piątek, 29 marca, 2024

zakupy poniżej progu stosowania ustawy PZP

Home Forum Sektory Wojskowe Jednostki Budżetowe zakupy poniżej progu stosowania ustawy PZP

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 16)
  • Autor
    Wpisy
  • #12380
    andrzejm
    Uczestnik

    Witam. Rozpoczynam zadanie o wskazanej w temacie nazwie. Może ktoś by mi podpowiedział na czym w szczególności się skupić? Pomóżcie.

    #12382
    noemi370
    Uczestnik

    Cześć,

    tak na szybko przychodzi mi do głowy:
    1)zgodność stosowanych procedur z opisanymi w wewnętrznym zarządzeniu; rejestry, obieg dokumentów, osoby stwierdzajace celowość poniesionego wydatku itd.

    2)nadzór nad wydatkami (czy w rzeczywistości nie jest przekraczany ustawowy próg).

    #12384
    dorotab
    Uczestnik

    Cześć. Wydaje mi się, iż należałoby zacząć od stwierdzenia czy są procedury dokonywania zakupów poniżej progu oraz czy zamówienia nie są dzielone aby uniknąć stosowania przepisów ustawy. Czy udokumentowana jest oszczędność środków, wynikająca z zakupu właśnie u tego dostawcy a nie u innego. To kojarzy mi się na wstępie.

    #12385
    andrzejm
    Uczestnik

    Dzięki. Trudnością jest fakt, że nikt nie ” scala” w swych rękach tych zakupów i każda Służba dokonuje je we własnym zakresie. Opiera się oczywiście na planie rzeczowo-finansowym, który nie dzieli jednak zakupów na rodzaje, jak jest to wskazane w PZP, ale na poszczególne paragrafy, które nie zawsze odzwierciedlają podział wskazany w ustawie PZP. Nie wiem do kogo skierować zaproszenie na naradę otwierająca. Czy do wszystkich Szefów Służb, czy też do kierownika sekcji zamówień publicznych, czy też do Głównej Księgowej, w której pionie znajduje się komórka planowania. W przypadku skierowania zaproszenia do Szefów Służb, to wydaje mi się, że nie osiągnę rezultatu. Ktoś to powinien mieć w jednym ręku i monitorować czy w danym rodzaju nie zbliżamy się do progu obowiązywania ustawy PZP.Czy gdzieś jest ustalona metodyka kwalifikacji poszczególnych zakupów do danego rodzaju?Jak ustalić co należy zakwalifikować do danego rodzaju zakupów i czy utworzone przeze mnie rodzaje nie będą „podrodzajami” większej grupy rodzajowej.(CPV?- nie stosuje się). To tak na gorąco problemy, które się mi nasunęły.Pozdrawiam.

    #12398
    andrzejm
    Uczestnik

    Może komuś przyszło coś do głowy na powyższy temat?

    #12404
    dorotab
    Uczestnik

    Cześć. Nie znam specyfiki jednostek wojskowych, ale napisałeś, że zakupu dokonywane przez różne służby opierają się na jednym planie rzeczowo-finansowym. Wydaje mi się, iż analiza wydatków w poszczególnych paragrafach jest doskonałym punktem wyjścia. Własnie przeprowadzenie tej analizy może ułatwić Ci określenie poszczególnych grup wydatków. Piszesz, że jest komórka ds zamówień publicznych. Może należałoby w pierwszej kolejnosci poznać własnie sposoby określanie zakupów dokonywanych przez tę sekcję, Może to wyjaśni jakich zakupów i dlaczego dokonują pojedyńcze służby. Słuszne więc byłoby zaproszenie na naradę kierownika tej sekcji.

    #12408
    j
    Uczestnik

    komorke zamowien publicznych

    #12410
    1902
    Uczestnik

    Cześć. Też zaczynam podobne zadanie. Wydaje mi się, że należałoby przeanalizować rozrachunki z kontrahentami – konto 201, pod kątem wysokości wydatków. Następnie sprawdzić czy były przetargi, a jeżeli nie to czy są umowy, zamówienia – czyli czy stosowano poniżej ustawowego progu wewnętrzne uregulowania. Oczywiście trzeba przeanalizować czy nie powinno być przeatargu, tam gdzie rozrachunki są dość duże i przekraczają próg.

    #12430
    andrzejm
    Uczestnik

    Dzięki wszystkim za pomoc.

