malutki1
Odpowiedź forum utworzona
-
AutorWpisy
-
malutki1Uczestnik
Witam!
Mam pytanie w sprawie „umiejscowienia” dotacji celowej (§ 2130) i subwencji jako dochodów własnych jst w projekcie uchwały budżetowej na 2010 rok. Otóż „moje” RIO jest zdania iż w/w. dochody powinny znaleźć sie grupie dochodów własnych. Nowa uofp określa rodzaje dochodów ale nie wskazuje jednoznaczenie gdzie je „wsadzić”. 😈 I jak to się ma do przepisów określających źródła dochodów jst, które się nie zmieniają od 1 stycznia, chociażby ustawy o dochodach jst?malutki1UczestnikTo są środki MOK, nie podlegają zwrotowi! Chyba że jednostka prowadząca zastrzegła sobie takie prawo… Trzeba dobrze sprawdzić uregulowania…
malutki1UczestnikWitam! Do Zaświadczeń odnośnie rejestracji szkoły i warsztatów jeszcze nie dotarłam ale obawiam się że „jedno” i „drugie” ma tę samą siedzibę i bedzie posługiwało się tym samym NIP-em. Z ustaleń wiem, że podmiotem wystawiającym faktury była „Szkoła”… w gruncie rzeczy to księgowość i ewidencję jednostka prowadzi jedną… tylko powinny być podziały na poszczególne tytuły i rodzaje wydatków i źródła pochodzenia, nawet do rozrachunków z tytułu VAT. Kiedyś pracownia warsztatów funkcjonowała jako zakł. budżetowy i posiadała odrębność organizacyjną i finansową. Po kolejnych zmianach uofp w tym likwidacji środków trwałych, wcielono w struktury szkoły warsztaty, księgowość przekazano księgowej szkoły i okrślono jako rachunek dochodów własnych. podstawowym źródłem finansowania działalności warsztatów jest działalność usługowo-produkcyjna, określona w uchwale jst. Wiem że Szkoła nie musiała się rejestrować jako czynny płatnik VAT za względu na zwolnienie przedmiotowe, ale dlaczego wystawia FV za najem i rozlicza to z zakupami i sprzedażą pozabudżetową to nierozumiem…
malutki1UczestnikDo StaDyr…
Zwrot za przejazd się należy… na brak biletu powrotnego proszę złożyć oświadczenie o jego zagubieniu, rozporządzenie daje taką możliwość.
co do jazdy po mieście to jeżeli są bilety potwierdzające przejazdy komunikacją miejską to na ich podstawie następuje zwrot poniesionych kosztów lub 20 % diety. według rozporządzenia nie trzeba dokumetowac diety i ryczałtu. Pozdrawiam.malutki1Uczestnikwrócę jeszcze do tematu nieszczęsnych delegacji:
§ 8a rozp. o podróżach prac. jsb mówi o zaliczkach wypałacanych na wniosek pracownika, dalej rozliczeniu kosztów podróży po udokumentowaniu poniesionych wydatków oraz o terminie rozliczenia kosztów podróży. Czy zasadne jest odnoszenie podróży wykonywanych przez pracowników, na które nie biorą zaliczek a proszą jedynie o zwrot poniesionych kosztów na podstawie przejachanych kilometrów w zakresie przestrzegania „14 dni”.
Istrukcje określają zazwyczaj terminy skaładania dokumentów na podstawie, których dokonano wydatku, „…. w okresie sprawozdawczym należy ująć każde zdarzenie jakie wystąpiło w tym okresie art. 20 ust.1 uor.” i jak się to ma, jeżeli dajemy pracownikowi możliwość rozliczenia delegacji w terminie 2 tygodni od jej wykonania a nie brał zaliczki. przeciez nie ma salda na rozrachunkach z pracownikami i kasa się zgadza… 😳 Zakręciłam temat chyba porządnie, ale jak można zakwestionować terminy rozliczania delegacji w j.b. skoro j.b nie określiła terminu przedkładania dokumentów do rozliczenia i powoływać się rozp. i zapis dotyczący zaliczek….malutki1UczestnikWitam!
