piątek, 26 kwietnia, 2024

Brak instrukcji inwentaryzacyjnej

Home Forum Sektory Służba zdrowia Brak instrukcji inwentaryzacyjnej

Oglądasz 7 wpisów - 1 z 7 (wszystkich: 7)
  • Autor
    Wpisy
  • #12971
    ikropka
    Uczestnik

    Czy brak instrukcji inwentaryzacyjnej w szpitalu (czy w każdej innej jednostce sektora publicznego) jest dopuszczalny? W jednym ze szpitali uważają, że wystarczą procedury kontroli finansowej, w których zawarte są uregulowania odnośnie nie łączenia funkcji przy przeprowadzaniu inwentaryzacji, ustawa o rachunkowości oraz doraźne zarządzenia Dyrektora.

    Co o tym myslicie?

    #12972
    terka
    Uczestnik

    Jest niedopuszczakne (ale jakże często spotykane…)
    Jezeli bowiem w myśl przepisów art. 4 ustawy o rachunkowości rachunkowość jednostki obejmuje m.in.
    „okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,” i stawia to na równi z prowadzeniem ksiąg rachunkowych, to oznacza, ze inwentaryzacja jest b. ważnym „składnikiem” rachunkowości jednostki, powinna być przeprowadzona prawidłowo. A jak to zrobić, jeśli nie ma instrukcji, a pracownicy nie wiedzą, jak to robić?
    Brak instrukcji skutkuje tym, że jednostka sporzadza dokumentację z przeprowadzonej inwentaryzacji na podstawie … danych z ewidencji środków trwałych i inwentarza.
    Oczywiście upraszczam, bo w instrukcji inwentaryzacyjnej powinno się określić nie tylko zasady przeprowadzania spisu z natury, ale także inne: aktywów pieniężnych, aktywów na rachunkach bankowych itd.
    Pozdrawiam

    #12974
    ziuk
    Uczestnik

    Instrukcja taka napewno powinna być opracowana a nadto do niej określone szczegółowe procedury postępowania.Inwentaryzacja jest bardzo ważnym czynnikiem potwierdzającym realność posiadanego majątku wykazanego w bilansie jednostki za którego rzetelność odpowiada kierownik jednostki.Odpowiada on również osobiście za inwentaryzację co również warunkuje jej opracowanie

    #12975
    terka
    Uczestnik

    znalazłam na stronach RIO w iałymstoku wystąpienie pokontrolne (Gmina Piątnica).
    Przytaczam, bo zawiera kawałek z zakresu, o jakim piszemy (i o oznakowaniu środków trwałych, co poruszane było ostatnio na forum):
    sorry, będzie dlugie)

