porcedury audytu
- This topic has 22 odpowiedzi, 14 odpowiedzi, and was last updated 16 years, 8 months temu by jacek3.
-
AutorWpisy
-
28 lipca, 2007 o 11:00 am #5349jacek3Uczestnik
Szanowni Państwo Audytorowie!!!
Proszę Was o pomoc. W mojej jednostce każde zarządzenie przed podpisaniem przez wójta musi zostać parafowane przez radcę prawnego(i bardzo dobrze – przynajmniej tak kiedyś myslałem). No i mam problem ….. powiedzcie mi na jakiej podstawie wprowadziliście procedury w swoich jednostkach. Już kolejny razy Szanowny Mecenas w mojej jednostce odmawia podpisania mi procedur. Jego zdaniem nie ma podstawy do ich wprowadzenia!!!! A o kodeksie etyki mogę w ogóle zapomnieć. Radca twierdzi że są szegółowe zasady audytu wprowadzone przez MF i to ma mi wystarczyć. Jak to wygląda u Was!!! POMOCY !!
28 lipca, 2007 o 11:48 am #5352adelaUczestnikU mnie żaden problem. Przygotowuję zarządzenie, które ocenia Pani Sekretarz i OK
28 lipca, 2007 o 12:12 pm #5353jacek3Uczestnikzazdroszczę …….. ale udało się, gość sobie odpuścił ale przy okazji znalazłem podstawę 🙂 – choć to trochę marna podstawa ale zawsze coś …
28 lipca, 2007 o 12:37 pm #5354alkmanUczestnikZ art. 33 ustawy o samorządzie gminnym wnioskuję, że wójt jest kierownikiem urzędu i wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu.
Wydaje mi się, że wójt zarządzenia wydaje na podstawie wymienianego art. 33.
{Zakładam, że masz jeden podręcznik (księgę) procedur, a każda kolejna procedura stanowi kolejny załącznik do zarządzenia wprowadzającego ten podręcznik (księgę). Podejrzewam, iż każda kolejna procedura zawiera szczegółowe określenie trybu lub sposobu przeprowadzania audytu wewnętrznego, wzory dokumentów, ewidencji itd.}
Z procedur wynikają obowiązki i uprawnienia nie tylko twoje, ale i innych pracowników. Kierownik jednostki chcąc zapewnić właściwe funkcjonowanie urzędu, w ramach zwierzchnictwa służbowego w stosunku do pracowników urzędu, wprowadza zarządzeniem sposób postępowania w sytuacjach określonych w twoich procedurach.
Szanowny Pan Mecenas nie może kwestionować twojego prawa do przedstawiania projektów zarządzeń tak jak nie kwestionuje prawa do zwierzchnictwa służbowego wójta w stosunku do pracowników urzędu. W ramach pomocy prawnej powinien ustosunkować się, co do zgodności twojego projektu z innymi wewnętrznymi i zewnętrznymi przepisami (np.: czy procedura jest zgodna ze statutem, kodeksem pracy itd.), zaś ocenę sensu wprowadzania zarządzenia w życie powinien pozostawić wójtowi – kierownikowi jednostki odpowiedzialnemu za kontrolę finansową i audyt wewnętrzny.
Taka jest ma istota pojmowania świata w zakresie określonych w zarządzeniach procedur. A jaką ty znalazłeś podstawę?
Pozdrawiam28 lipca, 2007 o 12:44 pm #5355rombUczestnikCześć,
Ja akurat też nie miałem i nie mam tego rodzaju problemów, ale mój kolega, który działa już od dwóch lat w sąsiedniej gminie nadal nie wprowadził karty audytu, regulaminu ani żadnych innych tego typu dokumentów właśnie przez obstrukcję radców prawnych, więc nie jest to odosobniony problem. Tak jak w przypadku jacka3 argumenty są podobne – brak podstaw prawnych do wprowadzenia takich regulacji.
Pozdrowienia28 lipca, 2007 o 1:00 pm #5356pietrykaUczestnikA ja mam identyczne kłopoty. Procedury udalo mi się wprowadzić jak radca był na urlopie, ale regulaminu audytu już mi nie podpisał. Na pisemną skargę nie zareagował mój szef. Bazuję na starych procedurach a tu trzeba wprowadzić nowe ze względu na zmianę przepisów. Jacek3 a może to ten sam radca? czy ty jesteś na Dolnym Śląsku?
28 lipca, 2007 o 1:06 pm #5357jacek3Uczestnikart.63 o fp – MF ogłasza standardy (co prawda nie jestem pewien czy jestem zobowiązany je stosować w prost :smile:)
no a w standardach aw – komunikat MF nr 11 z 26 czerwca 2006 roku – standard 1000 – „Cel, uprawnienia i odpowiedzialność” napisali (….) działania audytu powinny być formalnie określone w karcie audytu i zatwierdzone przez radę (…) – porsze nie pomylić tej rady z radą w jst 🙂
……..lepszy rydz niż nic……..
