poniedziałek, 13 maja, 2024

mir

Odpowiedź forum utworzona

Oglądasz 6 wpisów - 46 z 51 (wszystkich: 51)
  • Autor
    Wpisy
  • W odpowiedzi na: audyt w SP ZOZ #4401
    mir
    Uczestnik

    Renatko Ministerstwo Finansów u podstaw założyło rozdział audytu wewnetrznego od kontroli finansowej. I tego proponuje się trzymać. Powinnaś uwzględnić także inny podział :
    Kontrola wewnętrzna, w tym kontrola finansowa dzieli sie na kontrole funkcjonalna ( na stanowisku pracy) i instytucjonalną .
    Obowiązkową dokumentacją Działu/ Sekcji Kontroli jest regulamin organizacyjny, procedury kontroli, plan roczny i sprawozdanie roczne. Do każdej kontroli powinnaś miec upoważnienie, program/ plan kontroli, protokół kontroli.
    Wprawdzie ostatnim czasie w ksiegarniach nie ukazywały sie żadne publikacje dotyczące kontroli, tylko z zakresu audytu, ale proponuje poczytać standardy MF i odnieść się do publikacji starszych min. E.Saundesa – PIKW Warszawa. Księgarnia PWE i niektóre uczelnie wyższe także publikują i wydają pozycje w tym zakresie. Pozdrawiam. Mir

    W odpowiedzi na: Obszary audytu w służbie zdrowia #4143
    mir
    Uczestnik

    Szarob prezentując materiał zaznaczyłam metodologie opracowania tj obszar – elementy obszaru. Spisując pewne zdarzenia łatwiej mi potem wydzielć czynniki ryzyka i sporządzać analizę .
    Co do obszaru usług położniczych – opisałam je w innym ujęci tzn. wyselekcjonowałam grupę i wskazałam podział, a przez to rożnorodności wpodejsciu do procesu pielęgnowania kobiet. W zestawieniu czynności położniczych mozna wydzielić czynnosci wspólne zw. pielęgnowanie podstawowe (pomiar RR, temperatury…) i pielegnowanie specjalistyczne w odniesieniu do danej jednostki chorobowej. ( Ten podział także dotyczy świadczen lekarskich i pielęgniarskich – np opieka nad pacjentem z zapaleniem płuc i z zapaleniem wątroby ma pewne czynności wspólne, ale inne jest podejście do zbierania wywiadu, badania, diagnozowania, leczenia,opieki, diety pielęgnacji, obserwacji , zaleceń itp. Podobnie z pielęgnacja pacjentki po porodzie drogami natury, gdzie zaistniała potrzeba nacięcia krocza pacjentki, rana powstaje także przy cięciu cesarskim. Pewne parametry obserwacji i pielegnacji są wspólne, ale sa także specyficzne.
    Co do celu np. I.ocena jakości świadczonych usług, II organizacja usług, III prawidłowość wydatkowania środków pieniężnych na usługi.

    Przy okazji odpowiem na pytania związane z zapisami BHP w dwóch obszarach ( jakości i ochrony i bezpieczeństwa).
    Uszczególawiając Obszar ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
    Zintegrowany system zarządzania jakością – PN – EN ISO 9001 : 2001,
    BHP – PN- N 18001: 2004
    Środowisko – PN – EN ISO 14001:1998,

    OCHRONA I BEZPIECZEŃSTWO zawiera obszar BHP, ale sposób oceny jest zupełnie inny.

    Proponowałam by wystąpić do Adminu o przygotowanie zakładki umozliwiajacej sporządzenie placówek zoz, w której są zatrudnieni audytorzy.

