Apteka szpitalna
Home › Forum › Sektory › Służba zdrowia › Apteka szpitalna
- This topic has 7 odpowiedzi, 4 odpowiedzi, and was last updated 14 years, 6 months temu by tomeks.
-
AutorWpisy
-
24 października, 2009 o 1:13 pm #16368tomeksUczestnik
Witam.
Jestem w trakcie audytu w Dziale Zaopatrzenia Medycznego i stwierdziłem, iż regulamin porządkowy szpitala regulujący zadania poszczególnych komórek stanowi, iż w/w dział sprawuje merytoryczny nadzór nad apteką szpitalną. I to by było wszystko na ten temat, nie ma żadnej wzmianki o zadaniach dla apteki, co więcej nawet w zadaniach DZM nie ma zadań jakie pełni apteka. Wydaje mi się, iż korzystne byłoby wprowadzenie albo regulaminu wewnętrznego dla apteki albo uzupełnienie regulaminu porządkowego, bo tak naprawdę z obecnych przepisów wewnętrznych nie wynika kto zaopatruje szpital w leki, sprzęt med. itp. Ponadto nie ma przepisów regulujących obieg dokumentów związanych z zamawianiem przez oddziały leków. Co prawda zadania aptek szpitalnych są regulowane przez prawo farmaceutyczne, no ale po pierwsze są to ogólne założenie, po drugie – moim zdaniem – założenia prawa farmaceutycznego powinny zostać zaimplementowane do przepisów wewnętrznych szpitala i ewentualnie doprecyzowane.
W rozmowie z osobą odpowiedzialną za organizację szpitala dowiedziałem się, że nie ma potrzeby doprecyzowania regulaminu porządkowego tym bardziej wprowadzania regulaminu wewnętrznego dla apteki. Zatem zwracam się do Was moi mili, jak to u Was wygląda i co o tym wszystkim sądzicie. 🙂24 października, 2009 o 1:36 pm #16370parisUczestnikRobię aptekę i nie tylko prawo farmaceutyczne reguluje przepisy ale również rozporządzenia w sprawie wydawania z apteki produktów i wyrobów medycznych ,podstawowych warunków prowadzenia apteki.Apteka bierze również udział w ustaleniu Receptariusza szpitalnego i pracy podczas przetargów a więc jak można to robić bez ustalenia w przepisach wewnętrznych?Po co regulaminy innych jednostek one też przecież są tworzone na podstawie przepisów ustawowych
24 października, 2009 o 2:21 pm #16372tomeksUczestnikJa się z Tobą zgadzam, że powinno to być uregulowane w przepisach wewnętrznych, tylko że zbiła mnie odpowiedź osoby, która jest odpowiedzialna za organizację – jej zdaniem uzupełnienie regulaminu porządkowego i/lub wprowadzenie regulaminu wewnętrznego apteki jest niepotrzebne.
Inna sprawa czy w Waszych jednostkach wprowadzono umowy o współodpowiedzialności (dla pracowników magazynów). Bo u mnie tego nie ma i też postuluję aby taką instytucję wprowadzić.28 października, 2009 o 9:34 am #16395tamaraUczestniku mnie jest umowa o współodpowiedzialności dla pracowników apteki; w regulaminie zamówień publ. są zadania apteki dot. udziału w przetargu i w reg. porządkowym też
29 października, 2009 o 10:37 am #16418parisUczestnikU mnie nie ma umów o współodpowiedzialności pracowników Apteki .Czego one dotyczą konkretnie?
29 października, 2009 o 10:58 am #16422tomeksUczestnikJest to dodatkowy instrument (obok zakresów odpowiedzialności) powodujący przeniesienie odpowiedzialności (np. za niedobory) na pracowników. Zobacz sobie art. 125 Kodeksu Pracy i Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie. (Dz. U. Nr 60 z 1996 r., poz. 275).
Inna kwestia – czy istnieje u Was instrukcja obiegu dokumentów dla apteki ew. działu zaopatrzenia medycznego? U mnie czegoś takiego nie ma i zastanawiam się czy nie winno się wprowadzić takowego tworu 🙂30 października, 2009 o 8:30 am #16435ziukUczestnikZadaniem apteki szpitalnej jest dostarczenie niezbędnych leków na oddziały. Wcześniej jednak przyjmuje leki, odpowiednio je składuje i zabezpiecza np: leki narkotyczne. Spełnia zatem funkcje magazynowe co oznacza, że zatrudnieni tam pracownicy winni posiadać klauzulę materialnej odpowiedzialności.Istotną sprawą jest również sposób dokumentowania przychodów i rozchodów leków w tym zapasów, które stanowią aktywa jednostki i podlegają rygorom ustawy o rachunkowości(ewidencja tam prowadzona jest księgą pomocniczą a kontrolę nad nią winien sprawować główny księgowy). Jak to poszczególne jednostki rozwiązują trudno mi powiedzieć, moim zdaniem winno to przebiegać w sposób wyżej przedstawiony.
30 października, 2009 o 9:37 am #16436tomeksUczestnikZgadzam się, z tym że instrukcja obiegu dokumentów księgowych to jedno natomiast, wszelkie dokumenty dotyczące np. zakupu leków i zaopatrywania klinik/oddziałów to drugie. W artykule 86 ust. 4 pkt 2 stwierdza się, iż „w aptekach szpitalnych poza udzielaniem usług farmaceutycznych ustalane są procedury wydawania produktów leczniczych lub wyrobów medycznych przez aptekę szpitalną na oddziały oraz dla pacjenta”. A zatem taka instrukcja obiegu dokumentów moim zdaniem jest pożądana inaczej będzie wyglądał schemat zakupu leków na „cito”, inaczej w ramach podpisywanych umów, a inaczej w ramach art. 4 ust. 8.
-
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.