sobota, 20 kwietnia, 2024

projekt ustawy

Home Forum MF i GIAW MF i GIAW projekt ustawy

Oglądasz 15 wpisów - 46 z 60 (wszystkich: 66)
  • Autor
    Wpisy
  • #15865
    ela
    Uczestnik

    [QUOTE BY= izmi] … Z uobr wynika, że nikt poza nimi nie może nazwać swojej działalności „firmą audytorską” 👿 A to niby z racji czego? Jedyne wyjście to zatrudnić się w takiej firmie, bo w inny sposób nie da rady.
    Pozdrawiam[/QUOTE]

    witam
    dorzucę swoje 3 grosze do tej ciekwawej dyskusji
    no tak tylko że audytorowi mającemu certyfikaty MF, CIA, CGAP taka firma w Wa-wie proponuje 1600 brutto/m-c
    i co Wy na to?

    mimo wszystko miłego dnia

    #15866
    terka
    Uczestnik

    alkman, zbyt trudne te pytania 😉
    Poproszę o podanie prawidłowych odpowiedzi 😀

    #15877
    terka
    Uczestnik

    Mam jeszcze jedną wątpliwość. Zgodnie z przepisami ustawy lustracyjnej audytor wewnętrzny jest osobą pełniącą funkcję publiczną. Jako taki musi składac oświadczenie lustracyjne.

    Jak twórcy projektu ustawy o fin.publ. rozwiązać zamierzają ten problem w stosunku do usługodawców zewnętrznych?
    Będą osobami pełniącymi funkcje publiczne? (na marginesie – czy spółka może pełnić funkcję publiczną? A jeżeli nie spółka, to kto w niej?) I komu usługodawca zewnętrzny miałby składać oświadczenie lustracyjne?

    😛 😛 😛

    #15878
    pawels
    Uczestnik

    Firmy usługowe są za młode. Pewnie nie zostały utworzone przed 1.08.1972 r. a to jest granica obowiązku składania oświadczenia lustracyjnego 😆

    #15880
    terka
    Uczestnik

    😆

    Ale np. ja nie jestem za młoda.
    Obecnie przepisy ustawy mówią, że:
    Oświadczenie lustracyjne składa się w chwili wyrażenia zgody na kandydowanie lub zgody na objęcie lub wykonywanie funkcji, a w przypadku żołnierza zawodowego przed doręczeniem mu decyzji o wyznaczeniu na stanowisko służbowe.
    3. Złożenie oświadczenia lustracyjnego powoduje wygaśnięcie obowiązku jego powtórnego złożenia w przypadku późniejszego kandydowania lub wykonywania funkcji publicznej, z którą związany jest obowiązek złożenia oświadczenia.
    3a. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, osoba zobowiązana do złożenia oświadczenia lustracyjnego składa organowi właściwemu do przedłożenia oświadczenia informację o uprzednim złożeniu oświadczenia lustracyjnego.

    Znaczy, że jak zmienię pracodawcę (zatrudni mnie ktos na etacie audytora wew 😈 ) to muszę złożyć oświadczenie, że już składałam oświadczenie 😀
    A co z usługodawcą zewnętrznym (odpuszczamy spółkę)?
    Pytanie jest następującę – czy określenie usługodawca jest tożsame z pojęciem „audytor wewnętrzny”.
    Bo jeśli nie, to czy ma prawo wstępu do wszystkich pomieeszczeń ble, ble, ble. Bo ustawa tu bardzo precyzyjna jest: piszą, że audytor wewnętrzny ma prawo…

    Nabijam się trochę, ale im bardziej wnikam w ten projekt, tym ciemniej (proszę nie mylić z czarnowidztwem). Po prostu jest rozmyta do imentu. widać, że MF się nico samo pogubiło 😉

    #15886
    scypion
    Uczestnik

    Ciekawa i długa dyskusja. I merytoryczna.

    Co do sektora prywatnego/państwowego. Jak wspomniano – pracodawca prywatny wymaga i CHCE od audytora wewnętrznego ciężkiej, solidnej pracy i efektów – za to płąci SWOIMI pieniędzmi.
    Jeśli takowoy audytor mu nie odpowiada, nie nagania pieniążków do firmy – dziękuje mu za pracę.

    Celem AW w sektorze finansó publicznych nie jest zarabianie pieniążków dla kierownika jednostki – lecz realizacja w sposób zgodny ze standardami celów narzuconych im ustawą. I tu odpada kwesit rynkowości – bo jak słusznie podkreślono – wielu kierowników jednostek – nie widzi potrzeby/nie chce/nie rozumie itp (niewłąściwe skreślić) wudytu wewnętrznego.
    Nie chce mieć klopotów z sprawozdaniami, rekomendacje ustne – zresztą – praktykującym AW nie musze mówić jak to wszystko wygląda w rzeczywistości.
    Dlatego argumentacja o weryfikacji przez rynek audytu wewnętrznego w sfp – jest niepoparta żadną wiedza o faktycznym obrazie rzeczywistości i specyfiki funkcjonowania AW w sfp w Polsce.

    Firmy i inne genialne pomysły na zwiększenie liczby AW.
    Jeśli wezmę mietka – operatora łopaty (proszę wybaczyć porównanie, jeśli ktoś poczuł się nim urażony) – i napiszę ustawę – od dziś, każdy mietek, który przez 5 lat macha łopata może z racji doświadczenia i przyuczenia zawodowego – ukońćzone 8 klas podstawówki i może zawodówka – choc niekoniecznie – być kierownikiem budowy.
    Tylko co to dla budowy oznacza? Katastrofe.
    W wyjątkowych jedynie przypadkach – nie. Bo są wyjątki – bardzo rzadkie, żę taki mietek ma troche oleju w głowie. Wiekszość – tylko macha łopatą.
    I taka jest różnica miedzy AW po szkoleniach i wiedzy potwierdzonej Egzaminem – wg. mnie najbardziej miarodajnym – MF a takze kilkoma z długiej listy certyfikatów.

