czwartek, 2 maja, 2024

alkman

Odpowiedź forum utworzona

Oglądasz 5 wpisów - 256 z 260 (wszystkich: 260)
  • Autor
    Wpisy
  • W odpowiedzi na: Zasady obiegu dokumentu #2566
    alkman
    Uczestnik

    Może zapisy w zasadach obiegu dokumentów finansowych w twojej jednostce, mają związek z ustawą z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1505 z późn. zm.).

    W odpowiedzi na: Co po wyborach? #2374
    alkman
    Uczestnik

    Mi się wydaje, że dużo zależy od wyroku TK w sprawie nowelizacji ustawy o finansach publicznych (Termin: 8 XI, godz. 10.00).
    Niezależnie od ww. mam nadzieję, że w końcu wyłoni się mocna polska organizacja zrzeszająca AW. Na tyle silna (w tym merytorycznie), iż w kolejnej nowelizacji ustawy o fp Koordynacja audytu wewnętrznego w jsfp obejmie współpracę z zagranicznymi i polskimi instytucjami zajmującymi się audytem wewnętrznym.

    W odpowiedzi na: częstotliwość inwentaryzacji #2346
    alkman
    Uczestnik

    Celem inwentaryzacji środków trwałych jest rzetelne, prawidłowe i wiarygodne ustalenie ich rzeczywistego stanu, porównanie ich ustalonego stanu ze stanem ewidencyjnym, ustalenie i wyjaśnienie ewentualnych różnic oraz rozliczenie osób odpowiedzialnych za powierzone im mienie. Cel ten należy realizować w zgodzie z obowiązującymi przepisami ustawy o rachunkowości.
    W myśl regulacji zawartej w art. 26 ust. 1 pkt 1 oraz art. 26 ust. 3 pkt 1 i 3 inwentaryzację znajdujących się na terenie niestrzeżonym środków trwałych (z wyjątkiem gruntów i środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony) przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego z tym, że inwentaryzację można rozpocząć w ciągu ostatniego kwartału i zakończyć do 15 dnia następnego roku.
    Z przytoczoną przez terkę, zawartą w publikacji „Ustawa o rachunkowości z komentarzem uzgodnionym z Departamentem Rachunkowości MF” definicją terenu strzeżonego trudno polemizować (z innymi podobnymi, podanymi na tym forum też).
    Mając powyższe na uwadze, uważam że ochroniarz przyglądający się wchodzącym i wychodzącym z urzędu nie daje podstawy do uznania obiektu takiego urzędu za teren strzeżony. Weźmy na przykład te laptopy – może pracownik boi się przyznać, że mu zginął a jednostka wykazuje go w bilansie przez 4 lata (co jest warty taki bilans?), w dodatku kierownikowi takiej jednostki wydaje się że ma tego laptopa. Zgadzam się z Markiem SP że określenie definicji terenu strzeżonego wydaje się zbędne, natomiast uważam że kierownik jednostki powinien określić jaką część terenu swojej jednostki uważa za teren strzeżony i które składniki majątku trwałego znajdują się na tym terenie (wtedy może je inwentaryzować co 4 lata).
    Skoro w jakiejkolwiek jednostce przeprowadza się inwentaryzację znajdujących się na terenie niestrzeżonym środków trwałych raz na cztery lata należy stan ten poprawić a przynajmniej zasygnalizować o nim, chociażby dlatego że któregoś dnia kontrola zewnętrzna, pomimo iż nie kwestionowała dotychczasowych terminów inwentaryzacji może uznać to za nieprawidłowość. Wtedy być może usłyszycie: co pan/i właściwie tu robi i za co bierze pieniądze. Czego nikomu nie życze.

    W odpowiedzi na: częstotliwość inwentaryzacji #2328
    alkman
    Uczestnik

    Nie zgadzam się z tobą adela.
    Stosując twoją interpretację to art. 26, ust. 3, pkt 2 należałoby czytać:
    zapasów materiałów – przeprowadzono raz w ciągu 2 lat bez względu na miejsce ich przechowywania; towarów – przeprowadzono raz w ciągu 2 lat bez względu na miejsce ich przechowywania; produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową – przeprowadzono raz w ciągu 2 lat.
    Kupiłbyś udziały lub akcje w jednostce prowadzącej w ten sposób inwentaryzacje? Ja bym się głęboko zastanowił.
    RIO i NIK nie są jedynymi czytelnikami sprawozdań jednostek budżetowych.

    W odpowiedzi na: zoz_moder #2024
    alkman
    Uczestnik

    W myśl Standardów Audytu Wewnętrznego w Jednostkach Sektora Finansów Publicznych ryzyko jest to prawdopodobieństwo wystąpienia dowolnego zdarzenia, działania lub zaniechania, którego skutkiem może być szkoda w majątku lub wizerunku danej jednostki lub które może przeszkodzić w osiągnięciu wyznaczonych celów i zadań.

    W myśl Międzynarodowych Standardów Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego ryzyko (risk) to niepewność związana z wystąpieniem zdarzeń, które mogą mieć wpływ na osiągnięcie zamierzonych celów. Ryzyko jest mierzone w kategoriach następstw i prawdopodobieństwa.

    Załóżmy, że w jednostce pracuje 100 osób, jeszcze nigdy się nie zdarzyło, aby zaginęły dokumenty. Pracownicy żeby zachować terminy zleconych zadań często wynoszą dokumenty do domu w celu ich opracowywania. Jednostka nie prowadzi żadnego rejestru wynoszonych dokumentów. Jakie jest ryzyko utraty dokumentów?

    Którą definicje ryzyka stosujecie w swojej pracy?

Oglądasz 5 wpisów - 256 z 260 (wszystkich: 260)