    Miłego dnia

    W odpowiedzi na: Obszary audytu w służbie zdrowia #4129
    mir
    Uczestnik

    Witam Założenia organiztorów dobre, ale wskaźnik wymiany informacji niski 😥 Na 653 osób oglądających tylko 6 propozycji.
    Zgodnie z ustaleniami przesyłam część materiału.
    Metodologia przedstawionych obszarów zoz (nie ryzyka) – obszar wraz z elementami składowymi

    II. ZASOBY LUDZKIE
    1.POLITYKA KADROWA I ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
    1)Regulamin Pracy,
    – Katalog opisów stanowisk ( wzorzec zadań, uprawnień i obowiązków na stanowiskach),
    – procedury zatrudnienia
    2)Planowanie zatrudnienia,
    -Rekrutacja – nabór personelu , w tym konkursy na stanowiska,
    3)Zatrudnienie
    -Analiza stanu zatrudnienia, w tym wskaźniki zatrudnienia
    -w ramach umów o pracę,
    -w ramach umów cywilno – prawne tj: umowy zlecenie, umowy na świadczenie usług medycznych tzw. kontrakty,
    -wg grup zawodowych.
    4)Ruch pracowników
    – adaptacja, rozwój (karty kariery zawodowej pracowników),
    -Rotacja,
    – Redukcja, ograniczanie zatrudnienia,

    5)Ocena pracowników
    -ankietyzacja,
    -nagradzanie i karanie pracowników.
    -motywowanie pozafinansowe np. odznaczenia itp.

    6)Koordynacja badań lekarskich pracowników *- może być w BHP
    7)Ewidencja czasu pracy
    -Czas pracy – wymiar, odpoczynek dobowy i tygodniowy, przerwy,
    -System czasu pracy – podstawowy, równoważny, dozór, praca w ruchu ciągłym, przerywany czas pracy, zadaniowy cz.p, skrócony cz.p. skrócony cz.p praca weekendowa, praca w niedziele święta, praca w nocy, dyżur,
    -urlopy, zwolnienia lekarskie,
    -godziny nadliczbowe – rekompensata,
    -ewidencja czasu pracy -listy obecności, karta ewidencji czasu pracy pracownika, harmonogram czasu pracy,
    -kontrola dyscypliny pracy,
    -sankcje za naruszenie przepisów o czasie pracy.

    8)Podróże służbowe
    9)Dokumentacja kadrowa
    -umowy, akta osobowe, świadectwa pracy,
    10)Program kadrowo- płacowy,
    11)PŁATNIK – współpraca z ZUS,
    12)Współpraca z GUS.

    WYNAGRODZENIA – przeniesione do części finansowej

    2.SZKOLENIE
    Szkolenie personelu
    a)szkolenia podstawowe ( bhp9 wstępne , okresowe), p/poż, oc, informacji niejawnej, tajemnicy zakładowej jakości, wewnątrzzakładowe, wewnątrzkomórkowe itp.
    b)szkolenia personelu poza jednostkę tzw. wyjazdowe
    -uzupełniające wykształcenie ( .podyplomowe, magisterskie uzupełniające, licencjackie, pomostowe IV/III sem dla pielęgniarek,
    -szkolenia specjalizacyjne
    -kursy specjalistyczne,
    -kursy kwalifikacyjne
    -inne formy doskonalenia zawodowego.

    3. ZAKŁADOWY FUNDUSZ ŚWIADCZEŃ SOCJALNYCH
    1) Odpis FŚS,
    2) Regulamin FŚS,
    3) Umowy
    -świadczenia zwrotne
    -świadczenia bezzwrotne.
    4) Windykacja należności.

    PLACÓWKA NAUKOWO- DYDAKTYCZNA
    WSzZ, jako jednostka szkoląca
    a)specjalizacje , w tym rezydentura,
    b)staże cząstkowe/ kierunkowe
    c)staże podyplomowe,
    d)przeszkolenie po przerwie 5 letniej w pracy dla pielęgniarek,
    e)praktyki zawodowe studenckie,
    f)praktyki zawodowe uczniów,
    g)konferencje naukowo- szkoleniowe,
    h)programy naukowe
    i)publikacje naukowe

    USŁUGI ZDROWOTNE – DZIAŁALNOŚĆ PODSTAWOWA
    1. ŚWIADCZENIA ZDROWOTNE
    1) Umowa lecznictwo szpitalne (stacjonarna opieka zdrowotna) patrz umowy z NFZ / MZ *
    a. SOR ( Ratownictwo medyczne)
    – hospitalizacja 24 h, 72h,
    – łóżka intensywnego nadzoru SOR,
    – Sala operacyjna
    – Ambulatorium Chirurgiczne,
    – Ambulatorium zachowawcze ( internistyczne, pediatryczne)

    b. Izba Przyjęć *
    c. oddziały szpitalne

    2) Umowa – pomoc doraźna i transport
    – Zespoły wyjazdowe „R”, „W”, „N” „K”
    – Transport sanitarny

