niedziela, 28 kwietnia, 2024

mareksp

Odpowiedź forum utworzona

Oglądasz 15 wpisów - 76 z 90 (wszystkich: 116)
  • Autor
    Wpisy
  • W odpowiedzi na: jak to zaksięgować? #10163
    mareksp
    Uczestnik

    Faktycznie wielkiego wpływu to na nic nie ma. Nie zmieni się wynik finansowy ani dane do sprawozdań Rb. Z drugiej strony jest to niezgodne z zasadmi funkcjonowania kont obowiązującymi jednostki budżetowe i może utrudniać czytelność zapisów księgowych. Plan kont okreslony rozporzadzeniem jest podstawą opracowania zakładowego i nie powinien być z nim sprzeczny. Z zasad funkcjonowania konta 750 wynika, że służy ono do grupowania operacji dotyczących przychodów z tytułu dochodów budżetowych.
    Najlepiej chyba przekonać gł. księgowego do potrzeby zmiany planu kont w trakcie audytu i nie umieszczać w sprawozdaniu zaleceń z tego tytułu.

    W odpowiedzi na: jak to zaksięgować? #10152
    mareksp
    Uczestnik

    Chyba jedynym sensownym księgowaniem wydaje się być: Wn 750 Ma 130 rachunek dochodów. Na 750, bo jest to odpis z tytułu dochodów budżetowych. Nie wiem czemu w 2005 r. było to ujete na 760, gdyż opłaty za zajecie pasa drogowego dla zarządu dróg stanowią przychody bezpośrednio związane z działalnością operacyjną. 221 trzeba pominąć bo nie była to nalezność przypadająca do realizacji w tym samym roku byudżetowym.

    W odpowiedzi na: Wynagrodzenia #10102
    mareksp
    Uczestnik

    W tej sytuacji w grę mogą wchodzić przepisy § 5 i § 12 rozporządzenia MPiPS z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy (…). Według nich miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu a następnie mnoży się przez liczbę godzin nieobecności. Otrzymaną kwotę odejmuje się od należnego wynagrodzenia miesięcznego. Nie wiem czy dotyczy to również nauczycieli ale najłatwiej jest wykonać telefon do Inspekcji Pracy i zapytać. O ile uda się do nich dodzwonić to pewnie odpowiedzą.

    W odpowiedzi na: Wynagrodzenia #10095
    mareksp
    Uczestnik

    art. 92 § 2 kodeksu pracy i art. 11 ust. 5 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego z powodu choroby i macierzyństwa

    W odpowiedzi na: Egzamin CGAP #10023
    mareksp
    Uczestnik

    Rejestracji online do CGAP nie ma i nie było wcześniej (w przeciwieństwie do CIA). Informacje są zamieszczone w anglojęzycznej broszurze CGAP 2006 w formacie pdf, dostępnej na stronie IIA Global. Wynika z niej, że niezbędne do rejestracji jest wypełnienie formularza rejestracyjnego (dostępny w formacie pdf) i przesłanie go e-mailem, faxem lub pocztą. W terminie do 31.03.2007 trzeba też złożyć do IIA razem z formularzem rejestracyjnym także kopię dyplomu ukończenia studiów (magisterskich – master lub licencjackich – bachelor degree) oraz wypełniony i podpisany przez członka IIA lub przez pracodawcę formularz Character Reference. Są to dokumenty w języku angielskim. Potwierdzenie 2-letniego stażu w audycie może być dosłane później, nawet po egzaminie. Opłaty mozna dokonać podając dane karty kredytowej w formularzu rejestracyjnym lub dokonując przelewu na rachunek Bank of America podany w treści tego formularza. Znam osoby które wskazały dane karty kredytowej w formularzu przesłanym poczta i wszystko było OK. Ja rejestrując się do CIA podawałem te dane w formularzu rejestracyjnym online i też było bez problemów.
    Powodzenia

    W odpowiedzi na: upoważnienie do audytu #9793
    mareksp
    Uczestnik

    Zgadzam się, że kluczowe będzie na pewno stwierdzenie daty z jaką wygasł mandat. Z drugiej strony jast mało prawdopodobnym aby uznano, iż wszystkie podjęte decyzje i podpisane pisma przez burmistrza po dacie terminu zlożenia oświadczenia straciły moc. Wybór i pistowanie stanowiska były zupełnie zgodne z prawem a więc i jego działania.
    Zapytaj radcy, czy uważa że np. wszyskie wydane z upoważnienia burmistrza decyzje administracyjne też stały się nieważne.

