czwartek, 2 maja, 2024

alkman

Odpowiedź forum utworzona

Oglądasz 15 wpisów - 226 z 240 (wszystkich: 260)
  • Autor
    Wpisy
  • W odpowiedzi na: nowe rozporządzenie. #5140
    alkman
    Uczestnik

    Para zdań jest sprzeczna, gdy jedno zdanie jest negacją drugiego. A my, mamy wykonać jeden i drugi przepis.

    Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: nowe rozporządzenie. #5138
    alkman
    Uczestnik

    W myśl art. 57 ustawy o finansach publicznych Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego, a w szczególności (m.in.) szczegółowe warunki planowania audytu wewnętrznego.
    Minister Finansów w przepisach § 11 pkt. 2 omawianego rozporządzenia określił szczegółowy warunek planowania audytu wewnętrznego: Plan audytu, audytor wewnętrzny przygotowuje w porozumieniu z kierownikami tych jednostek, w których zaplanował przeprowadzenie audytu wewnętrznego w roku, którego plan audytu dotyczy.
    Jak widać, Minister Finansów miał delegację ustawową do wprowadzenia takiego zapisu.
    Pozostaje problem, jak wykonać przepisy § 11 pkt. 2 rozporządzenia i art. 53 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Rozwiązań będzie tyle – ilu audytorów.

    Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: nowe rozporządzenie. #5129
    alkman
    Uczestnik

    Audytor wewnętrzny, w celu przygotowania planu audytu wewnętrznego dokonuje analizy ryzyka we wszystkich obszarach działalności jednostek, w których może być przeprowadzony audyt. Dokonując analizy ryzyka, bierze się pod uwagę wszystkie istotne wewnętrzne i zewnętrzne czynniki ryzyka mające wpływ na realizację celów tych jednostek. Na podstawie wyników analizy ryzyka, przygotowuje się, poddaje corocznemu przeglądowi oraz w miarę potrzeb aktualizuje strategiczny plan audytu wewnętrznego. Strategiczny plan audytu wewnętrznego obejmuje wszystkie możliwe do wyodrębnienia obszary ryzyka.
    Audytor wewnętrzny, na podstawie wyników analizy ryzyka (dokonanej na poziomie planu strategicznego), uwzględniając czynniki organizacyjne, wybiera obszary ryzyka, w których planuje przeprowadzenie zadań audytowych w danym roku.

    Z powyższego wynika, że budując plan strategiczny będziemy uwzględniać nie tylko zdanie kierownika jednostki nas zatrudniającej, lecz także zdanie kierowników podległych jednostek.

    Planując przeprowadzenie zadań audytowych w danym roku, wypadałoby uzgodnić z kierownikiem każdej wytypowanej jednostki termin przeprowadzenia audytu, w celu unikania zakłóceń w jej pracy, lub trafienia w czas urlopów pracowników itp.

    Ps.
    Wiem, że plan strategiczny nie jest obowiązkowy.

    W odpowiedzi na: ksiegowanie #4661
    alkman
    Uczestnik

    Art. 22. 1. Dowody księgowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, itd.

    Art. 24. 1. Księgi rachunkowe powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco.
    2. Księgi rachunkowe uznaje się za rzetelne, jeżeli dokonane w nich zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty.

    3. Księgi rachunkowe uznaje się za prowadzone bezbłędnie, jeżeli wprowadzono do nich kompletnie i poprawnie wszystkie zakwalifikowane do zaksięgowania w danym miesiącu dowody księgowe, zapewniono ciągłość zapisów oraz bezbłędność działania stosowanych procedur obliczeniowych.
    4. Księgi rachunkowe uznaje się za sprawdzalne, jeżeli umożliwiają stwierdzenie poprawności dokonanych w nich zapisów, stanów (sald) oraz działania stosowanych procedur obliczeniowych

    Art. 25. 1. pkt 2 Stwierdzone błędy w zapisach poprawia się przez wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi.

