piątek, 26 kwietnia, 2024

zosia

Odpowiedź forum utworzona

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 114)
  • Autor
    Wpisy
  • W odpowiedzi na: decyzje podatku od nieruchomości????????? #19999
    zosia
    Uczestnik

    Ordynacja podatkowa jest lex specjalis w stosunku do KPA.
    OP posiada swoje autonomiczne uregulowania dla doręczeń

    W odpowiedzi na: decyzje podatku od nieruchomości????????? #19997
    zosia
    Uczestnik

    Uwaga ogólna do Meg – nie KPA tylko Ordynacja podatkowa ( do podatków stosujemy ordynację podatkową a nie KPA). Leczy co do zastosowanego przepisu o udostepnianiu akt zgoda – tu ma zastosowanie art. 178 par. 1 OP.
    Jesli minął termin po dwukrotnym doręczaniu decyzji, to decyzja została doręczona zgodnie z tzw. zasadą per avizo – domniemanie doręczenia ( tu: art. 150 OP). A jesli zatrem decyzję doręczono to jak ja można wydać stronie???. Oczywiście mówimy tu o fikcji, bo decyzja jest nadal z aktach podatkowych – ale wyjęcie jej z koperty nadawczej będzie burzyło pewien porządek.
    Można i nalezy wydać stronie jeśli jest wniosek o uwierzytelknioną kserokopię, sporządzoną na podstawie kopii decyzji podatkowej. Niestety zła wola podatnika, lub jego opieszałóść działa na jego szkodę.
    Jak coś to pisz

    pozdr.
    zosia

    W odpowiedzi na: podatek od nieruchomości #19352
    zosia
    Uczestnik

    Powierzcki wyjamowanej na prowadzenie działalności gospodarczej przez obcy niz zoz podmiot w zakresie przygotowania posiłków dla chorych nie da się zaliczyć do obnizonej stawki przeznaczonej dla świadczeń zdrowotnych. Jednak masz rację – jesli by posiłki byłyby przygotowywane we własnym zakresie przez wewnętrzna jednostękę szpita (kuchnia) to wtedy załapałaby sie ta powierzchnia na niższą stawkę.
    A poniżej wyjasnienie Min Fin co do stawki świadczeń zdrowotnych

    Pismo Dyrektora Departamentu Podatków i Opłat Lokalnych z dnia 3 października 2007 r. znak: PL-833-106/AP/07/663 do Urzędu Miasta (&#8230:wink: w sprawie zastosowania obniżonej stawki podatku od nieruchomości dla budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych

    Odpowiadając na pismo z dnia (….) znak (….) dotyczące interpretacji ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.), Ministerstwo Finansów wyjaśnia.

    W art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dla budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych przewidziano preferencyjną stawkę podatku od nieruchomości.

    Definicję świadczeń zdrowotnych zawiera art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89), zgodnie z którym pojęcie to obejmuje działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Przepis wymienia katalog działań będących świadczeniami zdrowotnymi, takich jak: badanie i porada lekarska, leczenie, badanie i terapia psychologiczna, rehabilitacja lecznicza itd. Nie ma on jednak charakteru zamkniętego.

    Pojęcie świadczeń zdrowotnych definiuje również art. 5 pkt 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 ze zm.), zgodnie z którym świadczenie zdrowotne to działanie służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działanie medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich udzielania.

    Podmioty uprawnione do udzielania świadczeń zdrowotnych określa art. 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Świadczenia te mogą być udzielane przez zakłady opieki zdrowotnej oraz przez osoby fizyczne wykonujące zawód medyczny lub przez grupową praktykę lekarską, grupową praktykę pielęgniarek i położnych na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

    W art. 2 ust. 1 ustawy określono rodzaje zakładów opieki zdrowotnej. Wśród nich wymienia się m.in. szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium, prewentorium, inny niewymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednim stałym pomieszczeniu, przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, pogotowie ratunkowe, laboratorium diagnostyczne, pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji, zakład rehabilitacji leczniczej.

    Ze względu na ogólnie sformułowane definicje świadczeń zdrowotnych z przykładowym jedynie wyliczeniem tych świadczeń oraz zróżnicowany charakter zakładów opieki zdrowotnej nie jest możliwe generalne wskazanie określonych pomieszczeń jako przeznaczonych na udzielanie świadczeń zdrowotnych. Przy ustalaniu czy budynki lub ich części są zajęte na prowadzenie działalności w zakresie udzielania tych świadczeń należy uwzględnić charakter świadczeń zdrowotnych oraz rodzaj zakładu, który ich udziela. Przykładowo w szpitalach w pomieszczeniach zajętych na bazę noclegową są udzielane jednocześnie świadczenia zdrowotne, natomiast w sanatorium będą to z reguły inne pomieszczenia. Pomieszczenie izby przyjęć często stanowi zarówno część administracyjną szpitala jak i miejsce wstępnych badań.