    W odpowiedzi na: umowa zlecenie czy umowa o dzieło? #9791
    mareksp
    Uczestnik

    Można jeszcze dodać że o charakterze umowy nie przesądza jej nazwa a treść. A więc nazwanie umów o sprzątanie z osobami fizycznymi umowami o dzieło nie ma żadnego znaczenia, bez względu na świadomość czy nieświadomość takiego postępowania.
    Zlecanie usług na zewnątrz zamiast zatrudniania pracowników na umowę o pracę jest na pewno tańsze w wielu przypadkach. Najlepiej jednak zlecić to firmie po przeprowadzeniu przetargu i wtedy nie ma problemy. Gdy podpisuje się umowy o świadczenie usług z osobami fizycznymi, które dotąd wykonywały te usługi w ramach umowy o pracę jest jaskrawym przykładem nieudolnej próby ominięcia obowiązujących przepisów.

    W odpowiedzi na: badania okresowe #9721
    mareksp
    Uczestnik

    Sposób księgowania wydatków wynika jasno z zasad funkcjonowania kont obowiązujących jednostki budżetowe. Wydatek to obciążenie rachunku bankowego wydatków a więc na podstawie wyciągu bankowego Ma 130 i Wn 201 (spłata zobowiązania). Oczywiście wcześniej rachunek za badania ujmuje się Wn 400 Ma 201. W ewidencji analitycznej do konta wydatków 130 będzie to § 4280 (zgodnie z klasyfikacją budżetową).

    W odpowiedzi na: kontrola 5% #9696
    mareksp
    Uczestnik

    Chyba, że kierownik jednostki (lub pracownik) jest filatelistą – to wtedy na pewno z § 4210 😀

    W odpowiedzi na: dokumenty księgowe #9676
    mareksp
    Uczestnik

    Myślę, że jednak wystarczy PK w treści odnoszący się do daty i nr-u listy płac. Listy płac mogą być osobno przechowywane ze względu na inny okres wymagany do ich przechowywania niż pozostałych dowodów księgowych. Poza tym może to być wygodniejsze ze względów technicznych i wcale nie ogranicza mozliwości sprawdzenia poprawności ich sporządzenia.

    W odpowiedzi na: Czynności doradcze #9642
    mareksp
    Uczestnik

    [QUOTE BY= caliente] [QUOTE BY= MarekSP]
    Czy nie idziesz za daleko? Zgadzam się, że ta jakie czynności doradcze możesz świadczyć zależy od karty audytu (dlatego zapisy powinny być elastyczne i dość pojemne).
    Nie zgadzam się co do zakresu opiniowania. Dlaczego audytor nie miałby sprawdzić poprawności zaprojektowania procedury? Dlaczego musi się ograniczyć do tego co sam wcześniej wykrył w audycie? [/QUOTE]

    Owszem. można sprawdzić poprawność zaprojektowania procedury. Tylko problemem moze być z okresleniem kryteriów oceny. Jeśli nie ma regulacji wewnętrznej dotyczącej projektowania procedur wewnętrznych (a z reguły nie ma) to neleżałoby je uzgodnić z autorem, co nie będzie proste i łatwe. Wyrażona opinia może być też postrzegana jako nieobiektywna. Dlatego też łatwiej wyrazić opinię na temat procedur procesu poznanego już w trakcie audytu niż zupełnie nowego. Ponadto przyjmowanie do opiniowania każdej nowej regulacji mogłoby skutecznie „unieszkodliwić” audytora w zakresie wykonywania planowych zadań zapewniających. Wadliwe funkcjonowanie zaopiniowanej wcześniej przez audytora regulacji najpewniej zaskutkuje stwierdzeniem, że audyt nie wnosił uwag w danym zakresie. Myślę więc, że etapem na którym audytor mógłby skuteczniej włączyć się do projektowania mechanizmów kontrolnych jest szkolenie zespołu pracowników w zakresie podejścia do tworzenia procedur. Standardy IIA w tym zakresie są bardzo elastyczne, jednak zasadą jest wyraźne wskazanie, że odpowiedzialność za opracowanie adekwatnych procedur należy do właściciela procesu, który zna najlepiej specyfikę i zagrożenia związane z wykonywaniem swoich zadań.

