wtorek, 7 maja, 2024

malutki1

Odpowiedź forum utworzona

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 34)
  • Autor
    Wpisy
  • W odpowiedzi na: zoz_moder #19053
    malutki1
    Uczestnik

    Witam!
    Mam pytanie w sprawie „umiejscowienia” dotacji celowej (§ 2130) i subwencji jako dochodów własnych jst w projekcie uchwały budżetowej na 2010 rok. Otóż „moje” RIO jest zdania iż w/w. dochody powinny znaleźć sie grupie dochodów własnych. Nowa uofp określa rodzaje dochodów ale nie wskazuje jednoznaczenie gdzie je „wsadzić”. 😈 I jak to się ma do przepisów określających źródła dochodów jst, które się nie zmieniają od 1 stycznia, chociażby ustawy o dochodach jst?

    W odpowiedzi na: Instytucje kultury #18917
    malutki1
    Uczestnik

    To są środki MOK, nie podlegają zwrotowi! Chyba że jednostka prowadząca zastrzegła sobie takie prawo… Trzeba dobrze sprawdzić uregulowania…

    W odpowiedzi na: VAT naliczony i należny #10741
    malutki1
    Uczestnik

    Witam! Do Zaświadczeń odnośnie rejestracji szkoły i warsztatów jeszcze nie dotarłam ale obawiam się że „jedno” i „drugie” ma tę samą siedzibę i bedzie posługiwało się tym samym NIP-em. Z ustaleń wiem, że podmiotem wystawiającym faktury była „Szkoła”… w gruncie rzeczy to księgowość i ewidencję jednostka prowadzi jedną… tylko powinny być podziały na poszczególne tytuły i rodzaje wydatków i źródła pochodzenia, nawet do rozrachunków z tytułu VAT. Kiedyś pracownia warsztatów funkcjonowała jako zakł. budżetowy i posiadała odrębność organizacyjną i finansową. Po kolejnych zmianach uofp w tym likwidacji środków trwałych, wcielono w struktury szkoły warsztaty, księgowość przekazano księgowej szkoły i okrślono jako rachunek dochodów własnych. podstawowym źródłem finansowania działalności warsztatów jest działalność usługowo-produkcyjna, określona w uchwale jst. Wiem że Szkoła nie musiała się rejestrować jako czynny płatnik VAT za względu na zwolnienie przedmiotowe, ale dlaczego wystawia FV za najem i rozlicza to z zakupami i sprzedażą pozabudżetową to nierozumiem…

    W odpowiedzi na: dodatkowe wynagrodzenie roczne i podróże służbowe #9972
    malutki1
    Uczestnik

    Do StaDyr…
    Zwrot za przejazd się należy… na brak biletu powrotnego proszę złożyć oświadczenie o jego zagubieniu, rozporządzenie daje taką możliwość.
    co do jazdy po mieście to jeżeli są bilety potwierdzające przejazdy komunikacją miejską to na ich podstawie następuje zwrot poniesionych kosztów lub 20 % diety. według rozporządzenia nie trzeba dokumetowac diety i ryczałtu. Pozdrawiam.

    W odpowiedzi na: dodatkowe wynagrodzenie roczne i podróże służbowe #9871
    malutki1
    Uczestnik

    wrócę jeszcze do tematu nieszczęsnych delegacji:
    § 8a rozp. o podróżach prac. jsb mówi o zaliczkach wypałacanych na wniosek pracownika, dalej rozliczeniu kosztów podróży po udokumentowaniu poniesionych wydatków oraz o terminie rozliczenia kosztów podróży. Czy zasadne jest odnoszenie podróży wykonywanych przez pracowników, na które nie biorą zaliczek a proszą jedynie o zwrot poniesionych kosztów na podstawie przejachanych kilometrów w zakresie przestrzegania „14 dni”.
    Istrukcje określają zazwyczaj terminy skaładania dokumentów na podstawie, których dokonano wydatku, „…. w okresie sprawozdawczym należy ująć każde zdarzenie jakie wystąpiło w tym okresie art. 20 ust.1 uor.” i jak się to ma, jeżeli dajemy pracownikowi możliwość rozliczenia delegacji w terminie 2 tygodni od jej wykonania a nie brał zaliczki. przeciez nie ma salda na rozrachunkach z pracownikami i kasa się zgadza… 😳 Zakręciłam temat chyba porządnie, ale jak można zakwestionować terminy rozliczania delegacji w j.b. skoro j.b nie określiła terminu przedkładania dokumentów do rozliczenia i powoływać się rozp. i zapis dotyczący zaliczek….

