poniedziałek, 13 maja, 2024

mareksp

Odpowiedź forum utworzona

Oglądasz 15 wpisów - 61 z 75 (wszystkich: 116)
  • Autor
    Wpisy
  • W odpowiedzi na: przetarg ofertowy #11048
    mareksp
    Uczestnik

    Być może zastosowano tu przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym … (Dz. U. Nr 191, poz. 1957). Wprawdzie dotyczy ono jednostek państwowych ale być może przyjęto analogiczne rozwiazania w jst.
    Najprosciej moim zdaniem byłoby zapytanie audytowanego, jakie przepisy lub zasady zastosował w tym przypadku i dlaczego.
    Pzdr

    W odpowiedzi na: z uporem maniaka wracam do dodatków mieszkaniowych #11022
    mareksp
    Uczestnik

    Że nie ma tu naruszenia wynika z mojej poprzedniej wypowiedzi. Po prostu nie jest to żaden z czynów przewidzianych w katalogu ustawy o dyscyplinie. Co do niezgodności z przepisami ustawy o dodatkach to jest ona raczej oczywista. Uprawniony do dodatku może w tej sytuacji domagać się od gminy wypłacenia przyznanego decyzją dodatku zgodnie z dyspozycją ustawodawcy tj. do rąk zarządcy.
    Pzdr

    W odpowiedzi na: z uporem maniaka wracam do dodatków mieszkaniowych #11016
    mareksp
    Uczestnik

    Wątek jest dość chaotyczny i nie do konca jasno przedtawiony jest stan faktyczny. Moim zdaniem ze względu na charakter socjalny dodatku mieszkaniowego nie może on podlegać żadnym kompensatom. Ale ważniejszą kwestią jest tu dokonywanie kompensaty zobowiązań zarządcy z należnością osoby uprawnionej do dodatku mieszkaniowego – a więc nie podatnika podatku od nieruchomości. Dodatek nie jest naleznością przysługującą zarządcy a tylko na jego ręce powinien być wypłacony. Takim zarządcą jest np. osoba (firma) obsługująca wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnia mieszkaniowa.
    Wypłata ryczałtu za opał bezpośrednio na ręce osoby uprawnionej wynika z art. 6 ust. 7 ustawy.
    Co do naruszenia dyscypliny FP to nie widzę tu żadnego przeznaczenia dochodów na wydatki. Wypłata dodatku mieszkaniowego, wynikająca z zadań własnych gminy i właściwej decyzji administracyjnej jest po prostu wydatkiem w jednostce budżetowej. Aby zrealizować dochód podatkowy w tej sytuacji powinna zostać kwota dodatku przelana z rachunku wydatków budżetowych na rachunek dochodów (przy założeniu dopuszczalności kompensaty w omawianym przypadku).

    W odpowiedzi na: wspólnota mieszkaniowa #10999
    mareksp
    Uczestnik

    Myślę, że najpierw trzeba porozmawiać z osobą z urzędu gminy która dotychczas reprezentowała gminę przed wspólnotą – czy i jaki był udział Gminy w zarządzaniu sprawami wspólnoty mieszkaniowej i w podejmowaniu decyzji. Czy były jakiekolwiek spotkania czy też udział gminy sprowadzał się do odbierania i wpinania a/a pism o wymiarze zaliczek – opłat na rzecz utrzymania nieruchomości wspólnej.

