środa, 27 stycznia, 2021

PRZETARG NA DZIERŻAWĘ POMIESZCZEŃ

Home Forum Sektory Samorządy PRZETARG NA DZIERŻAWĘ POMIESZCZEŃ

Oglądasz 7 wpisów - 1 z 7 (wszystkich: 7)
  • Autor
    Wpisy
  • #20931
    s
    Uczestnik

    Szanowne koleżanki i koledzy proszę o opinię w następującej sprawie:
    CZy wynajmując pomieszczenia w jednostce na okres 12 lat należy przeprowadzić przetargz pełnym zastosowaniem ustawy o gospodarce nieruchomościami i Rozporządzeniem wykonawczym regulującym spsoób i tryb przeprowadzania przetargów.
    Zgodnie z art. 37 ust. 4 ustawy o gosp. nier. dzierżawę pomieszczeń powyżej 3 lat następuje w drodze przetargu, natomaist Rozporządzenie wykonawcze mówi, że „Przepisy rozporządzenia określają sposób i tryb przeprowadzania przetargów oraz przeprowadzania rokowań po drugim przetargu zakończonym wynikiem negatywnym, na zbycie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność jednostek samorządu terytorialnego”. W jedostce w ktorej aktualnie jestem dokonano wyboru dzierżawcy w oparciu o konkurs ofert, natomaist radca Prawny na moje pytanie dlaczwego nie przeprowadozno przetargu odpowiedział, że Rozporządzenie stosuje się tylko i wyłącznie w przypadku, gdy następuje zbycie nieruchomości, natomaist nie ma ono zastosowania w przypadku gdy pomieszczenia są wydzierżawiane. Co Wy na to?
    Pozdrawiam

    #20932
    dorotab
    Uczestnik

    W art. 37 ust. 4 jest jeszcze przecież zapis, że wojewoda albo odpowiednia rada lub sejmik mogą wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu.
    Zgodziłabym się z radcą. Tytuł rozporządzenia mówi wyraźnie o zbyciu, a sama ustawa pokazuje kolejne etapy przetargu i sposób jego przeprowadzenia.

    #20933
    izabela913
    Uczestnik

    Przy wynajmie, dzierżawie lokali użytkowych lub pomieszczeń nie mają zastosowania przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Lokale, pomieszczenia nie są nieruchomościami.

    #20936
    s
    Uczestnik

    do izabela913:
    Na jakiej podstawie uważasz, że pomieszczenie nie jest nieruchomością. Interpretując to w ten sposób to również przy wydzierżawieniu pomieszczeń na okres dłuższy niż 3 lata nie potrzebna jest zgoda Rady Miasta (art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym).
    Moim zdaniem jest to część skladowa nieruchomości i jak najbardziej należy traktować to jako nieruchomość.
    Mimo wszystko dzięuję za odpowiedź i prosże inne osoby o zajęcie stanowiska.
    do DorotaB
    Problem dotyczy właśnie słowa „zbycie”. Czytając komentarze do tego zapisu jak i definicję zbycia, która podana jest w ustawie o g.n. naprawdę nie mogę zająć jednoznacznego stanowiska. Dzwoniłemw tej sprawie do kilku Urzędów i wszędzie powiedzilei mi, że dzierżawiąc pomieszczenia na okres powyżej 3 lat przeprowadzją przetarg zgodnie z procedurą ujętą w ustawie i rozporządzeniu.
    Pozdrawiam

    #20937
    izabela913
    Uczestnik

    do sław: zajrzyj do forum – wzajemna pomoc – gospodarowanie lokalami użytkowymi

    #20938
    dorotab
    Uczestnik

    Cześć. Mam jeszcze pytanie, czy wynajem dotyczył nieruchomości z zasobu? Uzyskałam informację od naszego wydziału geodezji /a do chwili obecnej nie zawiodłam się na kompetencji osoby, która mi tej informacji udzieliła/, że tryby przetargowe mają zastosowanie jedynie do nieruchomości będących w zasobie. Jeżeli najmu dokonuje jakakolwiek jednostka organizacyjna posiadająca nieruchomość w uzytkowaniu lub zarządzie, nie dotyczą jej przepisy zawarte w ustawie o gospodarce nircuhomościami, w zakresie wykraczającym poza obowiązki informacyjne o najmie lub też wystapienie o zgodę na najem, dzierżawę na okres powyżej 3 lat.

    #20953
    s
    Uczestnik

    TAK, jest nieruchomość wchodząca w skład gminnego zasobu nieruchomości

Oglądasz 7 wpisów - 1 z 7 (wszystkich: 7)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.