plan audytu na rok 2009 prośba o opinię
- This topic has 7 odpowiedzi, 7 odpowiedzi, and was last updated 14 years, 6 months temu by slaw.
-
AutorWpisy
-
1 października, 2009 o 1:20 pm #16114podinspektorUczestnik
witam.
czy ktoś z państwa prowadzi audyt tylko w starostwie/urzędzie miasta bez prowadzenia audytu w jednostkach podległych nadzorowanych?
Bo ostatnio pojawiły się wątpliwości wśród znajomych audytorów co do interpretacji przepisów
iż można tylko w starostwie/urzędzie miasta a w jednostkach podległych można ale nie trzeba?jestem ciekaw Waszej opinii w tej kwestii?
oraz jak w praktyce zapewniacie udział kierowników wszystkich jednostek w których prowadzicie audyt wewnętrzny(jednostki podległe, nadzorowane ) w procesie analizy obszarów ryzyka wykonywanej podczas planu audytu na rok przyszły?
6 października, 2009 o 11:54 am #16160AnonimNieaktywnyWitam
U nas (powiat) prowadzimy audyt we wszystkich jednostkach i w starostwie. Wg mnie audytem trzeba obejmować jednostki, ponieważ przy ustalaniu budżetu, od któego trzeba mieć audytora, bierzemy pod uwagę budżet całego powiatu, a nie tylko urzędu. Starostwo/urząd nie przekracza tego progu jako jednostka budżetowa.
Udział kierowników zapewniam poprzez wysłąnie do wszystkich jednostek taką uproszczoną tabelkę, w której proszę o wskazanie poziomu ryzyka dla 5 głównych obszarów: wykonywanie zadań, księgowość, sprawozdawczość finansowa, zamówienia publiczne, pozyskiwanie środków z UE. Oni odsyłają wypełnione tabelki, ja uśredniam ocenę dla jednostki i dodaję ją do swoich kryteriów i priorytetów kierownictwa (zarządu, skarbnik, sekretarz) – z tego wychodzi mi ocena dla jednostki. Jeżeli z oceny ryzyka „wypadnie” dana jednostka – wtedy zastanawiam się jakie zadanie wykonać w zależności od punktów przyznanych dla danego obszaru.
Trochę skomplikowane, ale przynajmniej jaki taki udział zapewniony 🙂 .
Pozdr.7 października, 2009 o 9:35 am #16165krecikUczestnikWitam !
Pracuję także w starostwie.Przez ostatnie 2 lata starałam sie zapewnić udział w analizie ryzyka kierowników jednostek organizacyjnych. Wysyłałam do nich pismo z prośbą o wskazanie procesów, problemów, które wymagały przeprowadzenia audytu wewnętrznego. Jak łatwo się domyślić nikt nigdy (poza 1 jednostką) nie miał żadnych problemów, więc w planie audytu ujmowałam zadania związane z działalnością urzędu.W trakcie roku okazywało się że pojawiają się problemy z jednostkami, ale te problemy zgłaszał Starosta. Realizowałam więc audyty pozaplanowe w jednostkach na wniosek starosty lub zarządu. Sprawozdanie oczywiście trafiało także do zlecających. W tym momencie działałam bardziej jako audytor zewnętrzny.chyba że cały powiat należałoby traktowac jako 1 dużą jednostkę s.f.p a jej jednostki jako komórki organizacyjne. Tak naprawdę brak jasnego uregulowania prawnego w tym zakresie bardzo utrudnia pracę audytora. Zastanawiam się czy kontynuacja mojego sposobu prowadzenia analizy ryzyka ma jakiś sens. Sposób , który przedstawiła Lainy wydaje mi się dość ciekawy, wart zastanowienia.
Pozdrawiam , Agata!7 października, 2009 o 10:28 am #16169pawelsUczestnikWitam
Według nowego projektu nie będzie już niedomówień. Audyt będziemy prowadzić w całej jst i to chyba lepiej.7 października, 2009 o 10:28 am #16170dorotabUczestnikCześć. Również Starostwo. Audytem obejmuję zarówno urząd jak i jednostki organizacyjne powiatu. Z udziałem kierowników jednostek jak u przedmówcy. Dokonując analizy ryzyka wyodrębniłam podstawowe obszary, podobnie jak lainy: dochody, wydatki, zamówienia publiczne, rachunkowość, sprawozdawczość, kontrola wewnętrzna, nadzór, kontrola finansowa, planowanie budżetu itd. Te obszary odnoszę do wszstkich jednostek organizacyjnych. W tych obszarach audytuje zarówno urząd jak i wybrane na podstawie osądu jednostki. Poza obszarami wspólnymi wyodrębniłam obszary charakterystyczne dla poszczególnych jednostek organizacyjnych np. pomoc osobom niepełnosprawnym /PCPR, PUP/, aktywizacja bezrobotnych /PUP/, standaryzacja /DPS/, inwestycje drogowe /PZDP/(…) i również prowadzę audyt w tych obszarach, obejmujacy siłą rzeczy jedynie jednostki.
W przedmiotowym temacie „namieszało” wprowadzone w 2005 roku sformulowanie w art. 49 ust. 5, że (…) audyt prowadzi się w urzędzie danej jst/ Ale MF poprawiło się wydając interpretację, że audytem można objąć jednostki organizacyjne.7 października, 2009 o 12:08 pm #16173betixUczestnikWitam. Zgadzam się z tym, że kierownicy jednostek nie wskazują tematów, które mogłyby zostac objete audytem wewnetrzym, a jesli juz to czynią to bardzo niechetnie. Ogólnie zawsze wszystko jest w porzadku i gra muzyka. Dziwi jednak fakt, ze komórka kontroli wewnętrznej ma pełne rece roboty… Kiedyś tak jak krecik wystepowałam do kierowników aby przedstawiali swoje propozycje do planu. Z uwagi na skutek tych wystapien (patrz wyżej), aktualnie wysyłam im tabelę z obszarami audytu określonymi przeze mnie (np. zamówienai publiczne , środki z UE) i prosze ich o uszeregowanie ich pod wzgledem wazności (z punktu widzenia ich jako zarządzających jednostka). Prawda jest taka, ze odwalam za nich ta robotę i ułatwiając dokonanie wyboru. Audyt prowadzę zarówno w urzedzie jak i poza nim czyli w pozostałych jednostkach.
10 października, 2009 o 8:11 am #16222podinspektorUczestnikdziękuje wszystkim
10 października, 2009 o 2:01 pm #16228slawUczestnikrównież powiat.
Ja także przeprowadzam audyt w jednostkach organizacyjnych. Prace nad planem audytu rozpoczynam od przesłania opracowanego przeze mnie kwestionariusz kontroli wewnętrznej z zestawem pytań dotyczących funkcjonowania jednostki, jej zarządzania itp. W oparciu o uzyskane odpowiedzi wybieram oprócz standardowych obszarów, które szanowni audytorzy wymienialiście również obszary, które uwidaczniają się w oparciu o analizę kwestionariuszy. Dopiero później przygotowuję obszary i zadania z prośbą o przydzielenie poszczególnym obszarom priorytetu kierownictwa.
pozdrawiam -
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.