środa, 2 grudnia, 2020

A co z samorządowymi jednostkami budżetowymi?????

Home Forum Sektory Samorządy A co z samorządowymi jednostkami budżetowymi?????

Oglądasz 13 wpisów - 1 z 13 (wszystkich: 13)
  • Autor
    Wpisy
  • #18250
    alice
    Uczestnik

    Zgodnie z nową uofp audyt jest obowiązkowy w j.s.t., a co z samorządowymi jednostkami budżetowymi, w których budżet przekracza 40 mln? Dotyczy to takich jednostek jak ZDW, WUP…

    #18252
    terka
    Uczestnik

    W jednostkach samorzadowych o budżecie pow. 40 mln. tylko wtedy, gdy kierownik jednostki wyrazi taką chęć:wink: :mrgreen:

    Mnie ta sytuacja dotyczy – ale jestem (przynajmniej do wyborów samorządowych) bezpieczna – moje szefostwo już dawno poinformowalam, że jak wejdzie w życie ustawa ofp, to nie musi mnie dalej zatrudniać, że tracę też ochronę, więc moze mnie zwolnić w każdej chwili. Na obecną chwilę wiem, że szefostwo mnie jeszcze chce mieć:wink:
    Pozdrawiam

    #18260
    irenaanna
    Uczestnik

    Jeśli kierownik samorządowej jednostki organizacyjnej nie wyrazi zgody na zatrudnienie audytora, obowiązek prowadzenia audytu w tej jednostce spoczywa na audytorze zatrudnionym w urzędzie jst. Tak powiedziano na szkoleniu Suprema Lex, a wynika to z ustawy.

    #18261
    pawels
    Uczestnik

    Możesz podać podstawę prawną?

    #18262
    irenaanna
    Uczestnik

    Może to wynikać z art.272 – audytor ocenia kontrolę zarządczą, a oceniać przecież może tylko obszar audytowany. Ustawa nie precyzuje i nie narzuca rozwiązań organizacyjnych dla jst. W praktyce funkcjonują różne modele, np. prezydent miasta może zarządzić że komórka audytu umiejscowiona w urzędzie prowadzi audyt we wszystkich jednostkach organizacyjnych, które nie zatrudniają „swoich” audytorów. Podstawą takiego rozwiązania jest decyzja (zarządzenie) prezydenta.

    #18264
    pawels
    Uczestnik

    Zgadzam się z Tobą, że może to tak funkcjonować co więcej uważam, że jest to najlepszy model audytu w jst. Jednak z ustawy to nie wynika. Na szkoleniu opowiadają dyrdymały.
    PZDR

    #18269
    Anonim
    Nieaktywny

    Witam
    A mi się wydaje, że obowiązek objęcia audytem również samorządowych jednostek budżetowych wynika wprost z art. 274 ust. 3, który mówi, że audyt prowadzi się w jst, które przekroczyły limit- mniej więcej tak. JST jest gmina, powiat, województwo, a na np. powiat w sensie organizacyjnym składa się zarówno urząd, jak i wszystkie jednostki za pomocą których jst wykonuje swoje zadania tj. szkoły, szpitale, urzędy pracy itp.
    Pod rządami starej UOFP zapis o prowadzeniu audytu był trochę inny tj. że audyt po przekroczeniu limitu prowadzi się w urzędzie danej jst (stąd niektórzy wprost wyprowadzali obowiązek prowadzenia audytu tylko w urzędzie, co moim zdaniem było błędne). W nowej UOFP nie ma zapisów o urzędzie (chyba, że przy zatrudnieniu), a jest mowa tylko o JST.
    Nie wiem czy nie zamotałam, ale tak to widzę 🙂
    Pozdrawiam

    #18275
    kules
    Uczestnik

    Widzę to dokładnie tak samo jak lainy, ograniczanie się do samego urzędu powoduje, że praktycznie w każdym zadaniu staniemy przed barierą, której nie powinniśmy przekraczać, a to prowadzi do braku możliwości całościowej oceny systemu. Praktycznie niewiele jest zadań np. powiatu realizowanych wyłącznie przez urząd, bez współpracy z jednostkami. Ograniczając się tylko do urzędu poszlibyśmy nieuchronnie w kierunku audytowania działalności wspomagającej. A wg. mnie audyt powinien skupiać się przeważającej mierze na działalności podstawowej. Poza tym działalność jednostek jest znacznie bardziej interesująca dla kierownictwa powiatu niż to co się dzieje w urzędzie pod ich okiem.

    #18281
    ziuk
    Uczestnik

    Podzielam w pełni zdania Przedmówczyń zważywszy chociażby na gospodarowanie znacznymi środkami unijnymi a w związku z tym obowiązkiem audytowania tych obszarów w zakresie sprawowania kontroli zarządczej i finansowej. Aczkolwiek zapis może budzić kontrowersje (art.274).

    #18285
    irenaanna
    Uczestnik

    Biorąc pod uwagę art.277 ust.1 (w jst komórkę aw tworzy się w urzędzie tej jst) oraz art.287 ust.1 i ust.3 – zastanawiam się, kto upoważnia audytora zatrudnionego w jednostce organizacyjnej (np. w MOPS) – do przeprowadzenia audytu? Czy prezydent czy dyrektor MOPS?

    #18286
    terka
    Uczestnik

    Ten, komu podlega audytor. Czyli prezydent. Moim zdaniem, oczywiście.

    #18287
    irenaanna
    Uczestnik

    Audytor podlega dyrektorowi np. MOPS a nie Prezydentowi. Wynika to z zawartej umowy o pracę. W jst audytor (kierownik KAW) podlega kierownikowi jednostki (art.280) a kierownikiem jednostki wg art.276 jest w tym wypadku Prezydent. Jak to rozgryźć?

    #18288
    terka
    Uczestnik

    [QUOTE BY= irenaanna] Biorąc pod uwagę art.277 ust.1 (w jst komórkę aw tworzy się w urzędzie tej jst) oraz art.287 ust.1 i ust.3 – zastanawiam się, kto upoważnia audytora zatrudnionego w jednostce organizacyjnej (np. w MOPS) – do przeprowadzenia audytu? Czy prezydent czy dyrektor MOPS?[/QUOTE]

    Sorry, nie doczytałam pytania. Jeśli audytor jest zatrudniony w jednostce, to kierownik jednostki.
    Prezydent wówczas, gdy wysyła na audyt do jednostki swojega audytora (zatrudnionego w urzedzie).

Oglądasz 13 wpisów - 1 z 13 (wszystkich: 13)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.