wtorek, 16 kwietnia, 2024

Zbiory biblioteczne

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 18)
  • Autor
    Wpisy
  • #5720
    meg
    Uczestnik

    Mam pytanie- jak u Was (chodzi o Samorzady)jest rozwiązana sprawa zbiorów bibliotecznych. Jeśli np. wystepuje zakup ksiażek , to jak to jest księgowane?
    pozdrawiam 😀

    #5721
    joawar
    Uczestnik

    Bezpośrednio w koszty i pozabilansowa ewidencja, kto jakie książki posiada, do rozliczenia się np. przy rozwiązaniu stosunku pracy

    #5723
    meg
    Uczestnik

    I wtedy nie ma inwentaryzacji ksiegozbioru?

    #5730
    meg
    Uczestnik

    Ponawiam pytanie , czy w przypadku pozabilansowej ewidencji powinno przeprowadzać sie inwentaryzacje ilościową na koniec roku?

    #5731
    joawar
    Uczestnik

    To wszystko zależy – od istotności i wewnetrznych uregulowań.

    #5734
    meg
    Uczestnik

    Troche wymijająco mi odpowiedziałaś. Uregulowania wewnętrzne to jedno , a przepisy prawne to drugie.Więc jeszcze raz zapytam , czy nie przeprowadzanie inwentaryzacji ilościowej w przypadku ewidencji pozabilansowej jest naruszeniem? W przypadku ksiegowania bezpośrednio w koszty , tworzy się nieprawdziwy obraz kosztów w bilansie, co ma odzwierciedlenie w wyniku finansowym. Moze ktoś inny mi odpowie, czy jesli materiały typu papier ksero i inne drobne wrzucamy w koszty i zakup ksiażek i nie przeprowadzamy inwentaryzacji ilościowej to jest to w porządku?

    #5735
    joawar
    Uczestnik

    par 5.3. Jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiacu przyjęcia do używania umarza sie:
    1) książki i zbiory biblioteczne
    … Rozp. MF z 28.07.2006 Dz. U. Nr 142, poz. 1020 – z bilansem jest wszystko OK a reszta to już zasada istotnosci i uregulowania wewnętrzne.
    A zapasy to już inna historia.
    Pozdrawiam

    #5736
    meg
    Uczestnik

    Dzieki bardzo przepisy prawne są i o to mi chodziło 😀 . To skoro jesteś tak miła i chetna do konwersowania ze mna na ten temat (chyba jedyna 😆 ) to zapytam jak to wyglada w przypadku zapasów? Pisałaś, że to jest inna historia. Możesz to troche przybliżyć, jak wygląda to od strony inwentaryzacji. jesli zakupy materiałów są księgowane w koszty, to czy stan „O” na koniec roku też powinna stwierdzić komisja inwentaryzacyjna ?
    Pozdrawiam i czekam na odpowiedź 😀

    #5737
    joawar
    Uczestnik

    Ale to już jutro 😀

    #5738
    meg
    Uczestnik

    OK! Tez juz sie zbieram do domku. 😀

    #5740
    joawar
    Uczestnik

    A jednak jeszcze dzisiaj. 💡
    Jeżeli np. materiały biurowe – papier w dniu zakupu „dajem” w koszty to powinna być inwentaryzacja na koniec roku i jak nie rozliczamy kosztów to arkusz spisowy tzw. „0” ale wygodniej jest chyba w Polityce rachunkowości zapisać (wprowadzić uproszczenie) i ewentualnie powtórzyć zapis w instrukcji inwentaryzacyjnej, że w nawiązaniu do zasady istotności i w związku z małym wpływem na wynik finansowy materiały biurowe nie będą inwentaryzowane. Oczywiście można też ujać np. w instrukcji obiegu dokumentów zobowiązanie, że osoby które potwierdzaja zakupy pod względem merytorycznym są odpowiedzialne za takie gospodarowania materiałami żeby wszystko był oszczędne i żeby nie tworzyć zbędnych zapasów i jeszcze takie tam…
    No ale jak mamy magazyn …

    #5741
    meg
    Uczestnik

    Bardzo dziekuję Ci za odpowiedz i za zaangazowanie w temat.
    Pozdrawiam 😀

    #5746
    alkman
    Uczestnik

    co do inwentaryzacji książek i zbiorów bibliotecznych
    w myśl art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację rzeczowych składników aktywów obrotowych – drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.
    Stosując przepisy § 5 ust. 3 pkt 1 i § 6 wymienianego przez joawar rozporządzenia, wartość tych książek i zbiorów na dzień bilansowy wynosi zero, co nie oznacza że nie mają żadnej wartości. Moim zdaniem należy stosować przepisy art. 26 ustawy o rachunkowości i przeprowadzić ich spis oraz porównać z prowadzoną ewidencją oraz wyjaśnić i rozliczyć ewentualne różnice.
    Pozdrawiam

    #5748
    joawar
    Uczestnik

    Oj, coś te zbiory biblioteczne ludziom spać nie dają. Alkman zgadzam sie z Tobą ale naprawdę trzeba znać tzw. otoczenie, żeby konkretnie się wypowiadać. Jeżeli te zbiory i tzw” niskocenne składniki majątkowe” prowadzone w ewidencji pozabilansowej są jednak spore i nie mamy nad nimi bieżącej kontroli to należy sporzadzić spis z natury, porównać z ewidencją i rozliczyć. Ale jeżeli mamy 5 książek i są one przydzielone osobom które są świadome odpowiedzialnosci za nie, to można zastosować uproszczenie i odstąpić od inwentaryzacji co nie znaczy, że nie mamy kontrolować posiadanych zasobów. Wszystkie procedyry należy jednak zapisać i wtedy postępowanie zgodnie z nimi jest OK.

    #5749
    irenaanna
    Uczestnik

    Zgodnie z uor inwentaryzacji na koniec roku podlegają tylko składniki majątku ewidencjonowane ilościowo i wartościowo, nie mamy obowiązku inwentaryzować tych, które podlegają wyłącznie ewidencji ilościowej. Kierownik jednostki określa zasady prowadzenia w/w ewidencji. Jeśli ustalimy, że książki podlegają ewidencji ilościowo-wartościowej, to należy je zinwentaryzować. Kierownik jednostki określa najczęściej progi np. pozostałe środki trwałe o wartości od 500,- do 3500,- zł. podlegają ewidencji ilościowo-wartościowej, niezależnie od wartości ewidencji tej podlegają: książki, czajnikii elektryczne, itd. Ewidencji ilościowej podlegają (przykłądowo) składniki o wartości od 100,- do 499,- zł. Poniżej tej wartości – w koszty. Ewidencja drobnych materiałów biurowych mija się z celem. Szkoda czasu, są ważniejsze zadania. Pozdrawiam, miłego weekendu!

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 18)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.