piątek, 29 marca, 2024

jacek3

Odpowiedź forum utworzona

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 102)
  • Autor
    Wpisy
  • W odpowiedzi na: projekt ustawy o f.p. #15692
    jacek3
    Uczestnik

    w moim przekonaniu rozpoczął się początek końca audytu, dotyczy to zwłaszcza samorządów – dlatego w tej chwili chciałbym złożyć szczere kondolencje wszystkim audytorom którzy zaufali naszemu ułomnemu państwu i poświęcili swój czas i pieniądze po to by zająć się tym nieszczęsnym zawodem

    jeśli przepisy w tej formie w życie audyt w samorządach będzie zwykłą farsą – teraz dopiero będą to dobrze opłacane stanowiska dla znajomych a znaczenie i skuteczność audytu będą najwyżej medialne – ale to wystarczy by zadowolić UE – kolejnego administracyjnego molocha który ma wszystko w …………..

    W odpowiedzi na: zmiana w ustawie #15214
    jacek3
    Uczestnik

    KIKCLOUD 😉
    O tym skąd pochodzi idea audytu – wydaje mi się, że wiem.(z naciskiem na „wydaje mi się”)

    Jednak moim zdaniem nie możemy „w ciemno” przyjmować wzorców anglosaskich. Pewno ich rozwiązania są dobre … ale wyłącznie przy ich mentalności. Czy Ty potrafisz sobie wyobrazić u nas system prawa oparty na casusach?? Ja nie!
    (:grin: w GB i w Polsce jeździmy takimi samymi samochodami a jednak w Anglii kierownica jest po prawej stronie a jakoś nikt nie chce tego wdrażać u nas 😀 )
    To samo odnosi się do sposobu regulowania np.: audytu.

    Zwróć uwagę jak bardzo kierownicy jednostek przejęli się „obowiązkiem” zatrudnienia audytora – ja wielokrotnie słyszałem że „przecież nie ma za to sankcji”. Taka jest polska mentalność. Więc jeśli będziemy zmierzać w kierunku standardów (a z takim stanowiskiem MF się spotkałem) to niestety nie zbudujemy żadnego system.(… no chyba że o to chodzi – obowiązek jest ale w standardach czyli tylko ten kto chce to go realizuje a kto nie chce to nie – no i obowiązek jest wyłącznie w standardach by nie utrwalać zwyczaju polegającego na notorycznym lekceważeniu przepisu prawa który nie jest obwarowany sankcją).

    Należy tutaj podkreślić, że decydenci którzy szanują obowiązujący porządek prawny na pewno uwzględnią taki sposób regulacji.
    Niestety, moim zdaniem, dla opornych, dla których tylko z im znanych powodów, audytor jest „kulą u nogi” (albo ręki) takie rozwiązanie będzie argumentem za pominięciem obowiązku.

    No i jeszcze jedna uwaga – tak propos standardów – chciałem zwrócić uwagę, że dopiero ostatnie rozporządzenie dało audytorom podstawę do stosowania standardów w codziennej pracy. Do tej pory nie było do tego podstaw a jedynie Minister na mocy delegacji ustawowej miał obowiązek je uwzględniać w rozporządzeniu wykonawczym.

    Jednak, moim zdaniem, słabością rozwiązania jest miejsce w którym zapisano tę regulację – obowiązek stosowania standardów przez audytora powinien być zapisany w USTAWIE a nie w ROZPORZĄDZENIU.

    W odpowiedzi na: zmiana w ustawie #15166
    jacek3
    Uczestnik

    1) mi właśnie o to chodzi – moim zdaniem ustalenia audytu powinny być wyłączną własnością audytora i kierownika;
    to wyłącznie kierownik powinien decydować o tym kto może je czytać i wykorzystywać zawarte w nich informacje;

    nie mogę zgodzić się z sytuacją, że kontrola zewnętrzna – nastawiona na „ZŁAP i DOŁÓŻ” ma prawo do żądania sprawozdań audytora ( albo inaczej – na chwilę obecną nie ma wyraźnego zakazu do żądania przez nich takich sprawozdań);
    W ten sposób audytor może działać na szkodę jednostki – bo przecież każdy ma prawo do własnej interpretacji treści sprawozdania

    2) jeśli idzie o otwarcie dostępu do zawodu jestem „za” ale jestem przeciwny metodzie – doprowadzi to do „upolitycznienia” tego stanowiska a zatrudnienie znajdą ludzie bez jakiegokolwiek przygotowania „bo takim łatwiej się kieruje” – i niechybnie do zmian na stanowisku audytora wraz ze zmianą kierownictwa jednostki

    3) kolejna sprawa to pomysł odchodzenia od regulacji w ustawach i rozporządzeniach na rzecz standardów – to jest ZŁY POMYSŁ – (zwłaszcza w administracji) jeśli określone rozwiązanie nie znajdzie poparcia w obowiązujących przepisach prawa prawdopodobnie nigdy nie zostanie zaakceptowane – zwłaszcza jeśli nakłada obowiązki;

    takie rozwiązania mogły przyjąć się w krajach anglosaskich gdzie jest inna kultura ale nie u nas gdzie są problemy z realizacją ustawowych obowiązków gdy te nie zostały obwarowane sankcją, wobec tego standardy nie mogą stanowić podstawy dla budowania jakiegokolwiek systemy

    W odpowiedzi na: zmiana w ustawie #15158
    jacek3
    Uczestnik

    Ja mam jeszcze jedną uwagę – chodzi mi o dostępność sprawozdań audytora.

