czwartek, 24 września, 2020

porcedury audytu

Home Forum Sektory Samorządy porcedury audytu

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 23)
  • Autor
    Wpisy
  • #5349
    jacek3
    Uczestnik

    Szanowni Państwo Audytorowie!!!

    Proszę Was o pomoc. W mojej jednostce każde zarządzenie przed podpisaniem przez wójta musi zostać parafowane przez radcę prawnego(i bardzo dobrze – przynajmniej tak kiedyś myslałem). No i mam problem ….. powiedzcie mi na jakiej podstawie wprowadziliście procedury w swoich jednostkach. Już kolejny razy Szanowny Mecenas w mojej jednostce odmawia podpisania mi procedur. Jego zdaniem nie ma podstawy do ich wprowadzenia!!!! A o kodeksie etyki mogę w ogóle zapomnieć. Radca twierdzi że są szegółowe zasady audytu wprowadzone przez MF i to ma mi wystarczyć. Jak to wygląda u Was!!! POMOCY !!

    #5352
    adela
    Uczestnik

    U mnie żaden problem. Przygotowuję zarządzenie, które ocenia Pani Sekretarz i OK

    #5353
    jacek3
    Uczestnik

    zazdroszczę …….. ale udało się, gość sobie odpuścił ale przy okazji znalazłem podstawę 🙂 – choć to trochę marna podstawa ale zawsze coś …

    #5354
    alkman
    Uczestnik

    Z art. 33 ustawy o samorządzie gminnym wnioskuję, że wójt jest kierownikiem urzędu i wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu.
    Wydaje mi się, że wójt zarządzenia wydaje na podstawie wymienianego art. 33.
    {Zakładam, że masz jeden podręcznik (księgę) procedur, a każda kolejna procedura stanowi kolejny załącznik do zarządzenia wprowadzającego ten podręcznik (księgę). Podejrzewam, iż każda kolejna procedura zawiera szczegółowe określenie trybu lub sposobu przeprowadzania audytu wewnętrznego, wzory dokumentów, ewidencji itd.}
    Z procedur wynikają obowiązki i uprawnienia nie tylko twoje, ale i innych pracowników. Kierownik jednostki chcąc zapewnić właściwe funkcjonowanie urzędu, w ramach zwierzchnictwa służbowego w stosunku do pracowników urzędu, wprowadza zarządzeniem sposób postępowania w sytuacjach określonych w twoich procedurach.
    Szanowny Pan Mecenas nie może kwestionować twojego prawa do przedstawiania projektów zarządzeń tak jak nie kwestionuje prawa do zwierzchnictwa służbowego wójta w stosunku do pracowników urzędu. W ramach pomocy prawnej powinien ustosunkować się, co do zgodności twojego projektu z innymi wewnętrznymi i zewnętrznymi przepisami (np.: czy procedura jest zgodna ze statutem, kodeksem pracy itd.), zaś ocenę sensu wprowadzania zarządzenia w życie powinien pozostawić wójtowi – kierownikowi jednostki odpowiedzialnemu za kontrolę finansową i audyt wewnętrzny.
    Taka jest ma istota pojmowania świata w zakresie określonych w zarządzeniach procedur. A jaką ty znalazłeś podstawę?
    Pozdrawiam

    #5355
    romb
    Uczestnik

    Cześć,
    Ja akurat też nie miałem i nie mam tego rodzaju problemów, ale mój kolega, który działa już od dwóch lat w sąsiedniej gminie nadal nie wprowadził karty audytu, regulaminu ani żadnych innych tego typu dokumentów właśnie przez obstrukcję radców prawnych, więc nie jest to odosobniony problem. Tak jak w przypadku jacka3 argumenty są podobne – brak podstaw prawnych do wprowadzenia takich regulacji.
    Pozdrowienia

    #5356
    pietryka
    Uczestnik

    A ja mam identyczne kłopoty. Procedury udalo mi się wprowadzić jak radca był na urlopie, ale regulaminu audytu już mi nie podpisał. Na pisemną skargę nie zareagował mój szef. Bazuję na starych procedurach a tu trzeba wprowadzić nowe ze względu na zmianę przepisów. Jacek3 a może to ten sam radca? czy ty jesteś na Dolnym Śląsku?

    #5357
    jacek3
    Uczestnik

    art.63 o fp – MF ogłasza standardy (co prawda nie jestem pewien czy jestem zobowiązany je stosować w prost :smile:)

    no a w standardach aw – komunikat MF nr 11 z 26 czerwca 2006 roku – standard 1000 – „Cel, uprawnienia i odpowiedzialność” napisali (….) działania audytu powinny być formalnie określone w karcie audytu i zatwierdzone przez radę (…) – porsze nie pomylić tej rady z radą w jst 🙂

    ……..lepszy rydz niż nic……..

