piątek, 26 kwietnia, 2024

DZIERŻAWA

Home Forum Sektory Samorządy DZIERŻAWA

Oglądasz 5 wpisów - 1 z 5 (wszystkich: 5)
  • Autor
    Wpisy
  • #20900
    s
    Uczestnik

    Szanowne koleżanki i koledzy proszę o pomoc w następującej kwestii:
    1. Zaklad budżetowy wydzierżawił na okres 12 lta pomieszczenia w swojej jednostce. W umowie znalazł się zapis, że dzierżawca zaadoptuje pomieszczenia pod swoją działalność i przedstawi kosztorys powykonawczy. Kosztorys zostal przedstawiony i zaakceptowany przez Kierownika jendostki na kwotę 50 000,00 PLN.
    2. Umowa zawiera zapis, że dzierżawca będzie uiszczał czynsz miesięczny w kwocie 2 000 plus VAT. Przez pierwszy okres cała kwota czynszu będzie zaliczana na poczet poniesionych nakladów przez dzierżawcę.
    W trakcie przeprowadzanych czynności stwierdzilem, że jendostka nie wystawia miesięcznych faktur a główna ksiegowa tłumaczy to tym, że skoro dzierżawca ma zaliczony cały czynsz na poczet poniesionych nakładów to Ona nie musu wystawiać fakturty VAT. Moim zdaniem jest to niezgodne z ustawą VAT – proszę o ewentualne uwagi w tym zakresie.
    Proszę również o podpowiedź jak prawidlowo powinna być rozliczana taka umowa gdzie na poczet czynszu zaliczane są poniesione przez dzierżawcę nakłady. CZy dzierżawca w związku z tym, że adoptował za swoje środki pomieszczenia, ktore nie należą do niego to czy nie powinien w takim razie wystawić dla zakladu budżetowego faktury, która byłaby podstawą do rozliczenia?
    Pozdrawiam

    #20901
    wojak
    Uczestnik

    Poniósł nakłady, czyli włożył!
    Kochanie, włóż od tyłu. … żółw!
    😉

    #20902
    123456
    Uczestnik

    Moim zdaniem powinno być tak: umowa dzierżawy wraz z ceną bierzącą, zawierająca w treści określone warunki zwolnienia a czynszu. Dalej na wniosek dzierżawcy zaakceptowanie przez wydzierżawiającego zakresu robót remontowych – na piśmie. Następnie przedstawienie poniesionych kosztów ( faktur) za materiały/usługi. Protokoły odbioru tych robót z uczestnictwem przedstawiciela dzierżawcy. Dalej Decyzja / Zarządzenie kierownika o zwolnieniu z czyszu na okres ?? zgodnie z wyliczonym czasem proporcjonalnie do poniesionych kosztów adaptacyjnych wcześniej zaakceptowanych.
    W kartotekach / programie komputerowym zaznaczyć okres zwolnienia / zawieszenia płatności. Następnie po tym okresie należy dokonać aktualizacji cen rynkowych wynajmu – przeliczyć zgodnie z nowymi wartościami i parametrami. Dokonać wznowienia decyzji o nowym wymiarze czynszu – skutecznie dostarczyć ją dzierżawcy i tyle bym zaproponował .

    #20903
    s
    Uczestnik

    Dziękuję za już udzielone odpowiedzi.
    Jest prawie TAk jak piszesz 123456, ale nadal mam wątpliwości czy mimo zapisu w umowie, że w czynsz miesięczny będzie zaliczony koszt adaptacji (aż do wyczerpania się tych kosztów), to czy mimo to jednostka każdego miesiąca jest zobowiązana wystawiać fakturę VAT. Uzyskalem (cp rawda ustną-telefoniczną) opinię z US, że taka faktura powinna być każdego miesiąca wystaiona przez Wydzierżawiającego, ponieważ powstaje obowiązek podatkowy, natomiast inną kwestią (która nie interesuje US) jest to jak podmioty będą się rozliczać finansowo.

    #20904
    adela
    Uczestnik

    Też jestem tego zdania, co US. Ustalona stawka i powstaje zobowiązanie, a rozliczenia to sprawa oddzielna. Jeszcze jedno, obiekt to majątek jst w trwałym użytkowaniu przez zakład budżetowy. Sprawdź, czy kierownik zakładu był uprawniony do zawarcia umowy dzierżawy na tak długi okres. Organ stanowiący napewno podjął uchwałę w sprawie zasad gospodarowania mieniem jst (nabycie, zbycie i dzierżawa na okres dłuższy niż 3 lata). Pozdrawiam.

Oglądasz 5 wpisów - 1 z 5 (wszystkich: 5)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.