    3) Umowa na specjalistyczną opiekę ambulatoryjną
    -Poradnie i Pracownie
    4) Umowa ambulatoryjna opieka specjalistyczna – świadczenia współfinansujące,
    5) Programy terapeutyczne (leki)
    6) Chemioterapia –leki
    7) Świadczenia odrębnie kontraktowane
    8) Umowa na świadczenia w ramach nocnej i świątecznej podstawowej opieki zdrowotnej *

    1) Umowy na programy zdrowotne, (MZ)
    2) Umowy na programy profilaktyczne (MZ)
    3) Programy kliniczne (MZ)

    CIĄGŁOŚĆ OPIEKI
    1.Odmowa przyjęcia w Izbie Przyjęć
    2.Przyjęcie pacjenta w Izbie Przyjęć
    3.Przyjęcie pacjenta w oddziały,
    4.Przepustki * – aktualnie chyba są wycofane formalnie
    5.Ruch między oddziałowy * – aktualnie NIZ. Nie uwzględnia
    6.Wypisy
    7.Lista oczekujących na przyjęcie, świadczenia,
    8.Konsultacje lekarskie ( wewnętrzne, zewnętrzne)

    ŚWIADCZENIA MEDYCZNE
    1.Proces leczenia
    1)Rozpoznanie , badania, diagnozowanie i terapia (ICD 9, ICD 10)
    2)Orzekanie i opiniowanie stanu zdrowia pacjenta
    2.Zabiegi operacyjne
    3.Anestezjologia
    4.Gospodarka lekami
    5.Gospodarka preparatami krwi i krwiopochodnymi
    6.Gospodarka środkami medycznymi ( stenty, implanty, endoprotezy ,klipsy itp.)
    7.Badanie i terapia psychologiczna
    8.Badanie i terapia logopedyczna
    9.Dokumentacja medyczna * może być oddzielny obszar

    ŚWIADCZENIA DIAGNOSTYCZNO- TERAPEUTYCZNE
    1.Diagnostyka obrazowa
    2.Diagnostyka laboratoryjna
    3.Diagnostyka obrazowo – inwazyjna
    4.Diagnostyka histopatologiczna

    ŚWIADCZENIA PIELĘGNIARSKIE
    1.Proces pielęgnowania (Rozpoznanie , badania, diagnozowanie , pielęgnowanie)
    1)pielęgnowanie podstawowe,
    2)pielęgnacja i opieka nad pacjentem w jednostkach chorobowych
    2.Zabiegi pielęgniarskie,
    3. Współudział w zabiegach terapeutyczno- leczniczych,
    4.Praca w zespole multidyscyplinarnym
    5.Dokumentacja pielęgniarska* może być oddzielny obszar

    ŚWIADCZENIA POŁOŻNICZE
    1.Proces pielęgnowania
    1)pielęgnowanie podstawowe
    2)pielęgnacja i opieka nad ciężarną
    3)pielęgnacja i opieka nad pacjentką w patologii ciąży
    4)opieka nad rodzącą”
    -poród drogami natury,
    -poród zakończony cięciem cesarskim
    5)pielęgnacja i opieka nad pacjentką po porodzie, w połogu

    2.Opieka neonatologiczna – w stanie fizjologicznym , w stanie patologii.

    3.Dokumentacja położnicza* może być oddzielny obszar – dokumentacja medyczna

    Może przedstawiony materiał zostanie wykorzystany do opracownaia standardowego obszar zoz. Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: Obszary audytu w służbie zdrowia #4075
    mir
    Uczestnik

    Dziękuję za opinie, w najbliższych dniach postaram sie uszczególowić zaproponowane obszary. Ps. Powinnam przedstawić ten materiał w tabeli, zawarłe byby dane szczegółowe (nie wiem jak przygotować tabelę w tym programie).
    Miłego dnia.

