mir
Odpowiedź forum utworzona
-
AutorWpisy
-
mirUczestnik
Renatko Ministerstwo Finansów u podstaw założyło rozdział audytu wewnetrznego od kontroli finansowej. I tego proponuje się trzymać. Powinnaś uwzględnić także inny podział :
Kontrola wewnętrzna, w tym kontrola finansowa dzieli sie na kontrole funkcjonalna ( na stanowisku pracy) i instytucjonalną .
Obowiązkową dokumentacją Działu/ Sekcji Kontroli jest regulamin organizacyjny, procedury kontroli, plan roczny i sprawozdanie roczne. Do każdej kontroli powinnaś miec upoważnienie, program/ plan kontroli, protokół kontroli.
Wprawdzie ostatnim czasie w ksiegarniach nie ukazywały sie żadne publikacje dotyczące kontroli, tylko z zakresu audytu, ale proponuje poczytać standardy MF i odnieść się do publikacji starszych min. E.Saundesa – PIKW Warszawa. Księgarnia PWE i niektóre uczelnie wyższe także publikują i wydają pozycje w tym zakresie. Pozdrawiam. MirmirUczestnikSzarob prezentując materiał zaznaczyłam metodologie opracowania tj obszar – elementy obszaru. Spisując pewne zdarzenia łatwiej mi potem wydzielć czynniki ryzyka i sporządzać analizę .
Co do obszaru usług położniczych – opisałam je w innym ujęci tzn. wyselekcjonowałam grupę i wskazałam podział, a przez to rożnorodności wpodejsciu do procesu pielęgnowania kobiet. W zestawieniu czynności położniczych mozna wydzielić czynnosci wspólne zw. pielęgnowanie podstawowe (pomiar RR, temperatury…) i pielegnowanie specjalistyczne w odniesieniu do danej jednostki chorobowej. ( Ten podział także dotyczy świadczen lekarskich i pielęgniarskich – np opieka nad pacjentem z zapaleniem płuc i z zapaleniem wątroby ma pewne czynności wspólne, ale inne jest podejście do zbierania wywiadu, badania, diagnozowania, leczenia,opieki, diety pielęgnacji, obserwacji , zaleceń itp. Podobnie z pielęgnacja pacjentki po porodzie drogami natury, gdzie zaistniała potrzeba nacięcia krocza pacjentki, rana powstaje także przy cięciu cesarskim. Pewne parametry obserwacji i pielegnacji są wspólne, ale sa także specyficzne.
Co do celu np. I.ocena jakości świadczonych usług, II organizacja usług, III prawidłowość wydatkowania środków pieniężnych na usługi.Przy okazji odpowiem na pytania związane z zapisami BHP w dwóch obszarach ( jakości i ochrony i bezpieczeństwa).
Uszczególawiając Obszar ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
Zintegrowany system zarządzania jakością – PN – EN ISO 9001 : 2001,
BHP – PN- N 18001: 2004
Środowisko – PN – EN ISO 14001:1998,OCHRONA I BEZPIECZEŃSTWO zawiera obszar BHP, ale sposób oceny jest zupełnie inny.
Proponowałam by wystąpić do Adminu o przygotowanie zakładki umozliwiajacej sporządzenie placówek zoz, w której są zatrudnieni audytorzy.
Miłego dnia
mirUczestnikWitam Założenia organiztorów dobre, ale wskaźnik wymiany informacji niski 😥 Na 653 osób oglądających tylko 6 propozycji.
Zgodnie z ustaleniami przesyłam część materiału.
