likwidacja zakładu usług komunalnych
Home › Forum › Wzajemna pomoc merytoryczna › Wzajemna pomoc merytoryczna › likwidacja zakładu usług komunalnych
- This topic has 10 odpowiedzi, 5 odpowiedzi, and was last updated 17 years, 11 months temu by terka.
-
AutorWpisy
-
3 października, 2006 o 4:34 pm #2411modrzewUczestnik
Cześć! mam bardzo poważny problem. Samorządowy Zakład Komunalny wykazuje stratę zgodnbie z rozporzadzeniem w sprawie gosp finansowej jednostek i zakładów budżetowych ze stycznia tego roku organ prowadzący podejmuje uchwałę o likwidacji zakładu bużetowego jesli nie spełnia on warunków okreslonych w art.19 U.o.f.p. tzn. nie pokrywa kosztów swojej działalnosci z przychodów. Czy zapis ten obliguje do likwidacji zakładu zawsze w przypadku straty czy organ prowadzący może takiej decyzji nie podejmować?
Kochani pomóżcie ???/4 października, 2006 o 7:26 am #2414igaUczestnikWitaj!
Moim zdaniem – zlikwidowanie zakładu tylko dlatego, że tylko w jednym okresie sprawozdawczym zakład poniósł stratę – jest zbyt daleko idącą interpretacją tego przepisu.
Wynik finansowy ustalasz na poczatku roku następnego za rok poprzedni, podczas gdy decyzję o likwidacji podejmuje się nie później niź do 31 grudnia (nie pisze którego roku). Wszystko zależy od sytuacji ogólnej jednostki, od spodziewanych przychodów również w następnych okresach sprawozdawczych – źródłem pokrycia straty mogą być przecież przychody roku następnego.
Dla mnie najbardziej istotnym byłby fakt, czy taka strata ma charakter trwały. Czy nie można podjać działań umożliwiajacych poprawę kondycji finansowej zakładu.4 października, 2006 o 8:06 am #2418adelaUczestnikWitam
Zawsze zarząd jst musi dokonać analizy przyczyn takiej sytuacji. Czy jest to coś trwałego, czy incydencjonalnego. A co z dotacjami, które mogą być dla zakładu udzielane? Najważniejszy jest próg 50% dotacji. Reszta, to rozważania na temat gospodarności i celowości prowadzenia przez jst takiej działalności, lub zasadności udzielenia odpowiedniego poziomu dotacji do działalności zakładu.
Pozdrawiam4 października, 2006 o 9:38 am #2421terkaUczestnikWitam
Modrzew, nie sądzę, żeby likwidacja zakładu komunalnego była możliwa do realizacji i to z jednej, podstawowej przyczyny – ktoś przecież musi wykonywać zadania jst. Przyjrzyj się dokładnie ich wynikom finansowym w kilku ostatnich latach, zobacz, czy jest to trwała tendencja. Dobrze byłoby zrobić analizę rentowności – ile uzyskują przychodów z tytułu prowadzonej działalności, jakie są ich koszty związane z podstawową działalnością oraz ile wynoszą koszty funkcjonowania zakładu (wynagrodzenia i utrzymania). Być może „przejadają” w nadmiernej ilości srodki, które potem wykazują jako stratę. Zanim cokolwiek zaproponujesz Burmistrzowi, musisz mieć solidne rozeznanie w sytuacji.
Jeżeli możesz, napisz, jaką działalność prowadzi ten zakład.5 października, 2006 o 2:47 pm #2475dotaUczestnikCześć! Warto również rozważyć możliwość przekształcenia w inną formę oraganizacyjno-prawną.
5 października, 2006 o 5:07 pm #2487adelaUczestnikterka, nie zgadzam się, że likwidacja zakładu komunalnego nie jast możliwa. W mieście w którym mieszkam, sam uczestniczyłem przed laty w przekształcaniu pewnego zakresu usług komunalnych. Dzisiaj te i inne usługi wykonują firmy prywatne. W mieście w którym pracuję, na bazie kilku zakładów komunalnych utworzono spółki prawa handlowego. Wszystko funkcjonuje OK
Pozdrawiam6 października, 2006 o 9:14 am #2499terkaUczestnikAdela, zgadzam się z Tobą. I cieszę, się, ze spólki prawa handlowego działają OK. Jednak nie wszystkie zadania moim zdaniem, powinny wykonywać Spółki. Dlatego pytałam Modrzew, jaką działalnośc prowadzi ten zakład. Mam złe doświadczenia ze spólką, administrującą zasobami lokalowymi gminy. Stąd może moje przekonanie, że lepiej realizować pewne zadania w formie jfp, bo można mieć nad tym nadzór.
