sobota, 20 kwietnia, 2024

zaciąganie zobowiązań

Home Forum Sektory Samorządy zaciąganie zobowiązań

Oglądasz 4 wpisy - 1 z 4 (wszystkich: 4)
  • Autor
    Wpisy
  • #22343
    justp
    Uczestnik

    Czy samorządowa jednostka budżetowa może zaciągać zobowiązania finansowe poprzez zawarcie umowy na dostawę usług na kolejne dwa lata? zaznaczam, że nie dotyczy to dostawy wody, energii itp.
    Dzięki za opinię!

    #22344
    terka
    Uczestnik

    Moze jedynie w przypadku, gdy posiada upoważnienie do zaciągniecia tego rodzaju zobowiązania. Od Wójta/burmistrza, przy czym także Wójt nie moze od tak, dać upowaznienia.
    W zależności od tego, jak to ustalono w uchwale budżetowej albo w uchwale dotyczącej WPF.

    Jeśli w WPF jest to przedsięwzięcie zawarte, to na tej podstawie wójt/burmistrz moze dać upoważnienie kierownikowi jednostki do zawarcia takiej umowy.

    #22347
    123456
    Uczestnik

    Jeśli mogę coś dodać , to uważam , że taki dokument jak WPF jest przyjęty już uchwałą Rady i jeśli zadanie tam jest zawarte , a wymaga określonych działań to ten dokument do nich upoważnia. W takim przypadku do zawarcia umowy na na min 2 lata , to moim zdaniem nie jest konieczne dodatkowe upoważnienie do czynności prawntch – zawarcia umowy na ten a nie inny cel. Kierownik jednostki budżetowej obejmując stanowisko , na podstawie stosownych dokumentów Uchwała Zarządu / powołanie …. ma w takim dokumencie wskazane odpowiednie preferencje i upoważnienia do działania – kierowania placówką i zarządzania jej finansami ????

    #22349
    terka
    Uczestnik

    No nie bardzo. Umieszczenie zadań w WPF nie daje samodzielnych podstaw do zaciągnięcia tego rodzaju zobowiązań. Jest warunkiem koniecznym, ale niewystarczającym.

    Musi być jeszcze spełniony następujący warunek:
    Art. 228 uofp:
    1. Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej może zawierać upoważnienie
    dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań:
    1) związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć;
    2) z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych
    jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których
    wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
    2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd
    do przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych jednostki
    samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań, o których mowa w ust. 1.

    Tak więc najpierw rada musi upoważnić burmistrza do przekazania uprawnień kierownikowi jednostki org., dopiero potem burmistrz może dać te uprawnienia. Oczywiście, nie oznacza to, że kierownik jednostki musi dostawać co roku nowe upoważnienie albo do każdego z zadań ujętych w WPF oddzielnie. Upoważnienie dla kierownika jednostki do zaciągania zobowiązań ujętych w WPF może mieć postać pełnomocnictwa ogólnego wydanego na podst art. 47 ustawy o samorządzie gminnym (piszę na przykładzie gminy) i jest ważne corocznie aż do odwołania albo wygaśnięcia.
    Ważne jest (a przynajmniej tak mi się wydaje), aby w dacie jego udzielania udzielający go posiadał stosowne upoważnienie:wink:

    Pozdrawiam:smile:

Oglądasz 4 wpisy - 1 z 4 (wszystkich: 4)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.