    Uwzględniając linię orzecznictwa w sprawie zastosowania omawianej preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości (m.in. wyrok NSA z dnia 20.07.2006 r. sygn. akt nr II FSK 1101/05, wyrok NSA z dnia 05.04.2007 r. sygn. akt nr II FSK 420/06) prezentującą pogląd, że dla zastosowania tej stawki musi zachodzić związek bezpośredni pomieszczenia budynku (jego części) z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, należy stwierdzić, że nie będą nią objęte pomieszczenia administracyjne, gospodarcze i socjalne jako nieprzeznaczone do udzielania świadczeń zdrowotnych, choć niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zakładu opieki zdrowotnej. To samo odnosi się do pomieszczeń zajętych na bazę noclegową, jeśli nie jest ona jednocześnie zajęta na udzielanie świadczeń zdrowotnych.

    Powyższe stanowisko nie stanowi interpretacji w rozumieniu art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), a jedynie opinię Ministerstwa Finansów w przedmiotowej sprawie i ma charakter kierunkowy.

    Jednocześnie informuję, że Minister Finansów nie jest organem właściwym do rozstrzygania sporów w kwestiach dotyczących podatków i opłat lokalnych, które są przedmiotem postępowania przed organami podatkowymi pierwszej i drugiej instancji lub są przedmiotem skargi złożonej do sądu administracyjnego.

    pozdr.

    zosia

    W odpowiedzi na: projekty i zamówienia #18492
    zosia
    Uczestnik

    moje stanowisko do problemu 123456:

    Moim zdaniem z uwagi na to, że urząd jest projektodawcą, zaś beneficjentami szkoły – jedne i drugie jako jednostki sektora finansów publicznych – są obowiązane do stosowania PZP.
    I w tym przypadku udzielenie zamówienia powinno odbyć się w oparciu o przetarg nieograniczony( jako tryb podstawowy ) lub tryby dodatkowe – po dodatkowym przekonywującym uzasadnieniu.
    Z racji doświadczenia – wykonane ponad audytów projektów UE (twardych i miękkich) z dużym prawdopodobieństwem postawiłbym tezę, że w przypadku zamawiania poszczególnych modułów w ramach projektu – zaistnieje zjawisko podziału zamówienia – a podział zamówienia to:
    – naruszenie zasad realizacji projektów;
    – naruszenie dyscpliny finansów publicznych;
    – wykorzystanie dotacji z naruszeniem prawa, i w
    konsekwencji mozliwość uznania wydatku za niekwalifikowalny.
    Ponadto polecam lekturę pt. zasady dotyczące przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków EFS – Warszawa, sierpień 2009 r. opr. MRR – do znalezienia na stronie np., WUP Rzeszów i innych wupów, czy urzędów marszałkowskich też.
    pozdr.
    z.

    W odpowiedzi na: projekty i zamówienia #18491
    zosia
    Uczestnik

    Uzupełnienie w zakresie pytania tamary:

    Jaka jest procedura stosowania zasady konkurencyjności?

    W celu zapewnienia realizacji ww. zasad, beneficjent środków z EFS stosuje się do następujących reguł:

    a) beneficjent zobowiązuje się do wysłania zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia; równocześnie beneficjent zobowiązany jest do zamieszczenia na swojej stronie internetowej (o ile posiada taką stronę) oraz w swojej siedzibie powyższego zapytania ofertowego; zapytanie ofertowe powinno zawierać w szczególności opis przedmiotu zamówienia, kryteria oceny oferty oraz termin składania ofert;

    b) w przypadku gdy pomimo wysłania zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, beneficjent otrzyma tylko jedną ofertę, uznaje się zasadę konkurencyjności za spełnioną;

    c) beneficjent wybiera najkorzystniejszą spośród złożonych ofert w oparciu o ustalone w zapytaniu ofertowym kryteria oceny; wybór oferty jest dokumentowany protokołem, do którego załączane są zebrane oferty;

    d) wszelkie czynności związane z realizacją zamówienia beneficjent dokonuje w formie pisemnej, przy czym dla udokumentowania czynności innych niż zawarcie umowy i sporządzenie protokołu z wyboru najkorzystniejszej oferty, dopuszczalna jest forma elektroniczna i faks;

    e) w przypadku gdy beneficjent stwierdzi, że na rynku nie istnieje trzech potencjalnych wykonawców, może zostać wezwany – na wniosek instytucji wdrażającej lub Pośredniczącej lub organów kontrolnych – do przedstawienia uzasadnienia wskazującego na obiektywne przesłanki potwierdzające jego stwierdzenie.

