realizacja zadań z wieloletniego programu inwestycyjnego
- This topic has 14 odpowiedzi, 6 odpowiedzi, and was last updated 15 years, 9 months temu by dorotab.
-
AutorWpisy
-
24 lipca, 2008 o 2:01 pm #11699mk7Uczestnik
Witam Wszystkich. Wiem że jest straszliwy upał i ciężko się myśli, ale może ktoś z Was robił audyt nt. „realizacja zadań z wieloletniego programu inwestycyjnego”.nie bardzo wiem od czego zacząć, co brać pod uwagę. Będę wdzięczna za wszystkie wskazówki.
Pozdrawiam.25 lipca, 2008 o 12:56 pm #11730mk7Uczestnikjeszcze raz się przypominam. Pomóżcie. Może ktoś ma jakieś pomysły na ten mój temat.
25 lipca, 2008 o 2:18 pm #11733AnonimNieaktywnyWitam
Co prawda, ja nie robiłam dokładnie takiego audytu, ale generalnie analizowałam cały proces inwestycyjny pod kątem zgodności z aktami wewnętrznymi (właśnie z takimi o jakich wspominasz), prawem budowlanym, zamówieniami publicznymi, podział kompetencji, obieg dokumentów finansowo-księgowych. Myślę, że w Twoim zadaniu można by było przejść od ogółu do szczegółu. Zbadać:
– kto jest odpowiedzialny za tworzenie takiego planu,
– procedury jego aktualizacji,
– na jakiej podstawie określa się wartość szacunkową.
– czy środki w budżecie są zabezpieczone,
– jakie są kryteria przyjęcia danej inwestycji do realizacji w danym roku, kto o tym decyduje?
A tak naprawdę zbadałabym to samo, co i u mnie. Najpierw wszystkie procedury dotyczące realizacji inwestycji (np.regulamin zamówień publicznych, obieg dokumentów, zwłaszcza faktur), a potem wybrałabym jakieś konkretne zrealizowane inwestycje (biorąc pod uwagę stan zakończenia, wartość całkowitą itp.) i na ich przykładzie sprawdziła funkcjonowanie systemu.
Albo podzieliłabym zadanie na obszary np. spełnianie wymogów z prawa budowlanego (o ile oczywiście takie będziesz sprawdzała), przygotowanie i realizacjia zamówień publicznych, odbiór inwestycji, rozliczenie inwestycji, terminowość inwestyji. Po wyznaczeniu obszarów, do każdego z nich sprawdziłabym kilka inwestycji i wyszłoby, czy jest dobrze czy nie.Ale się rozpisałam.Nie wiem czy cokolwiek Ci to pomoże, ale zawsze to coś… 😕
Poza tym zadanie, o którym piszesz – wydaje mi się, że jest bardzo rozległe i tak naprawdę wszystko można pod to podpiąć.
Poczekamy, zobaczymy, co inni powiedzą. 😀
Pozdrawiam25 lipca, 2008 o 2:38 pm #11735adejkUczestnikja kiedyś robiłam coś podobnego:wink: zatem: przede wszystkim analizowałam w jaki sposób uchwalany jest plan wieloletni (czy jest akt prawny (uchwała RM). zrobiłam skomplikowany diagram wskazujący na kolejność poszczególnych etapów opracowywania i uchwalania WPI a potem analizowałam jak to jest w rzeczywistości. Sprawdzałam czy WPI jest aktualizowane (u mnie była możliwość robienia tego corocznie) i jakiego rodzaju były to zmiany. Oczywiście analizowałam źródła zapisów w WPI (konkretnie na przykładzie projektów finansowanych z UE, bo załacznikiem do wniosku o dofinansowanie jest WPI). Swoją drogą to zadanie było mało przyjemne i bardzo pracochłonne 😡
26 lipca, 2008 o 8:20 am #11743noemi370UczestnikWitam,
z zainteresowaniem przeczytałam post, bo zapowiedziano mi już poza planem badanie procesu inwectycyjnego ze szczególnym uwzglęnieniem zmian w trakcie (umowy na roboty dodatkowe, ew. uzupełniające). Jak to badać? Dla mnie jest to takie bardzo płynne, mam na myśli, że w granicach określonych ustawą pzp zawsze można to uzasadnić…
Lainy czy zwracałaś na to uwagę?26 lipca, 2008 o 11:27 am #11751AnonimNieaktywnyWitam
Bardziej skupiłam się na zmianie umów aneksami i spełnieniu wymogów z art. 144. Co do zamówień uzupełniających i dodatkowych to jakoś mi ta kwestia umknęła 😕 .