???? kiedy doczekamy się prawa w którym czarne jest czarne a białe jest białe a jak cos ma byc szare to to wyraźnie zaznaczą!!!!!!!!! ale to w Polsce jest niemożliwe
28 lipca, 2007 o 1:29 pm #5360maksikUczestnikJa dalam jako podstawę rozporzadzenie – par. 6 i 8 – obowiazek prowadzenia stalych akt audytu – w tym procedury
28 lipca, 2007 o 1:34 pm #5361jacek3Uczestniknie, nie jestem z Dolnego Śląska, jestem z Małopolski,
muszę zaznaczy, że poza tym przpadkiem cenię zdanie mojego Mecenasa i rozumiem że jest tylko człowiekiem ale cóż….
…..według mnie problem tkwi w czym innym – pozycja audytu jest bardzo słaba – zwłaszcza w samorządze, a niejasności i wątplowości w przepisach prawa tylko pogłębiają ten stam a ja widzę, że MF nie ma żadnego interesu i zamiaru w tym żeby to zmienić; a miałem nadzieje że nowy Rząd umocni system kontroli finansów publicznych a w tym i audyt a teraz zastanawiam się czy nas nie zlikwidują w ramach „taniego państwa” – jednym słowem silny i sprawny system kontroli nie jest nikomu potrzebny28 lipca, 2007 o 3:02 pm #5364pietrykaUczestnikRadcy prawni byli szkoleni, żeby nie dublować przepisów skoro są przepisy ogólne. Jako argument podał /i tu miał rację/ że np. kontrola wewnętrzna w jsfp musi opracować swoje procedury, gdyż to wynika jednoznacznie z ustawy o finansach publicznych art. 47 ust 3, audyt natomiast takiej delegacji nie ma w ustawie.
28 lipca, 2007 o 10:57 pm #5367alkmanUczestnikjacek3
Zarządzenie w sprawie wprowadzenia karty audytu w gminie, nie powinno być wydane na podstawie standardu 1000 Międzynarodowych (…) ogłoszonych w (…), tylko w związku z tym standardem. Zatem, pomimo skłonności pana mecenasa do ustępstw, twoje pytanie zostaje aktualne.
W zasadzie, nadal brakuje nam odpowiedzi na dwa pytania dotyczące wprowadzenia karty i procedur audytu w urzędzie gminy:
1.Na podstawie których przepisów wydaje się zarządzenia w sprawie karty i procedur audytu?
2.W związku z którymi przepisami wydaje się zarządzenie w sprawie wprowadzenia procedur?
Pozdrawiam31 lipca, 2007 o 3:17 pm #5373k-asiekUczestnikLudzie o czym wy mówicie? Standardy w żadnym wypadku nie są aktem prawa, są tylko wytycznymi. Nie można zatem na podstawie standardów wprowadzać żadnych aktow wykonawczych. Mecenas nie jest od tego aby dyktować audytorom, jakie przepisy są potrzebne a jakie nie. Audyt ma być niezależny!!! Tym samym procedury i karta musi być wprowadzona na podstawie ustawy o finansach publicznych oraz rozporządzeniu.
31 lipca, 2007 o 3:54 pm #5376jacek3Uczestnikpo pierwsze wcale nie twierdzę że standard jest podstawą prawną (bo nie jest) a tylko „podstawą” dla wprowadzenia takiej karty – jest to zalecenie w sprawie organizacji audytu
po drugie – k-asiek – bardzo proszę o wskazanie przepisu z ustawy albo rozporządzenia który może stanowić podstawę prawną wprowadzenia karty audytu a tym bardziej kodeksu etyki w danej jednostce – obawiam się że taki przepis nie istnieje albo go przeoczyłem. „Musi” to za mało. Organ administracji ma obowiązek działać w oparciu o przepisy prawa a nie o „…musi być wprowadzone…” albo „…bo tak wszyscy robią…”
Według mnie przydała by się podstawa prawa do wprowadzenia takich procedur – problem w tym, że uofp mówi tylko o procedurach kontroli finansowej, a w takim wypadku trochę trudno znaleźć racjonalne wytłumaczenie (choćby dla szefa) że taka procedura ma być wprowadzona – przecież jest rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania audytu.
1 sierpnia, 2007 o 8:05 am #5377mama0454UczestnikA więc czy jest w ogóle sens wprowadzania u siebie jakichś procedur audytu, jeśli wszystko jest dokładnie opisane w rozporządzeniu ??? 😕
1 sierpnia, 2007 o 8:22 am #5378ajuriUczestnikPracuję w jednostce samorządowej, zarówno procedury jak i kartę wprowadiłam na podstawie art. 49 ust.2 ustawy o fin.publ.. Przeglądając strony różnych jednostek zauważyłam , iż właśnie taka podstawa prawna jest stosowana
Pozdrawiam -
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.