wtorek, 16 kwietnia, 2024

jadtra

Odpowiedź forum utworzona

Oglądasz 15 wpisów - 316 z 330 (wszystkich: 356)
  • Autor
    Wpisy
  • W odpowiedzi na: dyscyplina fin.publicznych w ZOZ #4940
    jadtra
    Uczestnik

    Czy mogę skorzystać z art. 27 . Teoretycznie kierownik jednostki nie mógł przewidzieć „częstych” zadarzeń losowych tj. zgłaszania się pacjentów. W tym przypadku nie jestem pewna czy „ja” o tym decyduję (chodzi o mojego kierownika jako nadzór), czy po zgłoszeniu do Rzecznika wyscypliny , to on właśnie jest władny powołać się na art. 28 i stwierdzić, że nie było naruszenia dyscypliny. Może ktoś przeszedł tą procedurę.

    W odpowiedzi na: dyscyplina fin.publicznych w ZOZ #4937
    jadtra
    Uczestnik

    Odnoścnie art. 26 byłoa wyższa kwota ,czyli to mi odpadło wg ustawy 2.388,29 zł Monitor Polski Nr 4 poz. 72 z 2005.

    W odpowiedzi na: drogi gminne #4936
    jadtra
    Uczestnik

    Fachowa ocena drogi: jakości i wykonania to tylko biegły lub osoba z uprawnieniami. Jak droga jest wykonywana nowa lub remontowana pilnuje inspektor nadzoru budowlanego o specjalnych uprawnieniach. Może być odrębnie wyłoniony przez Inwestora i wtedy możesz sprawdzic czy inspektor który dokonał odbioru miał stosowne uprawnienia, lub inspektor nadzoru wykonawcy i też można sprawdzić czy miał uprawnienia. Zobacz dziennik budowy czy były wpisy ze strony inspektora nadzoru lub samego wykonawcy (rzadziej) związane z budowa drogi może właśnie dotyczyły tego tematu i to by był punkt odniesienia. Jezeli nic nie ma jest protokół odbioru drogi podpisany przez : Inwestora, Wykonawcę i Inspektora nadcoru, że wszystko jest ok. to zobacz czy były przesunięcia w czasie i z jakiego tytułu , czy mozna to udokumentowac. Zobacz czy były inspekcje ze strony Inwestora tzn. tego wydziału który to przygotowaywał np. wydział dróg. Czy pracownik/nicy z tego wydziału jest/są merytorycznie przygotowani do opracowania SIWZ lub czy jeżeli robiła to Komisja przetargowa czy osoby z komisji miały odpowiednie przygotowania – choc jedna. Czy oczekiwania co do drogi przed inwestycją były gdzieś zapisane. Czy był np. ogłoszony przetarg na opracowanie projektu budowy drogi. Czy wyłoniona firma – wykonawca projektu to renomowana firma , jak była sprawdzana, ma doświadczenie itp. – czy była SIWZ czy z uwagi na małą kwotę opracowania projektu poniżej 6.000 EURO była procedura w oprciu o Instrukcję wewnętrzną dokonywania zamówień publicznych przy poza ustawą pzp. Zobacz czy jest zabezpieczenie należytego wykonania umowy – na jaki okres np powyżej 5 lat (kto naprawi w tym czsie dziury), czy jest to polisa, środki pieniężne … Może pamiętasz program telewizyjny mówiący o wybudowaniu ze śodków UE drogi, z której podobno coś wystawało i ten wystający materiał miał niewłaściwe parametry, podejrzenie przez media, że wykonawca skorzystał z innych materiałów (tańszych , niezgodnych z projektem). powołano komisję – FACHOWCÓW w tej sprawie i jest wszystko Ok. Czyli nie badaj jakości, a system. czy proces realizacji inwestycji był zgodny z …. wybierz jakiś wąski wycinek. Ja badałam dwie inwestycje i obrałam zbyt duży obszar badania. Są to materiały fachowe i ustawy są b. trudne jak nie masz przygotowania wybierz to co znasz, albo zrozumiesz i będziesz mogła naprawdę ocenić prawidłowo.

    W odpowiedzi na: Pomóżcie #4915
    jadtra
    Uczestnik

    Zapomniałam dopisać, że te „Upoważnienia ” sa np. załącznikami do instrukcji obiegu i kontroli dokumentów …..