    W odpowiedzi na: dodatkowe wynagrodzenie roczne #9827
    malutki1
    Uczestnik

    Witam!
    „przepracowanie” oznacza faktyczne świadczenie pracy, a nie pozostawanie w stosunku pracy. Proszę wrócić do rozporządzenia art. 2 i zwrócić uwagę na wyłączenia… przeceiż macierzyński nie trwa 6 m-cy 🙄 a sprawę nienależnego dodatkowego wynagrodzenia powinnien regulować regulamin wypłaty świadczeń. warunki powinny być zanane pracownikom, a informacja o nienależnym dod. wyngrodzeniu to tylko dobra wola pracodawcy, chociaż osobiście uważam, że w stosunku do długoletniego pracownika powinno się coś takiego zastosować, o ile wewnętrzne instrukcje tego nie regulują. pozdrawiam.

    W odpowiedzi na: dodatkowe wynagrodzenie roczne i podróże służbowe #9780
    malutki1
    Uczestnik

    dzięki za wszystkie wypowiedzi, pozdrawiam wszystkich użytkowników forum.
    A teraz powiem jak potoczyła się „u mnie” sprawa delegacji: dyrektorzy szkół zostali zobligowani do określenia przypadków braku dokumetnów potwierdzania poniesionych kosztów w stosunku do swoich pracowników – to delegacja gdzie środek transportu określa pracodawca, a kwestię wykorzystywania swojego samochodu do celów służbowych pozostawiono Staroscie i to na podstawie jego decyzji jednostki bedą mogły ponosić wydatki z tyt. rozliczeń przejechanych kilometrów.
    A teraz mam jeszcze jeden pomysł księgowych:
    jeżeli pracownik nie udokumentuje kosztów podróży, to przysługuje mu dieta i ryczałt? Dieta tak, ale ryczałt nie bo nie ma środka transportu . W pewnym sensie to jest też niewykonanie polecenia pracodawcy… 😉

    W odpowiedzi na: dodatkowe wynagrodzenie roczne i podróże służbowe #9731
    malutki1
    Uczestnik

    Pytanie do Nickkita:
    Dlaczego zezwolenie od Burmistrza albo Starosty skoro jednosteki budżetowe jst. mają swoich kierowników lub dyrektorów i Ci, wypełniają obowiązki w zakresie prawa pracy w stosunku do swoich pracowników, tj. nauczycieli….? 😆
    To dyrektor wysyła nauczyciela na szkolenie i określa mu środek transportu… a nie starosta czy burmistrz.

    W odpowiedzi na: dodatkowe wynagrodzenie roczne i podróże służbowe #9685
    malutki1
    Uczestnik

    Dziękuje za obie wypowiedzi.
    znana mi jest treść rozporządzeń regulujących warunki wypłacania dodat. wynagrodzeń
    w sektorze budżetowym oraz warunków zwrotu ponoszonych kosztów przez pracowników w ramach użytkownych samochodów służbowych, ale jak to księgowe, wszędzie znają „haczyki”… w sprawie delegacji problem się pojawił bo od 1 stycznia br. wszystkie poniesione wydatki trzeba dokumentować rachunkami, a pracownicy w praktyce wpisywali jazdy PKS, PKP a jeździli własnymi samochodami. Umów niegdy wcześniej nie praktykowano. Na brak rachunków potwierdzających poniesione wydatki stwierdzili że bedą pisać oświadczenia. Uważam że kierownicy jednostek powinni nanieść odpowiednie zmiany do wewnętrznych procedur i instrukcji i zapoznać z treścią pracowników, brak spelnienia jakichkolwiek warunków uniemozliwi wypałtę należnych środków.
    Co do „trzynastki” osób, które nieprzepracowały 6 m-cy, niektórzy nie rozumieją pojęcia orgazniazja pracy szkoły. Przecież jak tylko nie ma jednego nauczyciela, ktoś musi przyjść na zastępstwo, to warunkuje prawidłowe wykonanie grafiku godzin, opracowanie materiału, itd. I czy to nie jest organizacja pracy szkoły? Pozdrawiam i dziekuje!

    W odpowiedzi na: dokumenty księgowe #9674
    malutki1
    Uczestnik

    Jednostki które, sprawdzam nie posiadają takiej dokumentacji, a jeżeli ją mają to niedostosowane do prowadzonej rachunkowości… stąd moje wątpliwości. bardzo miałam nieprzyjemną rozmowę z księgową której zaleciłam wpinanie w poczet dokumentacji list płac. Stwierdziła, że PK wystarczy. ale mi nie wysatrczy… ja chcę jeszcze dowody źródłowe.

    W odpowiedzi na: Korzystanie z hali w świetle upzp #7219
    malutki1
    Uczestnik

    Dziekuję. Właśnie wydrukowałam opinię UZP z pkt.8.

