem skończyć te audyty i czy macie jakieś dodatkowe przemyślenia w powyższym temacie,
    no i czy w sekcji Materiały znajdę pomocne kwity do przemyśleń (chwilowo nie mam tam dostępu i sam nie mogę sprawdzić).
    Będę wielce wdzięczny za odpowiedź 🙂

    pozdrawiam

    #13491
    groszek
    Uczestnik

    Drodzy koledzy a ja jako również osoba niepełnosprawna, która kiedyś korzystała w ograniczonym zakresie z takiej pomocy mogę powiedzieć, na co powinniście zwrócić uwagę z punktu widzenia osoby niepełnosprawnej:
    w przepisach są dokładne wytyczne jak powinna wyglądać łazienka ale tylko dla osoby na wózku i osobiście spotkałam się z zakwestionowaniem u mnie brodzika i kabiny przy prysznicu, szerokości drzwi do łazienki. Nadmieniam, że chodzę samodzielnie i nie potrzeba mi drzwi przystosowanych do wózka. Dowiedziałam się od pracowników PCPR, że może kiedyś mnie to czekać wiec dlatego powinny być takie drzwi. Nadmieniam, że ja i mój lekaż prowadzący sadzimy, że może jeszcze pochodzę na moich nogach wprawdzie z pomocą kuli jakieś 30 lat. Powiem szczerze nie byczyłabym nikomu by usłyszał, (ja tak to odebrałam), że jestem na tyle do niczego, iż na pewno będę jeździć na wózku. Całe życie się przed tym broniłam.
    Ponadto mnie jest ciężko wejść do wanny i jest to niebezpieczne, dlatego chciałam brodzik – bo woda z prysznica nie idzie na cała łazienkę jeśli jest szczelna kabina. Nadmieniam, że w tedy nie ma śliskiej podłogi.
    Wiem od innych niepełnosprawnych, że nie we wszystkich powiatach były takie problemy. Chodzę z kulą i mam sztuczne biodro więc każde przewrócenie się jest bardzo niebezpieczne. Ponieważ pracowałam w Starostwie Powiatowym, pod które podlegał PCPR to dałam sobie spokój i nie walczyłam o swoje.
    Ze stron internetowych PFRON-u wiem, że w innych regionach interpretuje się trochę inaczej przepisy i patrzy pod potrzeby indywidualne osoby niepełnosprawnej a nie trzyma się ściśle wymogów, jakie są dla osoby na wózku. Ponadto chce powiedzieć, że w tamtym okresie zarabiałam bardzo mało – najniższą krajową a na zbudowanie łazienki (nadmieniam, że było to pilne ze względu na pogorszenie się mojego stanu zdrowia otrzymałam 3 000 zł – koszt całkowity łazienki wyniósł 20 tysięcy (łącznie z przebudową pomieszczeń) i gdyby nie rodzice i mój brat to niestety nie zrobiłabym tego remontu. Ostatnio oddałam bratu pieniądze, które dał na ta łazienkę – po 6 latach. Wiecie gdyby nie on to niestety nie zrobiłabym tej łazienki, a o następne dofinansowanie można się ubiegać po 3 latach.
    A zgodnie z przepisami – można było przyznać 30 000 zł. Ja zdają sobie sprawę. Ze dając po 3 000 dostały te środki 10 osób a nie jedna jednak, wiedząc równocześnie, ze do Warszawy są zwracane środki nie wykorzystane przez PCPR co roku – taki proceder traw do dziś – jest to po prostu oburzające.
    Dobrze, że przeszłam następną operację, i mój stan zdrowia się poprawił i mogę pracować i więcej zarabiać i nie jest mi potrzebna pomoc.
    Powiem szczerze proszenie o pieniądze i udowadnianie, że nie jest się wielbłądem i tak naprawdę, nie chce się naciągać państwa a jedynie takie rozwiązania są koniecznością, jest naprawdę upokarzające.
    Wiem, że trudno to sprawdzić podczas audytu ale może wyślijcie ankietę do osób niepełnosprawnych anonimową o tym co sądzą o obsłudze w PCPR oraz o dofinansowaniu. Może to właśnie osoby bezpośrednio zaangażowane wskażą słabe punkty.

    Pozdrawiam wszystkich

    #13497
    kules
    Uczestnik

    Dzięki za cenny głos, w urzędzie jest takie coś jak rejestr zażaleń i uwag – czy jak to się tam nazywa – zerknę do niego i napewno coś o obsłudze w pcpr się znajdzie

    #13500
    mama0454
    Uczestnik

    Szczere życzenia dużo, dużo zdrowia dla „groszka”.

    #13507
    groszek
    Uczestnik

    Dziękuję bardzo. Życzę Tobie i innym Forowiczom również dużo zdrowia i spełnienia marzeń w nowym 2008 r.

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 15)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.