    W odpowiedzi na: Pomóżcie #4914
    jadtra
    Uczestnik

    W jednostce powinna być instrukcja obiegu i kontroli dokumentów księgowych (nawa może być inna) Treść instrukcji informuje jakie są dowody księgowe używane w jednostce i nadaje się im skróty np. , WB, PK … . Instrukcja powinna równiez zawierać Upoważnienia do np. zatwierdzania dokumentów do wypłaty oraz dyspozycji środkami pieniężnymi, upoważnienie do podpisywania dokumentów pod względem legalności, celowości i gospodarności, pod względem merytorycznym, formalno-rachunkowym, itd. W Upoważnieniu podaje się : Nazwisko i imie osoby , która ma być upoważniona ( u mnie np. Starosta, referent, Skarbnik, Sekretarz. inspektor ds itd.) oraz „wzór podpisu” , „wzór używanego stempla” przy podpisie .
    Jak byłam na kontroli w Szpitalu powiatowym to sprawdzałam czy są te upoważnienia, bo na tej podstawie tylko mogłam spradzić czy podpis na dokumencie jest osoby do tego umocowanej przez kieroenika jednostki. Dotyczy to takśe podpisu kierownika jednostki. On jako jedyny składa ten podpis z mocy zatrudnienia go przez jednostkę nadrzędną (najczęściej z konkursu) i również składa podpis na wzorcu upoważnienia. Dokument upoważnienia będzie mówił w jakim charakteże widnieje podpis na dokumencie księgowym.

    W odpowiedzi na: audyt funduszy unijnych #4911
    jadtra
    Uczestnik

    Do ewamich20 – Tak -przeprowadzony został audyt związany z przygotowaniem wniosków dot. pozyskania środków unijnych z przeznaczeniem na stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Coś mogę podpowiedzieć, ale zaznaczm, że był to mój pierwszy audyt. Nie badałam dowodów księgowych ale je oglądałam i widziałam błędy. Jak zapytasz może coś poradzę.

    W odpowiedzi na: Ukazały się rozporządzenia wykonawcze do audytu! #4898
    jadtra
    Uczestnik

    Jest duża (jedna z wielu) zmiana w sprawozdaniu z audytu tzn.: były wnioski i opinie a teraz są zalecenia , jak rozumiem do których kierownik jednostki musi się zastosować , chyba że da uzasadnienie. Czy ustawodawcy chodziło o wzmocnienie pozycji audytu ❓ że faktycznie to co audytor zbada jest dla niego potrzebne 😯 i powinien zalecenia wdrożyć ??? To takie jedno ze spostrzeżeń.

    W odpowiedzi na: Analiza ryzyka #4735
    jadtra
    Uczestnik

    Sięgnij do podręcznika zalecanego przez Ministerstwo Finansów z 2003r., tam jest opisanych kilka metod w tym np. grupa ekspercka.

    W odpowiedzi na: Analiza ryzyka #4733
    jadtra
    Uczestnik

    Do kacha
    Moja pierwsza analiza ryzyka odbiegala trochę od wskazań kieronictwa. Poprosiłam zarząd, skarbnika i sekretazra o wskazanie jakie wg nich są najpilniejsze, obarczone największym ryzykiem obszary. Efekt był taki, że ujęłam ich sugestie bo niewiele w punktacji odbiegały od tego co sama ustaliłam. Skutek był taki, że 3-y kolejne audyty objeły w różnym stopniu pracowników jednego wydziału . Usiłowałam coś z tym zrobic, bo przecież audytor nie powinien dezorganizować pracy zepołu audytowanego. Na mnie skupiły się uwagi naczelnika, a zarząd twierdził, że wszystko jest ok. „mogę ich przecież tak nie męczyć” a nawet zrezygnować z jakiegoś audytu. Cha, Cha ale tak naprawdę to było mi trudn i wcale nie do śmiechu. Audyty wykazały istotne nieprawidłowośco. 3 razy pod rząd żaden człowiek nie lubi być karany. Teraz sama organizuję pracę i lepiej argumentuję wybrane jako priorytety obszary ryzyka.

    W odpowiedzi na: audyt w SP ZOZ #4711
    jadtra
    Uczestnik

    Piszę o instrukcji kancelaryjnej i rzeczowym wykazie akt, który dot. wprawdzie Ministerstwa Zdrowia ale mozna skorzystać:
    Podaję: Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia Nr 3 z 28.02.2006r/ poz. 9 o treści: z dnia 10.02.2006r. zmieniajaca zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt w Ministerstwie Zdrowia.
    Strona -35- Dziennika szukać : 098 Plan audytu wewnętrznego itd.
    Zamiana przywołuje podstawę prawną .