Natomiast jest dla mnie oczywiste, że zanim audytor wyrazi pogląd, że zakład komunalny jest nierentowny i nalezy go zlikwidować (przekształcić) musi dokładnie przeanalizować jego sytuację finansową.
Pozdrawiam6 października, 2006 o 9:59 am #2500adelaUczestnikTeraz się z Tobą terka zgadzam. Dokładna analiza, powinna być podstawą do dalszego działania. Ktoś kiedyś, w jakimś celu ten zakład powołał. Dzisiaj trzeba się zastanowić, czy musi on funkcjonować, albo, czy określoną działalność jst musi finansować Jeżeli tak, to co zrobić by jst ponosiła jak najniższe i najbardziej racjonalne wydatki na zaspokojenie określonych potrzeb.
6 października, 2006 o 1:36 pm #2510modrzewUczestnikDzięki za to że podjeliście temat mój zakład wykonuje wszystko od zarzadzania mieniem komunalny przez ptransport dzieci do oczyszczania i segregacji smieci. Strata jest tegoroczna i macie racje chyba ten przepis nie musi byc zastosowany od razu. Moje wątpliwości wiążą się z tym czy w rocznym RB-30 może byc wykazana strata czy jako organ nadzorczy poprzez radę mamy podjąć uchwałę o powiększeniu dotacji. I jeszcze jedno a może zakład budżetowy mołby wziąść kredyt??? Jeszcze nie badałam tej sprawy czy ktoś ma taką sytuację? Dziękuję za Wasze zainteresowanie !!!! Pozdrawiam!
6 października, 2006 o 2:02 pm #2514adelaUczestnikWidzę, że ten zakład to istne „mydło i powidło”, chyba to już ewenement. Okresem do rozliczenia jest rok obrachunkowy. Myślę, że przed końcem roku, jeżeli jest to możliwe i konieczne, należy podjąć decyzję o zwiększeniu dotacji, jeśli przewidujecie, że w takim kształcie ten zakład ma dalej funkcjonować. Jeżeli nie, to wykazanie straty zobowiązuje do podjęcia konkretnych działań związanych z likwidacją, czy restrukturyzacją. Ale przyszły rok, to rok wyborczy w samorządach i chyba jest to mało prawdopodobne. W każdym razie widać że przez lata nikt sobie w Twojej jednostce nie zdawał sprawy z konsekwencji funkcjonowania takiej Hybrydy. Pozdrawiam
7 października, 2006 o 10:43 am #2522terkaUczestnikmodrzew, nigdy nie słyszałam, by zakład budżetowy wziąl kredyt.
Moim zdaniem nie moze go wziąć, ponieważ ustawa o finansach publicznych na to nie zezwala.
Jedynie jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągą kredyty (w tym wypadku gmina)
Ponadto gdyby (hipotetycznie rzecz biorąc) zakład budzetowy wziął kredyt i go nie spłacił, bo jego sytuacja finansowa by na to nie pozwoliła, to po jego likwidacji spłacałaby to gmina.
Zakład budżetowy może otrzymać dotacje, co poprawiłoby jego sytuację.
Przyznać dotację można, skoro zezwala na to ustawa, ale to nie jest wyjście z tej sytuacji. Bo w tym roku dacie pewną kwotę, w kolejnym większą, a w kolejnym jeszcze większą. Dotacja „rozleniwia” kierowników zakładów budżetowych, nie motywuje ich do działań zmierzających do poprawy sytuacji. Skoro to taka „hybryda”, należy moim zdaniem przeanalizować, który rodzaj działalności przynosi stratę. Może to takie zadania gminy, które może wykonywać inny podmiot (np. wywóz śmieci).
Pozdrawiam -
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.