    #12483
    audytor-jw
    Uczestnik

    Przeprowadzałam taki audyt na podczątku roku. Miałam podobne problemy, ponieważ nie było żadnych procedur dokonywania takich wydatków, szefowie służb w ramach przyznanego limitu dokonywali takich wydatków w oparciu o analizę rynku – czyli sprawdzenie cen w kilku (2,3) sklepach). Wydatków tych nikt nie zatwierdzał, nawet nie opiniował. Rekomendacje moje dotyczące wprowadzenia procedur oraz uzyskiwania zgody chociażby od szefa pionu (np. logistyki) spotkały się z dużymi protestami. Zgodnie natomiast z ustawą o fp każdy wydatek musi być oszczędny, uzasadniony i celowy, były też fajne artykuły na ten temat – tyle na szybko jutro jak będę mieć chwilkę podeśle jeszcze jakieś informacje…pzdr

    #12484
    andrzejm
    Uczestnik

    Dzięki „audytor-jw” i liczę na pomoc. Skupiłaś się na sekcji zamówień publicznych i księgowości(konto 201) czy też schodziłaś na „doły” tj do poszczególnych służb. Ja wysłałem zaproszenie na naradę rozpoczynającą do Kierownika sekcji zam.publ. i do Gł.Ks. mam zamiar sprawdzić okres zamknięty 2006 r. i porównać wszystkie zakupy z planem zamówień publicznych, czy nie doszło do naruszenia ustawy PZP oraz czy sa do faktur dołączone wnioski o pozwolenie na dokonanie zakupu. Trochę pracy będzie, ale nie jestem pewny czy na tej podstawie będę mógł postawić diagnozę problemu. Pozdrawiam i liczę na pomoc.

    #12490
    audytor-jw
    Uczestnik

    u mnie było trochę inaczej, tzn przeprowadzałam audyt w poszczególnych służbach ze względu na specyfikę każdej z nich (jednostka moja ma decyzje-pozwolenie na dokonywanie niektórych zakupów we własnym zakresie bez AMW). Niestety na dokonywanie zakupów poniżej progu nie było żadnej zgody, opini nawet weryfikacji. Mało tego gdy szefowie służb zasłaniali się planem i normami okazało się, że normy branżowe są przekraczane, brak w nich wogóle kupowanego asortymentu (ponieważ są z lat 70 tych), a plany są zmieniane po uzgodnieniach między „tylko” szefami służb. Uznałam to za niezgodne z ustawą o ffinansach publicznych. Po bardzo burzliwych rozmowach i naradach wprowadziliśmy:
    -tam gdzie jest zgoda na wprowadzanie nowego umundurowania i sprzętu powołuje się komisje (szef służby, dowódca lub delegat zespołu bojowego i inni) do wyboru najkorzystniejszych „produktów”,
    -wnioskować do sztabu o zmianę norm (nie wiem narazie jaki to będzie miało skutek, ale nic innego nie przyszło do głowy),
    -wprowadzić wnioski na zakupy poniżej progu bez określania żadnych kwot, z tym, że zakupy można kumulować we wniosku (wnioski takie jak przy zamówieniach, z tym, że zamiast dowódcy zatwerdzać do realizacji może też szef pionu i oczywiści gł.k. z możliwością wypowiedzenia się co do terminu zapłaty i zam. publ. czy przypadkiem nie ma ich w planie przetargów, lub się do niego nie kwalifikują)
    – o powyższe uzupełnić stosowne regulaminy
    Rejestrów nie wprowadzono ze względu na możliwość wydrukowania (wyodrębnienia) tych wydatków w księgowości i w służbach (wyciągi z ewidencji).
    Moim zdaniem najlepszą rzeczą jaką można tu zrobić to przenieść dokonywanie zakupów do jednej komórki (np zam. publ.), która by kupowała wszystko za odpowiednimii wnioskami służb, niestety ten pomysł wymagał by bardzo daleko idących zmian w jednostce, i spotkał się z ostrym sprzeciwem…
    Co do aktów prawnych:
    -ustawa o fp, w szczególności art. 47 ust. 2 i 3
    -ustawa pzp
    – branżowe normy należności
    – plany finansowo – rzeczowe
    – artykuł pt. Środki publiczne do 6 tys. (14 tys.) euro, Przetargi publiczne, luty 2007 (może będzie jeszcze gdzieś w archiwum na stronie (mam go niestety tylko w formie papierowej, ale mogę podesłać faxem).
    pzdr

    #12542
    andrzejm
    Uczestnik

    Dzięki. Chętie bympodał numer faksu, ale admin namiętnie i z uporem godnym podziwu usuwa wszelkie podane w postach przeze mnie kontakty ze mną. Audytor-jw powiedz może tylko z jakiej gazety jest ten artykuł i numer oraz kiedy się ukazał, może uda mi się do niego dotrzeć Pozdrawiam.

    #12558
    audytor-jw
    Uczestnik

    „Przetargi publiczne” luty 2007, autor Karol Klimek, tyt. „Środki publiczne do 6 tys.(14 tys.) euro”.

    #12560
    andrzejm
    Uczestnik

    Dzięki. Może mi się uda dostać do podanego artykułu. Pozdrawiam

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 16)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.