Wydatki oświatowe
- This topic has 12 odpowiedzi, 5 odpowiedzi, and was last updated 14 years, 10 months temu by noemi370.
-
AutorWpisy
-
29 maja, 2009 o 2:16 pm #14843duduUczestnik
Witam, mam do przeprowadzenia zadanie audytowe w zakresie wydatków oświatowych. Może ktoś przeprowadzał audyt w tym temacie i mógłby mi pokrótce podać zagadnienia którymi możnaby się zająć? Co uwzględnić w programie audytu? Moim zdaniem to bardzo szerokie zagadnienie i nie wiem od czego zacząć. Zadanie ma być pzreprowadzone w 5 szkołach, Wydziale Oświaty i Biurze Obsługi Szkół Samorządowych. Na podstawie informacji zebranych w tych jednostkach mam przeprowadzić audyt.
30 maja, 2009 o 11:32 am #14847aliceUczestnikKiedyś NIK w podobnym zakresie miał kontrolę. Może coś się przyda.
http://www.bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2003/2003173
temat: „Finansowanie zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego”.30 maja, 2009 o 2:23 pm #14849duduUczestnikdzięki zajrzę na stronkę
2 czerwca, 2009 o 1:18 pm #14863slawUczestnikMoim zdaniem dobrze jest podzielić na dwa rodzaje: wydatki osobowe i rzeczowe. Osobowe to oczywiście zgodność z kartą nauczyciela i uchwałą Rady Gminy oraz Rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników niepedagogicznych, natomiast rzeczówka to proponuję przyjrzeć się celowości ponoszonych wydatków i ich zgodności z planem finansowym poszczególnych jednostek. Przyjrzałbym się również czy wydatki dokonywane są w sposób gospdoarny
Pozdrawiam3 czerwca, 2009 o 8:58 am #14865duduUczestnikDziękuję za sugestie, dokonałam podobnego podziału wydatków (osobowe, majatkowe), chcę zrobić takie zestawienie jak kształtują się poszczególne wydatki w poszczególnych szkołach i w przeliczeniu na jednego ucznia np. zużycie energii, wody, telefony, itp. No i oczywiście zbadać je pod kątem celowości, gospodarności i rzetelności.
3 czerwca, 2009 o 9:54 am #14866noemi370UczestnikWitam,
w jakim celu robisz to zestawienie? Przecież różne szkoły mogą mieć rózne koszty….(np. stary budynek – większe wydatki na ogrzewanie itd.
3 czerwca, 2009 o 12:45 pm #14868duduUczestnikMasz rację,
Szerze mówiąc nie wiem jak do tego podejść i dlatego czekam na propozycje. A z tym zestawieniem to chodziło mi o to, żeby zbadać w jaki sposób poszczególne szkoły potrafią gospodarować przyznanymi środkami i jak to się ma do liczby uczniów uczęszczających do szkoły (więcej uczniów – większe zużycie wody) – może faktycznie niepotrzebne to zestawienie.
Nie wiem w jaki sposób zbadać realność planów finansowych poszczególnych szkół. Masz jakiś pomysł??? Pozdrawiam3 czerwca, 2009 o 2:33 pm #14871noemi370UczestnikJa sprawdzam tak jak Slaw. Celowość zgodnie z zarządzeniem w sprawie wstępnej oceny zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków i ustalenia procedur kontroli finansowej.
Co do planu to sprawdzam, czy wydatki są ujęte w odpowiednich paragrafach klasyfikacji budżetowej.3 czerwca, 2009 o 3:07 pm #14872rombUczestnikWitam,
przeprowadzałem podobne zadanie kilka lat temu. Dośc ciekawie wyglądał problem jak zasady naliczania subwencji oświatowej mają się do wydatków poszczególnych szkół i placówek.
Okazało sie, że kwoty naliczane w subwencji to jedno,a budżety szkół uchwalane w uchwale budżetowej, to zupełnie inna bajka. Istotna jest też wysokośc wydatków na jeden oddział w szkołach, bo to ilość oddziałow w gruncie rzeczy powinna decydować o wysokości wydatków, a nie liczba uczniów w szkole jak przyjmuje sie w subwencji.
Ciekawy system finansowania szkół funkcjonuje w Koszalinie ( otrzymali za ten system tytuł lidera zarządzania samorządowego w dziedzinie oświaty). Można było o tym poczytać na stronie internetowej Koszalina. Nie sprawdzałem ostatnio, ale mam nadzieje, ze informacja nadal znajduje sie na stronie miasta.
Pozdrawiam i życzę sukcesów.3 czerwca, 2009 o 3:15 pm #14873duduUczestnikDziękuję za podpowiedzi. Noemi370, u mnie nie ma procedur w zakresie wstępnej oceny zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków. Wiesz może, gdzie mogłabym poczytać coś na ten temat, żeby móc u siebie podpowiedzieć jak coś takiego napisać???
4 czerwca, 2009 o 9:38 am #14880noemi370UczestnikWitam,
wpisz w wyszukiwarkę „procedury wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków”, „procedury kontroli finansowej w jednostce”. Te procedury każda jsfp powinna posiadać.
Romb w jaki sposób wykorzystana była informacja o koszcie przypadającym na oddział? Czy to cos zmieniło przy uchwalaniu budżetu i zatwierdzaniu planów finansowych?
Zycze owocnej pracy Duduś.
Romb za wszelkie info. z góry dziękuję
Noemi5 czerwca, 2009 o 8:57 am #14905rombUczestnikWitam noemi370.
Problem jest dość trudny i trudno z marszu osiągać zadowalające efekty. Analiza wydatków na 1 oddział pozwoliła przede wszytkim odejść od poprzedniej praktyki uchwalania budzetów szkół – wydatki ubiegłoroczne zwiększone o wzrost w niektórych paragrafach przyjęty przez Zarząd Powiatuw wytycznych. Pozwoliło również na przynajmniej częściowe zlikwidowanie niczym nie uzasadnionych różnic w poziomie wydatków na 1 oddział w szkołach tego samego rodzaju.Poziom wydatków w szkołach zawodowych i liceum ogólnokształcącycm zawsze będzie sie istotnie różnił ale już w dwóch liceach powinien byc zbliżony, a w kazdym razie różnice w kosztach stałych lub względnie stałych powinny być racjonalnie uzasadnione.
Pozdrawiam5 czerwca, 2009 o 10:57 am #14912noemi370UczestnikRomb,
taki podział pewnie jest bardziej przejrzysty, ale czy przynosi jakieś wymierne korzyści?
Czy wiesz gdzie mogłabym poszukać informacji na temat różnych rozwiązań dot. tego tematu?
Dziękuję za informację i pozdrawiam
Noemi -
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.