    por. Rachunkowośc Budżetowa Nr 12/2009

    W odpowiedzi na: decyzje wymiarowe na podatek od nieruchomości a zawiadomienia #18470
    zosia
    Uczestnik

    jeżeli to ma przełożenie na dyscyplinę podatkową – to niestety trzeba tak działać,
    Wystarczy moim zdaniem zrobic w gminie kilka takich wniosków aby fama sie rozeszła po okolicy, i wtedy też się odniesie sukces.
    Jak wiemy urząd skarbowy za byle przewinienie robi wnioski o ściganie.

    W odpowiedzi na: decyzje wymiarowe na podatek od nieruchomości a zawiadomienia #18467
    zosia
    Uczestnik

    Zgodnie z ustawą o podatku rolnym
    4. JeŜeli w ciągu roku podatkowego grunty gospodarstwa rolnego zostały zajęte na prowadzenie
    innej działalności gospodarczej niŜ działalność rolnicza lub po zaprzestaniu prowadzenia tej działalności
    przywrócono na tych gruntach działalność rolniczą albo z innych powodów powierzchnia uległa
    zmniejszeniu lub zwiększeniu, kwota naleŜnego podatku rolnego ulega obniŜeniu lub podwyŜszeniu,
    poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła ta zmiana.

    5. Osoby fizyczne, są obowiązane złoŜyć właściwemu organowi
    podatkowemu informacje o gruntach, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru, w terminie
    14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

    Tak więc jeśli nastąpiły jakiekolwiek zmiany w powierzchni do opodatkowania – informacja musi być złożona przez podatnika, pod rygorami:
    – wszczęcia postepowania podatkowego,
    – oraz postępowania o naruszenie KKS.
    To, że ludzie nie czytają informacji urzędu to juz inna bajka.
    Ale twarde prawo – ale prawo.

    W odpowiedzi na: decyzje wymiarowe na podatek od nieruchomości a zawiadomienia #18458
    zosia
    Uczestnik

    Kto ?- wójt, burmistrz, prezydent miasta;
    Gdzie ?- do właściwego miejscowo dla podatnika naczelnika urzedu skarbowego;
    W stosunku do kogo – do podatnika, który nie dopelnił obowiązu terminowego złożenia deklaracji / informacji podatkowej;
    Podstawa działania? oprócz KKS – dodatkowo art. 304 par. 2 KPK.

    z.

    W odpowiedzi na: decyzje wymiarowe na podatek od nieruchomości a zawiadomienia #18454
    zosia
    Uczestnik

    dodatkowo nalezy dodać koniecznośc sporzadzenia stosownych wniosków o popełnieniu czynu zabronionego z kodeksu karnego skarbowego – np. art. 54, 56 KKS. Jako date zdarzenia od którego nalezy liczyć termin do złożenia deklracji podatkowej / informacji podatkowej jest data dokonania czynności powodującej powstanie/ zmianę / ustanie / obowiązku podatkowego, tj. np. data kupna – sprzedaży z aktu notarialnego.
    I to ma zastosowanie do podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych.

    W odpowiedzi na: audyt zewnętrzny #18440
    zosia
    Uczestnik

    Cześć

    wejdz na stronę ODDK Gdańsk mi jest tam pozycja dot. audytu projektów wspólfinansowanych z UE autorstwa Z. Wojdylak-Sputowska i Arkadiusz Sputowski.
    Polecam

    z.

    W odpowiedzi na: Audytor …to jest FUCHA #18196
    zosia
    Uczestnik

    Witaj Wojtania

    A po co do wykonywania usługi audytu założenie firmy??

    Wystarczą odpowiednie kwity i przełożenie na będący w potrzebie urząd gminy

    Co o tym sądzą inni??

    A przde wszystkim – jakie warunki podadzą w zamówieniu??

    Pozdr.

    z.

