środa, 24 lutego, 2021

Wydatki oświatowe

Home Forum Sektory Samorządy Wydatki oświatowe

Oglądasz 13 wpisów - 1 z 13 (wszystkich: 13)
  • Autor
    Wpisy
  • #14843
    dudu
    Uczestnik

    Witam, mam do przeprowadzenia zadanie audytowe w zakresie wydatków oświatowych. Może ktoś przeprowadzał audyt w tym temacie i mógłby mi pokrótce podać zagadnienia którymi możnaby się zająć? Co uwzględnić w programie audytu? Moim zdaniem to bardzo szerokie zagadnienie i nie wiem od czego zacząć. Zadanie ma być pzreprowadzone w 5 szkołach, Wydziale Oświaty i Biurze Obsługi Szkół Samorządowych. Na podstawie informacji zebranych w tych jednostkach mam przeprowadzić audyt.

    #14847
    alice
    Uczestnik

    Kiedyś NIK w podobnym zakresie miał kontrolę. Może coś się przyda.
    http://www.bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2003/2003173
    temat: „Finansowanie zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego”.

    #14849
    dudu
    Uczestnik

    dzięki zajrzę na stronkę

    #14863
    slaw
    Uczestnik

    Moim zdaniem dobrze jest podzielić na dwa rodzaje: wydatki osobowe i rzeczowe. Osobowe to oczywiście zgodność z kartą nauczyciela i uchwałą Rady Gminy oraz Rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników niepedagogicznych, natomiast rzeczówka to proponuję przyjrzeć się celowości ponoszonych wydatków i ich zgodności z planem finansowym poszczególnych jednostek. Przyjrzałbym się również czy wydatki dokonywane są w sposób gospdoarny
    Pozdrawiam

    #14865
    dudu
    Uczestnik

    Dziękuję za sugestie, dokonałam podobnego podziału wydatków (osobowe, majatkowe), chcę zrobić takie zestawienie jak kształtują się poszczególne wydatki w poszczególnych szkołach i w przeliczeniu na jednego ucznia np. zużycie energii, wody, telefony, itp. No i oczywiście zbadać je pod kątem celowości, gospodarności i rzetelności.

    #14866
    noemi370
    Uczestnik

    Witam,

    w jakim celu robisz to zestawienie? Przecież różne szkoły mogą mieć rózne koszty….(np. stary budynek – większe wydatki na ogrzewanie itd.

    #14868
    dudu
    Uczestnik

    Masz rację,
    Szerze mówiąc nie wiem jak do tego podejść i dlatego czekam na propozycje. A z tym zestawieniem to chodziło mi o to, żeby zbadać w jaki sposób poszczególne szkoły potrafią gospodarować przyznanymi środkami i jak to się ma do liczby uczniów uczęszczających do szkoły (więcej uczniów – większe zużycie wody) – może faktycznie niepotrzebne to zestawienie.
    Nie wiem w jaki sposób zbadać realność planów finansowych poszczególnych szkół. Masz jakiś pomysł??? Pozdrawiam

    #14871
    noemi370
    Uczestnik

    Ja sprawdzam tak jak Slaw. Celowość zgodnie z zarządzeniem w sprawie wstępnej oceny zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków i ustalenia procedur kontroli finansowej.
    Co do planu to sprawdzam, czy wydatki są ujęte w odpowiednich paragrafach klasyfikacji budżetowej.

    #14872
    romb
    Uczestnik

    Witam,
    przeprowadzałem podobne zadanie kilka lat temu. Dośc ciekawie wyglądał problem jak zasady naliczania subwencji oświatowej mają się do wydatków poszczególnych szkół i placówek.
    Okazało sie, że kwoty naliczane w subwencji to jedno,a budżety szkół uchwalane w uchwale budżetowej, to zupełnie inna bajka. Istotna jest też wysokośc wydatków na jeden oddział w szkołach, bo to ilość oddziałow w gruncie rzeczy powinna decydować o wysokości wydatków, a nie liczba uczniów w szkole jak przyjmuje sie w subwencji.
    Ciekawy system finansowania szkół funkcjonuje w Koszalinie ( otrzymali za ten system tytuł lidera zarządzania samorządowego w dziedzinie oświaty). Można było o tym poczytać na stronie internetowej Koszalina. Nie sprawdzałem ostatnio, ale mam nadzieje, ze informacja nadal znajduje sie na stronie miasta.
    Pozdrawiam i życzę sukcesów.

    #14873
    dudu
    Uczestnik

    Dziękuję za podpowiedzi. Noemi370, u mnie nie ma procedur w zakresie wstępnej oceny zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków. Wiesz może, gdzie mogłabym poczytać coś na ten temat, żeby móc u siebie podpowiedzieć jak coś takiego napisać???

    #14880
    noemi370
    Uczestnik

    Witam,
    wpisz w wyszukiwarkę „procedury wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków”, „procedury kontroli finansowej w jednostce”. Te procedury każda jsfp powinna posiadać.
    Romb w jaki sposób wykorzystana była informacja o koszcie przypadającym na oddział? Czy to cos zmieniło przy uchwalaniu budżetu i zatwierdzaniu planów finansowych?
    Zycze owocnej pracy Duduś.
    Romb za wszelkie info. z góry dziękuję
    Noemi

    #14905
    romb
    Uczestnik

    Witam noemi370.
    Problem jest dość trudny i trudno z marszu osiągać zadowalające efekty. Analiza wydatków na 1 oddział pozwoliła przede wszytkim odejść od poprzedniej praktyki uchwalania budzetów szkół – wydatki ubiegłoroczne zwiększone o wzrost w niektórych paragrafach przyjęty przez Zarząd Powiatuw wytycznych. Pozwoliło również na przynajmniej częściowe zlikwidowanie niczym nie uzasadnionych różnic w poziomie wydatków na 1 oddział w szkołach tego samego rodzaju.Poziom wydatków w szkołach zawodowych i liceum ogólnokształcącycm zawsze będzie sie istotnie różnił ale już w dwóch liceach powinien byc zbliżony, a w kazdym razie różnice w kosztach stałych lub względnie stałych powinny być racjonalnie uzasadnione.
    Pozdrawiam

    #14912
    noemi370
    Uczestnik

    Romb,
    taki podział pewnie jest bardziej przejrzysty, ale czy przynosi jakieś wymierne korzyści?
    Czy wiesz gdzie mogłabym poszukać informacji na temat różnych rozwiązań dot. tego tematu?
    Dziękuję za informację i pozdrawiam
    Noemi

Oglądasz 13 wpisów - 1 z 13 (wszystkich: 13)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.