ceem
Odpowiedź forum utworzona
-
AutorWpisy
-
ceemUczestnik
Witam
Chciałbym poznać Państwa opinię na temat, prawidłowości powierzenia wiekszości zadań gminy związanych z gospodarowaniem odpadami spółce w 100% gminnej, zajmującej się dotychczas obsługą gminnego wysypiska śmieci a w przyszłości administracją Kompleksem Unieszkodliwia Odpadów Komunalnych.
Chodzi mi szczególnie o to czy można w myśl przepisów prawa takiej spółce powierzyć te zadania (tj. przyjmowanie deklaracji, naliczanie opłat, egzekucja i windykacja opłat, nadzór i kontrola nad systemem, sprawozdawczość itp.) i czy nie powstanie tutaj konflikt interesów?
Proszę również o informację jak w Państwa gminach
planowane są działania związane z obsługą administracyjną tego systemu np. w ramach struktury organizacyjnej Urzędu, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych czy też gminnych spółek?Pozdrawiam
MarcinceemUczestnikWitam
W jaki sposób można odstąpić od przeprowadzenia postępowania administracyjnego w związku z naliczeniem opłaty planistycznej, jeżeli koszty w postępowaniu będą wyższe niż naliczona opłata?
Chodzi mi szczególnie o podstawę prawną odstąpienia oraz sposób udokumentowania.
Wcześniej zaglądałem do kpa ale nie znalazłem podstawy.
Wywodziłem powyższe też z ustawy o finansach publicznych określająca sposób wydatkowania środków publicznych, ale czy nalezy wszczynać postępowanie czy wystarczy jakakolwiek notatka służbowa z symulacją potencjalnych kosztów i korzyści?
Proszę o Wasze opinie w tym względzie.Pozdrawiam
MarcinceemUczestnikWitam
Opłata za zajęcie pasa drogowego ustalana jest w formie decyzji administracyjnej, w której okresla się przez jaki czas ona obowiązuje tj., okres pobierania opłaty.
Zgodnie z art. 110 kpa organ administracji jest nią związny od chwili jej dostarczenia.
Przedmiotowa decyzja powoduje że strona postepowania nabywa prawo i w związku z tym decyzja taka w przypadku zmiany (tu aktualizacji) wymagałaby zgody strony (zgodnie z art. 155 kpa).
Prawidłowej decyzji raczej nie można uniewaznić zgodnie z przesłankami z art. 156 kpa i także nie można stwierdzić jej nieważności.
W związku z tym, według mnie, nie ma podstaw do naliczenia nowych stawek użytkownikowi pasa drogowego, do momentu upłynięcia terminu obowiązywania decyzji.
PozdrawiamceemUczestnikWitam
Na podstawie art. 284 ust. 2 nowej ustawy o finansach publicznych, sprawozdanie z zadania audytowego oraz dokumentacja bieżąca zadania nie stanowi informacji publicznej, stąd też nie musi być udostępniana. Na udostępnienie tej dokumentacji w innym trybie decyduje kierownik jednostki.
Z kolei protokół kontroli NIK na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugi ustawy o dostępie do informacji publicznej, stanowi informację publiczną.
PozdrawiamceemUczestnikUzyskałem już informację od wydającego zarządzenie.
Zarządzenie zostało wydane na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz uchwały rady o zasadach nabywania nieruchomości na rzecz mienia gminy.
Jest to grunt zalesiony zakupiony w związku z przeznaczeniem części zalesionego gruntu leżącego na terenie mojej gminy na cel publiczny. W związku z brakiem odpowiednich gruntów zalesionych na terenie mojej gminy postanowiono zakupić ją poza gminą a następnie przekazać ją Lasom Państwowym jako rekompensatę. W ten sposób bilans wielkości powierzchni gruntów zalesionych w Lasach Państwowych wyjdzie na zero, a gmina będzie mogła zrealizować inwestycję. Bilans płatniczy tej transakcji raczej wychodzi na niekorzyść mojej gminy ale cel publiczny zostanie osiągnięty.
PozdrawiamceemUczestnikDokładnie chodzi o to, że gmina w której pracuję zakupi od mieszkańca sąsiedniej gminy zalesioną działkę położoną na terenie tej gminy, która to działka w żaden sposób nie graniczy z obszarem mojej gminy.