    W odpowiedzi na: Spis z natury #10883
    mareksp
    Uczestnik

    Pozostaje niestety stwierdzić w raporcie z audytu, że termin inwentaryzacji nie został zachowany i zalecić wprowadzenie mechanizmów kontroli (to główny księgowy powinien być moim zdaniem wskazany w procedurach jako odpowiedzialny za terminowe przedłożenie do podpisania kierownikowi jednostki zarządzeń dotyczących inwentaryzacji).
    Co do wskazywania przez audytora skutków naruszenia przepisów uor w zakresie inwentaryzacji, to nie jestem zwolennikiem poglądu, że na audytorze wewnętrznym ciąży obowiązek zgłaszania komukolwiek, że nastapiło naruszenie dyscypliny FP. Należy to do kierownika jednostki, co do którego zakładamy, że jako osoba kompetentna zna podstawowe przepisy dotyczące funkcjonowania finansów publicznych. Ja w sprawozdaniu z audytu, w ramach opisu skutków stwierdzonych uchybień, zaznaczam w takiej sytuacji, że stwierdzone w wyniku audytu fakty mogą zostać uznane za przesłanki wskazujące na możliwość naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Nie inicjuję natomiast żadnych działań w kierunku zawiadomienia o naruszeniu, gdyż nie jest to rola audytu wewnętrznego.

    W odpowiedzi na: Spis z natury #10872
    mareksp
    Uczestnik

    Nie za bardzo rozumiem o jakich składnikach majątku mówisz. Chyba masz na myśli tzw. pozostałe środki trwałe objete ewidencją ilościowo-wartościową, które w rozumieniu uor, tak jak wszystkie środki trwałe, podlegają inwentaryzacji raz na 4 lata wg art. 26 ust. 3 pkt 3.

    W odpowiedzi na: Spis z natury #10867
    mareksp
    Uczestnik

    Zasadą jest dokonywanie inwentaryzacji wg stanu na ostatni dzień roku w okresie od trzech miesięcy przed końcem roku obrotowego do 15 dnia następnego roku. Jednakże uor przewiduje odstępstwa od tego terminu m.in. dla zapasów materiałów znajdujących się na terenie strzeżonym i objętych ewidencją ilościowo-wartościową raz na dwa lata. Dlatego też w mojej opinii jeśli termin 2-letni został dotrzymany, to nie należy tego kwestionować.
    Inną sprawą jest wskazanie na potrzebę wcześniejszego powoływania komisji i dokonania spisu dla uniknięcia niepotrzebnych wątpliwości i ewentualnych problemów.

    W odpowiedzi na: plan kont #10576
    mareksp
    Uczestnik

    Moim zdaniem nie ma żadnego problemu a nawet lepiej, że nazwy kont oddają ich właściwą rolę. Niedopuszczalna byłaby jedynie zmiana określonych zasad funkcjonowania tych kont. Jednolitość tych zasad pozwala na zachowanie jednolitości prowadzonej rachunkowości i sprawozdawczości budżetu.

    W odpowiedzi na: przetarg a kosztorys inwestorski #10346
    mareksp
    Uczestnik

    Szacunkowa wartość zamówienia powinna być określona z należytą starannością, a dla robót budowlanych jest nią sporządzenie kosztorysu inwestorskiego. Wynikająca z niego wartość zamówienia przesądzała więc o konieczności zastosowania przepisów PZP do wyłonienia wykonanwcy. Nie ma znaczenia okoliczność, że wybrany wykonanwca zaoferował kwotę poniżej 6.000 Euro. W takiej systuacji zamawiający już lepiej by się nie chwalił tym kosztorysem. Możesz się upewnić czy do określenia wartości szacunkowej zamówienia wzięto kwotę kosztorysu netto (bez VAT-u) a nie brutto.