„przepracowanie” oznacza faktyczne świadczenie pracy, a nie pozostawanie w stosunku pracy. Proszę wrócić do rozporządzenia art. 2 i zwrócić uwagę na wyłączenia… przeceiż macierzyński nie trwa 6 m-cy 🙄 a sprawę nienależnego dodatkowego wynagrodzenia powinnien regulować regulamin wypłaty świadczeń. warunki powinny być zanane pracownikom, a informacja o nienależnym dod. wyngrodzeniu to tylko dobra wola pracodawcy, chociaż osobiście uważam, że w stosunku do długoletniego pracownika powinno się coś takiego zastosować, o ile wewnętrzne instrukcje tego nie regulują. pozdrawiam.malutki1Uczestnikdzięki za wszystkie wypowiedzi, pozdrawiam wszystkich użytkowników forum.
A teraz powiem jak potoczyła się „u mnie” sprawa delegacji: dyrektorzy szkół zostali zobligowani do określenia przypadków braku dokumetnów potwierdzania poniesionych kosztów w stosunku do swoich pracowników – to delegacja gdzie środek transportu określa pracodawca, a kwestię wykorzystywania swojego samochodu do celów służbowych pozostawiono Staroscie i to na podstawie jego decyzji jednostki bedą mogły ponosić wydatki z tyt. rozliczeń przejechanych kilometrów.
A teraz mam jeszcze jeden pomysł księgowych:
jeżeli pracownik nie udokumentuje kosztów podróży, to przysługuje mu dieta i ryczałt? Dieta tak, ale ryczałt nie bo nie ma środka transportu . W pewnym sensie to jest też niewykonanie polecenia pracodawcy… 😉malutki1UczestnikPytanie do Nickkita:
Dlaczego zezwolenie od Burmistrza albo Starosty skoro jednosteki budżetowe jst. mają swoich kierowników lub dyrektorów i Ci, wypełniają obowiązki w zakresie prawa pracy w stosunku do swoich pracowników, tj. nauczycieli….? 😆
To dyrektor wysyła nauczyciela na szkolenie i określa mu środek transportu… a nie starosta czy burmistrz.malutki1UczestnikDziękuje za obie wypowiedzi.
znana mi jest treść rozporządzeń regulujących warunki wypłacania dodat. wynagrodzeń
w sektorze budżetowym oraz warunków zwrotu ponoszonych kosztów przez pracowników w ramach użytkownych samochodów służbowych, ale jak to księgowe, wszędzie znają „haczyki”… w sprawie delegacji problem się pojawił bo od 1 stycznia br. wszystkie poniesione wydatki trzeba dokumentować rachunkami, a pracownicy w praktyce wpisywali jazdy PKS, PKP a jeździli własnymi samochodami. Umów niegdy wcześniej nie praktykowano. Na brak rachunków potwierdzających poniesione wydatki stwierdzili że bedą pisać oświadczenia. Uważam że kierownicy jednostek powinni nanieść odpowiednie zmiany do wewnętrznych procedur i instrukcji i zapoznać z treścią pracowników, brak spelnienia jakichkolwiek warunków uniemozliwi wypałtę należnych środków.
Co do „trzynastki” osób, które nieprzepracowały 6 m-cy, niektórzy nie rozumieją pojęcia orgazniazja pracy szkoły. Przecież jak tylko nie ma jednego nauczyciela, ktoś musi przyjść na zastępstwo, to warunkuje prawidłowe wykonanie grafiku godzin, opracowanie materiału, itd. I czy to nie jest organizacja pracy szkoły? Pozdrawiam i dziekuje!malutki1UczestnikJednostki które, sprawdzam nie posiadają takiej dokumentacji, a jeżeli ją mają to niedostosowane do prowadzonej rachunkowości… stąd moje wątpliwości. bardzo miałam nieprzyjemną rozmowę z księgową której zaleciłam wpinanie w poczet dokumentacji list płac. Stwierdziła, że PK wystarczy. ale mi nie wysatrczy… ja chcę jeszcze dowody źródłowe.
malutki1UczestnikDziekuję. Właśnie wydrukowałam opinię UZP z pkt.8.