    W odpowiedzi na: Kryteria wyboru usługodawcy – audytora wewnętrznego #18170
    zosia
    Uczestnik

    pytanie słuszne, także w zakresie stosowania PZP. Ja myślę, że stosowacx PZP trzeba będzie, tylko kto da na umowę ok. 60 tysięcy??

    W odpowiedzi na: dodatki mieszkaniowe #18145
    zosia
    Uczestnik

    W pełni się zgadzam ze stanowiskiem 123456.
    W tyum zadaniuważne jest przecież zbdanie kompeltności wniosków, dkumentacji, obliczenia parametrów pozwalających na przyznanie i odmowę przyznania dodatku, terminowośc wypłacania, rozliczenia się z zarzadcami, sprawdzenie obowiązków informacyjnych zarządców.
    A pieczęć urzędowa – to pikuś… pan pikuś.
    pozdr.
    z

    W odpowiedzi na: dodatki mieszkaniowe #18143
    zosia
    Uczestnik

    Jednym z obligatoryjnych elementów tytułu wykonawczego jest „odcisk pieczęci urzędowej wierzyciela”.

    Legalna definicja „pieczęci urzędowej” zawarta została w art. 16c ustawy z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (tekst jednolity: DzU z 2005 r. nr 235, poz. 2000). Z przepisu tego wynika, że cyt.: „Urzędową pieczęcią jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, a w otoku napis odpowiadający nazwie podmiotu uprawnionego do używania urzędowej pieczęci”. Z ust. 2 art. 16c powołanej wyżej ustawy wynika, że cyt.: „Urzędową pieczęcią gminy, powiatu, samorządu województwa lub związku jednostek samorządu terytorialnego może być również pieczęć, o której mowa w ust. 1, zawierająca pośrodku, zamiast wizerunku orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, odpowiednio herb gminy, powiatu lub województwa. Odcisk pieczęci z herbem nie może być umieszczany na dokumentach urzędowych w sprawach z zakresu administracji rządowej”.

    Kto ma prawo używać?
    Podmiotami uprawnionymi do używania pieczęci urzędowej są – zgodnie z art. 2a powołanej wyżej ustawy – m.in.:
    – gminy, związki międzygminne oraz ich organy,
    – powiaty, związki powiatów oraz ich organy.
    Kwestie związane ze szczegółami technicznymi pieczęci, wielkość pieczęci, sposób rozmieszczenia poszczególnych jej elementów uregulowane zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów z 7 grudnia 1955 r. w sprawie tablic pieczęci urzędowych (DzU nr 47, poz. 316 z późn. zm.). Z § 16 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, że do wyrobu pieczęci państwowych uprawniona jest wyłącznie Mennica Państwowa. W ust. 2 tego przepisu przewidziano, że do wyrobu pieczęci urzędowych gmin, związków komunalnych i sejmików samorządowych, zawierających herb gminy lub województwa, są upoważnione również wyspecjalizowane podmioty gospodarcze inne niż Mennica Państwowa.

    Instrukcja kancelaryjna
    Drugim aktem prawnym, w którym znajdujemy definicję pieczęci urzędowej jest rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (DzU nr 112, poz. 1319 z późn. zm., dalej – instrukcja kancelaryjna). W § 3 pkt 14 tego rozporządzenia czytamy, że cyt. „Pieczęć urzędowa – pieczęć okrągła z wizerunkiem herbu gminy pośrodku (do czasu ustalenia herbu z polem niewypełnionym) i nazwą w otoku lub jej wizerunek na nośniku elektronicznym”. Z § 30 ust. 1 instrukcji kancelaryjnej wynika, że pieczęć urzędową lub jej elektroniczny wizerunek umieszcza się tylko na dokumentach szczególnej wagi, stanowiących podstawę do podjęcia określonych czynności prawnych. W przepisie tym jako przykład takich dokumentów wymieniono decyzję i świadectwo. W dalszej części z § 30 ust. 1 instrukcji kancelaryjnej wynika, że odcisku pieczęci nie umieszcza się na kopiach dokumentów składanych do akt urzędu oraz na innych pismach wysyłanych z urzędu, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

    Tak więc moim zdaniem na każdej dewcyzji wydanej przez organ gminy powinna byc pieczęć urzędowa – z godłem RP

    Pozdr.
    z.

    W odpowiedzi na: Naruszenie dyscypliny #17684
    zosia
    Uczestnik

    Tomasz Wojtania – pojawia się na naszym portalu jako wojtania.
    Znając go myślę, że powinien się odezwać.

Oglądasz 15 wpisów - 1 z 15 (wszystkich: 114)