    W odpowiedzi na: Obszary audytu w służbie zdrowia #4072
    mir
    Uczestnik

    Witam Proponuję następującą klasyfikację obszarów w zoz

    I ORGANIZACJA
    1. NADZÓR
    1) Organ załozycielski
    2) Rada Społeczna
    2. STRUKTURA ORGANIZACYJNA zakładu, pionów,działów

    II ZARZĄDZANIE OGÓLNE
    1) Zarządzanie ogólne
    2) Obsługa organizacyjno – prawna
    3) Obsługa administracyjno – infromacyjna
    4) Obieg i archiwizacja dokumentów
    5) Działalność markietingowa

    III ZASOBY LUDZKIE
    1) Polityka kadrowa i zarządzanie zasobami ludzkimi
    2) Szkolenie personelu
    3) Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

    IV ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ, ŚRODOWISKIEM I BEZPIECZEŃSTWEM
    1) Zarządzanie jakościa (ISO, Akredytacja PNJ itp)
    2) Zarzadzanie środowiskiem
    3) Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

    V ZARZĄDZANIE ZASOBAMI
    I. ZARZĄDZANIE EKONOMICZNO- FINANSOWE
    1) Planowanie i realizacja budżetu
    2) Rachunkowość
    3) Gromadzenie środków publicznych
    4) Zamówienia publiczne
    5) Aktywa obrotowe
    5) Aktywa trawłe
    6) Wydatki
    7) Fundusze i programy
    8) Analiza kosztów
    9 Kasa ZApomogowo- Pożyczkowa
    10) Inne np. Depozyty wartościowe, dzierżawy itp

    II ZARZĄDZANIE TECHNICZNO- EKSPLOATACYJNE
    1) Zaopatrzenie i zakupy bieżące
    2) Magazyny
    3) Zarządzanie infrastruktura, obiektami i lokalami
    4) Eksploatacja i gospodarka mediami
    5) Gospodarka odpadami
    6) Zarządzanie sprzętem i sprzetem medycznym
    7) Usługi teleinformacyjne
    8) Usługi transportowe
    9) Usługi pralnicze
    10 ) Inna działalność gospodarcza

    VI USŁUGI ZDROWOTNE
    1) Świadczenia zdrowotne ( umowy z NFZ, MZ itp)
    2) Świadczenia medyczne
    3) Świadczenia diagnostyczno- terapeutyczne
    4) Świadczenia pielęgniarskie
    5) Dietetyka stosowana i odżywianie
    6)Świdczenia z zakresu rehabilitacji i fizjoterapii
    7) Profilaktyka i promocja zdrowia
    8) Działolnośc ogólnmedyczna
    a) Higiena środowiska szpitalnego
    b) Prawa pacjenta
    c) Opieka duszpasterska

    VI DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNO- NAUKOWA

    VII OCHRONA I BEZPIECZEŃSTWO
    1) Polityka bezpieczeństwa
    2) Bezpieczeństwo Przeciwpożarowe
    3) Bezpieczeństwo i higiena pracy
    4) Zarządzanie kryzysowe

    VIII AUDYT I KONTROLA

    IX WIĘZI
    1) Makrootoczenie
    2) Otoczenie konkurencyjne

    Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: Audyt kontraktów – bardzo proszę o pomoc!!! #3721
    mir
    Uczestnik

    Kontrakty można analizować pod kątem zawartych umów z NFZ, jaki i z podwykonanwcami usług?
    W pierwszym zakresie poprzedni zestaw pytań zawiera wiele cennych uwag.
    Proponuję także przeanalizować kontrakty pod kątem umów zawartych na świadczenia usług medycznych tzw podwykonawcami i w tym wypadku nalezy szukać odpowiedzi na pytania?
    1) czy istnieje plan sprzedazy świadczeń medycznych na dany rok?
    W jakim stopniu zrealizowano plan sprzedazy świadczeń medycznych w minionym roku?
    Czy przed sprzedażą usług porównano koszty własne i koszty sprzedaży z cenami usług oferowanych przez podmioty obce?
    Jakie są najczęstsze przyczyny zlecania świadczeń do wykonania innym zoz?
    Czy opłacalna jest realizacja usług przez podwykonanwców?. Pozdrawiam

Oglądasz 6 wpisów - 46 z 51 (wszystkich: 51)