Zbiory biblioteczne
Home › Forum › Wzajemna pomoc merytoryczna › Wzajemna pomoc merytoryczna › Zbiory biblioteczne
- This topic has 17 odpowiedzi, 4 odpowiedzi, and was last updated 13 years, 6 months temu by
meg.
-
AutorWpisy
-
30 sierpnia, 2007 o 3:23 pm #5720
meg
UczestnikMam pytanie- jak u Was (chodzi o Samorzady)jest rozwiązana sprawa zbiorów bibliotecznych. Jeśli np. wystepuje zakup ksiażek , to jak to jest księgowane?
pozdrawiam 😀30 sierpnia, 2007 o 3:28 pm #5721joawar
UczestnikBezpośrednio w koszty i pozabilansowa ewidencja, kto jakie książki posiada, do rozliczenia się np. przy rozwiązaniu stosunku pracy
30 sierpnia, 2007 o 3:38 pm #5723meg
UczestnikI wtedy nie ma inwentaryzacji ksiegozbioru?
31 sierpnia, 2007 o 9:12 am #5730meg
UczestnikPonawiam pytanie , czy w przypadku pozabilansowej ewidencji powinno przeprowadzać sie inwentaryzacje ilościową na koniec roku?
31 sierpnia, 2007 o 10:06 am #5731joawar
UczestnikTo wszystko zależy – od istotności i wewnetrznych uregulowań.
31 sierpnia, 2007 o 12:54 pm #5734meg
UczestnikTroche wymijająco mi odpowiedziałaś. Uregulowania wewnętrzne to jedno , a przepisy prawne to drugie.Więc jeszcze raz zapytam , czy nie przeprowadzanie inwentaryzacji ilościowej w przypadku ewidencji pozabilansowej jest naruszeniem? W przypadku ksiegowania bezpośrednio w koszty , tworzy się nieprawdziwy obraz kosztów w bilansie, co ma odzwierciedlenie w wyniku finansowym. Moze ktoś inny mi odpowie, czy jesli materiały typu papier ksero i inne drobne wrzucamy w koszty i zakup ksiażek i nie przeprowadzamy inwentaryzacji ilościowej to jest to w porządku?
31 sierpnia, 2007 o 2:25 pm #5735joawar
Uczestnikpar 5.3. Jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiacu przyjęcia do używania umarza sie:
1) książki i zbiory biblioteczne
… Rozp. MF z 28.07.2006 Dz. U. Nr 142, poz. 1020 – z bilansem jest wszystko OK a reszta to już zasada istotnosci i uregulowania wewnętrzne.
A zapasy to już inna historia.
Pozdrawiam31 sierpnia, 2007 o 3:11 pm #5736meg
UczestnikDzieki bardzo przepisy prawne są i o to mi chodziło 😀 . To skoro jesteś tak miła i chetna do konwersowania ze mna na ten temat (chyba jedyna 😆 ) to zapytam jak to wyglada w przypadku zapasów? Pisałaś, że to jest inna historia. Możesz to troche przybliżyć, jak wygląda to od strony inwentaryzacji. jesli zakupy materiałów są księgowane w koszty, to czy stan „O” na koniec roku też powinna stwierdzić komisja inwentaryzacyjna ?
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź 😀31 sierpnia, 2007 o 3:24 pm #5737joawar
UczestnikAle to już jutro 😀
31 sierpnia, 2007 o 3:40 pm #5738meg
UczestnikOK! Tez juz sie zbieram do domku. 😀
31 sierpnia, 2007 o 6:39 pm #5740joawar
UczestnikA jednak jeszcze dzisiaj. 💡
Jeżeli np. materiały biurowe – papier w dniu zakupu „dajem” w koszty to powinna być inwentaryzacja na koniec roku i jak nie rozliczamy kosztów to arkusz spisowy tzw. „0” ale wygodniej jest chyba w Polityce rachunkowości zapisać (wprowadzić uproszczenie) i ewentualnie powtórzyć zapis w instrukcji inwentaryzacyjnej, że w nawiązaniu do zasady istotności i w związku z małym wpływem na wynik finansowy materiały biurowe nie będą inwentaryzowane. Oczywiście można też ujać np. w instrukcji obiegu dokumentów zobowiązanie, że osoby które potwierdzaja zakupy pod względem merytorycznym są odpowiedzialne za takie gospodarowania materiałami żeby wszystko był oszczędne i żeby nie tworzyć zbędnych zapasów i jeszcze takie tam…
No ale jak mamy magazyn …31 sierpnia, 2007 o 6:52 pm #5741meg
UczestnikBardzo dziekuję Ci za odpowiedz i za zaangazowanie w temat.
Pozdrawiam 😀31 sierpnia, 2007 o 11:01 pm #5746alkman
Uczestnikco do inwentaryzacji książek i zbiorów bibliotecznych
w myśl art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację rzeczowych składników aktywów obrotowych – drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.
Stosując przepisy § 5 ust. 3 pkt 1 i § 6 wymienianego przez joawar rozporządzenia, wartość tych książek i zbiorów na dzień bilansowy wynosi zero, co nie oznacza że nie mają żadnej wartości. Moim zdaniem należy stosować przepisy art. 26 ustawy o rachunkowości i przeprowadzić ich spis oraz porównać z prowadzoną ewidencją oraz wyjaśnić i rozliczyć ewentualne różnice.
Pozdrawiam1 września, 2007 o 8:07 am #5748joawar
UczestnikOj, coś te zbiory biblioteczne ludziom spać nie dają. Alkman zgadzam sie z Tobą ale naprawdę trzeba znać tzw. otoczenie, żeby konkretnie się wypowiadać. Jeżeli te zbiory i tzw” niskocenne składniki majątkowe” prowadzone w ewidencji pozabilansowej są jednak spore i nie mamy nad nimi bieżącej kontroli to należy sporzadzić spis z natury, porównać z ewidencją i rozliczyć. Ale jeżeli mamy 5 książek i są one przydzielone osobom które są świadome odpowiedzialnosci za nie, to można zastosować uproszczenie i odstąpić od inwentaryzacji co nie znaczy, że nie mamy kontrolować posiadanych zasobów. Wszystkie procedyry należy jednak zapisać i wtedy postępowanie zgodnie z nimi jest OK.
1 września, 2007 o 12:45 pm #5749irenaanna
UczestnikZgodnie z uor inwentaryzacji na koniec roku podlegają tylko składniki majątku ewidencjonowane ilościowo i wartościowo, nie mamy obowiązku inwentaryzować tych, które podlegają wyłącznie ewidencji ilościowej. Kierownik jednostki określa zasady prowadzenia w/w ewidencji. Jeśli ustalimy, że książki podlegają ewidencji ilościowo-wartościowej, to należy je zinwentaryzować. Kierownik jednostki określa najczęściej progi np. pozostałe środki trwałe o wartości od 500,- do 3500,- zł. podlegają ewidencji ilościowo-wartościowej, niezależnie od wartości ewidencji tej podlegają: książki, czajnikii elektryczne, itd. Ewidencji ilościowej podlegają (przykłądowo) składniki o wartości od 100,- do 499,- zł. Poniżej tej wartości – w koszty. Ewidencja drobnych materiałów biurowych mija się z celem. Szkoda czasu, są ważniejsze zadania. Pozdrawiam, miłego weekendu!
-
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.