piątek, 26 kwietnia, 2024

iga

Odpowiedź forum utworzona

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 23)
  • Autor
    Wpisy
  • W odpowiedzi na: główny księgowy POMÓŻCIE!!!! #9390
    iga
    Uczestnik

    Najlepiej zwrócić się o interpretację do źródła, ale jeśli mało czasu to może wystarczy metoda dedukcji 🙂 stare przepisy uofp zmuszały główne księgowe mające średnie wykształcenie do uzupełniania wykształcenia w specjalności rachunkowość. Wiele uczelni specjalność RACHUNKOWOść prowadziło i prowadzi właśnie na Wydziale Zarządzania i marketingu, w tym znana wszystkim Akademia Ekonomiczna w Krakowie 🙂 Główny księgowy prowadzi rachunkowośc jednostki, więc skoro taka specjalnośc jest na Wydziale Zarządzania i Marketingu, to….. 🙂

    W odpowiedzi na: firma audytorska #5911
    iga
    Uczestnik

    Może to Ci pomoże:
    Komunikat nr 20

    Krajowej Rady Biegłych Rewidentów
    z dnia 16 listopada 2004 r.
    w sprawie audytu wykorzystania środków z funduszy Unii Europejskiej

    Krajowa Rada Biegłych Rewidentów informuje, że kwestię dotyczącą tego, kto powinien przeprowadzać audyt wykorzystania środków z funduszy Unii Europejskiej rozstrzygają warunki przyznania tych środków.
    Warunki te określają, jakie wymagania musi spełniać podmiot przeprowadzający audyt, a więc wskazują jednoznacznie, czy ma to być niezależny biegły rewident, czy też np. audytor wewnętrzny.
    W sytuacji, kiedy postawiony jest warunek przeprowadzenia audytu przez niezależnego biegłego rewidenta, usługa taka zgodnie z przepisami Kodeksu etyki zawodowej biegłych rewidentów jest usługą poświadczającą i zdaniem Krajowej Rady Biegłych Rewidentów musi być wykonana przez biegłego rewidenta wpisanego na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, działającego w ramach podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych.
    Usługi poświadczające wykonywane przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, należy kwalifikować jako „ekspertyzy i opinie ekonomiczne” (art. 10 ust. 3 pkt 2 ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie), co w Polskiej Klasyfikacji Działalności odpowiada symbolowi podklasy – 74.87.B.

    W odpowiedzi na: firma audytorska #5904
    iga
    Uczestnik

    skoro zatrudniasz 4 biegłych to na pewno znasz komunikat Nr 20 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 16.11.2004r. 2 w sprawie audytu wykorzystania środków z Funduszy UE oraz Stanowisko KRBR z 10 maja 2005r. w sprawie usług wykonywanych przez biegłych rewidentów uznawanych za usługi poswiadczające – Tworzysz podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych? ❓

    W odpowiedzi na: nowe rozporządzenie. #5201
    iga
    Uczestnik

    Zwracam uwagę – zaplanował – czas przeszły dokonany, przygotowuje plan czas przyszły – i jeszcze przygotowuje plan a nie harmonogram planu 🙂
    ponadto audytor może być audytorem jst – bo gmina przekroczyła próg, a może być audytorem tylko Urzędu, bo Urząd przekroczył próg 😀 , a to już 2 różne historie……

    W odpowiedzi na: nowe rozporządzenie. #5149
    iga
    Uczestnik

    Ja nie napisałam po co rozmawiać z kierownikami jednostek podległych i nadzorowanych jak do tej pory zawsze brałam pod uwagę ich zdanie przy ocenie ryzyka. Zwracam uwagę na coś innego, nie mogę bez przeprowadzenia analizy ryzyka wybrac jednostki do której pójdę, a jak już mam zrobioną analize ryzyka to mam już praktycznie gotowy plan. Co mogę wtedy uzgadniac jeszcze z kierownikami tych jednostek i jaki plan z nimi przygotowywac? Zwracam uwagę na §11.1 – plan robi sie tylko jeden.

    W odpowiedzi na: nowe rozporządzenie. #5145
    iga
    Uczestnik

    Pięknie to wygląda w Urzędach Skarbowych, ale zupełnie już inaczej w samorządzie. Dodajmy, że wszystkie Urzędy Skarbowe realizują tego samego rodzaju zadania, a np. gmina ma kilkadziesiąt jednostek nadzorowanych i podległych w tym Urząd Gminy – a każda z tych jednostek charakteryzuje się innym poziomem ryzyka.
    Dla mnie sprzeczność jest w konstrukcji samego zdania – jak mogę przygotowywać plan w jednostkach które sobie zaplanowałam . …………..

    W odpowiedzi na: Regulacje wewnętrzne jednostki #2815
    iga
    Uczestnik

    To jeszzce raz ja 😀
    Polecam jeszcze Art. 17.uofp Jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone jedynie w formach przewidzianych ustawami

    W odpowiedzi na: Regulacje wewnętrzne jednostki #2814
    iga
    Uczestnik

    SONI Polecam:
    1.Ustawa z dnia 21 stycznia 2000r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, art.29
    2.Rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17 lutego 1992r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru instytucji kultury (Dz.U. Nr 20 poz.80)
    3.Art.5 ust.7 uofp
    Mówimy o planie kont , a nie sposobach rozliczania się instytucji kultury. Ponadto – samorządowa jednostka kultury powołana na tej podstawie o której mówię w poprzednim poście ma OSOBOWOŚĆ PRAWNĄ i nie stosuje sie do niej rozporządzenie o sprawozdawczosci budzetowej typu RB! nie jest ani jednostką budżetową, ani zakładem budżetowym (uofp) ani inna jednostką tam wymienioną…. Nie stosuje się do nich również rozporządzenie o szczególnych zasadach rachunkowości…….. wydane przez Ministra finansów na podstawie delegacji art.14 uofp.
    Pierwsze nalezy sprawdzić na jakiej podstawie jednostka została powołana STATUT – jeżeli na podstawie ustawy o organizowaniu działalności kulturalnej przy budowaniu planu kont zastosować się do ustawy o rachunkowości z wyłączeniami jakie wprowadza ustawa szczególna, czyli rozdział 3 ustawy o prowadzeniu działalności kulturalnej..