    W odpowiedzi na: PILNE-ochrona danych osobowych #10339
    mareksp
    Uczestnik

    Nie ma żadnych urzędowych druków upoważnienia do przetwarzania danych. Wg komentarzy w LEX ustawodawca nie określa formy ani treści takiego upoważnienia. Ze względów dowodowych powinno być ono wystawione na piśmie. Wystawienie upoważnień (jak też prowadzenie ewidencji osób upoważnionych) jest obowiązkiem administratora danych osobowych a nie audytora. Audytor, tak jak każdy inny pracownik nie ma obowiązku „upominania się” o wystawienie upoważnienia. Jego posiadanie czy brak nie ma żadnego wpływu na wiarygodność wyników audytu. Jeśli audytowany uważa, ze nie miałaś prawa do dostępu do danych osobowych, to nie powinien był Ci ich udostepniać. Ponadto jest wątpliwość czy twój pacodawca może Ci wystawić upoważnienie do przetwarzania danych w jednostce podległej i czy to jest potrzebne. Mądrzy profesorowie w komentarzach do ustawy o ochronie danych twierdzą, że: „Dyskusyjne jest czy ewidencją osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych powinni być objęci Ci, którzy tylko pośrednio mają do czynienia z przetwarzaniem danych, np. z racji wykonywania funkcji kontrolnych w zakładzie”.
    Podsumowując powyższe, tak jak wspomniał ceem, wystarczające jest upoważnienie do audytu wewnętrznego wraz z dowodem tożsamości. Prawo dostępu do danych wynika zaś z uprawnienia ustawowego, o ile taka potrzeba wynika w związku z prowadzonym zadaniem audytowym.

    W odpowiedzi na: odmowa podpisania dokumentu #10290
    mareksp
    Uczestnik

    Treść przepisu jest jednoznaczna więc oczywiście tak – kierownik jednostki organizacyjnej zawiadamia wójta (który nie jest dysponentem części budżetowej, bo części występują tylko w budżecie państwa).

    W odpowiedzi na: dostęp do akt osobowych #10249
    mareksp
    Uczestnik

    Myślę, że dobrym sposobem byłoby pisemne zwrócenie się do kadrowej o udostępnienie informacji zawartych w aktach osobowych w zwiazku z przeprowadzaniem zadania audytowego. Należałoby napisać co chcemy potwierdzić np. wykształcenie, wysokość wynagrodzenia lub informacje dotyczące zakresu czynności. Jeśli żądanych informacji będzie sporo i będzie musiała się napracować aby na podstawie akt je zgromadzić i udostępnić audytorowi, to na drugi raz najchętniej udostępni całość akt. Do tego tak będzie bezpieczniej, bo gdy udostępni akta, to jeszcze posądzi audytora że coś z nich zabrał albo komuś wygadał.
    Jeśli nie udostępni żądanych w piśmie informacji, to mamy 2 wyjścia:
    1. Piszemy do kierownika jednostki info o ograniczeniach przeprowadzania audytu związanych z odmową udostępnienia potrzebnych danych (zgodnie ze standardami).
    2. Odpuszczamy sobie a tylko w sprawozdaniu z audytu piszemy o wyłączeniach z zakresu audytu spowodowanych ograniczeniami w dostepie do niezbędnych dokumentów.
    Co wy na to?

    W odpowiedzi na: delegacja w sobotę! #10210
    mareksp
    Uczestnik

    Wydaje się, ze najlepszą radą jakiej audytor może w tej sytuacji udzielić kierownikowi jednostki jest wskazanie możliwości zasięgnięcia opinii prawnej na tle konkretnego stanu faktycznego. Jeśli jednostka radcy nie zatrudnia to może przecież zlecić to zewnętrznie. Udzielanie porad prawnych przez audytora może okazać się niebezpieczne tj. podważyć autorytet audytora i niewłaściwie sugerować jego rolę w jednostce.

    W odpowiedzi na: Bilans otwarcia #10190
    mareksp
    Uczestnik

    Per saldo to jak wskazał adela różnica pomiedzy obrotami strony Wn i Ma. Dla konta środków trwałych per saldo musi wypaść na korzyść strony Wn, bo stan srosków nie może być ujemny

    W odpowiedzi na: Bilans otwarcia #10168
    mareksp
    Uczestnik

    Saldo konta może być jedno lub dwustronne w zależności od rodzaju konta (np. konto rozrachunków jest dwustronne). Konto 011 moze wykazywać na koniec roku tylko saldo Wn, które oznacza stan środków trwałych w wartości początkowej.

Oglądasz 15 wpisów - 61 z 75 (wszystkich: 116)