elka
Odpowiedź forum utworzona
-
AutorWpisy
-
26 kwietnia, 2008 o 12:32 pm W odpowiedzi na: zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków w gminie #10757elkaUczestnik
Ja robiąc pierwszy raz analizę spędziłam tam kilka dni i o wszytskich kosztach działalności dokładnie mi opowiedziano. Teraz wiem o co chodzi io z reguły jade tam na jeden dzien do głównej księgowej i wypytam dokładnie o co chodzi.
A w jakim celu ty masz zrobic tę analizę?
My robimy dlatewgo, że ustawa mówi o toym , że prezydent musi weryfiikowac koszty przed zatwierdzeniem taryfy.
Wszystko zależy od podejścia PM, radnych, do cen wody, ścieków i czy naprawdę masz szukac oszczędności, czy to tylko proforma i masz spradzic, czy robią wszystko zgodnie z ustawą.
U nas są to spółki z o.o. , jednaze 100% udziałem miasta. My na wiele kosztów tak naprawę nie mamy wpływu.ZObacz czym sie różnią plany tegoroczne i o ile od planu i wykonania poprzednich lat.
Czy dodatkowe koszty sa uzasadnione?
Jeżeli wprowadzono dodatkowe opłaty np za gotowosc jak to wyliczono, czy to uzasadnione wydatki? Czy nie za wysokoa jest maortyzacja (u nas wynegocjowalismy za spółką, aby nowe inwestycje miały obniżoną stawkę amortyzacji, ponieważ koszty z tego tytułu rosną z roku na rok w zatrważającym tempie a ma to wpływ na cene wody.Jak będziesz miec dane z poprzednich lat i bieżące to daj znać i pytaj jak będe mogła to pomogę.
Szkoda, że nie da się innaczej skontaktować niż przez to forum, to przesłaąłbym Ci nasze analizy i zobaczyłabyś jak to robimy.26 kwietnia, 2008 o 11:32 am W odpowiedzi na: zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków w gminie #10755elkaUczestnikZAZWYCZAJ ROK OBROTOWY NIE POKRYWA SIĘ Z TARYFOWYM, U NAS SĄ RÓWNIEZ RÓZNE.
26 kwietnia, 2008 o 11:31 am W odpowiedzi na: zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków w gminie #10754elkaUczestnikMusisz mieć dane z poprzednich lat, bo te z wniosku nic Ci nie dają.Nie ma ich z czym porónać.
26 kwietnia, 2008 o 11:31 am W odpowiedzi na: zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków w gminie #10753elkaUczestnikOni maja takie dane, ponieważ co roku składają wnioski w tych terminach. Zobacz wniosek z poprzedniego roku i poproś o faktyczną realizację (tam tylko jest zmiana ustawowa, niektóre koszty trzeba połączyć z sobą aby je porównać).
26 kwietnia, 2008 o 10:27 am W odpowiedzi na: zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków w gminie #10750elkaUczestnikPoszukaj stosownych ustaw.
My zawsze analizujemy dokładnie wszystkie pozycje kosztów, szczególnie koszty zarządu ipochodne, odsetki, należności nieregularne – u nas jednostka miał np z tego tytułu koszty,a nie powinna, , metodę i zasadnosć rozdziału kosztów na wodę i ścieki tzn alokowane koszty ogólne i wydziałów pomocniczych.
Całośc porównujemy każdorazowo do prognozowanych taryf poprzednich lat i faktycznego wykonania.
Tabele w tym roku wyglądaja troche inaczej niż poprzednich, trzeba je samemu dostosować aby pasowało.
Dodatkowo w tym roku jest możliwosc ustalania dodatkowych opłat tzn. za utrzymanie w gotowości urządzeń itp.Ja to już robię od 4 lat, więc w tym siedzę jakoby, ciężko opisać na co zwracać uwagę – my mamy do analizy corocznie 2 przedsiębiorstwa.
Cena wody i ścieków rośnie corocznie i bedzie rosła, jest to podyktowane coraz większymi inwestycjami – amortyzacja po ich oddaniu rośnie i wchodzi w koszt wody, scieków oraz wzrostem znacznym podatków opłat od tych oddanych inwestycji. Firmy biorą kredyty aby zrealziować te inwestycje i dostosować do wymogów unijnych i raty odsetkowe również wchodzą w koszty wody, ścieków.
U nas widać b. dużą różnicę, między prognozowanymi wykonaniami kosztów a rzeczywistymi.
Wzrost kosztów z roku na rok powinien być zgodny z prognozami wynikającymi z danych GUS i projektów do Uchwały bidżetowej budżetu państwa. I to też musisz sprawdzić, tylko z reguły wykonanie wygląda całkowicie inaczej.Pytaj o coś konkretnego, bo napisałam, to co mi sie przypomniało akurat.
26 kwietnia, 2008 o 9:12 am W odpowiedzi na: zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków w gminie #10745elkaUczestnikMy robimy analize finansową taryf co roku. A co Cię interesuje?
elkaUczestnikNo oczywiście tylko dlatego jeżdżę na te szkolenia. Ekipa była taka sobie, ale w ostatnim dniu odbiliśmy to sobie.
elkaUczestnikBasen jest obowiązkowe czepki.
Szkolenie kiepskie, właśnie wróciłam.elkaUczestnikNo właśnie z jakiego art. to wynika?
elkaUczestnik1.Przekazanie odpisu nie w terminie ustawowym,
2.Pożyczki
3. brak uzależnienia dopłat do np. wypoczynku od sytuacji życiowej pracownika (tzn. czesto ustalano tylko jedna kwotę bez kryteriów dochodowych)
4. Wydatki nie kwalifikujące sie do wydatków z funduszu np. imprezy okoliczbnoscuiowe dla pracowników,
5. Zapis w regulaminie, że pracownik może korzystac z funduszu po roku pracy w jednostce, musi pracować przynajmnie na 0,5 etatu.itd.elkaUczestnikWszystko zależy co chcesz kontrolować, ile zajmie Ci to czasu. Myslę, że około 500 zł od 1 jednostki – tyle mi proponowano rok temu.
elkaUczestnikMy też robimy kontrole po zakończeniu roku finansowego.
Do śląskiego RIO nie ma sensu dzwonić i pytać, bo nie odpowiedzą. Można skierować na piśmie, ale z opinią własnego prawnika i wtedy się wypowiada RIO. (wysyłając bez opinii naszego prawnika odesłano nam pismo). Korzystałam z tej opcji tylko raz w 6 letniej karierze.elkaUczestnikJeżeli ktos wam w tym chce przeszkodzić, to poproście to na pismie.
Kontrola corocznie 5% to konik RIO. Pierwsza rzecz, która sprawdzają. My mamy to w zaleceniach pokontrolnych iż co roku musimy objąć kontrolą wszystkie jednostki.elkaUczestnikU nas jest też zapis w polityce rachunkowości od kiedy liczymy termin taktury – data wpływu do jednostki.
elkaUczestnikŹle zrozumiałam, myślałam, że ona ma przeprowadzić na zlecenie audyt tego projektu.
U nas w PUP, gdzie byłam na kontroli główna księgowa wykonuje to w ramach swoich obowiązków, nie dostaje za to dodatkowej kasy. -
AutorWpisy