DZIERŻAWA
- This topic has 4 odpowiedzi, 4 odpowiedzi, and was last updated 12 years, 7 months temu by adela.
-
AutorWpisy
-
15 września, 2011 o 10:31 am #20900sUczestnik
Szanowne koleżanki i koledzy proszę o pomoc w następującej kwestii:
1. Zaklad budżetowy wydzierżawił na okres 12 lta pomieszczenia w swojej jednostce. W umowie znalazł się zapis, że dzierżawca zaadoptuje pomieszczenia pod swoją działalność i przedstawi kosztorys powykonawczy. Kosztorys zostal przedstawiony i zaakceptowany przez Kierownika jendostki na kwotę 50 000,00 PLN.
2. Umowa zawiera zapis, że dzierżawca będzie uiszczał czynsz miesięczny w kwocie 2 000 plus VAT. Przez pierwszy okres cała kwota czynszu będzie zaliczana na poczet poniesionych nakladów przez dzierżawcę.
W trakcie przeprowadzanych czynności stwierdzilem, że jendostka nie wystawia miesięcznych faktur a główna ksiegowa tłumaczy to tym, że skoro dzierżawca ma zaliczony cały czynsz na poczet poniesionych nakładów to Ona nie musu wystawiać fakturty VAT. Moim zdaniem jest to niezgodne z ustawą VAT – proszę o ewentualne uwagi w tym zakresie.
Proszę również o podpowiedź jak prawidlowo powinna być rozliczana taka umowa gdzie na poczet czynszu zaliczane są poniesione przez dzierżawcę nakłady. CZy dzierżawca w związku z tym, że adoptował za swoje środki pomieszczenia, ktore nie należą do niego to czy nie powinien w takim razie wystawić dla zakladu budżetowego faktury, która byłaby podstawą do rozliczenia?
Pozdrawiam15 września, 2011 o 10:37 am #20901wojakUczestnikPoniósł nakłady, czyli włożył!
Kochanie, włóż od tyłu. … żółw!
😉16 września, 2011 o 9:52 am #20902123456UczestnikMoim zdaniem powinno być tak: umowa dzierżawy wraz z ceną bierzącą, zawierająca w treści określone warunki zwolnienia a czynszu. Dalej na wniosek dzierżawcy zaakceptowanie przez wydzierżawiającego zakresu robót remontowych – na piśmie. Następnie przedstawienie poniesionych kosztów ( faktur) za materiały/usługi. Protokoły odbioru tych robót z uczestnictwem przedstawiciela dzierżawcy. Dalej Decyzja / Zarządzenie kierownika o zwolnieniu z czyszu na okres ?? zgodnie z wyliczonym czasem proporcjonalnie do poniesionych kosztów adaptacyjnych wcześniej zaakceptowanych.
W kartotekach / programie komputerowym zaznaczyć okres zwolnienia / zawieszenia płatności. Następnie po tym okresie należy dokonać aktualizacji cen rynkowych wynajmu – przeliczyć zgodnie z nowymi wartościami i parametrami. Dokonać wznowienia decyzji o nowym wymiarze czynszu – skutecznie dostarczyć ją dzierżawcy i tyle bym zaproponował .17 września, 2011 o 7:58 am #20903sUczestnikDziękuję za już udzielone odpowiedzi.
Jest prawie TAk jak piszesz 123456, ale nadal mam wątpliwości czy mimo zapisu w umowie, że w czynsz miesięczny będzie zaliczony koszt adaptacji (aż do wyczerpania się tych kosztów), to czy mimo to jednostka każdego miesiąca jest zobowiązana wystawiać fakturę VAT. Uzyskalem (cp rawda ustną-telefoniczną) opinię z US, że taka faktura powinna być każdego miesiąca wystaiona przez Wydzierżawiającego, ponieważ powstaje obowiązek podatkowy, natomiast inną kwestią (która nie interesuje US) jest to jak podmioty będą się rozliczać finansowo.17 września, 2011 o 10:05 am #20904adelaUczestnikTeż jestem tego zdania, co US. Ustalona stawka i powstaje zobowiązanie, a rozliczenia to sprawa oddzielna. Jeszcze jedno, obiekt to majątek jst w trwałym użytkowaniu przez zakład budżetowy. Sprawdź, czy kierownik zakładu był uprawniony do zawarcia umowy dzierżawy na tak długi okres. Organ stanowiący napewno podjął uchwałę w sprawie zasad gospodarowania mieniem jst (nabycie, zbycie i dzierżawa na okres dłuższy niż 3 lata). Pozdrawiam.
-
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.