    W odpowiedzi na: ksiegowanie #4672
    jadtra
    Uczestnik

    Do groszka. Rozumiem, że nie masz przy sobie materiałów, a teraz potrzebujesz treść art.15 ustawy o rachunkowości , podaję ją;
    art.15 ust.1 Konta księgi głównej zawierają zapisy o zdarzeniach w ujęciu systematycznym. Na kontach księgi głównej obowiązuje ujecia zarejestrowanych uprzednio lub równocześnie w dzienniku zdarzeń, zgodnie Z ZASADĄ PODWÓJNEGO KSIĘGOWANIA.
    art.15 ust.2 Zapisów na określonym koncie księgi głównej dokonuje się w kolejności chronologicznej.
    To całość tego art. 15. Dużymi literami napisałam treść Ci potrzebną. Pozdrawiam.

    W odpowiedzi na: ksiegowanie #4666
    jadtra
    Uczestnik

    Do groszka jak technicznie wyglada księgowanie.
    Przykład jednostki budżetowej aby informacja była pełna.
    Pobrano z rachunku bieżącego do kasy na bieżące wydatki 1000PLN (op.1). Po dokonaniu wypłaty 950PLN na pokrycie kosztów działaności (op.2), pozostałą kwotę zwrócono na rachunek bankowy (op.3). Op.4 to zapis tychniczny (minusowy) .
    Księgowanie:
    op.1 : 1000PLN po stronie Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki budżetowej/wydatki i strona druga 1000 po stronie Wn konto 101 Kasa.
    op.2 : 950Ma konto 101Kasa i 950Wn „konto zespołu 4 koszty” .
    op.3 : 50 Wn konto 130 rach.bież. i 50Ma konto 101 kasa.
    op. 4 : tylko zapisy na koncie 130 rach. bież. ze znakiem minus po obu stronach (-)50Wn i (-) 50Ma.
    Operacja 4 po to aby była czytsość obrotów na kontach (jest to korekta 50 z tytułu zwrotu).
    Podsumowanie obrotów po tych operacjach na koncie 130 powinno dać wynik: strona Wn 20.000PLN a strona Ma 950PLN. Gdyby nie było zminusowania to obroty byłyby zawyżone na koncie 130 o (+) 50 Pln.

    W odpowiedzi na: Pomóżcie! #4565
    jadtra
    Uczestnik

    Prośba o pomoc: Dot. nalicznia odsetek od nieterminowych płatności przez Samodzielny publiczny ZOZ , czy SPZOZ ma je tak naliczać i ewidencjonować – jak stanowi zapis art. 17 pkt.1 ppkt. 3 ustawy o fin. publicznych tj. nie później niż na koniec każdego kwartału i jeżeli tego nie robi czy jest to naruszenie dyscypliny fin. publicznych. Wg mnie nie dotyczy SPZOZ, którego organem założycielskim jest samorząd terytorialny np. powiat. Spotkałam dwie rozbieżne interpretacje i bardzo proszę o pomoc. Może admin mnie nakieruje w tym zakresie.

    W odpowiedzi na: Umowy na świadczenia zdrowotne #4548
    jadtra
    Uczestnik

    Zapomniałam dopisać iż chodzi o rozporządzenie wg Dz.U. z 1998r. Nr 93 poz. 592 -dot. świadczeń zdrowotnych . W omawianym oprzypadku dotyczyło lekarzy nie będącymi pracownikami cytowanego SPZOZ.

    W odpowiedzi na: Umowy na świadczenia zdrowotne #4547
    jadtra
    Uczestnik

    Czytałam protokół z kontroli przeprowadzonej w Samodzielnym Publicznym ZOZ przez Urząd Skarbowy, w którym urzad wskazuje na brak takich konkursów. Pisze że jest to niezodne właśnie z cytowanym Rozporządzeniem , nie odnosi się wcale do ustawy pzp. Postaram się dotrzeć do tej interpretacji. W SPZOZ , o którrym piszę wprowadzono w 2005 i 2006 taki konkursy , jest regulamin komisji konkursowej, protokół itd. , a następnie są umowy. Dokumentacja składana do konkursu jak również procedury, oraz już zawarte umowy spełniają wymagania w/w Rozporządzenia.

Oglądasz 15 wpisów - 316 z 330 (wszystkich: 356)