piątek, 12 sierpnia, 2022

subkonto dochodów i wydatków

Home Forum Sektory Samorządy subkonto dochodów i wydatków

Oglądasz 10 wpisów - 1 z 10 (wszystkich: 10)
  • Autor
    Wpisy
  • #17228
    dudu
    Uczestnik

    Mam prośbę, czy może ktoś z Was umie odpowiedzieć na pytanie czy w każdej jednostce budżetowej (np. szkole) musi byc wyodrębnione subkonto dochodów i wydatków. W szkołach praktycznie nie osiągają dochodów, ale zdarzają się wynajmy, darowizny, itp. Czy z jakiś przepisów taki obowiązek wynika? A jeśli nie musi byc wyodrębnione to w jaki sposób zaksięgować dochody z tytułu opłacania w terminie podatku dochodowego od osób fizycznych (są to marne kwoty rzędu 8,00 zł miesiecznie)?

    #17230
    szymonek123
    Uczestnik

    zasada nie realizacji wydatków bezpośrednio z dochodów

    raporty kasowe też robi się osobno dla wydatków i dla dochodów

    #17233
    dudu
    Uczestnik

    Na zdrowy rozsądek tak, ale księgowa uważa, że koszty prowadzenia odrębnego rachunku na dochody i wydatki przewyższałyby kwoty dochodów i w związku z tym uważa, że jest to nie potrzebne i nieoszczędne, bo pobrane dochody od razu w tym samym dniu odprowadzane są na rachunek budżetu gminy więc nie może ich wydatkować na wydatki. Raporty kasowe też prowadzi razem dla dochodów i wydatków – tak sobie przyjęli w isntrukcji kasowej.

    #17239
    szymonek123
    Uczestnik

    a jak księgowość prowadzi? rejestry odrębne?

    #17244
    dudu
    Uczestnik

    Ma jedno konto 130 i jedno konto 101

    #17246
    wojtania
    Uczestnik

    …obowiązek dot. subkont wynika z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA FINANSÓW
    z dnia 29 czerwca 2006 r.
    w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach

    i dotyczy wyłącznie państwowych jednostek budżetowych

    #17283
    leszcze
    Uczestnik

    [QUOTE BY= duduś] Ma jedno konto 130 i jedno konto 101[/QUOTE]

    W każdej jednostce budżetowej powinno być w księgowości wyodrębnione: konto 130- wydatków oraz konto 130-dochodów! Niektóre jednostki stosują nawet odrębne rachunki bankowe dla dochodów i wydatków, dla większej przejrzystości.
    Zasadą jednak jest, że w Planie Kont jednostki winny znajdować się minimum 2 konta:
    1. Wydatki budżetowe,
    2. Dochody budżetowe.

    #17289
    wojtania
    Uczestnik

    [QUOTE BY= leszcze] [QUOTE BY= duduś] Ma jedno konto 130 i jedno konto 101[/QUOTE]

    W każdej jednostce budżetowej powinno być w księgowości wyodrębnione: konto 130- wydatków oraz konto 130-dochodów! Niektóre jednostki stosują nawet odrębne rachunki bankowe dla dochodów i wydatków, dla większej przejrzystości.
    Zasadą jednak jest, że w Planie Kont jednostki winny znajdować się minimum 2 konta:
    1. Wydatki budżetowe,
    2. Dochody budżetowe.[/QUOTE]

    …no i ta wypowiedź jest przykładem trzeciego stopnia prawdy.

    W JST nie ma obowiązku posiadania subkont.

    #17294
    mareksp
    Uczestnik

    Trzeba zacząć od tego, że pojęcie subkonta znikło jakiś czas temu z przepisów.
    Istotne jest też rozróżnienie prowadzenia rachunku bankowego od stosowania konta księgowego w ewidencji księgowej.
    Faktycznie jedynie państwo jednostki budżetowe obowiązane są do prowadzenia osobnych rachunków bieżących dla dochodów i wydatków budżetowych (a nie prowadzenia subkont jak wskazuje wojtania).
    Co do prowadzenia kont księgowych do zapisu operacji na rachunkach bieżących jednostek budżetowych właściwe są przepisy rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Zasady funkcjonowania księgowego konta 130 wskazują na obowiązek prowadzenia ewidencji szczegółowej do tego konta w podziale na konto wydatków i konto dochodów budżetowych („Saldo konta 130 jest równe saldu sald wynikających z ewidencji szczegółowej prowadzonej dla kont wydatków i dochodów budżetowych”). Dlatego nie prowadzenie osobnego konta księgowego dochodów moze mieć miejsce w sytuacji, gdy takich dochodów jednostka nie razliuje w ogóle. W pozostałych przypadkach takie konto księgowe powinno być prowadzone osobno nawet przy istnieniu tylko jednego, wspólnego rachunku bankowego. Obok wskazanych przepisów ważna jest także potrzeba zapewnienia przejrzystości rozliczeń z tytułu realizowanych dochodów i wydatków budżetowych. Służy temu również zasada czystości obrotów.

    #17295
    wojtania
    Uczestnik

    …akurat. Opis konta 130 dotyczy państwowych i samorządowych jednostek budzetowych.

    Państwowe muszą mieć osobne subkonto dochodów i wydatków w banku.

    Samorządowe mogą mieć jeden rachunek do dochodów i wydatków. Samorządy jak pobierają dochody czy wydatkują środki to mogą to robic z jednego konta.

    A zasada czyśtości obrotów to służy do czego innego, cytuję:

    Na koncie 130 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.

Oglądasz 10 wpisów - 1 z 10 (wszystkich: 10)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.