Metodologia przedstawionych obszarów zoz (nie ryzyka) – obszar wraz z elementami składowymiII. ZASOBY LUDZKIE
1.POLITYKA KADROWA I ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
1)Regulamin Pracy,
– Katalog opisów stanowisk ( wzorzec zadań, uprawnień i obowiązków na stanowiskach),
– procedury zatrudnienia
2)Planowanie zatrudnienia,
-Rekrutacja – nabór personelu , w tym konkursy na stanowiska,
3)Zatrudnienie
-Analiza stanu zatrudnienia, w tym wskaźniki zatrudnienia
-w ramach umów o pracę,
-w ramach umów cywilno – prawne tj: umowy zlecenie, umowy na świadczenie usług medycznych tzw. kontrakty,
-wg grup zawodowych.
4)Ruch pracowników
– adaptacja, rozwój (karty kariery zawodowej pracowników),
-Rotacja,
– Redukcja, ograniczanie zatrudnienia,5)Ocena pracowników
-ankietyzacja,
-nagradzanie i karanie pracowników.
-motywowanie pozafinansowe np. odznaczenia itp.6)Koordynacja badań lekarskich pracowników *- może być w BHP
7)Ewidencja czasu pracy
-Czas pracy – wymiar, odpoczynek dobowy i tygodniowy, przerwy,
-System czasu pracy – podstawowy, równoważny, dozór, praca w ruchu ciągłym, przerywany czas pracy, zadaniowy cz.p, skrócony cz.p. skrócony cz.p praca weekendowa, praca w niedziele święta, praca w nocy, dyżur,
-urlopy, zwolnienia lekarskie,
-godziny nadliczbowe – rekompensata,
-ewidencja czasu pracy -listy obecności, karta ewidencji czasu pracy pracownika, harmonogram czasu pracy,
-kontrola dyscypliny pracy,
-sankcje za naruszenie przepisów o czasie pracy.8)Podróże służbowe
9)Dokumentacja kadrowa
-umowy, akta osobowe, świadectwa pracy,
10)Program kadrowo- płacowy,
11)PŁATNIK – współpraca z ZUS,
12)Współpraca z GUS.WYNAGRODZENIA – przeniesione do części finansowej
2.SZKOLENIE
Szkolenie personelu
a)szkolenia podstawowe ( bhp9 wstępne , okresowe), p/poż, oc, informacji niejawnej, tajemnicy zakładowej jakości, wewnątrzzakładowe, wewnątrzkomórkowe itp.
b)szkolenia personelu poza jednostkę tzw. wyjazdowe
-uzupełniające wykształcenie ( .podyplomowe, magisterskie uzupełniające, licencjackie, pomostowe IV/III sem dla pielęgniarek,
-szkolenia specjalizacyjne
-kursy specjalistyczne,
-kursy kwalifikacyjne
-inne formy doskonalenia zawodowego.3. ZAKŁADOWY FUNDUSZ ŚWIADCZEŃ SOCJALNYCH
1) Odpis FŚS,
2) Regulamin FŚS,
3) Umowy
-świadczenia zwrotne
-świadczenia bezzwrotne.