    Jeśli praca audytora ma być skutecznym narzędziem kontroli zarządczej to według mnie sprawozdania z przeprowadzonych audytów nie powinny być udostępniane kontrolom zewnętrznym a kontrole zewnętrzne nie powinny mieć dostępu do naszych sprawozdań.

    dla mnie w tym obszarze występuje KONFLIKT INTERESÓW

    W odpowiedzi na: plan do kogo #12748
    jacek3
    Uczestnik

    niestety z przepisów wynika jasno że należy wysłać do wszystkich no i w aktualnym projekcie nie zmieniono tego obowiązku;
    dlatego ja chyba zapisze to w swoich procedurach tzn. że przesłyam do wszystkich ale w formie elektronicznej

    W odpowiedzi na: plan do kogo #12746
    jacek3
    Uczestnik

    Witam,
    Musze przyznać że ja wątpliwości nie mam – plan audytu należy wysłać do wszystkich jednostek ale moim zdaniem jest to odrobinę bez sensu. Tak jak napisałeś szkoda papieru i czasu na tłumaczenia – pomijam komentarze na temat oszczędności Urzędu w jednostkach – „po co nam plan skoro do nas i tak nie przyjdzie”

    Ja z kolei zastanawiam się nad jednym – w końcu jednostki organizacyjne mają pocztę elektroniczną a nigdzie nie jest napisane że to ma być dokument papierowy.
    Może warto zastanowić się nad przekazaniem planu w formie elektronicznej.

    W odpowiedzi na: Procedury zamówień publicznych do 14 000 EUR #12741
    jacek3
    Uczestnik

    Muszę przyznać że głównie chodzi mi o ten problem.
    Bo jeśli w jednostce nie ma wdrożonych zasad udzielania „małych” zamówień to nie można już podeprzeć się stosowaniem upzp – np.: tłumacząc się kontroli zewnętrznej. W zasadzie nie można udowodnić iż dochowano należytej staranności i troski o grosz publiczny udzielając zamówienie.

    W odpowiedzi na: Procedury zamówień publicznych do 14 000 EUR #12733
    jacek3
    Uczestnik

    Ad.2 – wiem że odrobinę przekombinowałem …… ale skoro nie stosuje się uozp a przypuśćmy, że w jednostce nie ma procedur(które być powinny) to skąd wiadomo JAK(w jaki sposób) udzielane być powinny zamówienia a skoro nie wiadomo „JAK” ……. to dla czego są udzielane,
    no i oczywiście jak udowodnić przestrzegania zasad dokonywania wydatków

    W odpowiedzi na: Ile dni należy wpisać do planu aw? #12726
    jacek3
    Uczestnik

    nie ma sprawy!!! każdemu może się zdarzyć pomyłka – ale muszę przyznać że skutecznie mnie wystraszyłaś – przeczytałem jeszcze raz całość przepisów z uofp i rozporządzenia nt. audytu. Przecież faktycznie mogłem coś przegapić!!!

    No a propos tłumaczenia – i tak twierdzę(i będę się upierał że mam rację – a każdy może twierdzić inaczej) że brak planu będzie rażącym zaniedbaniem w sytuacji gdy audyt funkcjonuje w jednostce „pełną parą”.
    Przepisy nie przewidują sytuacji w postaci organizacji komórki czy stanowiska” i tutaj jest potrzebny prócz przepisów zdrowy rozsądek –
    Bo jeśli przyjąć że należy stosować wyłącznie przepisy w ich literalnym brzmieniu to znaczy że audytor rozpoczynający pracę 29.X powinien przygotować (a ściśle – „tylko” przedstawić kierownikowi) plan do 30.X – prawda że fajny pomysł ? a żeby było jeszcze fajniej to niech to będzie jednostka w której jest jeden człowiek na samodzielnym, organizującym się stanowisku a jednostka nie należy do najmniejszych

    W odpowiedzi na: Ile dni należy wpisać do planu aw? #12707
    jacek3
    Uczestnik

    [QUOTE BY= mors] tylko jacku w marcu Twój szef dostanie pisemko z MF czemu to nie ma planu… i będzie się musiał tłumaczyć :mrgreen: również na piśmie.. co mu sie na pewno nie spodoba[/QUOTE

    Mam prośbę – nie wprowadzajcie niepotrzebnego zamętu przed weekendem – a jeśli macie jakąś podstawę swoich twierdzeń to proszę o jej podanie … choć wiem o jaką regulację chodzi i też miałem na początku wątpliwości. 😈 (co z wykładnia autentyczną – czy było coś na ten temat w uzasadnieniu do ustawy zimeniającej, czy coś przegapiłem?)