    #15887
    pawels
    Uczestnik

    Zgadzam sie z pierwszą częścią Twojej wypowiedzi Scypion. Rozumiem że złość .. no ale gdzieś jest granica. Może porównajmy proponowany sposób zdobycia uprawnień audytora do historii awansu salowej na neurochirurga. Na pewno będzie ona bardziej „nośna”.
    Według mnie proponowany nowy sposób nabycia uprawnień nie jest bardzo łatwy do zdobycia. Zauważcie, że dyplom musi byc wydany przez uczelnię mogącą nadawać tytuł doktora nauk ekonomicznych lub prawnych. Doświadczenie w audycie jest wydaje mi się dosyć dobrze opisane w projekcie. Oznacza to że nie widzę pola do interpretacji i naciągania (chyba że moja wyobraźnia jest ograniczona znając naszych kombinatorów).
    Czarny scenariusz mógł wyglądać następująco:
    – zalicza się wszystkie studia podyplomowe o kierunku audyt lub kontrola wewnętrzna (PIKW na swoich stronach bardzo ubolewa nad projektem że tak nie zapisano);
    – do doświadczenia zalicza się zatrudnienie na stanowisku „rewidenta” w kontroli wewnętrznej.
    Dodam dla ścisłości ja również jestem za weryfikowaniem wiedzy egzaminem.
    Kolejne pytanie do rozważań chyba że ja nie zauważyłem w projekcie prepisów przejściowych:
    co z osobami zatrudnionymi na stanowisku audytora wew. posiadających jedynie uprawnienia w postaci biegłego rewidenta, inspektora NIK oraz inspektora kontroli skarbowej?

    #15888
    misio
    Uczestnik

    Kolejne pytanie do rozważań chyba że ja nie zauważyłem w projekcie prepisów przejściowych:
    co z osobami zatrudnionymi na stanowisku audytora wew. posiadających jedynie uprawnienia w postaci biegłego rewidenta, inspektora NIK oraz inspektora kontroli skarbowej?[/QUOTE]

    przepisy przejściowe są w przepisach wprowadzających ustawę, jeśli dobrze pamiętam mają dwa lata na zdobycie nowych uprawnień, ale głowy nie dam:smile:

    #15890
    terka
    Uczestnik

    Misio? Czekamy na Twój głos w sprawie 😉

    Moi drodzy, pogadaliśmy, nawet dość sensownie. Może teraz spróbujmy ustalić, co możemy zrobić, by ustawa nie weszła w takim kształcie.
    Albo inaczej – czy coś możemy zrobić?

    #15891
    pawels
    Uczestnik

    [QUOTE BY= terka] Misio? Czekamy na Twój głos w sprawie 😉

    [/QUOTE]
    😀
    Chyba coś się nie udało

    #15892
    mama0454
    Uczestnik

    Do Pawła_S :

    Cytat z przepisów przejściowych : Osoby, o których mowa w art. 58 pkt 5 lit. b-d ustawy (czyli wszelkiej maści kontrolerzy i rewidenci), o której mowa w art. 1 ust. 2, do dnia 31 grudnia 2010 r. mogą być audytorami wewnętrznymi jeżeli spełniają kryteria określone w art. 269 pkt 1-4 ustawy o fp.

    #15893
    misio
    Uczestnik

    [QUOTE BY= terka] Misio? Czekamy na Twój głos w sprawie 😉

    Moi drodzy, pogadaliśmy, nawet dość sensownie. Może teraz spróbujmy ustalić, co możemy zrobić, by ustawa nie weszła w takim kształcie.
    Albo inaczej – czy coś możemy zrobić?

    [/QUOTE]

    ja proponuje….. spalić się w proteście:smile:

    #15894
    terka
    Uczestnik

    [QUOTE BY= mama0454] Do Pawła_S :

    Cytat z przepisów przejściowych : Osoby, o których mowa w art. 58 pkt 5 lit. b-d ustawy (czyli wszelkiej maści kontrolerzy i rewidenci), o której mowa w art. 1 ust. 2, do dnia 31 grudnia 2010 r. mogą być audytorami wewnętrznymi jeżeli spełniają kryteria określone w art. 269 pkt 1-4 ustawy o fp.[/QUOTE]

    No właśnie. Zatem nabór do szkół wyższych w zakresie audytu wewnętrznego będzie ponadnormatywny w najbliższym czasie.

    btw. Misio, to nie jest zabawne, choć może tak uważasz.

    #15896
    scypion
    Uczestnik

    [QUOTE BY= misio]ja proponuje….. spalić się w proteście:smile:[/QUOTE]

    Tradycja protestów w Polsce podpowiada manifestację połączoną z paleniem opon oraz kukieł prezydenta/premiera/ministra – wraz z noszeniem transparentów, wykrzykiwaniem haseł i żadaniem przywilejów socjalnych/branżowych.

    No dobrze, pożartowaliśmy.

    CO można – chodzić do posłów – do ich biur i w spotkaniach wyjaśniać co i jak, pisać listy do komisji finansów publicznych, poinformowac o ryzykach pana Posła Krzysztofa Jurgiela, który jako jedyny pokazuje zainteresowanie rozwojem i jakością Audytu Wewnętrznego.
    Co jeszcze… może coś razem wymyślimy?

    #15897
    pawels
    Uczestnik

    Dzięki mama. Widać mało uważnie czytałem projekty.

Oglądasz 15 wpisów - 46 z 60 (wszystkich: 66)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.