4) Windykacja należności.PLACÓWKA NAUKOWO- DYDAKTYCZNA
WSzZ, jako jednostka szkoląca
a)specjalizacje , w tym rezydentura,
b)staże cząstkowe/ kierunkowe
c)staże podyplomowe,
d)przeszkolenie po przerwie 5 letniej w pracy dla pielęgniarek,
e)praktyki zawodowe studenckie,
f)praktyki zawodowe uczniów,
g)konferencje naukowo- szkoleniowe,
h)programy naukowe
i)publikacje naukoweUSŁUGI ZDROWOTNE – DZIAŁALNOŚĆ PODSTAWOWA
1. ŚWIADCZENIA ZDROWOTNE
1) Umowa lecznictwo szpitalne (stacjonarna opieka zdrowotna) patrz umowy z NFZ / MZ *
a. SOR ( Ratownictwo medyczne)
– hospitalizacja 24 h, 72h,
– łóżka intensywnego nadzoru SOR,
– Sala operacyjna
– Ambulatorium Chirurgiczne,
– Ambulatorium zachowawcze ( internistyczne, pediatryczne)b. Izba Przyjęć *
c. oddziały szpitalne2) Umowa – pomoc doraźna i transport
– Zespoły wyjazdowe „R”, „W”, „N” „K”
– Transport sanitarny3) Umowa na specjalistyczną opiekę ambulatoryjną
-Poradnie i Pracownie
4) Umowa ambulatoryjna opieka specjalistyczna – świadczenia współfinansujące,
5) Programy terapeutyczne (leki)
6) Chemioterapia –leki
7) Świadczenia odrębnie kontraktowane
8) Umowa na świadczenia w ramach nocnej i świątecznej podstawowej opieki zdrowotnej *1) Umowy na programy zdrowotne, (MZ)
2) Umowy na programy profilaktyczne (MZ)
3) Programy kliniczne (MZ)CIĄGŁOŚĆ OPIEKI
1.Odmowa przyjęcia w Izbie Przyjęć
2.Przyjęcie pacjenta w Izbie Przyjęć
3.Przyjęcie pacjenta w oddziały,
4.Przepustki * – aktualnie chyba są wycofane formalnie
5.Ruch między oddziałowy * – aktualnie NIZ. Nie uwzględnia
6.Wypisy
7.Lista oczekujących na przyjęcie, świadczenia,
8.Konsultacje lekarskie ( wewnętrzne, zewnętrzne)ŚWIADCZENIA MEDYCZNE
1.Proces leczenia
1)Rozpoznanie , badania, diagnozowanie i terapia (ICD 9, ICD 10)
2)Orzekanie i opiniowanie stanu zdrowia pacjenta
2.Zabiegi operacyjne
3.Anestezjologia
4.Gospodarka lekami
5.Gospodarka preparatami krwi i krwiopochodnymi
6.Gospodarka środkami medycznymi ( stenty, implanty, endoprotezy ,klipsy itp.)
7.Badanie i terapia psychologiczna
8.Badanie i terapia logopedyczna
9.Dokumentacja medyczna * może być oddzielny obszarŚWIADCZENIA DIAGNOSTYCZNO- TERAPEUTYCZNE
1.Diagnostyka obrazowa
2.Diagnostyka laboratoryjna
3.Diagnostyka obrazowo – inwazyjna
4.Diagnostyka histopatologicznaŚWIADCZENIA PIELĘGNIARSKIE
1.Proces pielęgnowania (Rozpoznanie , badania, diagnozowanie , pielęgnowanie)
1)pielęgnowanie podstawowe,
2)pielęgnacja i opieka nad pacjentem w jednostkach chorobowych
2.Zabiegi pielęgniarskie,
3. Współudział w zabiegach terapeutyczno- leczniczych,
4.Praca w zespole multidyscyplinarnym
5.Dokumentacja pielęgniarska* może być oddzielny obszarŚWIADCZENIA POŁOŻNICZE
1.Proces pielęgnowania
1)pielęgnowanie podstawowe
2)pielęgnacja i opieka nad ciężarną
3)pielęgnacja i opieka nad pacjentką w patologii ciąży
4)opieka nad rodzącą”
-poród drogami natury,
-poród zakończony cięciem cesarskim
5)pielęgnacja i opieka nad pacjentką po porodzie, w połogu2.Opieka neonatologiczna – w stanie fizjologicznym , w stanie patologii.
3.Dokumentacja położnicza* może być oddzielny obszar – dokumentacja medyczna
Może przedstawiony materiał zostanie wykorzystany do opracownaia standardowego obszar zoz. Pozdrawiam
mirUczestnikDziękuję za opinie, w najbliższych dniach postaram sie uszczególowić zaproponowane obszary. Ps. Powinnam przedstawić ten materiał w tabeli, zawarłe byby dane szczegółowe (nie wiem jak przygotować tabelę w tym programie).