    Jeżeli twoje PK jest korektą to narusza art. 25.
    Jeżeli w ten sposób księgowa dokumentuje jakąś operację gospodarczą to księgi nie są sprawdzalne (art. 24), ponieważ saldo rachunku bankowego generowane przez wasz system księgowy na ten konkretny dzień nie jest zgodne z saldem wykazanym na wyciągu bankowym.
    Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: harmonogram wprowadzania audytu #4650
    alkman
    Uczestnik

    1. zmiana w regulaminie organizacyjnym,
    2. zmiana w regulaminie pracy,
    3. zmiana w rzeczowym wykazie akt,
    4. karta audytu,
    5. procedury audytu,
    6. szkolenie na temat celów (itp.) audytu,
    7. skompletuj wszystkie zarządzenia (regulaminy) obowiązujące w jednostce, przy okazji ustal, które są obowiązujące i tu nasuną ci się pierwsze wnioski. regulaminy włącz do akt stałych,
    8. analiza ryzyka.

    bez pkt 1 nie zrealizujesz pkt 2 do 5.

    ad. pkt 2 – w mojej jednostce zakresy czynności wynikają z regulaminu pracy, w twojej tak być nie musi.
    ad. pkt 3 – problem rzeczowego wykazu akt był już poruszony na forum.
    ad. pkt 4 – proponuje skorzystać z karty audytu policji, znajdziesz ją w lexie w prawie resortowy.
    ad. pkt 4, 5, 6 – pamiętaj, że za miesiąc zostanie wydane nowe rozporządzenie.

    Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: doradca podatkowy – głównym księgowym jsfp #4596
    alkman
    Uczestnik

    Głównym księgowym może być osoba spełniająca warunki określone w art.45 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
    Jeżeli doradca podatkowy spełnia warunki określone w art.45 ust. 2 pkt 1 do 3, to może być głównym księgowym w JSFP, ponieważ spełnia jeden z warunków określonych w przepisach art. 45 ust. 2 pkt 4 tj.:posiada świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów (ustawy o doradztwie podatkowym).
    Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: W jakim języku sporządzać trzeba umowy? #4528
    alkman
    Uczestnik

    ogólnie:
    jeżeli jest to podmiot prywatny to może;
    jeżeli jest to podmiot publiczny, to musi też być umowa sporządzona w j. polskim;
    jeżeli podmiot prywatny powołuje się na umowę przed podmiotem publicznym, to musi załączyć tłumaczenie (biegłego).

    W odpowiedzi na: Rok obrotowy #3694
    alkman
    Uczestnik

    Można interpretować ten stan np. tak:
    JSFP realizują budżety, a rok budżetowy = rok kalendarzowy (art. 95 i 165 ustawy o finansach publicznych), skoro księgi rachunkowe zamyka się na dzień kończący rok obrotowy (art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości) to brak uzasadnienia do stosowania w JSFP innego okresu niż rok kalendarzowy do określania roku obrotowego o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 9 uor.

    W odpowiedzi na: Opis na fakturze #3641
    alkman
    Uczestnik

    Oprócz art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości podstawą opisywania dokumentów w JSFP jest art. 45 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, w myśl którego dowodem dokonania przez głównego księgowego wstępnej kontroli, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, jest jego podpis złożony na dokumentach dotyczących danej operacji. Złożenie podpisu przez głównego księgowego na dokumencie, obok podpisu pracownika właściwego rzeczowo, oznacza, że:
    1) nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości tej operacji i jej zgodności z prawem;
    2) nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów, dotyczących tej operacji;
    3) zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym jednostki.

    Z powyższych regulacji i opartych na nich regulaminach wewnętrznych wynikają opisy, o które pyta StaDyr.

    Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: Gdzie oryginał dyplomu? #3640
    alkman
    Uczestnik

    meg

    W myśl § 1 ust. 3 rozpatrywanego rozporządzenia, pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie składanych dokumentów. Pracodawca może żądać od pracownika przedłożenia oryginałów tych dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia ich odpisów albo kopii.
    Wprawdzie przepis ten znajduje się w rozdziale 1 – Dokumentowanie podjęcia pracy przez pracownika, jednak znajduje się nim wyraźne odniesienie do całych akt „pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie składanych dokumentów” oraz uprawnienie do żądania przedłożenia oryginałów składanych dokumentów.
    Ponadto, stosownie do § 6 ust. 1 rozpatrywanego rozporządzenia, pracodawca zakłada i prowadzi akta osobowe pracowników a nie osób ubiegających się o zatrudnienie.

    Z terka się zgadzam z wyjątkiem treści zawartej pomiędzy „Powiedz kadrowej” a „mój Boże”.

