windykacja podatków lokalnych
- This topic has 9 odpowiedzi, 5 odpowiedzi, and was last updated 15 years, 3 months temu by noemi370.
-
AutorWpisy
-
15 stycznia, 2009 o 10:11 am #13599noemi370Uczestnik
Cześć,
czy w Waszych jednostkach funkcjonuje zarządzenie o odpisywaniu zaległości podatkowych (niskie kwoty, poniżej kosztów upomnienia)?
Chciałabym dać takie zalecenie, (ordynacja podatkowa je dopuszcza).
Czy ktoś z Was w wyniku przeprowadzonego audytu dawał takie zalecenie?15 stycznia, 2009 o 11:04 am #13601dorotabUczestnikCześć. Zastanowiłabym się nad takim zaleceniem. W ten sposób może uciec całkiem spora suma. Pracuję co prawda w Starostwie, gdzie niestety nie ma żadnych podatków lokalnych, ale z obserwacji egzekucji należności skarbu państwa, do których rownież ma zastosowanie ordynacja, mogę powiedzieć, ze nie wszystkie małe kwoty są nieściągalne. Raczej zastanowiłabym się nad zaleceniem okresowego przeglądu zaległości pod kątem ich ściagalności i podejmowqaniu decyazji o umarzaniu tych, wobec których dział windykacji umorzył postępowanie w związku z ich nieściągalnością.
15 stycznia, 2009 o 12:13 pm #13602noemi370UczestnikCzy mogłabyś przybliżyć co masz na myśli?
Windykację kończy zwrot tyt. wykonawczego od komornika z nadaną klauzulą niesiągalności. Można wtedy i tak zabezpieczyć zaległość hipoteką. Na czym polegają okresowe przeglądy zaległości przez dział windykacji?15 stycznia, 2009 o 1:11 pm #13603dorotabUczestnikNie napisałam, że przeglądów mają dokonywać działy windykacji.
Pisząc o okresowych przegladach głównie chodziło mi o to, aby nie umarzać od razu, kiedy powstanie zaległość, w kwocie, na umorzenie której ordynacja pozwala z urzędu. /Nie napisałaś co prawda jakie warunki musiałby spełnić podatnik aby umorzono mu zaległość ani w którym momencie miałoby nastąpić umorzenie. Z Twojej ostatniej wypowiedzi wynika jednakże ❓ , iż po stwierdzeniu przez wydział windykacji nieściągalności./ Wynikiem dokonania przeglądu mogłaby byc decyzja o ponownym skierowaniu do egzekucji /może sytuacja podatnika się poprawiła/ a także podjecie decyzji o umorzeniu ale w indywidulanych przypadkach a nie hurtem /o tym właśnie niebezpieczeństwie napisałam w pierwszej wypowiedzi/, kiedy np. prowadzona 2 razy egzekucja okazała się bezskuteczna.15 stycznia, 2009 o 1:53 pm #13604noemi370UczestnikDziękuję za odpowiedź. 😀
Ja zastanawiam się nad zaleceniem w przypadku zaległości małych np. do 2,00 zł i oczywiście po dokonaniu analizy. Głównie chodzi mi o „końcówki”, gdy podatnik zapłacił odsetki w nieodpowiedniej wysokości i została mała zaległość.16 stycznia, 2009 o 9:15 am #13612jolaUczestnikNoemi, jeżeli chodzi o odpisywanie zaległości (niskich kwot np. 2 zł) masz na myśli art.67 & 1 ordynacji, czy jakiś inny?
16 stycznia, 2009 o 10:22 am #13614noemi370UczestnikTak, art. 67d par. 1 ordynacji podatkowej.
Jestem ciekawa, czy w innych urzędach takie umorzenia są praktykowane.16 stycznia, 2009 o 2:21 pm #13628monkaUczestnikJeżeli chodzi o małe kwoty to wysyłane są upomnienia, ale w chwili gdy zbliża się termin przedawnienia, to kwoty do określonej wysokości są umarzane. Jeżeli pojawią się jakieś nawet najmniejsze przesłanki o możliwości odzyskania kwoty to następuje egzekucja. W pzrypadku opłat lokalnych stosuje się czasami ugody z dłużnikami.
18 stycznia, 2009 o 12:57 pm #13648arek007UczestnikKażda nawet najmniejsza kwota powinna podlegać windykacji. Wprawdze OP pozwla na dokonanie umorzenia kwot z urzędu, ale zawsze znajdzie sie któs kto może postawić zarzut przedwczesności takiego działania, albo brak ekonomicznego uzasadnienia, Z małych kwot zrobi sie duża kwota Na każdą powinno sie zrobić upomnienie, tytuł wykonawczy do do US.
Bowiem trudno będzie wytłumaczyc się przed organami kontroli, że zaległość umorzono, nie podejmując prawie żadnych działań zmierzxających do ich likwidacvji. Wprawdze np. przy kwocie do 2 zł / 5 złotych odsetki moga nie wystąpić, ale wystapię koszty upomnienia, kioszty egzekicyjne. Póki co nie ma też żadnych przepisów dot. wysokości kwot które mogą zostać wpisane na hipotekę.
Jednak z praktyki wiem, że małe kwoty, powstałe np. z rozliczeń inkasentów czy też rozliczeń odsetek i zaległóści – kwoty te powinny być pobierane od podatnika przy pierwszej nadarzającej sie okazji, np. przy nastepnej racie podatkowej czy też na poczatku nowego roku podatkowego.
Można tez zrobić wykaż kwot dla inkasenta w celu ich pobrania i odprowadzenia na rachunek urzedu.18 stycznia, 2009 o 1:45 pm #13649noemi370UczestnikDziękuję za Wasze uwagi.
Pozdrawiam i życzę udanego weekendu. -
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.