Miłego dnia.mirUczestnikWitam Proponuję następującą klasyfikację obszarów w zoz
I ORGANIZACJA
1. NADZÓR
1) Organ załozycielski
2) Rada Społeczna
2. STRUKTURA ORGANIZACYJNA zakładu, pionów,działówII ZARZĄDZANIE OGÓLNE
1) Zarządzanie ogólne
2) Obsługa organizacyjno – prawna
3) Obsługa administracyjno – infromacyjna
4) Obieg i archiwizacja dokumentów
5) Działalność markietingowaIII ZASOBY LUDZKIE
1) Polityka kadrowa i zarządzanie zasobami ludzkimi
2) Szkolenie personelu
3) Zakładowy Fundusz Świadczeń SocjalnychIV ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ, ŚRODOWISKIEM I BEZPIECZEŃSTWEM
1) Zarządzanie jakościa (ISO, Akredytacja PNJ itp)
2) Zarzadzanie środowiskiem
3) Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracyV ZARZĄDZANIE ZASOBAMI
I. ZARZĄDZANIE EKONOMICZNO- FINANSOWE
1) Planowanie i realizacja budżetu
2) Rachunkowość
3) Gromadzenie środków publicznych
4) Zamówienia publiczne
5) Aktywa obrotowe
5) Aktywa trawłe
6) Wydatki
7) Fundusze i programy
8) Analiza kosztów
9 Kasa ZApomogowo- Pożyczkowa
10) Inne np. Depozyty wartościowe, dzierżawy itpII ZARZĄDZANIE TECHNICZNO- EKSPLOATACYJNE
1) Zaopatrzenie i zakupy bieżące
2) Magazyny
3) Zarządzanie infrastruktura, obiektami i lokalami
4) Eksploatacja i gospodarka mediami
5) Gospodarka odpadami
6) Zarządzanie sprzętem i sprzetem medycznym
7) Usługi teleinformacyjne
8) Usługi transportowe
9) Usługi pralnicze
10 ) Inna działalność gospodarczaVI USŁUGI ZDROWOTNE
1) Świadczenia zdrowotne ( umowy z NFZ, MZ itp)
2) Świadczenia medyczne
3) Świadczenia diagnostyczno- terapeutyczne
4) Świadczenia pielęgniarskie
5) Dietetyka stosowana i odżywianie
6)Świdczenia z zakresu rehabilitacji i fizjoterapii
7) Profilaktyka i promocja zdrowia
8) Działolnośc ogólnmedyczna
a) Higiena środowiska szpitalnego
b) Prawa pacjenta
c) Opieka duszpasterskaVI DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNO- NAUKOWA
VII OCHRONA I BEZPIECZEŃSTWO
1) Polityka bezpieczeństwa
2) Bezpieczeństwo Przeciwpożarowe
3) Bezpieczeństwo i higiena pracy
4) Zarządzanie kryzysoweVIII AUDYT I KONTROLA
IX WIĘZI
1) Makrootoczenie
2) Otoczenie konkurencyjnePozdrawiam
mirUczestnikKontrakty można analizować pod kątem zawartych umów z NFZ, jaki i z podwykonanwcami usług?
W pierwszym zakresie poprzedni zestaw pytań zawiera wiele cennych uwag.
Proponuję także przeanalizować kontrakty pod kątem umów zawartych na świadczenia usług medycznych tzw podwykonawcami i w tym wypadku nalezy szukać odpowiedzi na pytania?
1) czy istnieje plan sprzedazy świadczeń medycznych na dany rok?
W jakim stopniu zrealizowano plan sprzedazy świadczeń medycznych w minionym roku?
Czy przed sprzedażą usług porównano koszty własne i koszty sprzedaży z cenami usług oferowanych przez podmioty obce?
Jakie są najczęstsze przyczyny zlecania świadczeń do wykonania innym zoz?
Czy opłacalna jest realizacja usług przez podwykonanwców?. Pozdrawiam -
AutorWpisy