    Ustalenia:
    W obszarze zagadnień dotyczących ewidencji i inwentaryzacji rzeczowych składników majątku stwierdzono nieprawidłowości polegające na:
    – niewłaściwym prowadzeniu, w ewidencji analitycznej do konta 011 „Środki trwałe”, zapisów dotyczących wartości gruntów gminy – w postaci sum obejmujących łączne wartości poszczególnych grup, jak drogi, tereny zabudowane, tereny zieleni, nieużytki itlp., bez wskazania odrębnych obiektów inwentarzowych (poszczególnych działek, ewentualnie budowli na nich usytuowanych) i określeń dotyczących podmiotów użytkujących. Według komentarza w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości…, ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 011 powinna umożliwić m.in. ustalenie wartości początkowej poszczególnych obiektów środków trwałych oraz ustalenie osób lub komórek organizacyjnych, którym powierzono środki trwałe – str. 63 protokołu kontroli;
    – nieprawidłowym ustaleniu, w wysokości 45.224,32 zł, wartości początkowej boiska sportowego ujętej na koncie 011, gdyż suma ta obejmuje wyłącznie wartość nakładów na zakup materiałów do wykonania tego środka trwałego (powstałego w wyniku inwestycji zrealizowanej systemem gospodarczym), a nie uwzględnia innych kosztów, w tym wynagrodzeń pracowników wraz pochodnymi, które powinny być brane pod uwagę zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o rachunkowości, stanowiącym, że poszczególne składniki aktywów i pasywów wycenia się stosując rzeczywiście poniesione na ich nabycie (wytworzenie) ceny (koszty), z zachowaniem zasady ostrożności – str.128 protokołu kontroli;
    – niebieżącym sporządzaniu dowodów dokumentujących operacje powodujące wyksięgowywanie z ewidencji składników majątkowych, w tym polegające na likwidacji tych składników. Przypadki niebieżącego dokumentowania i księgowania niektórych operacji związanych z gospodarowaniem składnikami majątkowymi były powodem różnic (nadwyżek i niedoborów, aczkolwiek o niewielkiej wartości) ustalonych w wyniku rozliczenia inwentaryzacji przeprowadzonej w 2006 roku. Zaniechanie stosownego księgowania tych operacji świadczy o naruszeniu zasady określonej w art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości, iż do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym – str. 128 protokołu kontroli;
    – nieokreśleniu w regulacjach wewnętrznych zasad gospodarowania odzieżą ochronną, umundurowaniem i niektórymi elementami sprzętu przeciwpożarowego, którego wartość uwidoczniano na koncie 310 „Materiały”. Asortymenty te spisywano bezpośrednio w koszty w momencie wydania do użytku i nie prowadzono żadnej kontroli (sprawowanej w sposób udokumentowany) odnośnie czasokresów i ilości odzieży, umundurowania i sprzętu wydanego poszczególnym członkom OSP. Procedury wewnętrznej kontroli finansowej, stosownie do art. 47 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, powinny odnosić się m.in. do procesów związanych z gospodarowaniem mieniem – str.130 protokołu kontroli;
    – braku oznakowania poszczególnych składników majątku rzeczowego inicjałami jednostki i numerami inwentarzowymi oraz nie uwidacznianiu w ewidencji wszystkich cech składników majątkowych służących bliższej ich identyfikacji, tj. braku elementów ułatwiających właściwe przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji w drodze spisu z natury – str. 131 protokołu kontroli;
    – nieprawidłowym, niezgodnym z treścią wewnętrznej instrukcji inwentaryzacyjnej, sporządzaniu przez komisję inwentaryzacyjną arkuszy spisowych, w postaci wydruków komputerowych, zamiast stosowania formularzy, które powinny być rozliczane przy pomocy ewidencji druków ścisłego zarachowania – str.132-133 protokołu kontroli;
    – nieegzekwowaniu od komisji inwentaryzacyjnej, po zakończeniu inwentaryzacji, dokumentowania przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych, przedstawienia oceny stanu składników majątku, sposobu ich zagospodarowania i zabezpieczenia, tj. spełnienia wymogów nałożonych postanowieniami instrukcji inwentaryzacyjnej – str.132-133 protokołu kontroli.

