Jeżeli był przetarg na roboty budowlane to umowa nie powinna w 100% byc zmieniona ale ❗ jezeli z przyczyn niezależnych od zamawiającego coś się technicznie wydarzyło np. „freski na ścianach, nieplanowane rury bo nie było ich na planach i inne. ) to wtedy można dokonać zmiany w umowie , ale Twój przykład pod to nie podchodzi.
Jeżeli ten temat badasz (kontrola, zlecenie, audyt, doradcze) to powinieneś na piśmie wskazać art. które zostały /zostaną naruszone z ustawy PZP, i z tym pismem iść do radcy prawnego po opinie. Mając opinię, oba dokumenty składasz twojemu szefowi tj. prezydentowi, burmistrzowi, zarządwoi… . Możesz to zrobic jeszcze w trakcie trwania zadania, które realizujesz aby zapobiec dalszemu naruszeniu ustawy PZP.
Możesz też w piśmie wskazać , że takie postępowanie w twojej ocenie (także opoparete opinią radcy prawnego) stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.