    Żeby nie było tak, iż tylko alkman, terka i meg mają inne spojrzenie na § 1 ust. 3 rozpatrywanego rozporządzenia, polecam artykuł pani Agaty Barczewskiej „Oryginały dokumentów – dla pracownika” zamieszczony w Gazecie Podatkowej nr 54 (156) z dn. 2005.07.07, strona 4.
    Do 28 lutego 2006 r. możesz ten i inne artykuły ściągnąć ze strony http://www.gazetapodatkowa.pl

    Pozdrawiam

    alkman
    Uczestnik

    W zaistniałej sytuacji, zamiast Grzecznie prosić o wgląd do akt bieżących, przygotuj sobie pismo o treści: Na podstawie przepisów § 14 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz. U. z 2002 r. Nr 111, poz. 973), uprzejmie proszę o niezwłoczne udostępnienie akt bieżących.

    Powyższe pismo wręczaj codziennie audytorowi w obecności świadka i za każdym razem proś o potwierdzenie odbioru.

    Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: Nowa ustawa #3274
    alkman
    Uczestnik

    aneta nie wyciągaj pochopnych wniosków odnośnie stanowiska audytora wewnętrznego w twoim urzędzie skarbowym. Jak widać z wypowiedzi Doodle i boromir Dyrektorzy IS wystosowali pisma do Naczelników US z prośbą o wypowiedzenie się, co do audytu w podległych US, a po uzyskaniu odpowiedzi wystąpią ze stosownym zapytaniem do Min. Fin.
    Min. Fin. zajmie stanowisko, Dyrektorzy IS wdrożą je w życie a Naczelnicy US wykonają. Wszystko przebiegnie bez dyskusji i zostanie wykonane zgodnie ze stanowiskiem Min. Fin.

    Moim zdaniem problem polega na tym, który urząd skarbowy uznać za mały i w takim urzędzie audyt przeprowadzać będą audytorzy z IS. Reszta urzędów skarbowych zatrudni audytorów, którzy będą wykonywać swoje zadania zgodnie z przepisami i standardami bez względu na widzimisie Naczelników z racji tego, iż Naczelnicy podlegają Dyrektorom IS a ci tłumaczą się w Min. Fin. z wszelkich nieprawidłowości zaistniałych w podległych urzędach.
    Pozdrawiam.

    W odpowiedzi na: Udostępnianie akt bieżących audytu #2981
    alkman
    Uczestnik

    [QUOTE BY= anita74] Audyt nie wypadł dobrze, więc szefowi albo chodzi o potwierdzenie albo szuka dowodów na zwolnienie dyrektora tej jednostki. [/QUOTE]
    lub też 4 pracowników UM ma za zadanie wykazać, że nieprawidłowości nie było.

    Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: Udostępnianie akt bieżących audytu #2980
    alkman
    Uczestnik

    Sprawozdanie, o którym piszesz DorotaB przekazywane jest kierownikowi jednostki na podstawie § 22 ust. 1 rozporządzenia MF a pytanie anita74 dotyczyło akt bieżących.
    Kwestia udostępniania sprawozdania przez kierownika jednostki innym osobom nie została uregulowana w przepisach, zatem kierownik jednostki ma w tych sprawach dowolność postępowania. Natomiast kwestia udostępniania i wglądu do akt bieżących została uregulowana wymienianymi w moim poprzednim poście przepisami.
    Kierownik jednostki udostępniając akta bieżące oprócz decyzji o ich udostępnieniu podjął także decyzję, że nie zamierza przestrzegać w tym zakresie przepisów ustawy o FP i wydanego na jej podstawie rozporządzenia MF. Sankcji za łamanie § 14 ust. 4 rozporządzenia nie ma, to kierownik jednostki może mieć ten przepis w poszanowaniu.
    W zaistniałej sytuacji audytor po wskazaniu kierownikowi złamanych przepisów wydaje akta bieżące osobom wskazanym w zarządzeniu.

    Pozdrawiam

    W odpowiedzi na: Udostępnianie akt bieżących audytu #2978
    alkman
    Uczestnik

    Odnoszę wrażenie, że katalog osób mających wgląd w dokumenty bieżące jest zamknięty:
    – audytorzy jednostki,
    – kierownik KAW,
    – upoważnieni pracownicy, o których mowa w art. 35s ustawy o finansach publicznych (obowiązującej dzisiaj),
    – w myśl § 14 ust. 4 rozporządzenia MF kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, oraz kierownik jednostki.

    Pozdrawiam

Oglądasz 15 wpisów - 226 z 240 (wszystkich: 260)