    Zalecenia:
    16. Spowodowanie wyeliminowania nieprawidłowości dotyczących ewidencji, gospodarowania i inwentaryzacji rzeczowych składników majątku, w tym celu:
    a) wprowadzenie w ewidencji analitycznej do konta 011 zapisów wskazujących poszczególne obiekty inwentarzowe gruntów, budowli na nich usytuowanych i określeń dotyczących podmiotów, którym powierzono środki trwałe;
    b) skorygowanie wartości początkowej boiska sportowego, ujętego na koncie 011, poprzez uwzględnienie wszystkich kosztów poniesionych na jego wytworzenie, mając na uwadze przepisy o rachunkowości dotyczące ustalania wartości początkowej środków trwałych;
    c) bieżące sporządzanie dowodów dokumentujących zaistniałe zmiany w stanie środków trwałych, w tym wynikające z likwidacji składników majątkowych;
    d) unormowanie w przepisach wewnętrznych procedur kontroli nad gospodarowaniem odzieżą ochronną, umundurowaniem i elementami sprzętu przeciwpożarowego, spisywanymi bezpośrednio w koszty w momencie wydania do użytku członkom OSP;
    e) oznakowanie wszystkich składników majątku rzeczowego inicjałami jednostki i numerami inwentarzowymi oraz zapisanie w ewidencji cech indywidualnych tych składników ułatwiających ich identyfikację;
    f) egzekwowanie od komisji inwentaryzacyjnej prawidłowego, tj. zgodnego z treścią instrukcji inwentaryzacyjnej, sporządzania arkuszy spisowych i rozliczania ich przy pomocy ewidencji druków ścisłego zarachowania;
    g) egzekwowanie od komisji inwentaryzacyjnej, po zakończeniu inwentaryzacji, dokumentowania przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych, przedstawienia oceny stanu składników majątku, sposobu ich zagospodarowania i zabezpieczenia, tj. spełnienia wymogów nałożonych postanowieniami instrukcji inwentaryzacyjnej.

    Pozdrawiam

    #12977
    ikropka
    Uczestnik

    Bardzo Wam dziękuję. Również uważam, że jest to nieprawidłowe. Muszę to jeszcze odpowiednio uzasadnić. Dyrektor jest przekonany, że uregulowania są wystarczające. Ech…

    PS. Właśnie zauważyłam jaki fatalny błąd ortograficzny zrobiłam w pierwszym poście 😳

    #13033
    jadtra
    Uczestnik

    To co podała terka -czyli rozporządzenie MF dot zasad rachunkowości – Nie dotyczy szpitala .
    Rozporządzenie z 28.07.2006r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansu publicznych w § 1 wskazuje kogo dotyczy. Poprzedni akt wykonawczy dot. zasad rzchunkowości ( przy starej ustawa o fin pub z 1998r.) także nie obejmował słuzby zdrowia.

    Ale w art. 10 ust. 1-3 ustawy o rachunkowści a w szczególności ust.1 – podano, ze kierownik jednostki zobowiązany jest mieć w (podaję już w skrócie) aktualne ust. 2 zasady (polityki) rachunkowości – za ich aktualizację tylko on odpowiada na zewnątrz.

    W ustawie o technikach prawodawstwa – zapisano jak się postępuje przy tworzeniu przepisów na równych szczeblach, jak zarządzenie -to zmiana zarządzeniem, decyzja zmiana decyzja.
    W szpitalu dyrektor sprawuje swoją funkcję wskazaną w statucie, jednostka działa także zgodnie z regulaminem porządkowym -tam powinny być zapisy dot. zarządzania tj. – w formie zarządzeń czy decyzji. Myślę , że tego należy się trzymać.

    Uzasadnienie terki b. jest przydatne – jestem z powiatu.
    Badałam w 2004 r. szpital (kontrola zlecona) i też miałam nieaktualne przepisy wewnętrzne regulujące gospodarkę finansową.
    Dobrym przykładem jest plan kont -dla szpitala inny niż wg tego rozporządzeniu
    Pozdrawiam

    #13047
    terka
    Uczestnik

    jadtra napisała:
    >To co podała terka -czyli rozporządzenie MF >dot zasad rachunkowości – Nie dotyczy szpitala .
    Dzięki, Jadtra za zwrócenie uwagi Forumowiczów na ten fakt, nie pomyślalam, zeby to w moim komentarzu dopisać, lub że ktoś moze zechcieć się powoływać na ten akt w służbie zdrowia.
    Przekopiowałam cały fragment wystąpienia pokontrolnego RIO, bo zawierał sprawy nas nurtujące (dla mnie akurat całość wystąpiniea jest przydatna, w większym stopniu, niż służbę zdrowia – jestem samorząd gminny).
    Pozdrawiam

Oglądasz 7 wpisów - 1 z 7 (wszystkich: 7)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.