Dotychczas ukazało sie jedynie zarządzenie wójta dotyczące przedmiotowej sprawy jednak nie zawiera ono uzasadnienia – w jakim celu zakupiono tę działkę.ceemUczestnikWitam
W myśl, przepisów ustawy o rachunkowości, sprawozdania fiansnowe, nie podlegają upublicznieniu, chyba że jednostka ma obowiązek poddawania sprawzdań badaniu biegłego rewidenta i publikowaniu w Monitorze Polskim B. Indywidualne udostępnienie sprawozdań finansowych osobie trzeciej może nastąpić tylko za zgodą kierownika jednostki, ale jak to zawsze bywa, (…) chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
W myśl natomiast ustawy o dostepie do informacji publicznej, informacją publiczną są dane na temat majątku publicznego. Należy zauważyć, że w sprawozdaniach finansowych zawarte są pewne informacje dotyczące np. ogólnej wartości księgowej majątku jednostki. Stąd też udostepnienie informacji ze sprawozdań powinno nastąpić na wniosek, jeżeli nie zostało ogłoszone w BIP.
W punktu widzenia audytora, obowiązują zasady swobodnego dostępu do danych, informacji i pomieszczeń z zachowaniem zasad ochrony informacji, ustalone w ustawie i rozporządzeniu regulującym status audytora.
Pozdrawiam
MarcinceemUczestnikDzięki za odpowiedź
W mojej gminie właśnie tak się robi jak piszesz.
Tylko mnie zastanowiło, dlaczego stale ta sama firma wygrywa uproszczone postepowania (nadmienię, że właściciel tej firmy jest jednocześnie członkiem komisji urbanistyczno-architektonicznej w gminie, wprawdzie wykluczanym na czas posiedzeń).
Czy może istnieją jakieś interpretacje
uzp lub instytucji kontrolnych dotyczących podobnej kwestii?ceemUczestnikWitam
Jeżeli nie wynika to z ustawowego wzoru decyzji lub zapisów stosownej uchwały Rady Miejskiej nie jest to wymagane dla potwierdzenia ważności decyzji administracyjnej.
W przypadku decyzji o przyznanie dodatku mieszkaniowego w ustawie nie określono wzoru decyzji w tej sprawie stąd też to źródło nie narzuca obowiązku przystawiania pieczęci (np. niektóre przepisy wykonawcze do ustaw określają wzór decyzji z pozycją dla pieczęci urzędowej).
Kiedyś znalazłem interpretację w tej kwestii ale obecnie nie mam jej tekstu.
PozdrawiamceemUczestnikDzięki
PozdrawiamceemUczestnikInstytucja Kultury jest jednostką sfp, a wynajem pomieszczeń i obiektów wyłączony jest ze stosowania przepisów o zamówieniach publicznych.
ceemUczestnikNa szczęście jeszcze nie, ale zamierza. Staram się jemu to wypersfadować.
ceemUczestnikW 2007 roku audytowałem straż miejską. U mnie funkcjonuje ona w strukturze Urzędu Miejskiego.
Analizowałem:
– organizację straży, w tym regulamin straży miejskiej, stan i struktura zatrudnienia oraz kwalifikacje strażników oraz komendanta do wykonywania zadań
– dostosowanie czasu pracy do straży do lokalnych potrzeb,
– system dokumentowania działalności straży w tym: obligatoryjna sprawozdawczość,
– organizacja przyjmowania zgłoszeń i interwencji w sprawach naruszenia porządku publicznego, wyposażenie straży miejskiej w sprzęt techniczny,
– wyposażenie straży w środki przymusu bezpośredniego,
– wykonywanie zadań
– współpraca z Policją na podstawie zawartego Porozumienia,
– postępowanie mandatowe w tym: sposób rozliczania się strażników z wpłat gotówkowych (mandaty gotówkowe), sposób egzekwowania należności gminy z tytułu mandatów, rozliczenie z mandatów z urzędem wojewódzkim.
PozdrawiamceemUczestnikChodzi mi bardziej o sytuację, w której ZGM przejmuje od Gminy całość spraw związanych z wypłatą dodatku mieszkaniowego (dla siebie oraz dla pozostałych zarządców nieruchomości) i jego księgowania. W gminie pozostało tylko naliczenie dodatków i przelanie co miesiąc odpowiedniej ogólnej kwoty (średnio 1/12 planowanego budżetu gminy na dodatki) na konto ZGM. W szczególności budzi moje wątpliwości sposób przekazania środków budżetowych i dysponowanie nimi przez jednostkę spoza sektora finansów publicznych bez jakiejkolwiek umowy czy porozumienia. Brak jest w tym przypadku szczegółowej kontroli nad rozliczeniami z zarządcami i osobami odbierającymi w ZGM ryczałt (w księgowości odpowiednia analityka).
ceemUczestniknumery się powtarzają:
– powtarzają się numery punktów sprzedaży (niedoskonałość systemu komputerowego)
– numery kolejne zezwoleń też, ale wyróżnikiem jest wtedy rok wydania w numerze zezwolenia.
Faktycznie ten system jest mało przyjazny dla osoby audytującej, więc do tej numeracji nie przywiązywałem zbytnio uwagi gdyż jeszcze u mnie jest drugi niepowtarzalny numer decyzji wg instrukcji kancelaryjnej. -
AutorWpisy