piątek, 16 kwietnia, 2021

Procedury zamówień publicznych do 14 000 EUR

Home Forum Sektory Samorządy Procedury zamówień publicznych do 14 000 EUR

Oglądasz 11 wpisów - 1 z 11 (wszystkich: 11)
  • Autor
    Wpisy
  • #12727
    jacek3
    Uczestnik

    Szanowni Audytorzy, mam do Was pytanie i prośbę o wyrażenie własnego zdania.

    Ustawa o zamówieniach publicznych nie ma zastosowania do zamówień poniżej 14 tys EUR. czyli w przybliżeniu 50 tys złoty. Jest to obszar w którym nie obowiązują żadne regulacje (i reguły :smile:)
    Moim zdaniem zgodnie z art. 47 ust 3 w związku z ust 2 uofp kierownik jednostki powinien ustalić pisemne procedury kontroli finansowej w zakresie min UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH.

    1. Wobec tego czy Waszym zdaniem w jednostkach(kierownik jednostki) powinna być opracowana i stosowana procedura(zasady) udzielania zamówień publicznych do 14 tys EUR ??????

    2. …. a idąc dalej – czy udzielanie zamówień publicznych bez „posiadania” takiej procedury zwłaszcza do 14 tys.EUR jest w ogóle dozwolone ?????????

    #12728
    eta
    Uczestnik

    Ad. 1 TAK

    uofp:
    Art. 47. 1. Kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych dotyczy procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem.
    2. Kontrola finansowa obejmuje:
    1) przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków;
    2) badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie dotyczącym procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych;
    3) prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur dotyczących procesów, o których mowa w pkt 2.
    3. Kierownik jednostki ustala w formie pisemnej procedury, o których mowa w ust. 2, biorąc pod uwagę standardy, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1, oraz zapewnia ich przestrzeganie.

    Wg mnie należy ustalić w formie pisemnej procedury kontroli finansowej w zakresie zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14000 euro (art. 47 uofp) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i Komunikatem Nr 13 Ministra Finansów
    z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (wraz ze wzorami druków obowiązujących przy realizacji procedury).

    Ad. 2
    Wg mnie jest ważne, ale kierownik jednostki nie dopełnia ustawowego obowiązku ustalenia pisemnych procedur kontroli finansowej w zakresie udzielania zamówień publicznych. W jednostce nie ma więc udokumentowanych skutecznych mechanizmów kontroli finansowej, a poprzez to działalność jest narażona na naruszenie dyscypliny finansów publicznych i prawa zamówień publicznych.

    #12729
    terka
    Uczestnik

    w odpowiedzi Jackowi3:
    1. Oczywiście, ze tak. Ja zarekomendowałam w mojej jednostce opracowanie i wdrożenie takich procedur. Już są. Możesz wejść w przeglądarkę, znajdziesz sporo już wprowadzonych w gminach (najczęsciej) procedur. Na wzór i po to, by pokazać szefowi, że inni już mają i że tak można i należy.

    2. No nie, bez przesady To, że nie ma pisemnych procedur, oznaczać moze jedynie, że udzielanie zamówień do 14.000 euro jest obarczone większym ryzykiem, nie oznacza jednak, że nie można takich zamówień udzielać.

    #12733
    jacek3
    Uczestnik

    Ad.2 – wiem że odrobinę przekombinowałem …… ale skoro nie stosuje się uozp a przypuśćmy, że w jednostce nie ma procedur(które być powinny) to skąd wiadomo JAK(w jaki sposób) udzielane być powinny zamówienia a skoro nie wiadomo „JAK” ……. to dla czego są udzielane,
    no i oczywiście jak udowodnić przestrzegania zasad dokonywania wydatków

    #12738
    terka
    Uczestnik

    No włąsnie. tu trafiłeś w sedno. Zasady udzielania wydatków: w sposób oszczędny, gospodarny…
    Bo trzeba zwrócić uwagę, że znaczenie konkurencyjności dostępu do zamówienia ma w procedurze do 14.000 euro mniejsze znaczenie – a w zasadzie chyba nie ma wcale, skoro nie obowiązuje upzp? natomiast wazne jest wybranie oferty najkorzystniejszej i udokumentowanie, że wybrano ofertę najkorzystniejszą.

    #12741
    jacek3
    Uczestnik

    Muszę przyznać że głównie chodzi mi o ten problem.
    Bo jeśli w jednostce nie ma wdrożonych zasad udzielania „małych” zamówień to nie można już podeprzeć się stosowaniem upzp – np.: tłumacząc się kontroli zewnętrznej. W zasadzie nie można udowodnić iż dochowano należytej staranności i troski o grosz publiczny udzielając zamówienie.

    #12763
    kules
    Uczestnik

    Na początku roku robiłem audyt zamówień i wiedząc, że wejdą zmiany do ustawy zaleciłem zarządowi, żeby opracował i przyjął uchwałą uregulowania odnośnie zamówień poniżej 14.000 euro sugerując wprowadzenie pośredniego progu 3.000 euro. Zrobiłem to bo widziałem jak pracownicy zacierali ręce na myśl o wolnej amerykance jaka się od czerwca szykowała.

    No i to uczynili w sierpniu, opracowali formularze, dokumentację i szczegółowe procedury. No i teraz jest jak Bozia przykazała i pokus mniej i sprawa jasna dla wszystkich. A procedury proste są i nieuciążliwe. Przynajmniej zawsze można będzie udowodnić że się gospodarnie działa i kupuje nie pierwsze lepsze z brzegu wedle uznania, tylko po dokonaniu rozeznania rynku i w oparciu o ustalone reguły.

    #12768
    k-asiek
    Uczestnik

    a czym uzasadniłeś próg 3000 Euro, który rozumiem oznacza samodzielne zakupy przez daną jednostkę?

    #12772
    kules
    Uczestnik

    No nie do końca, w skrócie:

    od 3000 do 14000 przeprowadza się pisemne rozeznanie cenowe zapraszając do składania ofert od co najmniej dwóch

    poniżej 3000 przeprowadza się telefoniczne rozeznanie cenowe od co najmniej dwóch.

    jednostki zawsze kupują samodzielnie, jeśli mają pokrycie w planie finansowym, wyjątek jest dla wydatków idących w miliony złotych, bo tam muszą mieć zatwierdzenie postepowania przez starostę, ale w praktyce takie sytuacje się nie zdażają bo jeśli w jednostce ma być duża inwestycja to i tak jednostka sama jej nie prowadzi i przetargów nie robi, wszystko robią wtedy ludzie ze starostwa – lepiej się znają.

    #12784
    k-asiek
    Uczestnik

    kules ok tylko chodzi mi o to czy ten próg do 3000 euro i od 3000 do 14000 euro wynika z jakiegoś przepisu czy to twoje zalecenie?

    #12786
    kules
    Uczestnik

    To nie wynika z żadnego przepisu, kwota padła po konsultacjach z pracownikami robiącymi postępowania i z sekretarzem. Jakiś próg trzeba było wymyśleć żeby nie robić kwitów na zakup długopisu.

Oglądasz 11 wpisów - 1 z 11 (wszystkich: 11)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.