    W odpowiedzi na: Czynności doradcze #9628
    mareksp
    Uczestnik

    O „akceptacji” nie powinno być mowy. Instrukcję i tak przecież wprowadzi w życie kierownik jednostki. Co do roli audytora, to moim zdaniem już samo wydanie zaleceń po wykonaniu zadania zapewniającego zawiera w sobie element doradczy. Jeśli Instrukcji dotąd nie było to zaopiniowanie jej projektu przez audytora może się odnosić do kompletności jej zawartości co do wymogów prawnych oraz czy odnosi się ona do ryzyk zidentyfikowanych w trakcie zadania audytowego. Jednocześnie przekazując opinię audytor powinien wskazać zakres w jakim dokonał oceny instrukcji oraz konieczność weryfikacji jej adekwatności i skuteczności przestrzegania po pewnym czasie jej stosowania przez osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo teleinformatyczne (najczęściej ABI). Jeśli instrukcja jest wynikiem zaleceń to takie „zaopiniowanie” może być potraktowane jako monitorowanie ich wykonaia lub nawet jako czynności sprawdzające.
    Ważne jest też jaki rodzaj i sposób wykonywania czyności doradczych przewidziałeś w Karcie audytu. Jeśli nie ma tam jednoznacznych zapisów, to w zależności od własnej oceny możez uzasadnić przyjęcie do realizacji lub odmowę „opiniowania” instrukcji – tj. czy tego rodzaju zadanie możesz „zmieścić” w realizowanym planie audytu.
    Opiniowanie merytoryczne instrukcji obiegu dokumentów przez audytora, wdług mnie nie, jest możliwe bez przeprowadzenia audytu.

    W odpowiedzi na: paragrafy #9380
    mareksp
    Uczestnik

    Pogląd na ten temat pojawił się w Rachunkowości budżetowej Nr 19/2006 s.21 i Nr 2/2007 s. 15. Według autorki K. Gąsiorek tonery klasyfikuje się w § 475 jako akcesoria komputerowe. Przytacza ona definicję słownikową akcesoriów komputerowych: „dodatkowe wyposażenie komputerowego stanowika pracy oraz zasoby zużywalne, potrzebne do działania i konserwacji urządzeń zewnętrznych komputerów, np. dyskietki”.
    Mnie ta argumentacja nie przekonuje i raczej bym ujmował to w § 4210 jako materiały eksploatacyjne. Z drugiej strony papier do drukarek i ksero też został wydzielony do osobnego § 474 więc trudno zgadnąć co poeta (ustawodawca) miał na myśli.

    W odpowiedzi na: Podpis księgowego #5847
    mareksp
    Uczestnik

    Nie rozumiem co to znaczy „niby” Urzędu. Jeśli budynek szkoły jest w zarządzie tej szkoły to jej dyrektor jest właściwy do zarządzania i decyzji w sprawie utrzymania tego budynku. Ważne jest też w tej sytuacji kto zorganizował postępowanie o udzielenie zamówienia publlicznego na te roboty. Jeśli był to Urząd, to nie ma problemu aby Wójt podpisał umowę, ale jeśli szkoła to już nie za bardzo. Jest to problem formalny a wynikające z niego ryzyko to kwestia skuteczności tej umowy. Nie wydaje się aby była to kwestia dla audytu wewnętrznego a raczej dla radcy prawnego. Księgowa może spokojnie parafować umowę, gdyż środki finansowe są zapewnione w planie finasowym szkoły.

    W odpowiedzi na: te pytania wala z nóg #5744
    mareksp
    Uczestnik

    Wydaje się, że c) tzn. metody amortyzacji nie można zmienić. Art. 32 ust.3 uor mówi tylko o weryfikacji poprawności stosowanych okresów i stawek amortyzacji, powodującą korektę dokonywanych w następnych latach odpisów amortyzacyjnych. Natomiast nic nie wspomina o mozliwości zmiany ustalonej na dzień przyjęcia środka trwałego metody amortyzacji.

Oglądasz 15 wpisów - 76 z 90 (wszystkich: 116)