piątek, 29 marca, 2024

zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków w gminie

Home Forum Sektory Samorządy zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków w gminie

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 15)
  • Autor
    Wpisy
  • #10744
    noemi370
    Uczestnik

    Cześć,

    przygotowywałam się do audytu w zakresie dróg gminnych a tu nieoczekiwana praca. Czy ktoś z Was audytował zasadność wysokości taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków w gminie. Chodzi tu o analizę projektu na rok przyszły.
    Siedzę i patrzę na to jak „ciele w malowane wrota”. Ratunku, pomocy 😯
    Noemi

    #10745
    elka
    Uczestnik

    My robimy analize finansową taryf co roku. A co Cię interesuje?

    #10747
    noemi370
    Uczestnik

    Cześć,

    Jak do tego się zabrać? Na co szczególnie zwracać uwagę?
    Każda wskazówka będzie dla mnie cenna.

    #10748
    noemi370
    Uczestnik

    Zapomniałam napisać co mam:

    1) wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków (zawiera dane w układzie tabelarycznym) od 01.07.2007 do 30.06.2008;

    2) sprawozdanie finansowe za 2006 rok;

    3) wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.

    #10750
    elka
    Uczestnik

    Poszukaj stosownych ustaw.
    My zawsze analizujemy dokładnie wszystkie pozycje kosztów, szczególnie koszty zarządu ipochodne, odsetki, należności nieregularne – u nas jednostka miał np z tego tytułu koszty,a nie powinna, , metodę i zasadnosć rozdziału kosztów na wodę i ścieki tzn alokowane koszty ogólne i wydziałów pomocniczych.
    Całośc porównujemy każdorazowo do prognozowanych taryf poprzednich lat i faktycznego wykonania.
    Tabele w tym roku wyglądaja troche inaczej niż poprzednich, trzeba je samemu dostosować aby pasowało.
    Dodatkowo w tym roku jest możliwosc ustalania dodatkowych opłat tzn. za utrzymanie w gotowości urządzeń itp.

    Ja to już robię od 4 lat, więc w tym siedzę jakoby, ciężko opisać na co zwracać uwagę – my mamy do analizy corocznie 2 przedsiębiorstwa.
    Cena wody i ścieków rośnie corocznie i bedzie rosła, jest to podyktowane coraz większymi inwestycjami – amortyzacja po ich oddaniu rośnie i wchodzi w koszt wody, scieków oraz wzrostem znacznym podatków opłat od tych oddanych inwestycji. Firmy biorą kredyty aby zrealziować te inwestycje i dostosować do wymogów unijnych i raty odsetkowe również wchodzą w koszty wody, ścieków.
    U nas widać b. dużą różnicę, między prognozowanymi wykonaniami kosztów a rzeczywistymi.
    Wzrost kosztów z roku na rok powinien być zgodny z prognozami wynikającymi z danych GUS i projektów do Uchwały bidżetowej budżetu państwa. I to też musisz sprawdzić, tylko z reguły wykonanie wygląda całkowicie inaczej.

    Pytaj o coś konkretnego, bo napisałam, to co mi sie przypomniało akurat.

    #10752
    noemi370
    Uczestnik

    Patrzę na wniosek i załączniki.
    Jak porównywać koszty planowane z wykonaniem, gdy rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem taryfowym?

    #10753
    elka
    Uczestnik

    Oni maja takie dane, ponieważ co roku składają wnioski w tych terminach. Zobacz wniosek z poprzedniego roku i poproś o faktyczną realizację (tam tylko jest zmiana ustawowa, niektóre koszty trzeba połączyć z sobą aby je porównać).

    #10754
    elka
    Uczestnik

    Musisz mieć dane z poprzednich lat, bo te z wniosku nic Ci nie dają.Nie ma ich z czym porónać.

    #10755
    elka
    Uczestnik

    ZAZWYCZAJ ROK OBROTOWY NIE POKRYWA SIĘ Z TARYFOWYM, U NAS SĄ RÓWNIEZ RÓZNE.

    #10756
    noemi370
    Uczestnik

    Dziękuję za pomoc.

    Poproszę spółkę o dane z wykonania, w okresach obowiązywania taryf z dwóch poprzednich lat i porównam je z wnioskami na 2005/2006 oraz 2006/2007. To jedna sprawa.
    A co z planem na 2007/2008? Do czego to odnieść? Czy opierać się wyłącznie na wyjaśnieniach prezesa spółki, czy sprawdzać to w inny sposób?

    #10757
    elka
    Uczestnik

    Ja robiąc pierwszy raz analizę spędziłam tam kilka dni i o wszytskich kosztach działalności dokładnie mi opowiedziano. Teraz wiem o co chodzi io z reguły jade tam na jeden dzien do głównej księgowej i wypytam dokładnie o co chodzi.

    A w jakim celu ty masz zrobic tę analizę?
    My robimy dlatewgo, że ustawa mówi o toym , że prezydent musi weryfiikowac koszty przed zatwierdzeniem taryfy.
    Wszystko zależy od podejścia PM, radnych, do cen wody, ścieków i czy naprawdę masz szukac oszczędności, czy to tylko proforma i masz spradzic, czy robią wszystko zgodnie z ustawą.
    U nas są to spółki z o.o. , jednaze 100% udziałem miasta. My na wiele kosztów tak naprawę nie mamy wpływu.

    ZObacz czym sie różnią plany tegoroczne i o ile od planu i wykonania poprzednich lat.
    Czy dodatkowe koszty sa uzasadnione?
    Jeżeli wprowadzono dodatkowe opłaty np za gotowosc jak to wyliczono, czy to uzasadnione wydatki? Czy nie za wysokoa jest maortyzacja (u nas wynegocjowalismy za spółką, aby nowe inwestycje miały obniżoną stawkę amortyzacji, ponieważ koszty z tego tytułu rosną z roku na rok w zatrważającym tempie a ma to wpływ na cene wody.

    Jak będziesz miec dane z poprzednich lat i bieżące to daj znać i pytaj jak będe mogła to pomogę.
    Szkoda, że nie da się innaczej skontaktować niż przez to forum, to przesłaąłbym Ci nasze analizy i zobaczyłabyś jak to robimy.

    #10758
    noemi370
    Uczestnik

    Dziękuję.
    Pozbieram teraz informacje i odezwę się. Analizę robię ze względu na wymóg ustawowy. Działa u nas spółka z o.o. 100% udziału gminy.

    #10763
    noemi370
    Uczestnik

    Cześć,

    wracam do tematu. Piszę właśnie pismo do spółki z prośbą o przygotowanie następujących danych dotyczących wykonania w stosunku do prognozy na 2006/2007:
    1) Poziom niezbędnych przychodów w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków.
    2)Koszty bezpośrednie zaopatrzenia w wodę.
    3) Koszty bezpośrednie odprowadzenia ścieków
    4)Koszty pośrednie
    5)Rachunek wyników w złotych
    Elka, czy spółka jest w stanie przygotować te dane łącznie z wynikiem finansowym?

    #10767
    elka
    Uczestnik

    Tak, ponieważ co roku muszą to przygotowywać do taryfy, tego wymaga ustawa.
    Nie wiem jak jest z rachunkiem wyników, nie jestem pewna, czy potrafią to zrobić.
    Dla celów taryfy prowadzą vcałkowicie podwójną jakoby księgowość. U nas maja jeszcze wiele różnych przychodów i kosztów, których nie można zaliczyć do taryfy.

    #10771
    as1zaq1
    Uczestnik

    Sprawdź w raportach z kontroli NIK. Jest tam ciekawy raport na temat Cię interesujący

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 15)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.