dudu
Odpowiedź forum utworzona
-
AutorWpisy
-
duduUczestnik
U mnie w jednostce jest tak, że kontrolę wewnętrzną sprawuje samodzielny pracownik bezpośrednio podległy Burmistrzowi. Do jego obowiązków należy nie tylko realizacja postanowień art. 187 uofp, ale także kontrola stosowania i przestrzegania postanowień instrukcji, regulaminów, itp. obowiązujących w jednostce, a także przestrzeganie w poszczególnych komórkach ustaw merytorycznych. Może faktycznie realizację postanowień instrukcji kancelaryjnej przez audytora to można sprawdzić, ale co do wywiązywania się audytora z realizacji planu audytu, to uważam, że jest to sprawa pomiędzy audytorem a Burmistrzem i kontroli wewnętrznej nic do tego, zawsze przecież można zmienić plan audytu wnioskujac do Burmistrza i uzasadniając to w jakiś sposób i nie wydaje mi się, żeby to mogła podważać kontrola wewnętrzna, więc jaki byłby sens kontrolowania tej materii.
duduUczestnikFaktycznie zagalopowałam się, jakoś tak się temat rozwinął, że nie wróciłam do pierwszego postu. Teraz widzę, że chodziło o kontrolę zewnętrzną. Pozdrawiam.
duduUczestnik[QUOTE BY= irenaanna] Z punktu widzenia RIO (duduś) nie występuje nieprawidłowość, ponieważ kierownik jednostki może a nie musi powierzyć innej osobie obowiązki z zakresu rachunkowości. Natomiast moim zdaniem, jeżeli powierzy – to ta osoba powinna potwierdzić podpisem idatą, że te obowiązki przyjmuje. Nie ma wiekszego znaczenia, czy powołamy się na konkretny artykuł uofp, czy wymienimy obowiązki szczegółowo w dokumencie powierzającym (np. w zakresie obowiązków). W mojej jednostce RIO swego czasu zarzuciło brak dokumentu powierzającego obowiązki skarbnikowi. W takim przypadku cała odpowiedzialność spoczywa na kierowniku jednostki.[/QUOTE]
W zupełności się z Tobą zgadzam, że jeżeli nie ma powierzenia obowiązków na piśmie to cała odpowiedzialność spoczywa na kierowniku jednostki i takie powierzenie moim zdaniem powinno być sporządzone odrębnie, a nie w regulaminie. Jednak nadal uważam, że inne obowiązki, które należą do Głównego Księgowego wcale nie muszą być w odrębnym zakresie czynnosci i w tej kwestii wystarczy zapis w regulaminie. Moim zdaniem należy oddzielić dwie kwestie – Co innego jest powierzenie obowiązków na piśmie przez kierownika jednostki i tym samym zdjęcie z siebie odpowiedzialności a czym innym zakres podstawowych czynności głównego księgowego.duduUczestnikPowiem tylko tyle, że jako były inspektor Regionalnej Izby Obrachunkowej nie kwestionowałam takiej praktyki – w bardzo dużo urzędach tak to funkcjonuje. Wychodzi się z założenia, że zakres obowiązków Głównego Księgowego wynika z ustawy o finansach publicznych, a w regulaminie organizacyjnym dodatkowo doregulowuja to co zostało zapisane w ustawie. A jeśli chodzi o przyjęcie do stosowania, to przecież do stosowania regulaminu organizacyjnego zobowiązani są wszyscy pracownicy i u nas jest taka praktyka, że egzekwuje się tego na piśmie.
duduUczestnikNie jestem do końca przekonana, czy kontrola wewnętrzna może sprawdzać wywiązywanie się audytora z realizacji planu audytu, terminowości przedkładania sprawozdań, itp. Wydaje mi się, że to należy do kompetencji Burmistrza. A niby dlaczego ma to kontrolowac ktoś z kontroli wewnetrznej, nie wydaje mi się, żeby to miało cokolwiek współnego z kontrolą wewnętrzną. Takie sprawy moim zdaniem wykraczają poza zakres kontroli wewnętrznej. Chyba jednak kontrola wewnętrzna ma przed sobą inne zadania.
