czwartek, 25 kwietnia, 2024

Udzielanie zamówień publicznych

Home Forum Wzajemna pomoc merytoryczna Wzajemna pomoc merytoryczna Udzielanie zamówień publicznych

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 15)
  • Autor
    Wpisy
  • #2839
    janusz33
    Uczestnik

    Witajcie! 😛
    Pytanie: ❓
    Pomimo wartości przedmiotu zamówienia mniejszej niż 6000 Euro, Zarząd podjął decyzję o ogłoszeniu przetargu nieograniczonego. 😈
    Czy jest to legalne, czy znacie przepisy, którym powinno podlegać takie postępowanie?
    Czy wystarczą wewnętrzne uregulowania?
    Może to nie temat na piątek? 😉
    A może ktoś ma zdanie na ten temat?
    Pozdrawiam.

    #2840
    dorotab
    Uczestnik

    cześć. jeżeli zarząd podjął decyzje o udzieleniu tego zamówienia w trybie przetargowym, to należy je przeprowadzić zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych. co prawda ustawa mówie, iż do wartości zamówienia nie stosuje się ustawy, moim zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować tryb ustawowy. w każdym przypadku bowiem liczy się gospodarność w wydatkowaniu środków publicznych. wydaje mi się, iz nie jest to przypadek odosobniony. Jeżeli chodzi o przepisy wewnętrzne nic nie stoi na przeszkodzie aby określić w jaki sposób i z jaką procedurą dokonuje się zakupów poniże kwoty 6 000 euro.

    #2841
    roboka
    Uczestnik

    Witaj!
    W związku z tym, że podstawowym trybem udzielania zamówień publicznych jest m.in. przetarg nieograniczony. W związku z tym wartość zamówienia w tym przypadku nie ma znaczenia. Na podstawie tego co napisasłeś mozna wskazć art art 4 ust. 8 ustawy Pzp zgodnie z którym nie ma obowiązku stosowania przepisów ustawy. Ale są jeszcze inne okoliczności wskazujące na zastosowanie przet. nieograniiczonego np. zakaz dzielenia zamówienia na częsci w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy.
    Pozdrawiam

    #2842
    adela
    Uczestnik

    Ustawa prawo zamówień publicznych określa podmiotowy obowiązekstosowania określonych trybów postępowania. Art 4 określa wyłączenia z ogólnych zasad, które oznaczają, że w konkretnych sprawach można działać w inny sposób. Jeżeli zarząd, który odpowiada za wykonanie zadań, podjął decyzję, że konkretny zakup ma być realizowany w trybie przetargu nieograniczonego, to jego wola. Niedopuszczalny był by przypadek, gdyby określony zakup należało by dokonać w określonym trybie, a przeprowadzono by w innym, niż nakazują przepisy ustawy.
    Pozdrawiam

    #2870
    adamusik
    Uczestnik

    Ustawa PZP mówi, ze umowy zawiera się w formie pisemnej, a ustnie mogą być zawarte umowy na zasadach szczególnych….
    Prosiłabym o pomoc skad dowiedzieć sie o tych warunkach szczególnych?
    Chodzi mi o to, że wykonawca zrobił na słowo budowę i nie może teraz odzyskać pieniędzy, bo żadnej umowy nie ma.
    Proszę o pomoc. Pozdrawiam.

    #2872
    dorotab
    Uczestnik

    ustawa nie mówi nic o ustnej formie umowy ale jedynie o formie szcególnej, jeżeli przepisy tego wymagają /np. akt notarialny – komentarz do ustawy wydany przez uzp/. Ponadto, do umów zawieranych w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego, który w art. 648 ust. 1 mówi, iż umowa o roboty budowlane, a z taką umową masz do czynienia, powinna być stwierdzona pismem.

    #2873
    adamusik
    Uczestnik

    Dzięki za pomoc Dorota. Pozdrawiam

    #2877
    audytorz
    Uczestnik

    czy w przypadku powołania do komisji przetargowej członka, który nie jest pracownikiem zamawiającego, powinien być upoważniony pisemnie przez kierownika zamawiającego? Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć ?

    Pozdrawiam

    #2878
    dorotab
    Uczestnik

    cześć. ustawa pzp nie zawęża kręgu członków komisji przetargowej jedynie do pracowników zamawiającego. samo powołanie do komisji osoby spoza pracowników zamawiającego daje jej takie same uprawnienia w komisji jak pozostałym powołanym w jej skład spośród pracowników. jedynie dla wykonywania czynności zastrzeżonych dla kierownika zamawiającego wymagane jest upoważnienie /np. wykluczenie wykonawcy, odrzucenie oferty, wybór oferty najkorzystniejszej/

    #2972
    audytorz
    Uczestnik

    Jeśli zamawiający w drodze przetargu nieograniczonego wyłonił wykonawcę z ktorym podpisał umowę inną niż wynikała z oferty (zmieniony zakres robót i wysokość wynagrodzenia) Co za to grozi? A jaka powinna być rekomendacja audytora?
    Proszę o Wasze opinie.

    #2974
    dorotab
    Uczestnik

    cześć. z czego wynikała zmiana zakresu robót?

    #2975
    audytorz
    Uczestnik

    Miło Dorota że się odzywasz,
    problem polega na tym, że kierownik jednostki tłumaczy zmianę zaqkresu robót dodatkowymi pieniędzmi, ktore pozyskał i negocjacjami z wybranym oferentem że za większe pieniądze można zwiększyć ilość robót. Cel jest szczytny ale co z procedurą ?

    #2976
    dorotab
    Uczestnik

    rozumiem, że SIWZ nie przewidywała udzielenia zamówień uzupełniających? moim zadniem zamawiający nie mogł, chociażby na podstawie art. 140 zawrzeć takiej umowy. winien rozpisać nowe postępowanie. możnaby się zastanowić nad zastosowaniem w tym przypadku art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie zamówienia nie objętego w SIWZ.

    #2977
    gabi
    Uczestnik

    Zgodnie z Art. 140 ust. 2 ustawy pzp, umowa jest nieważna w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w SIWZ. Jeśli zamawiający dostał więcej pieniędzy i chciał zlecić większy zakres robót to moim zdaniem są dwa wyjścia:
    – albo robi nowe zamówienie – procedura w zależności od wartości zamówienia,
    – albo jeśli spełnione są przesłanki dla robót dodatkowych to udziela zamówienia z wolnej ręki – ale na to powinna być zawarta odrębna umowa.
    Jeśli zamówienie w części wykraczającej poza pierwotny przedmiot zamówienia zostało już zrealizowane to moim zdaniem stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych ale ja bym raczej przywoływała Art. 17 ust. 6 + ewentualnie ust. 7 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
    Natomiast jeśli nie zostało jeszcze zrealizowane to być może da się to jakoś naprawić.

    #2988
    adela
    Uczestnik

    Cześć. W tym przypadku nastąpiło naruszenie przepisu art. 144 ustawy pzp. Jeżeli w trakcie terminu trwania postępowania kierownik otrzymał dodatkowe środki, które umozliwiały ustalić inny przedmiotowy zakres robót, oraz wyzsze wydatki, to mógł uniewaznić postepowanie i ogłosić nowy przetarg. W tym przypadku jest uzasadnione podejrzenie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z art. 17, ust 6 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W postępowaniu przetargowym niema negocjacji.

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 15)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.