    ???? kiedy doczekamy się prawa w którym czarne jest czarne a białe jest białe a jak cos ma byc szare to to wyraźnie zaznaczą!!!!!!!!! ale to w Polsce jest niemożliwe

    #5360
    maksik
    Uczestnik

    Ja dalam jako podstawę rozporzadzenie – par. 6 i 8 – obowiazek prowadzenia stalych akt audytu – w tym procedury

    #5361
    jacek3
    Uczestnik

    nie, nie jestem z Dolnego Śląska, jestem z Małopolski,
    muszę zaznaczy, że poza tym przpadkiem cenię zdanie mojego Mecenasa i rozumiem że jest tylko człowiekiem ale cóż….
    …..według mnie problem tkwi w czym innym – pozycja audytu jest bardzo słaba – zwłaszcza w samorządze, a niejasności i wątplowości w przepisach prawa tylko pogłębiają ten stam a ja widzę, że MF nie ma żadnego interesu i zamiaru w tym żeby to zmienić; a miałem nadzieje że nowy Rząd umocni system kontroli finansów publicznych a w tym i audyt a teraz zastanawiam się czy nas nie zlikwidują w ramach „taniego państwa” – jednym słowem silny i sprawny system kontroli nie jest nikomu potrzebny

    #5364
    pietryka
    Uczestnik

    Radcy prawni byli szkoleni, żeby nie dublować przepisów skoro są przepisy ogólne. Jako argument podał /i tu miał rację/ że np. kontrola wewnętrzna w jsfp musi opracować swoje procedury, gdyż to wynika jednoznacznie z ustawy o finansach publicznych art. 47 ust 3, audyt natomiast takiej delegacji nie ma w ustawie.

    #5367
    alkman
    Uczestnik

    jacek3
    Zarządzenie w sprawie wprowadzenia karty audytu w gminie, nie powinno być wydane na podstawie standardu 1000 Międzynarodowych (…) ogłoszonych w (…), tylko w związku z tym standardem. Zatem, pomimo skłonności pana mecenasa do ustępstw, twoje pytanie zostaje aktualne.
    W zasadzie, nadal brakuje nam odpowiedzi na dwa pytania dotyczące wprowadzenia karty i procedur audytu w urzędzie gminy:
    1.Na podstawie których przepisów wydaje się zarządzenia w sprawie karty i procedur audytu?
    2.W związku z którymi przepisami wydaje się zarządzenie w sprawie wprowadzenia procedur?
    Pozdrawiam

    #5373
    k-asiek
    Uczestnik

    Ludzie o czym wy mówicie? Standardy w żadnym wypadku nie są aktem prawa, są tylko wytycznymi. Nie można zatem na podstawie standardów wprowadzać żadnych aktow wykonawczych. Mecenas nie jest od tego aby dyktować audytorom, jakie przepisy są potrzebne a jakie nie. Audyt ma być niezależny!!! Tym samym procedury i karta musi być wprowadzona na podstawie ustawy o finansach publicznych oraz rozporządzeniu.

    #5376
    jacek3
    Uczestnik

    po pierwsze wcale nie twierdzę że standard jest podstawą prawną (bo nie jest) a tylko „podstawą” dla wprowadzenia takiej karty – jest to zalecenie w sprawie organizacji audytu

    po drugie – k-asiek – bardzo proszę o wskazanie przepisu z ustawy albo rozporządzenia który może stanowić podstawę prawną wprowadzenia karty audytu a tym bardziej kodeksu etyki w danej jednostce – obawiam się że taki przepis nie istnieje albo go przeoczyłem. „Musi” to za mało. Organ administracji ma obowiązek działać w oparciu o przepisy prawa a nie o „…musi być wprowadzone…” albo „…bo tak wszyscy robią…”

    Według mnie przydała by się podstawa prawa do wprowadzenia takich procedur – problem w tym, że uofp mówi tylko o procedurach kontroli finansowej, a w takim wypadku trochę trudno znaleźć racjonalne wytłumaczenie (choćby dla szefa) że taka procedura ma być wprowadzona – przecież jest rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania audytu.

    #5377
    mama0454
    Uczestnik

    A więc czy jest w ogóle sens wprowadzania u siebie jakichś procedur audytu, jeśli wszystko jest dokładnie opisane w rozporządzeniu ??? 😕

    #5378
    ajuri
    Uczestnik

    Pracuję w jednostce samorządowej, zarówno procedury jak i kartę wprowadiłam na podstawie art. 49 ust.2 ustawy o fin.publ.. Przeglądając strony różnych jednostek zauważyłam , iż właśnie taka podstawa prawna jest stosowana
    Pozdrawiam

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 23)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.