duduUczestnikA wydawałoby się, że kontrola wewnętrzna sobie i audyt sobie, ale ja właśnie mam w panie audytu zadanie – funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w urzędzie (łącznie z kontrolą instytucjonalną sprawowaną przez samodzielnego pracownika) Zobaczymy cop z tego wyniknie, a czy kontrola wewnętrzna może sprawdzać audytorów mam wątpliwości bo niby jaki zakres. W regulaminie kontroli wewnętrznej bynajmniej u mnie nie przewidziano takiej sytuacji. Pozdrawiam.
duduUczestnikRównież przeprowadzałam kontrolę w tym zakresie u mnie nieprawidłowością było płacenie faktur po terminie i regulowanie odsetek z przyznanej dotacji. Bardzo często odkładają faktury do szuflady i dopiero w momencie przyznanej dotacji je regulują wraz z odsetkami.
duduUczestnikSerdeczne dzięki.
Dyrektor twierdzi, że regulamin został zatwierdzony przez związki zawodowe i jest niewzruszalny dopóki związki nie wyrażą zgody na jego zmianę i że zamierza nadal wypłacac ten dodatek. Czy jeżeli nie zmieną regulaminu mogę wyliczyć skutki nienależnie wypłaconego i naliczonego wynagrodzenia. Co jeśli nie wyrażą woli na zmianę regulaminu. Wydaje mi się, że w części niezgodnej z rozporządzeniem nie obowiązuje automatycznie, ale nie jestem do końca pewna. Rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430). Pozdrawiam.duduUczestnikTo zależy jak jest przyjęte w Księdze Procedur audytu obowiązujący u Ciebie w jednostce. W niektórych jednostkach jest jedno upoważnienie dla audytora na cały rok (dla zadań wynikających z planu audytu) i następne dla zadań spoza planu, a w innych jednostkach do każdego zadania odrębne upoważnienie. Osobiście uważam, że lepsze jest to drugie rozwiązanie i wtedy nie ma problemu.
duduUczestnikDziękuję za podpowiedzi. Noemi370, u mnie nie ma procedur w zakresie wstępnej oceny zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków. Wiesz może, gdzie mogłabym poczytać coś na ten temat, żeby móc u siebie podpowiedzieć jak coś takiego napisać???
duduUczestnikrozporządzenie swoją drogą, ale regulamin w pewnych kwestiach może być korzystniejszy dla pracownika, na co zresztą zezwala kodeks pracy
duduUczestnikWitam,
Przy kontroli RIO inspektorzy powoływali się na art. 24 ust. 1 oraz ust. 5 pkt 3 ustawy o rachunkowości, przepisy powyższe mówią o ujęciu wpłat gotówką w księgach rachunkowych ale można odnieść to do ewidencji księgowej prowadzonej do konta „Bieżący rachunek bankowy” no i wtedy miałoby to rację bytu. A pogotowie kasowe to zupełnie inna rzecz. Kierownik jednostki może a nie musi ustalić w drodze zarządzenia pogotowie kasowe i wtedy całą gotówkę trzeba odprowadzić do banku.
duduUczestnikMasz rację,
Szerze mówiąc nie wiem jak do tego podejść i dlatego czekam na propozycje. A z tym zestawieniem to chodziło mi o to, żeby zbadać w jaki sposób poszczególne szkoły potrafią gospodarować przyznanymi środkami i jak to się ma do liczby uczniów uczęszczających do szkoły (więcej uczniów – większe zużycie wody) – może faktycznie niepotrzebne to zestawienie.
Nie wiem w jaki sposób zbadać realność planów finansowych poszczególnych szkół. Masz jakiś pomysł??? PozdrawiamduduUczestnikDziękuję za sugestie, dokonałam podobnego podziału wydatków (osobowe, majatkowe), chcę zrobić takie zestawienie jak kształtują się poszczególne wydatki w poszczególnych szkołach i w przeliczeniu na jednego ucznia np. zużycie energii, wody, telefony, itp. No i oczywiście zbadać je pod kątem celowości, gospodarności i rzetelności.
duduUczestnikdzięki zajrzę na stronkę
-
AutorWpisy