    W odpowiedzi na: Wydruki z kont #7026
    malutki1
    Uczestnik

    Witam! Według mnie jest to nie prawidłowo, tym bardziej, że to wydatki, które jednostka realizuje przecież do końca roku a nie do 30 litopada. No chyba że w ewidencji księgowej brak jakichkolwiek dowodów na ponoszone wydatki w miesiącu grudzień. Zgodnie z art. 15 uor. „zapisów na koncie księgi głównej dokonuje się w kolejności chronologicznej”. Wiec jak można wyksięgować poniesione wydatki przed ich raealizacją? Sądzę że to technika wprowadzenia zapisu w księdze, tzn. zapis księgowy otrzymał jeden z elementów przewidziany przepisami uor. (art. 23 ust.2) i dlatego taką postać ma wydruk. Zapis wcale nie musiał mieć miejca w dniu 1 grudnia. Spotkałam się z trzema datami wynikającymi z ewidencji księgowej prowadzonej za pomocą komputera: data wprowadzenia, data dekretacji i data akceptacji. Data operacji powinna być zgodna z jej realizacją i zatwierdzenie w postaci akceptacji uniemożliwiało wprowadzenie zmian w zapisach. ale to wszystko zależy od oprogramowania którymi dysponują komórki księgowości. Proponuję sprawdzić dokumenty z których wynika zapis księgowy. Tak jak wspomniał Wojtania rzeczywiście ma tu znaczenie również ujęcie w księgach wszystkich przychodów i kosztów w okresie którego dotyczą i to jest zachowane. Pozdrawiam Ilona.

    W odpowiedzi na: inwentaryzacja #6992
    malutki1
    Uczestnik

    Halo, halo… Dobrze instrukcje, metody, terminy, wszystko albo w ustawie i ewentualnych powielonych przepisach wewnętrznych. A skąd wskazania osób opowiedzialnych za przeprowadzenie inwentaryzacji, co co z inwentaryzacjami kontrolnymi, bo przecież takie też mogą mieć miejsce, co z zachowaniem terminu przeprowadzenia np. spisu… Zgodnie z uor ( art. 4 pkt. 5) kierownik jednostki nie posiada odpowiedzialności za przeprowadzenia inwentaryzacji, tylko osoba której powiarzono to na piśmie. Tak więc uważam że zarządzenia powinny funkcjonować i zawiarać terminy przeprowadzania inentaryzacji, osoby odpowiedzialne za inw, osoby odpowiedzialne za powiarzony majątek, termin przedłożenia dokumentów do komórki finansowej, itd. Wszystko to co funkcjonuje w danej jednostce w rzeczywistości. Pozdrawiam. Ila.

    W odpowiedzi na: wydatki #6990
    malutki1
    Uczestnik

    Witam! Jeśli można wtrącić się do dyskusji…
    proponuję sprawdzić zasady prowadzenia rachunkowości w jednostce (WTZ),która wystawia wewnętrzny dokument zlecenia zapłaty. Zgodnie z ustawą o rachunkowości dokument wewnętrzny księgowy wystawia się w przypadku braku możliwości otrzymania dokumentu zewnętrzego, Proszę sprawdzić dlaczego w umowie najmu nie zostały określone kwestie regulowania zobowiązań, dlaczego nie wystawiane są rachunki lub faktury. Prawdopodobnie dlatego, że są to stare „najmy”, nikt się nie podjął zaktualizowania wcześniej zawartych umów i doprecyzownia obowiązujących uregulowań. Przecież jeżeli czynsz regulowany jest gotówką to pod raporty kasowe powinny być podpięte dokumenty potwierdzające wykonaną operację z których wynikałoby powastanie zobowiązania. moim zdaniem jeżeli nie stwierdzi się nieprawidłowości w zakresie wydatkowania środków publicznych bądź terminowości regulowania zobowiązań można postawić wniosek o zaneksowanie zawartych umów w kwestii podstaw regulowania należności, terminowości, dokumentów potwierdzających wydatek i tym samym powstania operacji gospodarczych, jako teoretyczny element ryzyka. Pozdrawiam Ilona.

    W odpowiedzi na: Jednostki organizacyjne powiatu #6666
    malutki1
    Uczestnik

    Witam! Tak, tak wiem. Tylko zakresy kontroli które wykonuję niejednokrotnie obejmują czasookres obowiązywania już nieaktualnych rozporządzeń, tzw. okresy porównawcze. Ale dalej mam wątpliwości czy § 17 ost. rozporządzenia można zastosować do jednostki, której organem prowadzącym jest powiat a nad działalnością czuwa kuratorium. To nie jest jednostka państwowa! Dlatego moża te kwestie uregulowaćć w wewnrznych procedurach danej jednostki. No chyba, że się mylę… z tymi państwowymi jedn. budżetowymi. Pozdawiam.

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 34)