Najwyżej sprawdzę przy okazji zadania dotyczącego wyłącznie zamówień publicznych 😉
Pozdrawiam26 lipca, 2008 o 11:50 am #11752noemi370UczestnikA w ramach art. 144 na co zwracałaś uwagę? Jakie kryteria? A ja i tak nie wiem jak mam się do roboty zabrać 😐 Bo myślę sobie, że jeżeli coś jest zgodne z ustawą to jak można to usprawnić przy np. planowaniu? 😕
Dziękuję za podpowiedź.26 lipca, 2008 o 12:10 pm #11755AnonimNieaktywnyJak jest coś niezgodnego z ustawą – to wtedy zamieniam się błyskawicznie w kontrolera 🙂 i poprostu wskazuję nieprawidłowości. Poprzez ich wskazanie, również przyczyniam się do usprawnienia działalności, bo dana komórka nie będzie w przyszłości (miejmy nadzieję) powtarzała błędów – a nuż żyli do tej pory w nieświadomości 😉 .
U mnie w tym zadaniu dwa razy dochodziło do zmiany terminu wykonania przedmiotu umowy z powodu niekorzystnych warunków atmosefrycznych (roboty budowlane). Wystąpienie tego zjawiska nie było w żaden sposób udokumentowane. Ponadto aneksy nie były konsultowane z radcą prawnym. Dlatego oprócz wskazania nieprawidłowości samej w spobie, zaleciłam, aby na przyszłość dokumentować wystąpienie przyczyny zmiany, jak również konsultować wszystkie zmiany umów z radcą prawnym (jako kolejnym ogniwem systemu kontroli wewnętrznej). I tym samym konieczna była zmiana regulaminu udzielania zamówień publicznych w jednostce, aby uwzględnić radcę prawnego w całym procesie. I tyle….
Niestety, czasami nasza rola sprowadza się w niektórych przypadach do kontroli. Ale ja tłumaczę to w sposób, o którym pisałam na samym początku. Niestety nie możemy uniknąć w niektórych zadaniach wyłącznie wskazania nieprawidłowości, ale przecież na tej podstawie ludzie się uczą (czasami opornie, ale jednak 😉 )A jeżeli postępowanie jest zgodne z ustawą, to znaczy dla mnie, że system kontroli jest sprawny i należy się tylko cieszyć…
26 lipca, 2008 o 12:17 pm #11756noemi370UczestnikLainy dziękuję za odpowiedź.
Być może ktoś zalecał jakieś usprawnienia w planowaniu, tak żeby ograniczyć później umowy na roboty dodatkowe?Noemi
26 lipca, 2008 o 12:46 pm #11757AnonimNieaktywnyMi narazie nie przychodzi nic do głowy, może jedynie zapewnienie odpowiednich szkoleń w tym zakresie (jeżeli chodzi o sporządzanie siwz). Ponadto, jeżeli występują jakieś uchybienia w planowaniu, które potem skutkują kolejnymi uchybieniami – to może kwalifikacje osób odpowiedzialnych za obszar są niewystarczające….
Pozdrawiam26 lipca, 2008 o 2:37 pm #11763dorotabUczestnikzgodnie z definicją zamówienia dodatkowe są to zamówienia na roboty, których nie dało się przewidzieć w momencie planowania. Nie widzę więc możliwości przeciwdziałania. Chyba, że nazywa się zamówieniem dodatkowym coś, o czym zamawiający najzwyczajniej zapomniał.
31 lipca, 2008 o 9:16 am #11811k-asiekUczestnikJa robiłam zadanie w obszarze robotu dodatkowe. Przede wszystkim jest to dopuszczalne, pod warunkiem nieprzewidywalności w momencie zamawiania, czyli np dopuszczalne jest dodatkowe kopanie dołów (bo okazało się podczas prac wykopkowych że podłoże jest niestabilne) a niedopuszczalne jeśli zostało nam troche kasy to zrobimy jeszcze dalszy kawałek asfaltu. Do każdego dodatkowego powinien być sporządzony protokół konieczności podpisany przez inspektora nadzoru, wartość nie może przekraczać 20% wartości zamówienia, to tyle co pamietam, jak sobie przypomnę coś jeszcze to napiszę. Pozdrawiam
31 lipca, 2008 o 9:17 am #11812k-asiekUczestnikJa robiłam zadanie w obszarze robotu dodatkowe. Przede wszystkim jest to dopuszczalne, pod warunkiem nieprzewidywalności w momencie zamawiania, czyli np dopuszczalne jest dodatkowe kopanie dołów (bo okazało się podczas prac wykopkowych że podłoże jest niestabilne) a niedopuszczalne jeśli zostało nam troche kasy to zrobimy jeszcze dalszy kawałek asfaltu. Do każdego dodatkowego powinien być sporządzony protokół konieczności podpisany przez inspektora nadzoru, wartość nie może przekraczać 20% wartości zamówienia, to tyle co pamietam, jak sobie przypomnę coś jeszcze to napiszę. Pozdrawiam
31 lipca, 2008 o 9:20 am #11813k-asiekUczestnikAle ale przypomniało mi się, najwazniejsze wtym wszystkim: SIWZ musi przewidywać możliwość udzielania robót dodatkowych. 😀
31 lipca, 2008 o 9:34 am #11814dorotabUczestnikCześć. SIWZ musi zawierać informację o przewidywanych zamówieniach uzupełniających. Nie musi natomiast zawierać informacji o zamówieniach dodatkowych, właśnie ze względu na ich nieprzewidywalność.
-
AutorWpisy
- Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.