    W odpowiedzi na: Regulacje wewnętrzne jednostki #2790
    iga
    Uczestnik

    Jeśli jest to jednostka powołana w oparciu o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Dz.U.z 2001r., Nr13 poz123 tekst jedn. z późn. zm. to rozdz. 3 tej ustawy i ustawa o rachunkowości

    W odpowiedzi na: międzynarodowe standardy rachunkowości #2601
    iga
    Uczestnik

    Grand nie strasz zakładów budżetowych aktywami i rezerwami z tyt. podatku dochodowego 😀 !
    ustawa o rachunkowości art. 10. (33) W przypadku gdy roczne sprawozdanie finansowe jednostki nie podlega obowiązkowi badania i ogłoszenia w myśl art. 64 ust. 1, to może ona odstąpić od ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
    oraz Art. 80. 1. Do jednostek, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4, nie stosuje się przepisów rozdziałów 5, 6 i 7 ustawy. – chodzi tu m.in. o zakłady budzetowe i rozdział dotyczący sprawozdań finansowych, a więc i obowiązku badania

    W odpowiedzi na: międzynarodowe standardy rachunkowości #2596
    iga
    Uczestnik

    To jeszcze raz ja 🙂
    Moje ostatnie zdanie wcale nie oznacza, że chcę poznać szczegóły o twojej jednostce – wręcz przeciwnie- szanujmy tajemnice naszych jednostek. które nam powierzono…

    W odpowiedzi na: międzynarodowe standardy rachunkowości #2595
    iga
    Uczestnik

    Moim zdaniem wszystko zależy od analizy majątkowej i finansowej jednostki oraz wpływu podjętej decyzji na wynik finansowy jednostki. Jest MSR 19, ale przede wszystkim jest zasada istotności – art.8 pkt.1 ustawy o rachunkowości. „Dokonując wyboru rozwiązań dopuszczonych ustawą i dostosowując je do potrzeb jednostki, należy zapewnić wyodrębnienie w rachunkowości wszystkich zdarzeń istotnych do oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki, przy zachowaniu zasady ostrożności”
    Pragnę zwrócić uwagę, że jednostki budżetowe nie są nastawione na osiąganie zysków finansowych, a na zaspokajanie potrzeb społecznych (najlepiej w jak najbardziej efektywny i gospodarny sposób) i nie sporządzają Rachunku Zysków i Strat. Kierownik jednostki podejmuje decyzję w polityce rachunkowosci o konieczności tworzenia rezerw, a czy miał rację czy nie – nie da się stwierdzić bez analizy związanych z tym wielkości finansowych i nie tylko.

    W odpowiedzi na: Zasady obiegu dokumentu #2577
    iga
    Uczestnik

    Ja bym sie zastanawiała na celowością takiego zapisu. W sytuacji, gdy cytowane wyżej przepisy obowiązywały i ich przestrzeganie było kontrolowane przez organy skarbowe zapis taki miał sens. Wymagało to prowadzenia takiej ewidencji księgowej, która umożliwiłaby sprawdzenie przestrzegania w/w procedur.
    Obecnie, skoro cytowane przepisy nie obowiązują, zapis taki wydaje się być niecelowy. Z reguły jednostki stosują inne zabezpieczenia ograniczające płatności gotówkowe, np. max wysokość pogotowia kasowego, max. wysokość udzielanej zaliczki gotówkowej, wymóg płatności za pośrednictwem rachunku bankowego w sytuacji gdy strona ma rachunek bankowy.

    W odpowiedzi na: Zasady obiegu dokumentu #2562
    iga
    Uczestnik

    a dokładniej 😀 :
    Art. 22. 1. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:
    1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
    2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.
    2. Przedsiębiorca będący członkiem spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej może realizować obowiązek określony w ust. 1 za pośrednictwem rachunku w tej spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.
    3. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wykonywania i pośrednictwa w realizowaniu przekazów pieniężnych w obrocie zagranicznym stosuje odpowiednio przepisy art. 63g i art. 111 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.1)).
    Dorota B ma rację, że można się tym posiłkować do opracowywania wewnetrznych procedur kontroli operacji gotówkowych i bankowych

    W odpowiedzi na: Zasady obiegu dokumentu #2561
    iga
    Uczestnik

    Po pierwsze prawo o działalności gospodarczej uległo poważnym zmianom i tam już tego artykułu nie ma. Weszła ustawa o swobodzie gospodarczej, gdzie te zapisy już też brzmią inaczej – wprowadza ona obowiazek dokonywania operacji za pośrednictwem rachunku bankowego w przypadku gdy jedna ze stron transakcji jest przedsiebiorcą.
    Pozdrawiam

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 23)