malutki1UczestnikWitam! Według mnie jest to nie prawidłowo, tym bardziej, że to wydatki, które jednostka realizuje przecież do końca roku a nie do 30 litopada. No chyba że w ewidencji księgowej brak jakichkolwiek dowodów na ponoszone wydatki w miesiącu grudzień. Zgodnie z art. 15 uor. „zapisów na koncie księgi głównej dokonuje się w kolejności chronologicznej”. Wiec jak można wyksięgować poniesione wydatki przed ich raealizacją? Sądzę że to technika wprowadzenia zapisu w księdze, tzn. zapis księgowy otrzymał jeden z elementów przewidziany przepisami uor. (art. 23 ust.2) i dlatego taką postać ma wydruk. Zapis wcale nie musiał mieć miejca w dniu 1 grudnia. Spotkałam się z trzema datami wynikającymi z ewidencji księgowej prowadzonej za pomocą komputera: data wprowadzenia, data dekretacji i data akceptacji. Data operacji powinna być zgodna z jej realizacją i zatwierdzenie w postaci akceptacji uniemożliwiało wprowadzenie zmian w zapisach. ale to wszystko zależy od oprogramowania którymi dysponują komórki księgowości. Proponuję sprawdzić dokumenty z których wynika zapis księgowy. Tak jak wspomniał Wojtania rzeczywiście ma tu znaczenie również ujęcie w księgach wszystkich przychodów i kosztów w okresie którego dotyczą i to jest zachowane. Pozdrawiam Ilona.
malutki1UczestnikHalo, halo… Dobrze instrukcje, metody, terminy, wszystko albo w ustawie i ewentualnych powielonych przepisach wewnętrznych. A skąd wskazania osób opowiedzialnych za przeprowadzenie inwentaryzacji, co co z inwentaryzacjami kontrolnymi, bo przecież takie też mogą mieć miejsce, co z zachowaniem terminu przeprowadzenia np. spisu… Zgodnie z uor ( art. 4 pkt. 5) kierownik jednostki nie posiada odpowiedzialności za przeprowadzenia inwentaryzacji, tylko osoba której powiarzono to na piśmie. Tak więc uważam że zarządzenia powinny funkcjonować i zawiarać terminy przeprowadzania inentaryzacji, osoby odpowiedzialne za inw, osoby odpowiedzialne za powiarzony majątek, termin przedłożenia dokumentów do komórki finansowej, itd. Wszystko to co funkcjonuje w danej jednostce w rzeczywistości. Pozdrawiam. Ila.
malutki1UczestnikWitam! Jeśli można wtrącić się do dyskusji…
proponuję sprawdzić zasady prowadzenia rachunkowości w jednostce (WTZ),która wystawia wewnętrzny dokument zlecenia zapłaty. Zgodnie z ustawą o rachunkowości dokument wewnętrzny księgowy wystawia się w przypadku braku możliwości otrzymania dokumentu zewnętrzego, Proszę sprawdzić dlaczego w umowie najmu nie zostały określone kwestie regulowania zobowiązań, dlaczego nie wystawiane są rachunki lub faktury. Prawdopodobnie dlatego, że są to stare „najmy”, nikt się nie podjął zaktualizowania wcześniej zawartych umów i doprecyzownia obowiązujących uregulowań. Przecież jeżeli czynsz regulowany jest gotówką to pod raporty kasowe powinny być podpięte dokumenty potwierdzające wykonaną operację z których wynikałoby powastanie zobowiązania. moim zdaniem jeżeli nie stwierdzi się nieprawidłowości w zakresie wydatkowania środków publicznych bądź terminowości regulowania zobowiązań można postawić wniosek o zaneksowanie zawartych umów w kwestii podstaw regulowania należności, terminowości, dokumentów potwierdzających wydatek i tym samym powstania operacji gospodarczych, jako teoretyczny element ryzyka. Pozdrawiam Ilona.malutki1UczestnikWitam! Tak, tak wiem. Tylko zakresy kontroli które wykonuję niejednokrotnie obejmują czasookres obowiązywania już nieaktualnych rozporządzeń, tzw. okresy porównawcze. Ale dalej mam wątpliwości czy § 17 ost. rozporządzenia można zastosować do jednostki, której organem prowadzącym jest powiat a nad działalnością czuwa kuratorium. To nie jest jednostka państwowa! Dlatego moża te kwestie uregulowaćć w wewnrznych procedurach danej jednostki. No chyba, że się mylę… z tymi państwowymi jedn. budżetowymi. Pozdawiam.
-
AutorWpisy