    z drugiej strony do tej pory MF nie twierdziło ze samorządy też powinny przesłać do nich plan a jeśli zmienili dotychczasową interpretację to jestem pewien że nasz Szanowny Departament zareagował by dużo wcześniej – w końcu Oni tam zajmują się koordynacją tzn dzięki nim audyt w Polsce płynnie funkcjonuje; jestem pewien że Departament nie przeoczył by tak ważnej sprawy 🙄

    A jeśli trzeba będzie się tłumaczyć to będę się tłumaczył – na piśmie …. jak różnica – w końcu audytor i tak cały czas się tłumaczy :wink:;

    MA PYTANIE – KTO Z SAMORZąDU WYSYłA PLAN AUDYTU DO MF :mrgreen: (dla niewtajemniczonych – podsektor samorządowy to gminy, powiaty i województwa 🙂 )

    a tak przy okazji – chyba nikt z MF nie interweniował w sprawie sprostowania treści tego artykułu

    http://www.gazetaprawna.pl/?action=showNews&dok=2067.220.0.39.14.2.0.1.htm

    :mrgreen:

    ….zaczynam weekend PA PA

    W odpowiedzi na: Ile dni należy wpisać do planu aw? #12703
    jacek3
    Uczestnik

    Witam!

    Dzięki Meg! 🙂
    Ja po prostu jestem przeciwnikiem pozorów i robienia czegoś „dla idei” – oczywiście idee są bardzo ważne ale ważniejszy jest skutek tego co się robi dla urzeczywistnienia idei. Dlatego – moim zdaniem – sam plan po to tylko żeby był jest bez sensu a to co się robi musi mieć jakiś cel. No i za to mogę wziąć odpowiedzialność na siebie :mrgreen:

    Udanego dnia i weekendu dla Wszystkich – ja dzisiaj się urlopuje!! 😀

    W odpowiedzi na: Ile dni należy wpisać do planu aw? #12701
    jacek3
    Uczestnik

    1. Jeśli chodzi Ci o art. 63 ust 1. pkt. 6 to moim zdaniem taka podstawa odpada – tutaj jest mowa o elementach koordynacji kontroli finansowej i audytu wewnętrznego – mówiąc po naszemu Ustawodawca mówi co kryje się pod pojęciami z art. 62 ust.1 – określa „w czym jest właściwy MF”. No i było by OK ale jest ust 2. z art 62 w którym kompetencje MF w podsektorze samorządowym zostały scedowane na wójta. Moim zdaniem „koniec – kropka” nic nie trzeba dodawać …… ale jeśli masz inne zdanie to chętnie go wysłucham

    2. A propos mojej wcześniejszej wypowiedzi że „audytor który rozpoczął pracę we wrześniu popełnia błąd jeśli nie przygotował planu do 30 X.” – muszę się wycofać z tego co tam napisałem – plan audytu zawiera analizę ryzyka i opiera się na analizie ryzyka(to jest fundament dla podjęcia decyzji) a jeśli audytor nie ma wystarczającej wiedzy na temat jednostki nie jest w stanie przeprowadzić analizy ryzyka a co za tym idzie nie może przygotować planu zgodnie z wymagania mi uofp. Dlatego pracę w jednostce należy – moim zdaniem – rozpocząć od poznania jednostki i sporządzenia analizy ryzka. Zdaje sobie sprawę że audytorzy co raz mniejszą wagę zwracają na ten element.

    Przecież rzeczywistość nie jest „zero-jedynkowa”.

    W odpowiedzi na: Ile dni należy wpisać do planu aw? #12700
    jacek3
    Uczestnik

    ja też bym chciał wiedzieć skąd to wynika !!!! to by znaczyło że audyt zaczyna być traktowany na serio a mi w LEX czegoś nie wgrali !!!!

    pietryka – podaj proszę jakiś konkret, please!

    W odpowiedzi na: Ile dni należy wpisać do planu aw? #12694
    jacek3
    Uczestnik

    [QUOTE BY= pietryka]
    (………)
    Dotychczas audytorów NIK(T) nie kontrolował, gdyż nie było takich przepisów. Od grudnia może to robić Min. Fin.
    Pozdrawiam[/QUOTE]

    mam do Ciebie pytanie – skąd wynika że MF będzie oceniać CAŁY audyt (ja jestem z samorządu) – wydaje mi się, że w odniesieniu do jednostek samorządowych kompetencje Ministra Finansów w zakresie audytu wewnętrznego wykonują odpowiednio wójt ……….. ja ze swojej strony bardzo bym sobie cenił taką regulację

    ….a może coś przegapiłem ???????

    W odpowiedzi na: telefon, mail, pomoc #12693
    jacek3
    Uczestnik

    …ale do CGAP jest potrzebna praktyka w audycie a skąd dziewczyna weźmie praktykę ????

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 102)